یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال‏ها عمرِ پدر متعهد ارزنده‌‏تر است

یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال‏ها عمرِ پدر متعهد ارزنده‌‏تر است

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا روز ولادت حضرت زهرا(س) که به نام روز زن شناخته شده است، می‌تواند نقطه عطفی برای شناخت و جایگاه زن در اسلام و اندیشه‌های رهبران و متفکران دینی باشد. در این بخش گزیده سخنان امام(ره) درباره جایگاه و فضیلت حضرت زهرا(س) و نیز جایگاه زن در اسلام را مورد بازخوانی قرار می‌دهیم.

زنی که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است

«مبارک باد بر ملت عظیم الشأن ایران به ویژه زنان بزرگوار «روز مبارک زن»؛ روز شرافت عنصر تابناکى که زیربناى فضیلت‌هاى انسانى و ارزش‌هاى والاى خلیفة اللَّه در جهان است. و مبارک‌تر و پربهاتر انتخاب بسیار والاى روز بیستم جمادى الثانى است، روز پر افتخار ولادت زنى که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است» (همان، ج16، ص192)

زنی که تمام خواص انبیا در اوست
«تمام نسخه انسانیت، تمام حقیقت زن، تمام حقیقت انسان، ... زنی که تمام خواص انبیا در اوست... معنویات، جلوه های ملکوتی ، جلوه های الهی... همه در این موجود مجتمع است.» ( صحیفه امام، ج7، ص 337 و 338)

حضرت فاطمه زهرا(س): «زنى که از معجزات تاریخ و افتخارات عالم وجود است؛ زنى که در حجره‏اى کوچک و محقّر، انسانهایى تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوى افلاک و از عالم ملک تا آن سوى ملکوت اعلى‏ مى‏‌درخشد. صلوات و سلام خداوند تعالى بر این حجره محقر که جلوه‌گاه نور عظمت الهى و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم است.» (همان، ج16، ص192)

زنها هستند که ملت‌ها را شجاع می‌کنند
«اگر زن‌هاى انسان‏‌ساز از ملتها گرفته بشود، ملتها به شکست و انحطاط مبدل خواهند شد، شکست خواهند خورد، منحط خواهند شد. زنها هستند که ملتها را تقویت مى‏‌کنند، شجاع مى‏‌کنند. بانوان از صدر اسلام -در صدر اسلام- با مردان در جنگ‌ها هم شرکت داشته‏‌اند. مقام زن مقام والاست؛ عالى رتبه هستند. بانوان در اسلام بلندپایه هستند. ما مى‌‏بینیم و دیدیم که زنها، بانوان محترمات همدوش مردان بلکه جلو مردان در صفِ قتال ایستادند.» (همان، ج6، ص300)

تجسّم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانى مادر، بارقه رحمت و عطوفت ربّ العالمین است
«حقوق بسیار مادرها را نمى‌‏توان شمرد و نمى‌‏توان به حق ادا کرد. یک شبِ مادر نسبت به فرزندش از سال‏ها عمر پدر متعهد ارزنده‌‏تر است. تجسّم عطوفت و رحمت در دیدگان نورانى مادر، بارقه رحمت و عطوفت ربّ العالمین است. خداوند تبارک و تعالى قلب و جان مادران را با نور رحمت ربوبیّت خود آمیخته آن گونه که وصف آن را کس نتوان کرد و به شناخت کسى جز مادران در نیاید و این رحمت لا یزال است که مادران را تحمّلى چون عرش در مقابل رنج‏‌ها و زحمت‌‏ها از حال استقرار نطفه در رحم و طول حمل و وقت زاییدن و از نوزادى تا به آخر، مرحمت فرموده؛ رنج‌‏هایى که پدران یک شب آن را تحمّل نکنند و از آن عاجز هستند. این که در حدیث آمده است که «بهشت زیر قدمهاى مادران است» یک حقیقت است و این که با این تعبیر لطیف آمده است براى بزرگى عظمت آن است و هشیارى به فرزندان است که سعادت و جنّت را در زیر قدم آنان و خاک پاى مبارک آنان جستجو کنید و حرمت آنان را نزدیک حرمت حق تعالى نگهدارید و رضا و خشنودى پروردگار سبحان را در رضا و خشنودى مادران جستجو کنید.» (همان، ج16، ص225)

انتهای‌پیام/

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها