دستگاه قضا به تخلیه فاضلاب پتروشیمی ایلام به رودخانه چوار ورود کرد

شرکت پتروشیمی استان ایلام سالهاست با تخلیه پساب‌ های خود در رودخانه چوار، موجب مرگ تعداد زیادی از جانوران به ویژه آبزیان شده است و علیرغم این مهم تاکنون اقدامی در زمینه رفع این معضل انجام نداده است.

دستگاه قضا به تخلیه فاضلاب پتروشیمی ایلام به رودخانه چوار ورود کرد

طی چند سال اخیر اخبار متعددی در خصوص تاثیرآلاینده‌های پتروشیمی برمحیط زیست و زندگی جانداران منتشر شده که حکایت از نگرانی مردم جهت بروز بحران‌های زیست محیطی دارد، اما برخلاف انتظار شرکت پتروشیمی نه‌تنها اقدامی در زمینه حل مشکلات آلایندگی نکرده است، بلکه این‌بار به صورت مستقیم با تخلیه پساب‌های خود در آب رود‌‌‌خانه چوار اقدام به نابودی آبزیان واقع دررودخانه و سایر جانداران ساکن درمنطقه کرده است.

تاثیرات مخرب فاضلاب صنعتی بر محیط زیست

عبدی کارشناس محیط زیست گفت: واحدهای پتروشیمی از بزرگترین صنایع هستند که نقش اساسی آنها در اقتصاد کشور غیر قابل انکار است و در عین حال به عنوان دسته‌ای از واحد‌های صنعتی تبدیلی که از ماده اولیه نفت و گاز استفاده می کند تاثیرات بسزایی بر زیست‌بوم و وضعیت محیطی اطراف خود دارند که در صورت عدم مهار و پیشگیری بسیار خطرناک هستند.

وی افزود:رهاسازی فاضلاب صنعتی مجتمع پتروشیمی درمحل رودخانه شهرستان چوار و آلودگی شدید این رودخانه، یکی ازمعضلات جدی برای سلامت و محیط زیست ایجاد کرده است، به طوری که این آلودگی ها ، تاثیرات مخربی بر زمین‌های کشاورزی منطقه، آلودگی هوا وهمچنین تاثیربرتنوع زیستی آبزیان این منطقه داشته است که اگر مورد بررسی قرار نگیرد می‌تواند چالش آفرین باشد.

علارغم پیگیری‌ خبرنگاران در گذشته و همچنین برگزاری جلسات متعدد توسط مسئولان جهت جلوگیری از تاثیرات مخرب آلاینده‌های پتروشیمی بر محیط زیست، هنوزهم اقدامی در زمینه رفع آلاینده‌ها و تخلیه پساب‌ پتروشیمی به عمل نیامده و این معضل همچنان در حال ادامه است.

برخورد با پتروشیمی از سوی مراجع قضایی

ابدالی اظهار داشت:رهاسازی پساب آلوده شرکت پتروشیمی باعث شد تا زیستمندان رودخانه پایین دست تا وسعت پنج و نیم کیلومتر مسموم و تلف شوند.

مدیرکل محیط زیست استان با بیان اینکه مدیرعامل شرکت پتروشیمی به علت اتلاف هزاران قطعه ماهی و آبزیان دیگر به مراجع قضایی فراخوانده شد افزود: دو پرونده تخلف برای شرکت پتروشیمی تنظیم و تحویل مراجع قصایی داده شده که در حال پیگیری است.

این مسئول تصریح کرد: جهت اینکه مجدادا شاهد چنین اتفاقی نباشیم، شرکت پتروشیمی تعهد داده است که هر چه زودتر نسبت به احداث تصفیه خانه پیش رفته اقدام کند.

بی‌تفاوتی پتروشیمی به مرگ آبزیان

در ادامه برای آگاه شدن از اقدامات پتروشیمی جهت رفع معضل تخلیه پساب‌ها با مدیر عامل پتروشیمی تماس گرفت که وی باوجود اهمیت بالای این معضل پاسخ گو نبود.

جای تعجب است چگونه شرکت پتروشیمی تا کنون اقدامی در این زمینه به عمل نیاورده است،آیا سود ناشی از فعالیت پتروشیمی از محیط زیست و زندگی جانداران مهم‌تر است؟

شرکت پتروشیمی که در ابتدا جهت توسعه استان احداث شد، بیش‌ از آنکه سودآوری داشته باشد به علت تولید آلاینده‌ها و فاضلاب صنعتی و..... تاثیرات مخربی به محیط زیست گذاشته و زندگی را نیز به کام ساکنان شهرستان چوار تلخ کرده است.

امید میرود مسئولان ارشد جدا از سود کلان پتروشیمی کمی به اهمیت کلان محیط زیست توجه کنند و اقدامی در راستای رفع این معضل به عمل آورند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها