استاندار ایلام:

اراضی کشاورزی ایلام نیازمند یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب است

استاندار ایلام از اختصاص ۷۵۰ میلیارد تومان به طرح های آب و خاک ایلام خبر داد و گفت: اراضی کشاورزی ایلام نیازمند یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب است.

اراضی کشاورزی ایلام نیازمند یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب است

قاسم سلیمانی‌دشتکی، در نشست کارگروه ملی سازگاری با کم آبی که با حضور دکتر اردکانیان وزیر نیرو، مهندس اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی و دیگر مسئولان کشوری و به صورت ویدئوکنفراس برگزار شد از برنامه ریزی و اقدامات خوب وزارت نیرو تشکر و اظهار کرد: در این دولت کارهای بزرگی در حوزه آب و خاک در استان ایلام انجام شده و در حال انجام است.

وی با اعلام این خبر که ۷۵۰ میلیارد تومان با احتساب اعتبار طرح سامانه گرمسیری در سفر مقامات کشوری به طرح های آب و خاک ایلام اختصاص یافته است، گفت: در سفرهای مدیران و مسئولان بنیادها و نهادهای انقلابی نیز بیشترین توجه را به این حوزه داشته ایم و تلاش کرده ایم که اعتبارات را به این حوزه سوق دهیم.

وی در ادامه از کاهش ۴ هزار متر مکعب مصرف آب در استان خبر داد و گفت: ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان ایلام از آبیاری سنتی به مدرن تبدیل شده و مصرف آب استان از ۱۲ هزار متر مکعب به هشت هزار متر مکعب کاهش یافته است.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه آبیاری ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان نیز در دست اقدام است، افزود: استان ایلام علاوه بر صرفه جویی با اقدامات بسیار مثبت توانسته است تولید آب هم داشته باشد.

وی اضافه کرد: تاکنون ۳۵ هزار هکتار جنگل کاری و ۱۰ هزار هکتار نیز کاشت نهال و بیابان زدایی در این استان به سرانجام رسیده است.

سلیمانی دشتکی در خصوص میزان طرح های آبخیزداری استان نیز یادآور شد: حدود ۱۱۵ هزار هکتار منابع طبیعی و ۳۵ هزار هکتار توسط سازمان جهاد کشاورزی طرح آبخیزداری در استان بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه با احتساب طرح های احیا و گرمسیری ۱۲۰ هزار هکتار اراضی استان به کشت آبی تبدیل شده است، گفت: همچنین ۴۰ پروژه آب و خاک استان که بیش از ۴۰ هزار هکتار از اراضی استان (با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد ) را زیر کشت آبی خواهد برد و انشاءالله تا پایان این دولت و یا حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می رسند.

وی افزود: با احتساب حدود ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایین دست سد سیکان، میمه و چناره که به کشت آبی مجهز خواهد شد، جمعا بیش از ۱۸۰ هزار هکتار اراضی آبی در استان خواهیم داشت که برای این میزان یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون متر مکعب آب نیاز است.

استاندار ایلام در خصوص محدودیت کشت برخی محصولات استان نیز افزود: ممنوعیت و محدودیت های کشت هر محصولی در استان منوط به تصویب، ابلاغ و مصوبه هیات دولت است.

وی درباره میزان استفاده کشاورزان از آب در مواقع کم آبی نیز گفت: باید در این زمینه نیز تصمیمات بهتری اتخاذ شود و طرح های کارشناسی تری به تصویب برسد.

سلیمانی دشتکی در خصوص چاه های غیرمجاز استان نیز افزود: با تلاش های صورت گرفته در حال حاضر هیچ چاه غیرمجازی در استان موجود نیست.

وی افزود: طبق آمارها ۸۶ درصد از آب های سطحی استان صرف امور کشاورزی، ۱۰ درصد بخش شرب و مابقی برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

گفتنی است که در این نشست دکتر اردکانیان وزیر نیرو از سلیمانی‌دشتکی استاندار ایلام به سبب مجموعه تلاش و اقدامات مثبت و اثربخش انجام شده در حوزه آب و خاک استان بطور ویژه تقدیر و تشکر کرد.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها