زندگی راحت؛ آرمان نسل جدید

امین پاکزاد / فعال رسانه

زندگی راحت؛ آرمان نسل جدید

صلاح زواوی، سفیر سابق فلسطین در ایران که اسفند پارسال درگذشت در مصاحبه ای (اینجا بخوانید) که قرار گذاشته بود بعد از فوتش منتشر شود، نکته مهمی را خاطر نشان کرده بود.

او گفته بود که در ملاقاتی که با رهبر انقلاب داشته از ایشان درخواست کرده که «ما باید کاری کنیم که مسلمانان در راحتی زندگی کنند.» در همان دیدار در عین حالیکه درباره اشتراکات فکری راجع به فلسطین و جهان اسلام سخن به میان رفته، بر تلاش برای رسیدن به سطح بالایی از زندگی برای مسلمانان تاکید شده است.

صلاح زواوی

زواوی از سال 1359 تا 1400 سفیر فلسطین در ایران بود و ملقب به شیخ‌السفرا یا مقدم السفرا خارجی در ایران و «تنها نماینده‌ قانونی ملت فلسطین» در تهران محسوب می‌ شد. او که از اعضای مؤسس جنبش فتح بود با انقلابیون ایرانی در پیش از انقلاب نیز روابط نزدیکی داشت. این پیشینه مبارزاتی و همچنین حضور طولانی در ایران، او را از سویی مسلط به مسئله فلسطین و از سوی دیگر آشنا به سپهر سیاسی ایران و سیاستمدارانش می کرد.

وقتی شخصی چون زواوی با این پیشینیه، از «زندگی راحت مسلمانان» به عنوان یک افق تلاش جمعی، سخن می گوید شاید نشانه ای از گونه ای انتقال پارادیمی در نگاه کنش گران عرب در خاورمیانه داشته باشد. به نظر، خودِ زندگیِ راحت در کنار آرمان هایی که وجود داشته به تدریج دارد به یک خواسته جمعی بزرگ تبدیل می شود. این خواسته، آرام آرام نمایندگان سیاسی و کنشگرانی را پیدا می کند که با رویکردی جدید به تحولات منطقه می نگرند.

در همین ارتباط، چندی پیش نتایج یک نظرسنجی نشان داد که بیش از نیمی از جوانان عرب (در کشورهای شرق مدیترانه و شمال آفریقا) به دنبال مهاجرت هستند. رئیس شرکتی که نظرسنجی را منتشر کرده بود، در بیانیه ای اعلام کرد: «تمایل روزافزون جوانان عرب برای مهاجرت در جستجوی زندگی بهتر به دو ویژگی مهم اشاره دارد: یکی ناامیدی از دسترسی به آموزش خوب و زندگی حرفه ای و موفق در کشورهایشان و دوم، اشتیاق آنها برای ساختن آینده.» (بیشتر بخوانید)

555

در این ارتباط بخوانید: برای عبور از تنش های منطقه ای، علم می تواند جایگزین ایدئولوژی شود؟

شاید در دوره هایی، آرمان خواهی در برابر زندگی خواهی تعریف می شد و تلاش برای ساختن زندگی راحت، چندان در ذهنیت آرمان خواهان نقش پررنگی نداشت و تاکید بر تحقق آرمان ها، اندیشه و عمل مرتبطش را شکل می داد. اما گویی امروز، خودِ «زندگی» می شود آرمانی که جوانان در پی اش هستند و حاضرند سرزمین مانوس شان را رها کنند و مهاجرت را برگزینند و نه به زندگی آرمانی که به خود زندگی معمولی در راحتی و امنیت، برسند.

مشخص نیست که چرا زواوی تاکیدش بر این نکته را گذاشته برای بعد از مرگش که منتشر شود اما می توان همچون برخی وصیت ها که بایستی بعد از مرگ خوانده شوند، این را وصیت سفیر فلسطین دانست که توصیه به «زندگی راحت مسلمانان» را «وظیفه انسانی» خود برمی شمرد و زمزمه زندگی خواهی را در نسل جدید می شنید و خواستار شنیدنش بود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ملت
    1

    منظورش راحتی فلسطینی ها بوده.ملت ایران که مهم نیست.

  • ناشناس
    1

    امت اسلامی فکر ان دنیاست که بخور و بگردد و خوش باش ان دنیا ولی در خواب و روحش . زندگی در لجن افکار پوسیده و متروک خداحافظ خوشبختی سلام بر تاریکی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      هور بهشتی هر کس بگیرو و عسل و میوه و مواد مخدر در حد اعلا ولی در خواب و گور تاریک و تنگ . خ خ خ خ خ

  • ناشناس
    1

    الان در این عکس اغلبش بی حجاب است چرا تذکر ندادید . به دلیل بی حجابی خانمی دامنش را کشید روی سرش و چه پیدا شد و چه نهان .حکومت داری ما دقیقا اینچنین است .

  • ناشناس
    1

    الان این پیام عرب یعنی چه . ولی دمش گرم ای میزنه نتایاهو من دیدم اغلب مردم ایران خوشحالن و در پوست خود نمی گنجند . ای اسراییل ازاده برای کمک اماده ایم اماده

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      بزن که دود بشوند حقه بازهای فلسطینی . ولی هنیه واقعا خسته نباشد دارد واقعا تلاش می کند یک نفر داخل هتل استخدام کرده که عرقش پاک کند زیر افتاب . عرب عرب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها