وزیر نیرو:

عذر طالبان پذیرفته نیست/ افغانستان متعهد به تحویل به هنگام حقابه ایران است

وزیر نیرو گفت: بر اساس معاهده ۱۳۵۱ هیرمند بین ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند، کشور افغانستان متعهد به تحویل به هنگام حقابه ایران است و آن‌ها مکلف هستند در تحقق این امر، هرگونه مانع سیاسی و فنی ایجاد شده را رفع کنند.

عذر طالبان پذیرفته نیست/ افغانستان متعهد به تحویل به هنگام حقابه ایران است

علی‌اکبر محرابیان با اشاره به شرایط تامین آب سیستان و معاهده هیرمند اظهار داشت: همانگونه رئیس‌جمهور محترم منطبق بر قوانین بین‌المللی و متن دقیق معاهده هیرمند اشاره کردند، دولت مصمم است در همه شئون حق مردم کشور را بگیرد و موضوع حقابه هم به عنوان مصداق حق مردم با جدیت دنبال می‌شود تا به طور کامل بر اساس معاهده موجود وصول شود.

وزیر نیرو با اشاره به وجود آب در سد کجکی در بالادست روخانه‌ مرزی هیرمند تاکید کرد: در افغانستان وجود آب در سد بالادست مورد وثوق اطلاعات ما و داده‌های جهانی است و موضوع وجود آب در سد کجکی نیز مورد تایید حاکمان افغانستان قرار گرفته است.

وی افزود: اگر معاهده هیرمند فی‌مابین ایران و افغانستان به طور دقیق بررسی شود، مشخص خواهد شد، تنها عامل تاثیر گذار روی تعیین حقابه میزان نزولات جوی و جریان آب ورودی از بالادست سد کجکی است و تنها این متغیر بر تعیین سهم ایران از حقابه سالانه اثرگذار است.

وزیر نیرو با اشاره به متن معاهده هیرمند تاکید کرد: بر اساس معاهده بین ایران و افغانستان در خصوص رودخانه هیرمند، کشور افغانستان متعهد به پرداخت به هنگام حقابه ایران است و آن‌ها مکلف هستند در تحقق این امر، هرگونه مانع سیاسی و فنی ایجاد شده را رفع کرده و حقابه مردم را در مرز دو کشور به ایران تحویل دهند.

محرابیان با اشاره به رهاسازی آب از سد کجکی تا سد انحرافی کمال‌خان گفت: بر اساس مستندات موجود و مورد استناد جهانی، طالبان در فصول مختلف اخیر رهاسازی آب از سد کجکی به سمت سد انحرافی کمال‌خان را انجام داده و از سد کمال‌خان هم آب را به ولایت نیمروز رسانده است؛ بر این اساس اگر بر خلاف معاهده مانع جدیدی در این مسیر ایجاد نشده باشد، مسئله‌ فنی در رسیدن آب وجود ندارد.

وی ادامه داد: مضافا اینکه تنها عامل اثرگذار بر حقابه مسئله نزولات جوی است و سایر مسائل حاشیه‌ای طرح شده ارتباطی با مسئله وصول حقابه ندارد؛ کما اینکه سابقه دارد که در سال‌های اخیر در فصل بهار رهاسازی آب از سد کجکی برای رساندن آب هیرمند به ولایات هلمند و نیمروز واقع در افغانستان انجام شده و این عذر که آب از کجکی به مرز ایران نمی رسد نه از نظر حقوقی و نه از نظر تجربیات مشابه در سال‌های اخیر پذیرفته نیست.

وزیر نیرو گفت: بر اساس تاکید رئیس‌جمهور ما مکلف به وصول حقوق مردم هستیم و مسئله حقابه رود هیرمند به عنوان مصداق حق مردم ایران با جدیت در دستور کار قرار دارد.

محرابیان با اشاره به اینکه تیم فنی جمهوری اسلامی ایران از بهترین متخصصان تشکیل شده است، گفت: این تیم متخصص آمادگی دارد تا در چهارچوب قوانین بین‌المللی و معاهده هیرمند به منظور تعیین وضعیت حقابه، از سد کجکی و نیز وضعیت سد انحرافی کمال‌خان و شرایط مسیر رودخانه هیرمند از سد کجکی تا مرز ایران بازدید به عمل آورد.

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • رابی
    0

    خب اگر حق آبه ایران را ندهند که نخواهند داد می خواهید مثلا چه غلطی بکنید؟

    نظرات شما -
    • 0

      اب را قطر چکانی جیره بندی میکنند .اینا که زورشون جز به ملت بدبخت ایران به کس دیگه ای نمیرسد .

  • ناشناس
    3

    آقای وزير مگر کسی از شما عذرخواهی کرده از طالبان. زمانی که امریکا رفت و افغانستان را دست طالبان داد. ایران را با یک همسایه ی زبان نفهم بی فرهنگ جا گذاشت. حالا بیایید به اینها بفهمانید که قرارداد يعني چه‌. و چرا مردم افغان برای فرار از دست طالبان راضی بودند به چرخ هواپيمای آمریکایی بچسبند و به امریکا بروند.

    نظرات شما -
    • 0

      نه که حکومت خودمون خیلی زبان فهمه !!!

  • ناشناس
    3

    خیلی دوست دارم نظر برادر انقلابی حاج حسین شریعتمداری بابت طالبان فردا بدانم چون قبلا چه چه میکرد و مون ایشان تخصص در ریاکاری و نفاق دارد فردا ۱۸۰ درجه تغیر مسیر میده

  • ناشناس
    0

    طالب را باکی نیست. آب حق افغان ه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      نباید طالبان را باکی باشد. تجربه تاریخ ثابت کرده که حکومت ایران زورش فقط به مردم توسری‌خور ایران میرسد و بس. و اگه بخواد غلط اضافه بکنه همین طالبان افغانی چنان توی دهنش بزنن که دندونهاش بره توی حلقش

  • ناشناس
    0

    دوستان عزیز خودم هفته گذشته گیلان بودم با توجه به پر بودن سد منجیل و آغاز کار کشاورزی ( برنج ) مدیران بارها به کشاورزان قول دادند که رها سازی آب انجام می شود ولی با دروغ که آب کم داریم تاریخ رها سازی آب را به تاخیر می انداختند؟ و هیچ توجهی به کشاورزان نکردند و صدای کشاورزان را در آوردند ؟ و خیلی از مزارع تا این وقت سال بخاطر بی آبی زمینها رها شده و در جواب مدیران که با پمپ آبیاری کنید ؟ آیا کشاورزان حقابه ندارند و اگر دارند بعد از برداشت با آن همه مشکلات فیش آبیاری هر سال چند برابر باید کشاورز پرداخت کند ؟امسال خودم شاهد بودم به کشاورزان برنج کار خیلی ظلم شده با توجه به آب پشت سد منجیل که تا شهرهای آستانه - کوچصفهان - ........ حدود 100 کیلومتربوده بعد از چند روز قطع می کنند و آب کامل به این مناطق به خوبی نمی رسد باید چکار کرد ؟ وقتی توی کشور به کشاورزان ما دروغ می گویند باید چکار کرد؟ اینها زورشان به طالبان نمی رسد اما خودمان هم چنین داستانهایی داریم به کشاورزان ما قطره چکانی آب می دهند خدا عادل و شاهد این ظلم ها هست حالا باید التماس طالبان را بکنید سد خودتان پر از آب هست ولی به کشاورزان حقابه نمی دهید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • Amir
    0

    حالا اگه از سد کجکی آب نمیدن ازسد راستکی بدن

  • زهرا
    0

    مسولان ایران برید خودتونو حلق آویز کنید اونقدر بدبخت آخر سرشر به قول من کرد شدید که یه مشت طالب بوگندو به شما زور میگن خاک برسرتون طالبان وحشی بی سواد معلوم نیست ازکجا دررفتن دارن مسخره میکنن شمارو این باعث ننگ ما مردمو دارین چه غلطی میکنین دم از اقتدار میزنین شدین مسخره دنیا

  • محمدرضا کیانفر
    0

    .
    حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفت: اگر لازم باشد از ابزار فشار هم برای وادار کردن آن بخش از هیئت حاکمه‌ی افغانستان که همراهی نخواهند کرد با اعطای حق‌آبه‌ی ایران استفاده خواهد شد.

    آقای عبداللهیان،
    وظیفه‌ی شما فقط رابطه‌ی دیپلماتیک و چانه زدن با آقای امیرخان متقی کفیل وزارت خارجه‌ی طالبان می‌باشد به هیجوجه حق ندارید مملکت را با بخشی از هیئت حاکمه‌ی افغانستان درگیر کنید و بهانه به دست طالبان بدهید.
    از تن خاکی دل صد پاره می‌آید برون، این شرر آخر ز سنگ خاره می‌آید برون.
    زان دل سنگین اگر جویم ترحم دور نیست، مومیایی هم ز سنگ خاره می‌آید برون.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها