نشست اوپک به تعویق افتاد، قیمت نفت سقوط کرد/ نارضایتی ریاض از سطح تولید اعضا

قیمت نفت پس از اینکه اوپک اعلام کرد نشست یکشنبه را که در آن کارتل نفتی و متحدانش قرار است درباره تولید نفت خام سال آینده تصمیم‌گیری کنند، به تاخیر می‌اندازد، کاهش یافت که به نظر می‌رسد این تعویق به نارضایتی عربستان سعودی از سطح تولید سایر اعضا مرتبط است.

نشست اوپک به تعویق افتاد، قیمت نفت سقوط کرد/ نارضایتی ریاض از سطح تولید اعضا

 قیمت نفت در روز چهارشنبه پس از تایید به تعویق افتادن نشست اوپک پلاس، ۴ درصد سقوط کرد، زیرا معامله‌گران نگران افزایش تولید این کارتل بودند. عصرچهارشنبه WTI به ۷۴.۵۶ دلار سقوط کرد؛ در حالی که برنت ۷۹.۱۰ دلار معامله می‌شد.

سقوط قیمت نفت به دنبال بیانیه کوتاهی از اوپک بود که امروز اعلام کرد جلسات اوپک پلاس که در ابتدا برای ۲۵ و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی شده بود، به روز پنجشنبه ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ موکول شد.

بلافاصله پس از گزارش بلومبرگ مبنی بر اینکه نشست آخر هفته گروه اوپک پلاس ممکن است به تعویق بیفتد، قیمت‌ها شروع به کاهش کردند.

به گفته نمایندگان بلومبرگ، نشست ۲۶ نوامبر وزرای ائتلاف اوپک پلاس ممکن است به دلیل ابراز نارضایتی عربستان سعودی از سطح تولید سایر اعضا به تعویق افتاده باشد.

نمایندگان ناشناس به بلومبرگ گفته‌اند که سعودی‌ها در حال مذاکره با سایر تولیدکنندگان نفت درباره تولیدشان بوده‌اند.

پس از تایید این گزارش توسط اوپک، بازار نسبت به اختلاف احتمالی جدید بین اعضای اوپک پلاس در مورد کاهش تولید و اینکه چه کسی خواسته یا ناخواسته در کنار سعودی‌ها تولید را کاهش خواهد داد، بسیار نگران شد.

پیش از اعلام تاخیر، اکثر تحلیل‌گران انتظار داشتند که بزرگترین تولیدکننده اوپک، عربستان سعودی، با توجه به آخرین کاهش قیمت نفت به ۸۰ دلار و دوره معمولاً ضعیف تقاضای نفت در سه ماهه اول، کاهش داوطلبانه ۱ میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) خود را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کند. بحث بازار همچنین تشدید می‌شد که اوپک پلاس می‌تواند کاهش عمیق‌تری را در نشست آخر هفته این گروه در ۲۵ تا ۲۶ نوامبر اعلام کند.

با این وجود پس از انتشار اخباری مبنی بر اینکه اختلاف نظر مربوط به کشورهای آفریقایی است، که در میان تولیدکنندگان کوچکتر گروه هستند، به جای صادرکنندگان بزرگ نفت، قیمت هااندکی بازگشتند. در صبح روز پنجشنبه برنت ۸۰.۸۷ و WTI۷۶.۱۸ معامله می‌شد.

به هر روی همچنان بازار این سوال را مطرح می‌کند که آیا دیگر تولیدکنندگان اوپک پلاس مایلند بخشی از بار تلاش‌های عربستان برای افزایش قیمت نفت را به دوش بکشند یا خیر؛ هر چند برخی از معامله گران همچنین به نقدینگی پایین در آستانه تعطیلات شکرگزاری ایالات متحده اشاره کردند.

به گفته تحلیلگران و منابع اوپک پلاس، نشست اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان بزرگ عربستان سعودی، روسیه و دیگر متحدان و اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت است، انتظار می‌رفت تغییرات بیشتری را در توافقی که در حال حاضر عرضه را تا سال ۲۰۲۴ محدود می‌کند، بررسی کند.

دنیس کیسلر، معاون ارشد بازرگانی بوک فایننشال گفت: این تاخیر نگرانی‌هایی را ایجاد کرد که در ماه‌های آینده تولید بیشتری از تولیدکنندگان نفت به صورت آنلاین عرضه شود.

او گفت که افزایش موجودی‌ها همچنین قیمت‌ها را در صبح چهارشنبه کاهش داد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) اعلام کرد، ذخایر نفت خام آمریکا هفته گذشته به دلیل واردات بیشتر، ۸.۷ میلیون بشکه افزایش یافت.

دلار آمریکا پس از اینکه داده‌های اقتصادی نشان داد که میزان بیکاری کاهش یافته است، از پایین‌ترین سطح ۲.۵ ماهه خود برگشت. افزایش ارزش دلار، نفت دلاری را برای خریداران ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند. هر دو شاخص نفت خام برای چهار هفته متوالی سقوط کرده‌اند.

جان ایوانز از دلال نفت PVM در یادداشتی گفت: برای حمایت از قیمت‌ها، اوپک و متحدانش نه تنها باید کاهش تولید را تمدید کنند، بلکه افزایش دهند.

در اوایل این هفته، یک پنل فنی اوپک از یک معامله‌گر بزرگ بازار مالی دعوت کرد تا یک دورنما ارائه دهد و این معامله‌گر چشم انداز نزولی برای بازار نفت ترسیم کرد.

رئیس بخش بازار نفت و صنعت آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه گفت، حتی اگر کشورهای اوپک پلاس کاهش تولید خود را تا سال آینده تمدید کنند، بازار جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ شاهد مازاد عرضه جزئی خواهد بود

منبع: اقتصاد آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها