حکم شرعی ارز دیجیتال، بیت کوین و اتریوم

این روز‌ها که نام ارز دیجیتال یا رمز ارز را می‌شنویم، پرسش‌های متعددی درباره این وجه دیجیتال به ذهنمان می‌رسد. یکی از مهمترین پرسش ها، حکم شرعی در خصوص ارز دیجیتال مانند بیت کویت و اتریوم است.

حکم شرعی ارز دیجیتال، بیت کوین و اتریوم

ارزهای دیجیتال ارز‌هایی هستند که به صورت الکترونیکی ذخیره و منتقل می‌شوند و مبنای آن‌ها صفر و یک است.

ارز دیجیتال به انواع مقادیر با ارزش ایجاد شده در بستر دیجیتال اشاره دارد؛ بنابراین مبنای این نوع ارز به طور کلی با ارز‌های فیزیکی و رایجی که می‌شناسیم متفاوت است. با این وجود ارز دیجیتال با، اما و اگر‌های متعددی همراه است و هنوز مورد اعتماد بسیاری از افراد قرار ندارد.

ریشه‌های ارز دیجیتال

پول‌های دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم به عنوان «پول‌های غیرمتمرکز دیجیتال» شناخته می‌شوند؛ به این معنی که مرکزی برای تولیداین پول وجود ندارد. بیت کوین اولین پول دیجیتال، یک سیستم پرداخت جدید و یک نوع پول کاملاً دیجیتال را به وجود آورده‌است. این اولین شبکه پرداخت نقطه به نقطه غیر متمرکزی هست که توسط کاربرانش بدون هیچگونه واسطه ای، قدرت یافته‌است.

ریشه‌های ارز دیجیتال به ایجاد شرکت دیجی‌کش در اواخر دهه ۹۰ توسط دیوید چاوم برمی‌گردد. دیجی‌کش که در آن از علم رمزنگاری استفاده شده بود، بستری برای بانک‌ها فراهم می‌کرد تا به وسیله آن قابلیت انتقال ارزش به صورت الکترونیکی فراهم شود.

 ارز دیجیتال
پولشویی و ارز دیجیتال

یکی از اولین ای-گلد‌ها با پشتوانه طلا در سال ۱۹۹۶ ایجاد شد. یکی از پول‌های دیجیتال مطرح دیگر رزرو آزادی بود که در سال ۲۰۰۶ به‌وجود آمد. این سرویس به کاربران اجازه می‌داد تا پول دلار یا یوروی خود را به رزرو آزادی تبدیل کرده و بتوانند آن را آزادانه با دستمزد ۱٪ بین یکدیگر رد و بدل کنند. هر دوی این سرویس‌ها متمرکز بوده و برای استفاده در پول‌شویی شهرت داشتند. همین امر سبب شد تا دولت آمریکا هر دو سرویس را تعطیل کند.

بیت کوین چیست؟

بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ به جهانیان معرفی شد و به سرعت به سرشناس‌ترین ارز دیجیتال در جهان تبدیل شد. ولی از نظر حقوقی هنوز هیچ کشوری آن را به عنوان پول قانونی به رسمیت نشناخته‌است. از نظر فنی بیت‌کوین نخستین پول دیجیتال غیرمتمرکز است. چرا که بدون بانک مرکزی یا مسئول مرکزی کار می‌کند. این شبکه همتابه‌همتا است و تراکنش‌ها، مستقیماً و بدون واسطه بین کاربران انجام می‌شود.

هیچ‌کس مالک شبکه بیت‌کوین نیست و مانند ایمیل، این کاربران بیت‌کوین هستند که آن را کنترل می‌کنند. کاربرد‌های بیت‌کوین در هیچ‌کدام از دیگر سیستم‌های پرداخت دیگر یافتنی نیست. در اردیبهشت ۱۳۹۷ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که به‌کارگیری بیت کوین و ارز‌های مجازی دیگر در تمام مراکز پولی و مالی ممنوع است.

برخی از مردم جهان، بیت‌کوین می‌خرند یا از آن برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۴ نخستین صندوق بیت‌کوین در نیوجرسی تنظیم و توسط کمیسیون خدمات مالی نیوجرسی تأیید شد. در سال ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴، بانک مرکزی اروپا و سازمان تنظیم مقررات صنعت مالی هشدار دادند که سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین ریسک است.

چرا بیت کوین مورد انتقاد است؟

_نامشخص بودن طرفین پرداخت
_عدم تأیید ارز‌های دیجیتال توسط اغلب نهاد‌های دولتی و قانونی
_غیرقابل ردیابی بودن یا دشوار بودن ردیابی گیرنده و فرستنده
_استفاده در برخی وبسایت‌های سیاه یا استفاده برای پولشویی

بیت‌کوین‌ها عموماً از راه فعالیت‌های استخراج (ماینینگ) که همان فرایند پردازش تراکنش‌های بیت‌کوین است، بدست می‌آیند. این روش مستلزم در اختیار داشتن کامپیوتر‌ها و سخت‌افزار‌های قدرتمندی است. همچنین برخی از وب سایت‌های بخت‌آزمایی، به کاربران خود بیت‌کوین می‌دهند؛ بنابراین دو عنصرِ «غیر متمرکز بودنِ حسابرسی» و «نقل و انتقالات بدون حضور یک نهاد واسطه‌ای» دو ویژگی مهم رمزارزهاست که آن‌ها را از سیستم‌های مرسوم در نظام بانکی متمایز می‌کند.

 بیت کوین

حکم شرعی بیت کوین و سایر ارز‌های دیجیتال

اصول چهارگانه معاملات را باید در مورد حکم فقهی بیت کوین و رمز ارز‌ها مد نظر داشت: وجود یا عدم وجود ضرر غرر اکل مال به باطل ربا در مورد حکم شرعی رمز ارز ها، غرر که آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی نیز به آن اشاره داشته‌اند، و مساله اکل مال به باطل مورد بحث و تحقیق است.

یکی از ایرادات وارد بر رمز ارز‌ها که بیشتر از طرف اهل سنت مطرح می‌شود مسأله قمار در استخراج است، زیرا ماینر در هر لحظه نمی‌داند که در برابر منابع مصرفی جایزه بلاک را دریافت خواهد کرد یا خیر و این مسأله به صورت یک احتمال باقی مانده است.

قاعده لاضرر و لا ضرار فی الاسلام از فقه فردی به طریق اولی به فقه حکومتی وارد می‌شود و بیان می‌کند که در هیچ معامله‌ای طرف یا طرفین نباید از معامله متضرر باشند که در سطح حکومتی و اقتصاد نیز قابل تعمیم است. با توجه به اینکه قیمت بیت کوین و رمز ارز‌ها بهتر از هر کالای دیگری در سطح جهان با عرضه و تقاضا کنترل و تعیین می‌شود پس در سطح فردی ضرر نمی‌تواند متوجه فردی باشد که از قیمت آگاه است و در غیر این صورت شرط غرر در معامله برقرار خواهد شد.

همچنین ضرر عمومی از حضور رمز ارز‌ها برای جامعه قابل اثبات نیست و همان طور که در انتهای مقاله توضیح خواهیم داد رمز ارز‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که در نظر اسلام پسندیده بوده، ولی ارز‌های فعلی دنیا فاقد این خصوصیات هستند. از عوامل دیگری که برای باطل بودن معامله با بیت‌کوین یا حرام بودن آن آورده می‌شود ادعای ارتباط آن با دشمنان مسلمانان یا امثال آن است که می‌تواند تحت عنوان قاعده نفی سبیل برای ارائه حکم شرعی له یا علیه رمز ارز‌ها استفاده شود.

قاعده نفی سبیل ناظر بر مسدود کردن امکان تسلط دیگران بر جامعه مسلمین از طریق رمز ارز‌ها است. یکی از محکم‌ترین پاسخ‌ها به این شبهات، قاعده شرعی «البینه علی المدعی» است به عبارت بهتر مدعیان این شبهات تا زمانی که دلیل روشن و دقیقی برای اثبات این ادعا نداشته باشند نباید با استناد به این شبهات حکمی در رد رمز ارز‌ها صادر کنند.

ضمن اینکه طبیعت غیر متمرکز و توزیع شده اغلب شبکه‌های بلاکچین قابل رصد و مشاهده است. علاوه بر این موارد، مالکیت در بلاکچین به صورت خصوصی است و یک حکومت خارجی به واسطه اینکه رمز ارز‌ها یا استخراج آن در اختیار مردم آن کشور قرار دارد نمی‌تواند دارای سلطه بر کشور دیگری باشد. همچنین ماهیت اکوسیستم بلاکچین در تشابه با خود شبکه نوعی توزیع شدگی را نشان می‌دهد که طرف‌های مختلف حاضر در شبکه گا‌ها منافع متضادی نیز دارند.

به طور مثال دارندگان رمز ارزها، ماینرها، صرافی رمز ارزها، کیف پول رمز ارزها، توسعه دهندگان بلاکچین همگی طرف‌های درگیر در اکوسیستمی هستند که هیچ یک بدون حضور حداقلی دیگری قادر به فعالیت نیستند و به طور مثال صرف تسلط بر مخزن کد بیت کوین نمی‌تواند باعث تسلط بر شبکه بلاکچین بیت کوین شود. در مورد رعایت مصلحت مسلمین هم هیچ دلیل یا ادعای له یا علیه رمز ارز‌ها در تقابل با مصلحت مسلمانان وجود ندارد.

نظر مراجع تقلید درباره حکم رمز ارز‌ها

در سال ۱۳۹۶ استفتائی از برخی مراجع عظام تقلید پیرامون حکم شرعی استفاده از بیت کوین در معاملات، صورت گرفته که نتیجه آن به شرح زیر است:

به طور کلی نظرات علمای مختلف درباره حکم شرعی کریپتوکارنسی‌ها را می‌توان در سه دسته بدون نظر، مخالف یا موافق با ذکر دلیل و موافق یا مخالف بدون ذکر دلیل طبقه بندی کرد. آنچه که مهم است این است که همان طور که اشاره شد باید به تفکیک حوزه و همچنین با توجه به کارکرد رمز ارز‌ها نسبت به ارائه حکم شرعی در مورد آن‌ها اقدام کرد.

در ادامه نظرات مراجع عظام تقلید را می‌توانید بخوانید:

مطابق نظر آیت الله خامنه‌ای
سوال : حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟

پاسخ : از مقام معظم رهبری پاسخی در این زمینه به دست ما نرسیده است. (تذکر مهم: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری در این زمینه فتوا نداده اند، این به این معنا نیست که استفاده از این پول اشکال ندارد، بلکه مقلدین ایشان باید با رعایت الاعلم فالاعلم به مرجع دیگر در این مسئله رجوع کنند. لازم به ذکر است مطابق نظر معظم له رعایت قوانین رسمی کشور در این زمینه لازم الاجراست.

طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی

سوال : حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟

پاسخ : با توجه به ابهامات زیادی که بیت کوین دارد معامله آن اشکال دارد.

آیت الله نوری همدانی

حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟

پاسخ : ورود در این معاملات اشکال دارد.

حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی

سوال : حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟

پاسخ : با توجه به ابهامات فراوانی که این نوع معامله دارد، استفاده از این پول جایز نیست.

آیت الله وحید خراسانی

سوال : حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟

پاسخ : خرید و فروش آن باطل است.

آیت الله صافی گلپایگانی

سوال : حکم معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چیست؟

پاسخ : حرام و اکل مال به باطل است. والله العالم

آیت الله شبیری زنجانی

معاملات بیت کوین (ارز دیجیتال) چه حکمی دارد؟

پاسخ : چنانچه استفاده از این‌گونه ارز‌ها نوعاً مفسده اقتصادی داشته یا خلاف قانون باشد، خرید و فروش آن اشکال دارد.

منبع: انتخاب

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • نظرگو
    0

    این رو خبرفوری میگه که توی تبلیغات سایتش تبلیغ صرافی ارز دیجیتال میکنه

  • یه بنده خدایی
    0

    این مراجع احیانا نظری راجع به دلار ندارن؟!

  • بورس
    0

    بیت کوین و ارز دیجیتال رو احیانا اقایون میدونن چیه اصلا ؟چه شکلیه؟ یکی میگه اشکاله یکی میگه باطله ؟!!!بورسو هم میپرسیدین که عین قمار یکشبه یه عده رو به خاک سیاه نشونده یا مثلا دلار که یکهو از 5 تومن اومده 25 هزار تومن اینا چی حرامه یا مباهه؟ یا مثلا مسکن که یکشبه قیمتش 5 برابر شده این چی خریدو فروشش اشکال داره نداره؟ یا خودرو که خریدش آرزو شده برای ملت؟ قیمت کارخانه مثلا 100 میلیونه قیمت بیرون 200 میلیونه این چی اینم مباهه یا اشکال نداره؟حرامه ؟ یا بانکها دارن نزول میدن با 18 % که حساب کنی چولی که بلوکه میکنن و .. میشه 30% نزول این نزول با اووون نزولها فرق داره یا مباهه؟ جمع کنید بابا دین ملتو به باد دادید رفت...

  • ع،ف
    0

    این که فتواش خیلی راحته:هردرامدی یاسودی یا.... که باعث بشه حقی ازدیگری ضایع بشه حرامه.حالا این حرام وحلال هم تو جنسه هم توپوله وهم توارزدیجیتال.اون قدیمها معامله جنس باجنس بود سپس برای راحتی کارپول اختراع شد.وحالا ارزهای دیجیتال ،واینده .....بنابراین ریتم همه کارها یکی است حلال وحرام یک موردشرعی وراهنمایی است.بنابراین همانی است که عرض کردم.اگرکسی اعتراضی داره گندم بده انگوربگیره.

  • ناشناس
    0

    ارز دیجیتال از مشابه کارت بانکی است و ارز دیجیتال فاقد بانک میباشد و دارای امنیت بیشتری است . البته دولتها و بانک ها چون در این فرایند خیلی نمیتوانند ورود کنند معمولاً مخالف هستند .

  • متین
    0

    خب اینطور که مراجع توضیح دادن اگر بخوایم طبق همین توضیحات بقیه معامله ها رو هم برای خودمون تشریح کنیم نود و نه درصد معامله های ما چه از نظر بانکی و پولی و کالایی حرام و ربا می باشد .پس لطفا اول در بانکهای خودمونو ببندیم ....بعدشم طبق کلام خدا هر پولی که از کسی بگیریم و سودش رو از قبل تعیین کنیم و طرف گیرنده پول یا وام به اجبار مجبور باشد این سود را پرداخت کند ربا محسوب میشه والسلام...الان نود درصد دنیا با خرید و فروش ارز و طلا و دلار و ... هزینه خودشون رو درمیارن پس همشون حرامه؟نود درصد ما طلا میخریم سود کنیم بفروشیم الان حرامه؟..به نظر من باید مراجعمون هم اطلاعاتشون رو به روز کنن برای ارز دیجیتال و طلا اینا نمیشه با قانون 1400 سال پیش برخورد کرد

  • حمید
    1

    هر چی اینا گفتن شما برعکسش کنید

  • محسن
    0

    به نظر من شبیری زنجانی بهتر از بقیه نظر داده

  • حزب الله
    0

    ایکاش مراجع بزرگوار برای فقر و بیکاری و گرانی و فساد دستگاه قضا و هزار چیز دیگر هم فتوا میدادند

  • کامران
    1

    به نام خدا
    سلام
    ما اصل رو ول کردیم دنباله فرعیم
    بابا جان قران صراحتا فرموده که ما ربا رو حرام کردیم ولی خرید و فروش رو حلال .حالا حضرات میان با کلمات بازی میکنن که مثال خود قران هم هست که انان که کلمات رو میچرخانن و جابجا میکنند و....
    کلا خرید و فروش ازاده مگر کالاهایی که از نظر قران حرام هستند نظیر شراب و الات قمار و ....

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها