قاریان خوش خوان جوان در اولویت اعزام‌ های تبلیغی و حج تمتع قرار دارند

دومین جلسه هم اندیشی قاریان و دعاخوانان عضو دوره‌های ارتقاء قاریان و دعاخوانان ممتاز کشور، باحضور مسئولان شورای عالی قرآن، چهارشنبه ١٢ آبان ماه از ساعت ١٨ تا ٢١ در مجتمع امام خمینی(ره)، حسینیه الزهرا(س) برگزار شد.

قاریان خوش خوان جوان در اولویت اعزام‌ های تبلیغی و حج تمتع قرار دارند

این جلسه که سیدعلی سرابی قائم مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی معاون اجرایی شورا در آن حضور داشتند با تلاوت سیدمحمد حسینی پور قاری جوان عضو جلسات ارتقاء آغاز شد و با دبیری محمودرضا بیژنی اول قاری پیشکسوت قرآن ادامه یافت.
در این نشست که در ادامه و تکمیل جلسه هفته قبل برای دریافت پیشنهادات و انتقادات قاریان و دعاخوانان ممتاز، مرتبط با حوزه‌های مأموریتی شورای عالی قرآن برگزار شد، تعدادی از حاضران و اعضایی که به صورت مجازی و برخط برنامه را دنبال می‌کردند به طرح نظرات خود پرداختند.

عناوین برخی مطالب ارائه شده در جلسه:
- برگزاری کرسی های تلاوت برای قاریان ضروری است. اگر شورا امکان راه اندازی کرسی‌های متعدد را ندارد، حداقل یک کرسی پرشور هفتگی برگزار کند.
- رویکرد انگیزشی در جلسات ارتقاء، غالب باشد.
- دیده شدن را صرفاً در رسانه دنبال نکنیم، ما قاریان قرآن توفیق داریم که خدا ما را دیده است.
- نقش آفرینی برخی قاریان و اساتید درخصوص توصیه‌ها و مطالبات مقام معظم رهبری کافی نبوده است.
- شورای عالی قرآن نعمتی است که باید قدردان آن باشیم.
- درصورت امکان، شعبات شورای عالی قرآن در استان‌ها تأسیس شود.
- در تربیت نسل بعدی قاریان، باید برنامه‌ریزی جدی‌تری انجام شود.
- دعاخوانی، در جلسات ارتقاء به سبک و سیاق خاصی محدود نشود.
- شورای عالی قرآن در تحقق بیانیه گام دوم، نقش مؤثرتری ایفا کند.
- جهت راه اندازی زبان انگلیسی برای شبکه قرآن، رایزنی شود.
- ما قاریان، گاهی ظرفیت محدود خودمان را به پای نهادهایی مثل شورا می‌نویسیم. شورا وظیفه دارد بسترها و فرصت‌هایی برای ما ایجاد کند، اما ما هستیم که به قدر ظرفیت و تلاش‌مان می‌بایست آن فرصت‌ها را تقویت کنیم.
- ارتباط جلسات ارتقاء و طرح ارزیابی قاریان، به نحو مؤثرتری برقرار شود.
- من حیث المجموع، هنوز از ظرفیت کل قاریان در برنامه‌های تبلیغی، رسانه‌ای، آموزشی و پژوهشی قرآنی استفاده نمی شود.
- برای ساخت فیلم کوتاه قرآنی فکری بشود.
- ظرفیت امام زادگان و بقاع متبرکه، فرصت خوبی جهت راه اندازی کرسی‌های تلاوت و تدریس است.
- برخی از دوستان در جلسه قبل، اظهار نا امیدی می‌کردند، درصورتی که اعتقاد دارم شورا خدمات بسیار خوبی به جامعه قاریان و دعاخوانان ارائه می‌کند و این ما هستیم که باید حرکت و تلاش‌مان را بیشتر کنیم.
- تلاوت ها و دعاهایی که از شبکه‌ها به ویژه شبکه ملی و استانی پخش می‌شود نیازمند به روزرسانی است.
- نحوه حمایت شورا از فعالیت‌های پژوهشی قرآنی مانند ترجمه به زبان انگلیسی تبیین شود.
- ما آماده هرگونه همکاری با شورا هستیم. شورا از ظرفیت ما در بخش‌های مختلف استفاده کند.
- شرایط آموزش قرآن در کشور بویژه در مدارس خوب نیست. ما قاریان نباید بی‌تفاوت باشیم.
- برای تأثیرگذاری جامعه قاریان و حافظان در حوزه قانون گذاری مجلس شورای اسلامی فکری بشود.
- سخت گیری‌ها در طرح ارزیابی تعدیل شود.
- برای اختلاف سلایق در مقوله داوری فکری بشود.
- در جلسات ارتقاء، به جای اشکال گیری، برای قاری امکان چالش ایجاد کنید تا خود او بتواند علت نقاط قوت و ضعف اجرای خود را توضیح دهد.
- ورود شورا به عرصه فضای مجازی بیشتر شود و رصدش روی فعالیت‌های مجازی قاریان بویژه در ابعاد بین‌المللی افزایش یابد.
- با تشکیل یک گروه صنفی از بین قاریان می‌توانیم هم افزایی خوبی ایجاد کنیم و کمک کار هم باشیم.
- با رادیو قرآن جهت راه اندازی یک برنامه مستقل که در آن به معرفی قاریان خوش خوان که لزوماً بین‌المللی نیستند مذاکره شود.

در ادامه جلسه، مسئولان شورا در مورد نکاتی که مطرح شد توضیحاتی ارائه کردند.
سیدعلی سرابی قائم مقام شورا با بیان اینکه شورای عالی قرآن اساساً بدون مشارکت و همراهی شما قاریان و دعاخوانان عزیز معنا پیدا نمی‌کند، دغدغه‌ها و مطالب بیان شده را مغتنم دانست و توضیحاتی ناظر به مسائل مطرح شده در دو جلسه اخیر عنوان کرد که خلاصه آن بدین شرح است:
- سیاست غالب کمیته اعزام در اعزام‌های تبلیغی، توانمندی در تبلیغ است نه صرف تشویق. لذا این اصل باید مورد توجه قرار گیرد. در اعزام حج، به علت محدودیت های اعزام نفرات، این موضوع بیشتر مورد تأکید است.
- ترتیل خوانی متفاوت از تلاوت تحقیق است و لزوماً هر قاری خوب، ترتیل خوان خوبی نیست. برای انتخاب مرتلین جهت اجرا در محافل جزء خوانی، سازوکار ارزیابی داریم. امور اجرایی هم از طریق نمایندگان و رابطین ما و با محوریت شبکه‌های صداوسیما دنبال می شود.
- موضوع خادم افتخاری و تلاوت در حرم مطهر رضوی را با دوستان مان در آستان قدس مطرح خواهیم کرد.
- توسعه کرسی‌های تلاوت از نظر ما بسیار راهبردی است ولی به تنهایی از شورا بر نمی‌آید. همان طور که قبلا مقدماتی خوبی با محوریت مرکز رسیدگی به امور مساجد فراهم شده بود که متأسفانه به علت تغییرات مدیریتی متوقف شد، ان شاء‌الله بازهم کار را دنبال می کنیم.
- پیشنهاد می‌کنم کمیته‌ای متشکل از تعدادی از قاریان و دعاخوانان عزیز تشکیل شود تا فکر کنند و طرح‌های عملیاتی به شورا ارائه نمایند.
- در مورد نوآوری در سبک برگزاری جلسات ارتقاء، طرح مشخص بدهید.
- درمورد نحوه ارتباط جلسات ارتقاء با طرح ارزیابی، باید بررسی بیشتری صورت گیرد. حتماً امکان پذیر است.
- درخصوص تأسیس شعب استانی شورا، محدودیت ساختاری داریم.
- محدویت های مسابقات با طرح ارزیابی مرتفع می‌شود. طرح ارزیابی خالی از اشکال نیست اما تا حدود زیادی، دغدغهها و مطالبات قاریان و مدرسان را تامین می‌کند.
- شأن شورای عالی قرآن، شأن سیاست گزاری است و ورود به حوزه اجرا، محدود و به اقتضا می باشد.
- این حرف درست است که ما باید سیر و چشم انداز دقیقی تربیت یک قاری کامل را طراحی کنیم و حرکت مان را بر آن اساس تنظیم نماییم. دوستان در این زمینه به ما کمک بدهند.
- تعداد قاریان و دعاخوانانی که قابلیت اجرا در برنامه های صداوسیما را دارند کم نیست، متاسفانه تولید در رسانه چه در شبکه‌های سراسری و چه استانی محدود است، لذا همه ظرفیت قاریان و دعاخوانان کشور در رسانه دیده نمی‌شود. اخیراً هماهنگی‌هایی را با مدیران محترم شبکه قرآن سیما و رادیوقرآن در این باره انجام داده‌ایم که امیدواریم به نتایج خوبی منجر شود.
- ایجاد امکان حضور اعضای جلسات ارتقاء در آزمون حج، می‌بایست در جلسات کمیته اعزام بررسی شود.
- تلاش می کنیم برای شرکت کنندگان در طرح ارزیابی قاریان و مدرسان، کارنامه تفصیلی ارائه کنیم.
- اگر در آزمون‌های طرح ارزیابی مسامحه کنیم، مسیر رشد و به قله رسیدن جامعه قاریان، مخدوش خواهد شد.
- برای معرفی قاریان ذی صلاح به نهادها و دستگاه‌هایی که امکان استفاده از ایشان را در محافل و مراسم خود دارند اقدام خواهیم کرد.
- تلاش می کنیم سامانه اطلاعات قاریان را راه‌اندازی کنیم.
- اولویت های پژوهشی، آموزشی و ترویجی شورا، در نشست‌های سالانه ظهور و بروز می کند.
- حمایت از پژوهش‌های قرآنی مرتبط با حوزه مأموریتی شورا را به قدر بضاعتی که داریم انجام خواهد شد.
- مشکلات آموزش قرآن در آموزش و پرورش، واقعیتی است که از گذشته تا حال وجود داشته است.
به سهم خودمان پیگیری‌های زیادی در این مورد انجام داده‌ایم که همچنان ادامه دارد.
- همان طورکه در جلسه قبل هم گفتم ما تا زمانی که نتوانیم در مقوله تلاوت قرآن جریان سازی کنیم و این نیاز و مطالبه را در جامعه به وجود بیاوریم، سایر اقدامات‌مان نتیجه بخش نخواهد بود.

در بخش پایانی جلسه، محمدتقی میرزاجانی معاون اجرایی شورای عالی قرآن با بیان این مطلب که در شورا و کمیته اعزام طی سال‌های گذشته تلاش شده تا از ظرفیت قاریان جوان و خوش خوان بیشتر استفاده شود گفت: در ١٠ نوبت حج تمتعی که پیش از این انجام شده، ٧۵ درصد از اعضای کاروان قرآنی اعزامی، حج اولی بودند. همچنین در اعزام‌های تبلیغی به خارج از کشور طی ١٠ سال گذشته، ۶۵ درصد از قاریان اعزامی کسانی بودند که اصطلاحاً استاد و قاری بین‌المللی نبودند و از بین قاریان جوان و ممتاز استان ها انتخاب شدند.
میرزاجانی ادامه داد: خوب است که بدانید با توجه به این که به خروجی طرح ارزیابی اعتقاد داریم، در ۵ سال اخیر، نیمی از قاریان و مدرسان اعزامی به خارج را از بین دارندگان گواهی نامه طرح ارزیابی انتخاب کرده‌ایم. این آمار، معنایش این است که شورا و کمیته اعزام، به تناسب رشد کمی و کیفی جریان قرائت قرآن در کشور، تلاش کرده از این ظرفیت استفاده کند. البته هنوز جای کار بسیار دارد و در جایی مثل شبکه‌های صدا وسیما، استفاده از این ظرفیت عظیم در سطح بسیار پایینی قرار دارد.
معاون اجرایی شورای عالی قرآن ضمن دعوت از قاریان و دعاخوانان جهت شرکت در فراخوان نشست تخصصی امسال که به موضوع "تلاوت قرآن و نغمه‌های دینی؛ رسانه ملی و فضای" می پردازد، از ایشان خواست طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه خود در این زمینه را با شورا و صداوسیما به اشتراک بگذارند.
عناوین سایر مطالبی که وی به آن اشاره کرد به این شرح است:
- پس از اتمام دوره ارتقاء قاریان و دعاخوانان در پایان امسال، به اعضای فعال، گواهی حضور تقدیم خواهد شد.
- برای اعزام قاریان و مدرسان به مناطق محروم، آمادگی و اشتیاق داریم. ان شاء الله با برخی نهادهای مرتبط رایزنی می کنیم تا مقدمات اجرایی شدن این کار فراهم شود.
- در مقوله دعاخوانی در رسانه ملی، اصول و ضوابط خوبی را تدوین کرده‌ایم که پس از گردش کار با کارشناسان این حوزه، به زودی مبنای کار ما در شورا قرار خواهد گرفت. لطفا دعاخوانان عزیز عضو جلسات ارتقاء هم نظرات شان را به ما منعکس کنند.
- مواردی مثل تقویت رویکرد انگیزشی در جلسات ارتقاء، استفاده از کارشناسان جوان حتی از جمع خود دوستان و... را از اولین جلسه ارتقاء که در پیش داریم اعمال خواهیم کرد.
- جهت تشکیل گروه تواشیح از بین قاریان و دعاخوانان عضو جلسات ارتقاء، آمادگی پشتیبانی داریم. دوستانی که تجربه این کار را دارند کمک کنند.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    تفسیر درست حدیث ثقلین بحکم دلایل محکم و مفصل قرآن چیست؟
    ---
    اگر حدیث معروف ثقلین در تضاد با آیات محکم و مفصل پیامبر شناسی قرآن ، که حدود وظیفه و دانش و توان طبیعی – بشری پیامبر را آشکار و مشخص می سازند و تعیین می نمایند ، تفسیر شود ؛ نتیجه و سر انجام حتمی این تفسیر غلط بحکم آیات قرآنی محکم و مفصل 103 تا 106 سوره کهف و آیه 65 سوره زمر و سایر آیات هشدارهای قرآن ؛ گمراهی و نابودی و تباهی حاصل یک عمر نیکو کاری و دین داری عاملان به این تفسیر غلط و پیامدهای شوم دنیوی و اخروی این تفسیر غلط خواهد بود .
    دین شناسان و سایر دین داران مسلمان بحکم آیات و دلایل و شواهد محکم و مفصل بسیار قرآن موظف اند حدیث ثقلین را هماهنک و منسجم بلکه مطابق مفاد صریح پیامبر شناسی قرآن با نصب العین قرار دادن نویدها و هشدارهای محکم و مفصل قرآن تفسیر و درک کنند .
    دین شناسان و فقها بحکم آیه قرآنی: « وَمَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَلِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ » ﴿ آیه ۱۲۲ سوره توبه ﴾ موظف اند با هدف مصون نگه داشتن دین داری و مذهب داری متدینان از نابودی و تباهی ؛ تفسیر درست حدیث ثقلین را پیوسته و در همه ی مناسبتها و در همه ی مجالس و محافل دینی و مذهبی به همه ی متدینان مکرر و پیوسته ابلاغ کنند وآموزش دهند و تبیین نمایند و همیشه با تاکید یاد آوری و گوشزد نمایند.
    بی توجهی به یاد آوری تفسیر درست حدیث ثقلین ؛ سهم بزرگی از نتیجه شوم گناه کمراهی متدینان را در قیامت به دوش دین شناسان و مراگز خاموش آموزش و تبلیغ دین می گذارد و این دین شناسان و گردانندگان این مراکز در قیامت با وضعی رو به رو خواهند شد که در آن راهی برای گریز از نتیجه و پیامدهای شوم این بی توجهی هرگز فراهم نخواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها