خبرفوری بررسی می کند

گشایش اقتصادی دولت در برزخ اختلافات سیاسی / طلای سیاه جای طلای زرد را در سبد پس انداز خانوار می گیرد؟

نفت که مهمترین سرمایه ایرانیان در طول تاریخ به شمار می آید، حالا تبدیل به یک کالای استراتژیک برای دور زدن تحریم ها شده؛ اما بر سر چگونگی استفاده از این نعمت خدادادی اختلاف نظرهایی وجود دارد.

گشایش اقتصادی دولت در برزخ اختلافات سیاسی / طلای سیاه جای طلای زرد را در سبد پس انداز خانوار می گیرد؟

دو هفته قبل بود که حسن روحانی در نطق روزانه اش، از طرح گشایش اقتصادی خبر داد و پس از گمانه زنی های فراوان، سرانجام روشن شد که منظور از گشایش اقتصادی، فروش نفت به مردم برای عبور از تحریم های نفتی است.

براساس خبرهایی که از جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا به بیرون درز کرد، دولت بنا داشت 220 میلیون بشکه نفت معادل پیش فروش دو سال تولید نفت خود را با عدد 150هزار میلیارد تومان به مردم فروخته و سود آن را براساس قیمت ارز و نفت دو سال بعد محاسبه کند.

معنای ساده پیش فروش نفت در طرح اولیه آن بود که پول ناشی از این پیش فروش به جیب دولت حسن روحانی می رفت اما دولت بعد باید در موعد دوساله، سود آن را با خریداران تسویه می کرد.

روشن بود که این طرح با استقبال مجلس روبرو نخواهد شد. مجلسی که رئیس آن، از چهره هایی است که احتمال می رود قصد کاندیداتوری در انتخابات آتی را داشته باشد.

برخی می پندارند، ممکن است وضعیت بورس، نشانه ای از فشار دولت برای اجرای طرح اولیه پیش فروش نفت باشد

به این ترتیب مجلسی ها طرحی جایگزین را روی میز گذاشتند. در این طرح، نفت به مردم فروخته می شد، اما نه با تسویه دو سال بعد، بلکه براساس نرخ امروز و به نوعی، با تحویل در محل!

در طرح مجلس، جلوی بدهی دولت در آینده گرفته می شود اما گفته می شود که کارشناسان وزارت نفت بر روی نحوه واگذاری طلای سیاه به خریداران در محل، ملاحظاتی دارند.

هر چه هست، فعلا طرح گشایش اقتصادی دولت نه فقط اجرا نشده که تاخیر در اجرای آن، در عمل باعث شده است تا بازار سرمایه قرمزپوش شود.

برخی می پندارند، ممکن است وضعیت بورس، نشانه ای از فشار دولت برای اجرای طرح اولیه پیش فروش نفت باشد. اقدامی که ممکن است بخشی از مشکلات امروز را رفع کند، اما سونامی بدهی دولت در دو سال آینده، دولت بعدی را با مشکلاتی بزرگ تر روبرو خواهد ساخت.

منبع: خبر فوری

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • یه بنده خدا
    0

    تا کی باید متکی به اقتصاد سنتی باشیم :/ این فرمولا توی شرایطی فعلی جواب نمیده چقدر هشدار داده شد راجع به اقتصاد نفتی ساز خودت رو نزن بنفش جان

  • اصغر
    0

    حسن کلید همه چی را خراب کرد خراب ، یه آب باریک بود این بورس که آن هم خراب و مردم را به روز سیاه نشاند خدا خیر نبینه.

  • کشاورزیان
    0

    جدال بین روحانی و سایر احزاب موضوع تازه ای نیست,روحانی تا الان قصد داشت کل نظام را ضربه فنی کند ,حالا احزاب مخالف قصد دارند روحانی رو ضربه فنی کنند تا هیچ نقطه مثبتی برای انتخابات اینده نداشته باشد ,روحانی هم خوبه بره بخوابه تا این چند ماه بگذرد و اکه ایرانی زنده ماند بتواند در انتخابات اینده درست انتخاب کند.

  • مورخ
    0

    دست دولت برای تامین کسر بودجه که در جیب مردم بینواست برای همه رو شده دیگه فرق نمیکنه طلاش زرد باشه یا سیاه و یا بنفش.....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها