گزارش خبرفوری از نجف اشرف:

قبرستانی به بزرگی یک شهر یا شهری به بزرگی یک قبرستان/رازهای نهفته در بزرگترین قبرستان دنیا با بیش از 5 میلیون قبر+عکس

قبرستان وادی السلام با بیش از 5 میلیون قطعه قبر و به بزرگی یک شهر و قدمتی نامعلوم، رازهایی دارد که می‌تواند سندی از تاریخ و فرهنگ عراق به شمار آید.

قبرستانی به بزرگی یک شهر یا شهری به بزرگی یک قبرستان/رازهای نهفته در بزرگترین قبرستان دنیا با بیش از 5 میلیون قبر+عکس

به گزارش خبر فوری از نجف اشرف: نشانه های مختلفی برای شناخت هر فرهنگ وجود دارد از جمله؛ عروسی ها و مراسم های مخصوص آن، سبک و محل زندگی افراد جامعه، آداب و رسوم معاشرت و برخورد مردم با دیگران. اما شاید بتوان گفت مراسم های مربوط به کفن و دفن و حتی شکل قبرستان ها نیز از نشانه های شناخت یک فرهنگ به حساب می آید.
در فرهنگ های مختلف شکل‌ها و چینش قبرستان ها با همدیگر فرق می کند، برای مثال قبرستان های جوامع مسیحی با قبرستان های جوامع یهودی و جوامع مسلمانان کاملاً باهم تفاوت دارند. در بین فرهنگ های نزدیک و شبیه به هم نیز این تفاوت ها قابل تفکیک و مشاهده است به طوری که حتی جوامع اسلامی و حتی کشورهای همسایه شکل قبرستان‌هایشان با یکدیگر فرق می‌کند.

کسی نیست که به شهر نجف آمده باشد و نام قبرستان بزرگ وادی‌السلام را نشنیده باشد، این قبرستان به قدری بزرگ است که می توان گفت تمام شهر را پوشانده و از هر خیابان شهر نجف عبور کنید یا در جوار قبرستان حرکت می کنید و یا در نهایت خیابان به قبرستان وادی السلام منتهی می شود.
مردم شهر نیز در مورد این قبرستان نظرها و اعتقادات گوناگونی دارند برخی از آنها معتقدند این قبرستانِ تاریخی پر از رمز و راز است و ارواح در این قبرستان جولان می دهند و یا هر کسی که وارد گوری شود مورد لعن و نفرین صاحب قبر قرار خواهد گرفت.

وقتی وارد این قبرستان بی انتها می‌شوید سنگینی و سکوت خاصی فضا را فرا گرفته است که ممکن است انسان را تحت تاثیر قرار دهد، سکوتی عجیب که گاه با باز و بسته شدن در برخی از گورها فضای نسبتاً ترسناک را به انسان القاء می کند و باعث می شود رشته افکار انسان پاره شده و ذهن انسان را به پرواز در آورد.
گاهی بادی خنک ممکن است گرد و خاک به پا کرده و توده عظیمی از خاک را به هوا بلند کند و همین قضیه، به همراه سکوت عجیب ممکن است فضا را سنگین تر کند.


اما این قبرستان که گفته می شود قدمت آن به زمان نامعلوم و حتی زمان حضرت نوح علیه السلام باز می‌گردد، پیکر افراد سرشناس و حتی ایرانی را در خود جای داده است.
از طرفی دیگر این قبرستان با بیش از ۵ میلیون جسد بزرگترین قبرستان دنیا شناخته می شود و در مورد این گورستان که در موقعیت شمالی حرم مطهر حضرت امام علی علیه السلام قرار دارد، احادیث مختلفی نقل شده است؛ یکی از این احادیث به نقل از پیامبر اکرم صلی الله است که به امام علی علیه سلام می فرمایند: ای علی تو برادر من هستی و وعده دیدار ما در وادی السلام است.


نام این گورستان می تواند از دو کلمه وادی به معنی محلی میان دو کوه و سلام به معنای محافظت شده ریشه گرفته باشد، البته برخی نیز معتقدند این نام را حضرت پیامبر صلی الله و جبرائیل بر این منطقه نهاده‌اند و هر کس که در این گورستان در باشد از گزند بلایای آخرت محافظت می‌شود.

برخی از مردم محلی معتقد اند هر چند وقت یکبار از برخی گورها صدای ناله و خواهش به گوش میرسد گرچه بعضی اوقات فیلم هایی نیز از این ادعاها گرفته‌اند اما هیچکدام از آنها مستند نیست نمی‌توان به این ادعاها کاملاً اعتماد کرد.


اما از افراد سرشناسی که در این قبرستان دفن شده‌اند می‌توان به حضرت هود علیه السلام و حضرت صالح علیه السلام، آیت الله شیخ محمدرضا تنکابنی، آیت الله سید جمال‌الدین گلپایگانی، آیت الله سید علی قاضی طباطبایی و سردار شجاع و پر افتخار ایرانی رئیسعلی دلواری اشاره کرد.

تیم خبری خبر فوری برای آنکه با فرهنگ مردم عراق بیشتر آشنا شود در طی گزارشی اختصاصی وارد این قبرستان شد و از قبرهای تاریخی این مکان گزارش تصویری تهیه کرده است که در ادامه تصاویر ثبت شده خبر فوری را مشاهده می کنید.

برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • علی صفا
    0

    خیلی جالب بود مرسی

  • ناشناس
    0

    مردنم هنره که گرستانو نماد فرهنگ میدونید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها