پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان کنگره بین المللی بزرگداشت شهدا شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، کنگره بین‌المللی بزرگداشت روز شهدا در سالن همایش‌های ایثار مجموعه فرهنگی ثامن صبح امروز چهارشنبه 18 اسفندماه برگزار شد. به دلیل آنکه آیسسکو مشهد را پایتخت جهان اسلام در سال 2017 معرفی کرده است، مراسم کنگره در مشهد مقدس برپا شد. این مراسم که با حضور خانواده‌های شهدای ایرانی و خارجی برگزار شده بود، حواشی جالبی داشت.

پایتخت فرهنگی جهان اسلام میزبان کنگره بین المللی بزرگداشت شهدا شد

*حضور چهره‌های سیاسی همچون رئیس جمهور، معاون سیاسی وزیر کشور، وزیر صنعت، معدن و تجارت و ... در کنگره‌ای که به نام شهدا و متعلق به خانواده شهدای سراسر کشور بود، از نکات جالب توجه بود.

*خانواده شهدای بوسنیایی با حضور در ردیف اول سالن و سخنران لبنانی مراسم به نمایندگی از سایر اعضای خانواده شهدا پیشتازی خانواده شهدای مقاومت را به دست گرفتند.

*قاری قرآن مراسم جانباز 70 درصد قطع نخاعی، محمد محمدی شاندیز بود که با ویلچر روی سن حاضر شده و مراسم را رسماً آغاز کرد.

*پرچم کوچک کشورهای مختلفی که خانواده شهدای آنها در مراسم حضور داشتند، همچون عراق، بوسنی، سوریه، لبنان و پاکستان بر روی سن قرار گرفته بود.

*صدیق عظیمی‌نیا فرزند شهید سیدمحمدرضا عظیمی‌نیا با روایت توصیفی و ادبی خود از اخرین دیدارش با پدرشهید خود و دکلمه شعری که برای او سروده بود حضار را که اکثرا از خانواده شهدا بودند تحت تأثیر قرار داد و با قرائت فرازهایی از شعر صدای گریه برخی از اعضای خانواده شهدا شنیده می‌شد.

*سید یاسر موسوی فرزند بزرگ شهید سیدعباس موسوی دبیرکل سابق حزب الله لبنان که چهره‌اش شباهت بسیاری با پدرش دارد به نمایندگی از 28 نفر دیگر از خانواده شهدای جهان اسلام روی سن حاضر شد و سخن گفت. سخنان او که با مترجم فارسی برای حضار تکرار می‌شد با «بسم رب الشهدا و الصدیقین» آغاز شد. او گفت: سخنانم را مختصر و کوتاه با جمله‌ای از پدر شهیدم آغاز می‌کنم:«در محضر شهدا جز شهدا کسی قادر به سخن گفتن نیست».

*حجت الاسلام شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران برروی سن حاضر شد اما سخنرانی نکرد و گفت: قرار بود برنامه‌های کنگره از ساعت 9:30 تا 11:30 برگزار شود اما به دلیل طولانی شدن برنامه‌ها و وقت کمی که باقیمانده من سخن زیادی نمی‌گویم. و مابقی وقت را به آقای رئیس جمهور برای سخنرانی واگذار می‌کنم.

*شهیدی خطاب به رئیس جمهور گفت: «سفر به مشهد آن هم در روزهای پایانی سال سخت است از طرف خانواده شهدا از رئیس جمهور به خاطر این حضور تشکر می‌کنم. آقای روحانی! در این مراسم حدود 30 نفر از کشورهای مختلفی مثل عراق، سوریه، لبنان، بوسنی و پاکستان حضور دارند. حدود 300 تن از والدین و همسر شهید از خانواده شهدای سراسر کشور حضور دارند، همچنین حدود 450 نفر از والدین و همسر شهدای استان خراسان رضوی در میان جمع هستند».

*بعد از رونمایی رئیس جمهور از وصیت نامه و فرهنگ اعلام شهدای کل کشور، حجت الاسلام روحانی پشت تریبون رفت تا سخنرانی خود را آغاز کند.

*در ابتدای سخنرانی رئیس جمهور یکی از پدران شهدا که عکس شهیدش را در بغل گرفته بود از داخل جمع بلند شد و گفت: « آقای رئیس جمهور فقط 30 ثانیه به من وقت بدهید» یکی از اعضای حراست سالن از او خواست که بنشیند و اجازه دهد رئیس جمهور سخنانش را به پایان برساند.

*حجت الاسلام روحانی در سخنانش با اشاره به ماهیت جنگ گفت: جنگ رویارویی سلاح‌ها نیست. جنگ به معنای جنگ هواپیماها، موشک‌ها، تانک‌ها و هلی کوپترها نیست. واقعیت جنگ، جنگ اراده‌هاست. گاهی در میدان کارزار سیاسی، گاهی اقتصادی و گاهی فرهنگی است. جنگ پایان ندارد و اینکه ما از صلح می‌گوییم به مفهوم پایان دادن کارزار نظامی است. طاغوت به معنای طغیان است ممکن است از درون دنیای اسلام و بیرون دنیای اسلام باشد هرجا اراده قوی و ایمان به پیروزی نهایی در روح و دل ما وجود داشته باشد ما پیروز صحنه‌ایم. راه انبیا راه مقاومت است.

*روحانی اشاره‌ای نیز به بحث اقتصاد مقاومتی کرد. او گفت: «در مورد اقتصادی مقاومتی نباید اینگونه باشد که سوال کنید موفق بوده‌‌ایم یا نبوده‌ایم. ما پیروز اقتصاد مقاومتی هستیم. سوال می‌کند آیا همه تحریم‌ها پایان یافته است البته که نه؛ ما تنها در یک بخش آن هم اگر طرف مقابل منصفانه و صادقانه عمل کند و به عهدش پایبند باشد موفق بوده‌ایم. ما فقط در یک جاده هسته‌ای موانع را برداشتیم».

*رئیس جمهور در بخش از سخنانش با روایت چند نمونه از تلاش متخصصان و رزمندگان دفاع مقدس به موفقیت بزرگ عملیات والفجر 8 اشاره کرد و گفت: «تلاش مهندسین، افسران نیروی هوایی و متخصصین بود که توانستند موشک های ضد تشعشع رادار گریز را هدف قرار دهند و ما در والفجر 8 توانستیم 73 فروند هواپیمای عراقی را سرنگون کنیم». این سخن رئیس جمهور تکبیر حضار را به دنبال داشت».

*به دلیل کمبود وقت بخشی از برنامه‌های پیش بینی شده مجریان کنگره برگزار نشد از جمله قطعه هنری گلبانگ سرخ لاله‌ها با شعر عبدالجبار کاکایی، اجرای حسام الدین سراج و گروه کر که قرار بود برای نخستین بار اجرا و رونمایی شود. اما با وجود اینکه گروه سراج فرصت نکرد کار خود در زمینه شهدا را اجرا کند اما گروه او بعد از اتمام مراسم روی سن حاضر شده و با هم عکس یادگاری انداختند.

*همچنین عکس‌های یادگاری خانواده‌های بوسنیایی، لبنانی، سوری و عراقی با یکدیگر و با خانواده‌های ایرانی در گوشه و کنار سالن محوطه مجموعه فرهنگی از دیگر حاشیه‌های جالب توجه مراسم بود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها