آیا نهج‌البلاغه سند معتبری دارد؟

آیا نهج‌البلاغه سند معتبری دارد؟

اعتبار سند کتاب نهج‌البلاغه که سید رضی سال‌ها پیش توفیق جمع‌آوری آن را پیدا کرد و امروزه در اختیار بسیاری از مسلمانان در أقصی نقاط جهان قرار دارد، توسط بسیاری از اندیشمندان شیعه و سنی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. برخی به اعتبار سند آن اشکال وارد کردند و با ارائه دلایلی آن را منسوب به امیرالمومنین (ع) نمی‌دانند، بلکه ساخته و پرداخته خود سید رضی می‌دانند، در مقابل عده‌ای از علمای شیعه و سنی نیز با بیان ادله‌های خود تمام آن را متلق به امیرالمومنین (ع) می‌دانند.

به عنوان مثال، «شیخ محمد عبدُه» یکى دیگر از علماى بزرگ اهل‌سنت و مفتى مصر، در مقدمه شرح خود بر «نهج البلاغه» به طور قطع، تمام آن را از سخنان امیرالمومنین(ع) مى‌شمارد و مى‌گوید: «ذلک الکتاب الجلیل، هو جملةً ما اختاره السید الشریف الرضى رحمه الله من کلام سیدنا و مولانا امیرالمومنین على بن ابى طالب ـ کرم الله وجهه ـ جمَعَ متفرقة و سمّاهُ هذا الاسم «نهج البلاغه» و لا اعلم اسماً ألیَق بالدلالة على معناه منه و لیس فى وسعى أن أصف هذا الکتاب بأزیَد ممّا دلّ علیه اسمُه و لا أن آتى بشىء فى بیان مزیته فوق ما أتى به صاحب الاختیار».

آن کتاب ارزشمند، برگزیده‌ای است که آن را سید شریف رضی رحمةالله از سخنان آقا و مولایمان امیرالمومنین على بن ابى طالب ـ کرم الله وجهه ـ انتخاب و در یکجا جمع کرده است و پراکندگى آنها را بر طرف کرده و آن را «نهج‌البلاغه» نامیده است و هیچ نامى را سزاواتر از آن سراغ ندارم که دلالت بر معانى و محتواى آن کند. من از توصیف این کتاب و بیان ویژگی‌هاى آن ـ بیش از آنچه نامش بر آن دلالت دارد و جز آنچه را که گرد آورنده‌ آن گفته است ـ عاجز و ناتوانم.

در همین راستا، کلیپی تصویری از حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس علوم قرآن و حدیث در برنامه «پرسمان» شبکه قرآن و معارف سیما درباره اینکه آیا نهج‌البلاغه سند معتبری دارد یا نه منتشر می‌شود.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    به حرف آخوندها هیچ اعتباری نیست لعنت به دین و آیین شما آخوندهای شپشو الدنگ

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها