اتمام حجت شرکت نفت درباره قیمت بنزین

البته شایعات بنزینی تنها مربوط به قیمت نیست و هر بار که افزایش قیمت بنزین تکذیب شده بلافاصله سر و کله اخبار مربوط به کیفیت بنزین پیدا می‌شود.

اتمام حجت شرکت نفت درباره قیمت بنزین

طبق اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، اخبار مربوط به بنزین در کشور همواره با حساسیتی بسیار بالاتر از دیگر مسائل از سوی جامعه و افکار عمومی دنبال می‌شود. تا آن‌جا که حتی هر شایعه‌ای که در فضای مجازی منتشر می‌شود تا چند روز واکنش‌های بسیاری را ایجاد می‌کند، از همین رو هر تصمیمی که در این زمینه گرفته می‌شود، چه مربوط به کارت سوخت باشد یا استاندارد بنزین، به شایعه گرانی این سوخت در فضای مجازی می‌انجامد.

شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی اعلام کرد، برخی رسانه‌ها برای جا نماندن از بازار داغ شایعات بنزینی، هر روز بر طبل این شایعات به بهانه تایید و تکذیب می‌کوبند و این در حالی است که دولت همواره تاکید کرده که قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ افزایش نخواهد داشت.

البته شایعات بنزینی تنها مربوط به قیمت نیست و هر بار که افزایش قیمت بنزین تکذیب شده بلافاصله سر و کله اخبار مربوط به کیفیت بنزین پیدا می‌شود.

موضوع کیفیت بنزین البته آنچنان داغ است که تا دریای کاراییب نیز جا باز کرده و رسانه‌های خارجی دلیل آتش گرفتن برخی از خودروها در ونزوئلا را کیفیت پایین بنزین صادراتی ایران می‌دانند و بر آن تاکید دارند. این در شرایطی است که در ماه‌های اخیر به دلیل هم ترازی مصرف و تولید بنزین در کشور، صادرات بنزین عملا متوقف بوده و هیچ محموله بنزین صادراتی از ایران نه به ونزوئلا و نه به هیچ کشور دیگری صادر نشده است.

آن گونه که علی‌اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز بر آن تاکید کرده و می‌گوید، تامین نیاز سوخت کشور اولویت اصلی است و با توجه به میانگین مصرف بالای ۱۱۰ میلیون بشکه در روز در کشور، امکان صادرات این سوخت وجود ندارد. پیش از این نیز اعلام شده بود که مدت‌هاست که ایران صادرات بنزین را نه‌تنها به ونزوئلا بلکه به هیچ‌کجا ندارد، زیرا در روزهایی مصرف بنزین بسیار بالاتر از تولید بوده و حتی در این روزها برای تامین بنزین از ذخایر کشور استفاده کرده‌ایم.

البته ایران برای توسعه پالایشگاه‌های فراسرزمینی، بازسازی پالایشگاه‌های ونزوئلا را در دستور کار داشته و حتی با بازسازی این پالایشگاه‌ها، صادرات نفت و میعانات گازی به این کشور از سوی ایران در جریان است که در این پالایشگاه‌ها، سوخت موردنیاز این کشور تولید می‌شود. بنابراین اگر مشکلی در سوخت ونزوئلا وجود دارد، ربطی به بنزین ایرانی ندارد، زیرا ایران اکنون، بنزینی به این کشور صادر نمی‌کند.

درباره اتهام پایین بودن کیفیت بنزین صادراتی موضوعات دیگری نیز مطرح می‌شود که از آن جمله می‌توان به بازگشت یک محموله صادراتی بنزین به افغانستان، به بهانه کیفیت پایین اشاره کرد که سال گذشته مطرح شد. موضوعی که بعدا مشخص شد این محموله اصلا ایرانی نبوده و تنها از مسیر ایران به افغانستان ترانزیت شده است.

بنزین مصرف داخلی هم به طور عمومی کیفیت یورو ۴ دارد و مناسب است. اما با توجه به مصرف بالای بنزین در کشور، مقداری از آن هم بنزین با اکتان پایین‌تری است که مشکلی از لحاظ کارکرد خودرو ایجاد نمی‌کند و با استاندارد ملی انطباق دارد؛ با این حال پالایشگاه‌های ایران روزانه توان تولید ۷۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ را دارند که نشان می‌دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود ۷۰ درصد از کل ظرفیت است.

بنابراین برخی ادعاها مبنی بر اینکه تنها ۳۸ درصد از بنزین تولیدی در کشور استاندارد است، درست نیست. آمارهای تولید در ۱۰ پالایشگاه کشور در کنار نمونه‌گیری‌هایی که از بنزین تولیدی و توزیعی در کشور از سوی سازمان استاندارد و سازمان محیط زیست می‌شود، نیز این ادعا را تکذیب می‌کند.

همچنین در پالایشگاه‌های کشور، طرح‌های بهینه‌سازی و کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در حال اجراست که در تازه‌ترین مورد، در آخرین روز سال ۱۴۰۱، طرح توسعه پالایشگاه آبادان از سوی رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید که افزون بر ارتقا کیفیت تولید بنزین، حجم تولید را نیز افزایش داده است و کمک کرد تا در ایام نوروز که رکورد مصرف بنزین چند بار شکسته شد، مشکلی در تامین این سوخت در هیچ نقطه‌ای از کشور ایجاد نشود.

در حالی که موضوع کیفیت بنزین یکی از مواردی که شایعات فراوانی حول و حوش آن مطرح می‌شود، اما اصلی‌ترین شایعه در حوزه بنزین مربوط به شایعه گرانی آن است. تا آن جا که در برخی از روزها، چند روزنامه به طور همزمان تیتر یک خود را به گرانی بنزین و شایعات مربوط به آن اختصاص می‌دهند.

این شایعات یک بار همزمان با تصوب قانون بودجه مطرح می‌شود، بار دیگر به بهانه ورود به سال جدید بر سر زبان‌ها می‌افتد. گاهی صحبت درباره مصرف بالای بنزین و لزوم توجه به بهینه‌سازی مصرف بهانه‌ای برای داغ شدن تنور شایعه گرانی بنزین می‌شود و در آخرین مورد نیز ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران گرانی بنزین را به سرخط خبرها باز می‌گرداند.

این در شرایطی است که دولت سیزدهم همواره اعلام کرده است که افزایش قیمت بنزین در دستور کار نیست و حتی تاکید شده که بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد، البته در قانون بودجه امسال تاکید شده که باید تا پایان ۶ ماهه نخست امسال، استفاده از کارت سوخت شخصی به ۹۰ درصد برسد و در همین باره دولت پس از پایان تعطیلات نوروز، ساماندهی کارت سوخت جایگاهداران را با هدف نظارت بر مصرف و کاهش قاچاق سوخت در کنار اجرای طرح کدینگ در استان‌های مرزی مانند استان سیستان و بلوچستان به اجرا درآورد.

البته همزمان با اجرای این طرح تاکید شد که کارت جایگاه‌ها به طور کامل جمع نمی‌شود و در هر جایگاه با توجه به نیاز تعدادی کارت باقی خواهد ماند.

بررسی‌های میدانی در چند هفته اخیر نیز نشان می‌دهد که مشکلی در توزیع سوخت با ساماندهی کارت جایگاهداران ایجاد نشده و تغییری در جریان سوخت‌گیری به وجود نیامده است؛ آمارها همچنین نشان می‌دهند دریافت بنزین ۳ هزار تومانی با کارت شخصی که تا پیش از اجرای این طرح زیر یک درصد بود حالا به حدود ۳۵ درصد رسیده است بنابراین این طرح دولت در شرایطی که اصلاح سیاست‌های قیمتی در نظام سوخت کشور اجرا نمی‌شود، موفق بوده و توانسته رصد مصرف بنزین را تا حد زیادی امکان‌پذیر کند.

در واقع دولت تلاش کرده تا بدون آنکه فشار مضاعفی با افزایش قیمت سوخت بر معیشت مردم تحمیل کند، مصرف بنزین را کنترل کرده و افزون بر اجرای صریح قانون برای استفاده از کارت‌های سوخت شخصی، گام مهمی برای کنترل مصرف بنزین نیز بردارد. با توجه به این موارد، مشخص نیست که با وجود تاکید چند باره دولت مبنی بر افزایش نیافتن قیمت بنزین، چرا همچنان برخی از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی شایعه گرانی بنزین را مطرح می‌کنند!

منبع: ايسنا
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ایرانی گرفتار
    1

    یک کلمه راست در بالا وجود نداره همش دروغ است و فقط احمقها حرف دولتی ها باور میکنن

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      ما توی این کشور احمق زیاد داریم احمق های. که در سال گذشته به جون مردم افتادن و بیش از 30 هزار جوان را کشتن احمق های. که به دزدی وقارت کردن این مملکت توست مسئولان بی تفاوت هستن ولی منتظر هستن یک چیزی پیش بیاد که به جان مردم خودمان بیفتن احمق های که ساعتی از دولت پول میگیرن. تا مردم را بکشن

  • پله برقی
    1

    ما هم میدونیم که پول در خزانه کم هست
    و طرح هایی از قبیل مالیات عازدی سرنایه و افزایش قیمت دلار جخانگیری
    به فرزینی یا فروش خودرو در بورس و ...
    برای جنع کردن پول و کسری بودجه هست
    اما همه میگن که
    اگر پول ایران و ثروت ایران فقط در داخل
    ایران هزینه و خرج بشه
    فقر و فلاکت از بین میره
    برای همین باید
    و باید پول ایران فقط برای ایرانیها در داخل کسور خدج بشه
    و از کمک به دیگر کشورها خودداری شود
    تا دیگر شاهد تورم و .... نباشیم

  • مینا
    14

    چندسال پیش قیمت بنزین شد 3 هزارتومن؟تو کدوم دولت؟الان تو چه دولتی هستیم ایا این دولت قیمت بنزینو گرون کرد؟الان قیمت یک لیتر بنزنی از یک لیتر اب ارزون تره

    نظرات شما -
    • علی
      0

      لازم بگم اولین بهونه برای گرانی اجناس قیاس کردن باچیزهای بی ربط شما بدون جنگ بعدی توکشور آب شرب که از الان استانها پرداختن و کشورهای همسایه برسرکشور دارن شروع میکنند روزی میرسه که آب معدنی میشه لیتری ۵۰ هزارتومان باید بنزین بشه لیتری چند
      تازه ما الان خیلی از دنیا عقب هستیم همه دنیا ماشینشون برقی ما هنوز سرمصرف سوخت داریم بحث وجدل میکنیم خاک توسر مدیریتمون با این مسولان بی فکرمون

    • 1

      مینا یا هرچی! دستمزد هم از یک گونی پهن کمتره.

    • 0

      سیاستهای نظام ظاهرا بر حسب دشمنی با امریکا و اسراییل بسته می شه تا بر حسب منافع ملی. همینه که خوزستان بعد سی سال هنوز در گیر ویرانی جنگه ولی جنوب لبنان کاملا باز سازی می شه. سیستان و بلوچستان و کردستان و ... بیکاری بیداد می کنه، اونور دنیا امریکای جنوبی کارخانه و پالایشگاه می زنند، حق آبه ایران و خسارات جنگ از افغانستان و عراق گرفته نمی شه ولی نگران حقوق فلسطینیها هستند و ....

    • علی
      0

      دوشت عژیژم قیمت بنزین از اب ارزانتر نیستنبود بلکه این امریکای پدرسگ بود که نتونست پولشو کنترل کنه هی پولش گرون شد و پول ماهم پهن شد الان بنژین از اب ارزانتر شده

  • ناشناس
    0

    توی خبر اومده :
    با این حال پالایشگاه‌های ایران روزانه توان تولید ۷۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ و ۵ را دارند که نشان می‌دهد ظرفیت تولید بنزین با این استاندارد در کشور حدود ۷۰ درصد از کل ظرفیت است.
    در شهرستان ها فقط در مرکز استان بنزین سوپر دارن . اونهم فقط یک یا دو جایگاه . بنزین یورو در سطح شهرستان ها پخش نمیشود فقط در کلان شهرها توزیع میشود . چطوری به این نتیجه می رسن که 70 درصد ظرفیت پالایشگاه بنزین یورو است ؟

  • ناشناس
    0

    "ماه‌های اخیر به دلیل هم ترازی مصرف و تولید بنزین در کشور، صادرات بنزین عملا متوقف بوده و هیچ محموله بنزین صادراتی از ایران نه به ونزوئلا و نه به هیچ کشور دیگری صادر نشده است"

    همین حرف تکرار ی را در مورد سلاحهای ارسالی به روسیه هم می زنید که قبل از جنگ ارسال شده و الان صادرات نداریم.!! دروغ یا راست نتیجش یکیه هم بنزین ارسالیتون و هم پهباد چه قبل چه بعد الان دارند تلفات می گیرند.

  • عبداله ریسی
    0

    بنزین وگازویل تنها منبع درآمد مرد سیتان بلوچستان. با این همه مشکلات دست به گریبان هست خشکسالی بی آبی نبو د هیچ شغلی هیچ کارخونه ای مرد از ناچاری سوخت بری می‌کنند بخاطر ی لقمه نون اون هم از سهمیه کارتهای شخصی خودشون وقتی جلوی این کارو بگیرن معلوم نیست بعدش دست به چکار ی بزندناامنی تو مرزها خواناخوا اتفاق میفته مردم مظومبلوچستان ی فکری بکنند مسولیین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها