آیت‌الله سبحانی:

پلیس باید با زن بی‌حجاب برخورد کند و چادری بر سر او بیندازد / ما کلمه اجباری را به کار نمی‌بریم

یکی از مراجع تقلید شیعیان با رد دیدگاه یکی از نویسندگان در مورد حجاب، تأکید کرد: برخورد با بی‌حجابی وظیفه حکومت اسلامی است.

پلیس باید با زن بی‌حجاب برخورد کند و چادری بر سر او بیندازد / ما کلمه اجباری را به کار نمی‌بریم

به گزارش خبر فوری به نقل از انتخاب، آیت الله جعفر سبحانی صبح چهارشنبه در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: اخیراً مسئله‌ای به نام حجاب اجباری مطرح شده و بنده نیز دیشب مقاله‌ای را از یکی از حوزویان در این زمینه خواندم؛ نویسنده این مقاله که در قم هم منتشر شده گفته است که در اسلام، حجاب اجباری نداریم اگرچه ترک حجاب، حرام است.

وی افزود: من خدمت این نویسنده می‌گویم حجاب اجباری دو معنا دارد؛ یکی معنای باطل و دیگری صحیح؛ اگر زنی بی‌حجاب در خارج از منزل، دیده شد پلیس باید با او برخورد کند و چادری بر سر او بیندازد.

این استاد سطوح عالی حوزه ادامه داد: حجاب واجب و ترک آن معصیت است و اگر کسی معصیت را در داخل انجام دهد کسی با او کاری ندارد ولی اگر در بیرون انجام دهد وظیفه حکومت اسلامی جلوگیری از این گناه است.

وی اظهار کرد: در وسائل الشیعه روایتی از پیامبر(ص) آمده است که اگر زن در داخل خانه با مرد بیگانه بی‌حجاب شد ضررش با خود اوست اما اگر در بیرون این کار را بکند جامعه را آلوده می‌کند.

بی‌حجابی‌ها قطعاً مفاسد را افزایش می‌دهد

آیت الله سبحانی با بیان اینکه اگر کسی تظاهر کند ضرر به دیگران می‌زند باید با او برخورد شود، ادامه داد: سن ازدواج در جامعه بالا رفته و بی‌حجابی‌ها قطعاً مفاسد را افزایش می‌دهد؛ عجب است نویسنده این مقاله می‌گوید اگر بی‌حجابی، مفاسدی داشته باشد خارج از بحث ماست؛ ما می‌گوییم همین که شما خارج از بحث می‌دانید همین بحث ماست.

وی با انتقاد از برداشتن روسری توسط برخی زنان و برپایی جشن کذایی در برج میلاد، تأکید کرد: وقتی مسئولانی در مقابل رقص زنان در برج میلاد سکوت می‌کنند و برخی دختران نا آگاه روسری از سر بر می‌دارند نوشتن چنین مقالاتی دامن زدن به این گناهان و توجیه آن و جفا بر انقلاب اسلامی است.

مرجع تقلید شیعیان اضافه کرد: بی‌حجابی موجب تحریک شهوات است و به دنبال آن مفاسدی می‌آورد و این بیماری سرایت کرده و اکثریت را می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما کلمه اجباری را به کار نمی‌بریم، افزود: ما می‌گوییم اگر این گناه، علنی شد جامعه را آلوده می‌کند و حکومت باید جلوی آن را بگیرد.

حکومت اسلامی باید مقابل گناهان علنی بایستد

آیت الله سبحانی با بیان اینکه در کلمات این بزرگوار آمده ما ندیدیم وقتی آیات حجاب آمد فوراً پیامبر، زنان را مجبور به حجاب کنند، اظهار داشت: ما گناهان زیادی داریم که در صدر اسلام اجبار نکردند؛ در قمار، زنا، کم فروشی و ... هم این اجبار را نداریم ولی اگر کسی بخواهد آن را علنی کند حکومت باید جلوی آن را بگیرد.

وی همچنین با اشاره به برداشت اشتباه این نویسنده از یک آیه قرآن گفت: وی معتقد است که امر به معروف باید از سوی حکومت هم به صورت لسانی انجام شود در صورتی که این مسئله با تصریح آیه قرآن مخالف است.

این مفسر قرآن کریم با بیان اینکه امر به معروف، مراتبی دارد اضافه کرد: مرتبه لسانی وقتی است که حکومت در کاری دخیل نباشد اما اگر حکومت اسلامی تشکیل شد در مقابل گناهان علنی باید بایستد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    آفریننده ی زبان به چند پهلو سخن گفتن چه نیازی دارد؟؟؟!!! --- حضرت آیت الله سبحانی لطف فرمایند حد اقل یک نمونه ی معتبر موثق در باره نوع برخوردی که با بد حجابی یا بی حجای از پلیس ج.ا.ا می خواهند از قرآن و سنت و سیره ی پیامبر اکرم (ص) یا معصومان صدر اسلام برای مردم ایران ذکر کنند تا ثابت شود دین شناسان ما از قرآن و سنت و سیرت معصومان فراتر نرفته اند. حضرت آیت الله حتما به یاد دارند مخاطبان قرآن کریم برای پرهیز از بد حجابی و بی حجابی چه کسانی هستند؟؟؟!!! ایشان حتما می دانند و اقرار دارند که تخصیصهای خداوند ، که آفریننده ی زبان است ، در قرآن ناشی از فراموشی یا غفلت یا ناتوانی از تشخیص هدف و یا عدم آشنایی به مفاهیم زبانی و ایهام گمراه کننده به مراد عام از ذکر خاص نیستند.

  • ناشناس
    0

    متاسفانه رسانه ها هنوز تعریف روشنی از توهین و افترا و بی حرمتی و منزلت مقبول عقلی و منطقی دانشمندان ندارند و بسیاری از نظرات و نقدهای علمی روشنگر مفید و حیاتی برای مردم را قربانی نا آکاهی به این تعریف می کنند. برداشتهای من در آوردی غلط اثبات ناپذیر از منزلتهای علمی و اجتماعی بسیاری از حقایق را که در لباس نقد مزین به علم و اخلاق ارائه می شوند در نطفه خفه می سازند و با جلوگیری از نشر این حقایق حتی در زمینه ی نقدهای مثبت و سازنده مردم را از شناخت حقایق حیاتی محروم می سازند. چنین رویه ی علم ستیزی شایسته و زیبنده نیست که در سایه اصول خرد گرای نظام مقدس اسلامی زمینه ی رشد و گسترش و دوام پیدا کند.

  • ناشناس
    0

    برای جذب مردم به دین الهی ، از من در آوردیها دوری جوییم --- چنانچه بازگشت عالمانه و تقید و تعهد به شناختهای سرشت نشین فرهنگ اصیل دین داری قرآنی و به اصول استدلال عقلی برای جداسازی حقایق ناب دین و مذهب از ناسره های منسوب به این ارزشهای الهی تحقق نیابد ، انحرافات خرافه گرا و من در آوردی گرای پیرو منقولات نسنجیده ی متضاد با قرآن و عقل که با دین و مذهب در هم آمیخته و دین و مذهب را بغرنج و غیر قابل درک ساخته اند هر گز از بین نمی روند و تفکر منحرف قرآن ستیز و خرد گریز تشیع انگلیسی و اسلام آمریکایی به گمراه کردن مردم دین دار و بدنام کردن دین و مذهب و بزرگان دین ادامه خواهد داد. اگر در تلاش خود برای جذب و بازگشت مردم به دین راستین و بی آلایش توحیدی خداوند ، صادق و جدی هستیم باید خداپسندانه با حاکم کردن قرآن و عقل عالمانه کارهایی کنیم سازمان یافته و ضابطه مند دست جمعی و فردی تا همه ی مذاهب اسلامی از تحریفها و انحرافات و خرافات من درآوردی ساخته و پرداخته ی تخیلات ذهن ناتوان بشر ، که با محکمات مفصل وحی بی آلایش الهی خداوند در تضاد و تعارض آشکار اند ، پاک شوند و دین الهی از انبوه ناخالصیها و از تار پودهای سیاه من در آوردیهای گمراه کننده ی بشری مخرب و زیان بار ، که از هرگونه بازده مثبت و سازنده برای پیشرفت و پویایی جامعه و فرد تهی هستند ، بیرون آید.

    نظرات شما -
    • دلسوز
      0

      سکوتی که هلاکت آفرین است --- مایه ی بهت و شگفتی و بسی افسوس و غم و اندوه و حسرت مرگ بار است که چرا چنین هشدارهای دلسوزانه ای که با فریاد وا اسلامای بلند نسبت به مصیبت رواج فاجعه بار من در آوردیها و خرافات منسوب به دین و مذهب پیوسته سر داده می شوند بازتاب اصلاح گرایانه ای مشاهده نمی شود؟؟؟!!! چرا نسبت به این من در آوردیها و خرافات متضاد با قرآن و عقل که دین و مذهب را بغرنج و غیر قابل درک و اثبات ناپذیر ساخته اند و متدینان را گمراه می کنند و بنا به هشدارهای صریح قرآن همه ی زحمات دینی متدینان را بعلت اقرار و پایبندی به دخالت گستاخانه ی بشر در امور منحصر به خداوند به باد فنا می دهند ، بازتاب و تلاش تصحیح گرای جدی عالمانه ی پیوسته ی روشنگر مثبت و سازنده ای ، برای اصلاح این خطاهای هلاکت بار ، در محیط مرجعیت دینی و حوزه های علمیه دینی در ایران و سایر کشورهای جهان اسلام و از جانب همه ی طبقات دین شناسان بصورت محسوس و علنی در همه ی رسانه های گروهی دیده نمی شود؟؟؟!!! تن دادن به رواج و ترویج من در آوردیها و خرافات در دین و مذهب ، یا صحه گذاشتن روی دخالت بشر در امور منحصر به خداوند است و تجویز این من در آوردیهای متضاد با قرآن و عقل برای تامین منافع دنیایی با بهای قربانی کردن دین اصیل خداوند است ، یا بی رنگ شدن ایمان به خداوند و حساب و کتاب قیامت است که چنین وضع ضد ارزشی دین ستیز با ادعای مسلمان بودن هیچ تناسب و همگنی و هماهنگی ندارد.

  • ناشناس
    0

    بسیار شایسته و خدا پسندانه است که دین شناسان با تکیه ی عالمانه به شناختهای سرشت نشین فرهنگ اصیل دین داری قرآنی و اصول استدلال عقلی به ایده پردازی همگن و هم آهنگ با این شناختها و روشن گری دینی و مذهبی مثبت و سازنده در جامعه بپردازند و دین و مذهب را از کلاف سر در گم و گمراه کننده و زیان بار من در آوردیهای بشری دین زدای متضاد با این شناختها رهایی بخشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها