غدیر علامتی برای تشخیص راه از بیراهه است

رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی و هنری مساجد کل کشور گفت: غدیر علامتی برای تشخیص راه از بیراهه و عاملی است که ما راه را گم نکنیم.

غدیر علامتی برای تشخیص راه از بیراهه است

حجت الاسلام حمید ارزانی با تبریک فرارسیدن دهه امامت و ولایت و اعیاد قربان وغدیر، نامگذاری دهم ذی الحجه مصادف با روزعید قربان تا هجدهم ذی الحجه مصادف با عید سعید غدیر خم از سوی رهبر معظم انقلاب به نام دهه امامت، نشان از اهمیت توجه به عمق وقوع این دوعید بزرگ و نزدیک شدن به نقطه وصل این اعیاد بزرگ دارد.

** ترویج و تبیین مبانی امامت و ولایت
وی ادامه داد: با الهام از فرمایش معظم له که فرمودند:« بین عید سعید قربان و غدیر رابطه ای است که این ایام متصل به امامت است می توان این نامگذاری را در راستای فراهم کردن بستر لازم برای گفتمان سازی و ترویج و تبیین فلسفه غدیر دانست»، تاکید کرد: این دهه فرصت مغتنمی برای ترویج و تبیین بیش از پیش مبانی امامت و ولایت در جامعه است.

** غدیر یک جریان سیال است
به گفته وی در این دهه فرهنگ سازی این مسئله باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد چرا که غدیر یک جریان سیال و روز انتخاب رهبری معصوم تا آخر عمر بشر و انتخاب راه مستقیم است.
این استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر رهبر الهی نباشد مردم متحیر مانده، به بیراهه خواهند رفت و هدف ها را گم می کنند. از این رو نیاز دیروز، امروز و فردای جامعه‌ بشری است و تنها مختص به یک زمان نیست.

** غدیر علامتی برای گم نکردن راه توسط انسان ها است
حجت الاسلام ارزانی تاکید کرد: در این دهه به دنبال اثبات کارآمدی فلسفه‌ غدیر برای اداره‌ حکومت‌ها و مبانی فکری و سیاسی در اذهان ملت‌ها هستیم.
رئیس کانون های فرهنگی و هنری مساجد در ادامه سخنان خود غدیر را علامتی دانست که باعث می‌شود انسان ها راه را گم نکنند.
به گفته وی ولایت اهل بیت (ع) جدای از توحید نیست از این رو روایاتی داریم که اهل بیت (ع) فرمودند: «ولایت امیرالمومنین و معصومین (ع) نشانی از شئون توحید و شرط توحید است.»

** غدیر آغاز ولایت و امامت در استمرار حرکت انبیاء
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه نقطه ی وصل عید سعید قربان و عید غدیر را در سرسپردگی و اطاعت از امر الهی عنوان کرد که نمونه عالی آن را در اطاعت محض ابراهیم خلیل الله (ع) و اسماعیل ذبیح الله (ع) در برابر حکم الهی برای شکست دادن کید شیطان و رسیدن به رستگاری می توان دید.
حجت الاسلام ارزانی تاکید کرد: وقوع غدیر را هم باید اطاعت پیامبر اکرم (ص) از وحی الهی برای تکمیل رسالت و آغاز ولایت و امامت در استمرار حرکت انبیاء برای تجلی بخشیدن به اراده الهی در رسیدن به سعادت انسانی دانست.
وی یادآورشد: خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید که «هرآنچه ابراهیم خلیل (ع) درمقام آزمایش ودفع فتنه پشت سرگذاشته مقدمه ای برای رسیدن به مقام والای امامت و ولایت بوده است.»
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این نکته مهم ضمن اینکه عظمت مقام امامت را به خوبی نمایان می کند به ما متذکر می شود که ولایت فقیه استمرار حرکت انبیاء است.

** فلسفه غدیر
رئیس ستاد عالی کانون های فرهنگی وهنری مساجد در ادامه سخنان خود به جایگاه، ارزش و ویژگی های غدیر خم اشاره کرد و یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) با دستور خداوند متعال در روز غدیر، امیرالمومنین(ع) را که اسوه فضیلت‌ها و ارزش بود به بشریت معرفی کرد تا ضمن ارائه الگوی زندگی اسلامی، چگونگی تشکیل حکومت و اداره جامعه را به ملت ها نشان بدهد.
حجت الاسلام ارزانی در عین حال اظهار داشت: عالی ترین و موفق ترین الگوی حکومت داری «ولایت فقیه و مردم سالاری دینی» است که این نمونه ممتاز در سیره حکومتی امام علی (ع) را با تأکید بر اهمیت حضور مردم در برپایی حکومت دینی از سوی ایشان به خوبی می توان دید؛ همان گونه که اسناد تاریخی به خوبی نشان می دهد.
وی ادامه داد: زمانی که پس از خلیفه سوم، مردم به سراغ حضرت آمدند و از او مصرانه تقاضای قبول خلافت و رهبری امت اسلامی را کردند ایشان فرمودند که مکرر نزد من آمدید و رفتید شرطی دارم، اگر قبول کنید کار شما را می پذیرم و گرنه نیازی به آن ندارم.
«امت اسلامی گفتند: هر چه بگویی می پذیریم. حضرت فرمود: بیعت من باید در مسجد و با رضایت مسلمانان باشد. اعلام رضایت مردم برای رهبر و حکومت اسلامی از سوی حضرت امیرالمومنین علی (ع) به عنوان حق مسلمانان و نه یک امر تشریفاتی بلکه به مثابه شیوه صحیح حکومت داری به رسمیت شناخته شده است که مردم باید به حکومت رضایت دهند.»
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: دستاوردهای فراوان حاکمیت و ولایت فقیه نیز ناشی از جریان غدیر و سیره حکومت داری حضرت علی (ع) است به گونه ای که امروز همه دنیا بر این مسئله اذعان دارند که حاکمیت ولایت فقیه موجب ایستادگی در مقابل استکبار و عبور موفق جمهوری اسلامی ایران از بحران های بی شماری شده است که استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا و رژیم غاصب اسرائیل بر علیه نظام و انقلاب شکل دادند.
ارزانی اضافه کرد: باید قدردان این نعمت بزرگ باشیم و برای مردم به ویژه نسل جوان تبیین کنیم که چه بحران هایی را با تدبیر مقام معظم رهبری پشت سر گذاشته ایم.

منبع: ایرنا

1261

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • ناشناس
    0

    لطفا متن تصحبح شده ی زیر را بجای متن پیشین منتشر کنید: --- شناخت حد و مرز بین غلو و حقیقت گرایی نیاز حیاتی دین داری است --- واقعه ی الهی غدیر و ولایت مداری و تشخیص و تفکیک حق از باطل را باید با داده های قرآن و خرد گرایی شناخت و تحلیل کرد در حالی که رویکرد احساساتی قرآن ستیز و خرد گریز که جزو القاءات شیطان است به این واقعه بجز از بین بردن آثار خیر این واقعه و بدنام ساختن آن و بر انگیختن فتنه و تفرقه میان مسلمانان نتیجه ی دیگری ندارد. قرآن کریم که بحق توسط خداوند کتاب هدایت عقلی مستدل بشر (آیه 185 سوره بقره) به درست ترین راه (آیه 9 سوره أسراء) و ناظر و حاکم بر همه دیانتها و دین داریها (آیه 48 سوره مائده) نامیده شده بگونه ای رسا و آشکار حد و مرزهای روشن و انکار ناپذیری را برای تفکیک غلو وافراط از حقیقت گرایی و اعتدال در دین داری در هشدارها و باید و نبایدهای خود بگونه ای منطقی و تخلف ناپذیر تعیین و تکلیف نموده که اگر این حد و مرزها در دین داری فرد یا طایفه چه با عمد یا قصد رعایت نشوند دین داری با حکم خداوند از یک سو محکوم به تباهی و نابودی می شود (102- 106 سوره کهف و 59 – 65 سوره زمر) و از سوی دیگر دین دارانی که این این حد و مرز را رعایت نمی کنند به مجازات سخت ابدی نابخشودنی محکوم خواهند شد. بزرگ ترین وظیفه ی دین شناسان در مقابل دین داران بیان روشن گر این حد و مرزهای قرآنی تفکیک بین غلو و حقیقت گرایی با کمک شناختهای فرهنگ الهی اصیل دین داری قرآنی است و غفلت از این وظیفه را خداوند با عنایت به همه ی هشدارهای قرآن نخواهد بخشید. حفظ دین داری صدها میلیون مسلمان امانت خداوند در دست دین شناسان است که باید بدرستی با تفکیک حد و مرزهای مذکور با رجوع به شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی این امانت خدا پسندانه ادا شود و تخلف از این وظیفه و نادیده گرفتن یا دست کم شمردن شناختهای مذکور و هرگونه بی تفاوتی نسبت به این شناختها خیانت به این امانت عظیم الهی است. دین شناسان باید همیشه این حقیقت را آویزه گوش قرار دهند و به آن پایبند باشند که هر گفته ای متضاد با اصول شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی و اصول استدلال عقلی یا ناهمگن و ناهماهنگ با این اصول که به معصومان نسبت داده می شود نسبت دروغ و نا روا به معصومان است و محال است که چنین گفته ای بر زبان معصوم جاری شده باشد. آگاهی به شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی در زمینه های خدا شناسی ، پیامبر شناسی ، دین شناسی ، قرآن شناسی ، انسان شناسی ، جهان شناسی و رفتار شناسی مقدمه ی لازم دین شناسی است و اگر این آگاهی نباشد نتیجه حتمی آن گمراهی دین شناس است. دین داری خدا پسندانه بنا به حکم خداوند در قرآن کریم شناخت حد و مرز جدا کننده ی حقیقت از غلو است و اگر چنین نباشد دین داری بحکم خداوند تباه و نابود خواهد شد. دین داری که شناخت لازمه های قرآنی و تاریخی و روانی و اجتماعی و زیستی در آن عالمانه لحاظ نشوند محض غلو است که به سلب امنیت و آرامش و آسایش بشریت منجر می گردد و عقل بشریت را به احساسات زیان بار مخرب تباه کننده آلوده می کند و اقوام را به جان هم می اندازد و چنین دین داری بی تردید خدا پسندانه و جزو مکتب الهی پیامبران نیست.

  • ناشناس
    0

    چرا مروجان مسائل غیر قابل اثبات که بنام دین و مذهب دین و مذهب را در تضاد با قرآن و اصول استدلال عقلی پیچیده و بغرنج و غیر قابل درک می سازند به انتقادهای منطقی و مبارزه ی قرآنی و عقلی با من در آوردیها پاسخ مستدل و مستند منطقی معتبر نمی دهند و سراسیمه با هیاهوی بیشتر به من در آوردیها دامن می زنند؟؟؟!!! چرا بجای شیوه های قرآنی و عقلی بر به کار گیری شیوه ی بدنام کننده ی ترویج من در آوردیهای اثبات ناپذیر بنام دین و مذهب و دفاع از اهل بیت اصرار می شود؟؟؟!!!

  • ناشناس
    0

    چرا و با چه دلیل خدا پسندانه حوزه های علمیه و مراجع عظام که از وجوهات شرعی مردم و بودجه ی کشور امرار معاش می کنند در مقابل انتقادها و شبهاتی که نسبت به مسائل منسوب به دین و مذهب در رسانه های عمومی مطرح می شوند سکوت و خاموشی مطلق را بر می گزینند و به وظیفه خود در روشنگری و دفاع عالمانه قرآنی و عقلی از دین و مذهب و از دین داری مردم نمی پردازند؟؟؟!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها