مناظره جنجالی رفیعی و آقامیری درباره شبهات دینی

مناظره حجت‌الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری برگزار و در آن درباره شبهاتی چون عدم جاودان بودن جنایتکاران و مشرکان در جهنم، انجام عمل و امکان جبران گناه در قیامت، ایجاد یأس در جامعه و... بحث و گفت‌وگو شد.

مناظره جنجالی رفیعی و آقامیری درباره شبهات دینی

گفت‌وگوی تعاملی بین حجت‌الاسلام رفیعی و سیدحسن آقامیری از ساعت ۱۰:۳۰ امروز به میزبانی حجت‌الاسلام سرلک برگزار و این گفت‌وگو به صورت زنده و مستقیم از طریق فضای مجازی پخش شد.

در آغاز این گفتگو حجت‌الاسلام رفیعی با اشاره به استقبال مردم از این برنامه گفت: طی چند روز اخیر در خیابان، خودرو و فرودگاه همه مردم راجع به این برنامه با من سخن می‌گفتند که نشان دهنده دغدغه مردم است و ضروری است متولیان فرهنگی، سازمان تبلیغات و حوزه‌های علمیه باب این گفت‌وگو‌ها را باز کنند و به جای اینکه یک نفر بنشیند و برای مردم سخن بگوید دو به دو بنشینیم درباره موضوعات صحبت و بحث کنیم.

صحبت‌های آقای آقامیری سه محور دارد: یکی مسائل اجتماعی است که در این زمینه خود من هم سخن‌های زیادی دارم و معتقدم اگر با برخی افراد تعامل می‌کردیم می‌توانستیم آنها را حفظ کنیم. حوزه دیگر صحبت‌های آقای آقامیری موضوعات اقتصادی است که در این راستا هم خود من هم صحبت‌هایی دارم و هم فعالیت‌هایی دارم اما اینها موضوع بحث امروز ما نیست بحث امروز ما درباره حوزه دین است که من در این راستا با آقای آقامیری حرف دارم.

احساس من این است که یا مطالب شما به ما کامل نرسیده و یا در فرمایشات شما اشتباه راهبردی وجود دارد. مطالبی که ما مطرح می‌کنیم یا کوچه و خیابانی است و یا مبنای درستی دارد. اگر مبنای صحبت‌های ما قرآن است دیگر نمی‌توانیم در آن حرفی بیاوریم زیرا سخن قرآن حجت کامل است و من در این زمینه با آقای آقامیری اختلاف نظر دارم زیرا گاهی سخنان وی دارای اشتباهاتی است.

در ادامه سیدحسن آقامیری به تقطیع برخی از سخنانش اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که گاهی سخنان ما را تقطیع می‌کنند و جملات را به گونه‌ای در کنار هم می‌چینند که کاملاً قابل باور می‌شود اما باید توجه داشت برخی صحبت‌ها اصلاً به چهره و خط فکری طرف نمی‌آید و نباید آن را باور کرد. مثلاً ممکن است ببینیم یک آخوند می‌خواهد علیه نماز حرف بزند که با عقل جور در نمی‌آید. من هم اینجا باید بگویم بسیاری از صحبت‌هایی که در فضای مجازی از من نقل می‌شود تقطیع شده است و حرف من نیست.

درباره برگزاری این جلسه هم باید بگویم مردم بسیار خوشحال شده‌اند که ما می‌خواهیم با هم سخن بگوییم و به نتیجه برسیم، البته من واقعاً نگران بودم که عده‌ای حرمت آقای رفیعی را نگه ندارند و همه سعی‌ام را کردم که این حرمت حفظ شود و امیدوارم این اتفاق آغازی باشد که باب این گفت‌وگو‌ها باز شود و این مشکلات حل شود.

در ادامه حجت‌الاسلام رفیعی گفت: البته مبنای صحبت‌های من صفحه شخصی شما است و موضوعاتی است که در پیج رسمی خود شما منتشر شده که امکان تقطیع در آنجا وجود ندارد.

این نکته را خدمت شما عرض کنم که دین ما مجموعه و پازلی ست که باید همه این پازل در کنار هم قرار بگیرد و اگر یکی را برداریم موضوع ناقص می‌شود مثلاً اگر حدود را ببینیم اما عفو را نبینیم بحث کاملاً به انحراف می‌رود. در دین ما جنبه عفو و رحمت بسیار گسترده است من بارها گفته‌ام ما مواردی داریم که اگر انجام بدهیم مانند روز تولد پاک می‌شویم اما نمی‌توانیم نقاط روبرو این حرف یعنی موضوع عذاب راهم نادیده بگیریم.

من در یکی از صحبت‌های شما دیدم که بحث خلود یعنی عذاب دائمی در جهنم را زیر سؤال بردید و گفتید قرار نیست تا ابد کسی در جهنم بماند. در حالی که این آیه قرآن است که کافر اگر همه آنچه در زمین است را بدهد و دو برابر آن را هم بدهد عذاب جهنم را از او بر نمی‌دارند و یا عذاب بر آنها تخفیف هم داده نمی‌شود. حال شما می‌آیید و می‌گوید خدا می‌بخشد و کافر و مشرک هم از جهنم بیرون می‌آیند. خدا می‌بخشد اما نه هر کسی را.

به عنوان مثال کلیپی از شما منتشر شد که راجع به موضوع عذاب صحبت کردید که در آیه‌ای آمده که بکشید، دست و پا را قطع کنید و... شما فرمودید: آقای فلانی شما قرآن را نفهمیدید و موضوع را کلاً زیر سؤال بردید. با این توضیحات شما مخاطب می‌گوید: این چه دینی است؟ این از داعش بدتر است. درحالی که آیه شان نزول دارد: عده‌ای نزد پیامبر آمدند و گفتند: می‌خواهیم مسلمان شویم، پیامبر (ص) هم قبول کرد. آنها رفتند بیرون از مدینه و در جای خوش آب و هوا ساکن شدند و پیامبر هم برای آنها امکانات حتی چوپانی فرستاد. اما این افراد چوپان را کشتند، دست و پایش را قطع کردند و همه اموال را غارت کردند و متواری شدند اینها مستقیماً با پیامبر و با خدا وارد جنگ شدند که این آیه صراحتاً برای آنها نازل شد.

در عین حال شما گاهی به گونه‌ای سخن می‌گویید که خلاف عدالت است مثلاً مدام از موضوع بخشش و رحمانیت سخن می‌گویید. بله درست است دین اسلام، دین رحمانیت است و چندین برابر غضب، آیات رحمت در قرآن آمده است اما این گونه سخن گفتن ممکن است در ذهن مخاطب تلقی شود که گناه کردن اشکالی ندارد و همه چیز بخشیده می‌شود و هر کاری که دلمان می‌خواهد انجام بدهیم. در این صورت اگر قرار است هرگونه گناه و هر خطایی بخشیده شود تکلیف شخصی مثل صدام چیست؟

این خوب است که ما درباره رحمت و بخشش خداوند صحبت کنیم اما باید در این زمینه تعادل را هم حفظ کنیم و اگر قرار است از رحمت و بخشش صحبت می‌کنیم از موضوع عقوبت گناه هم سخن بگوییم یعنی هم از خوف حرف بزنیم و هم از رجا.

سیدحسن آقامیری در ادامه در پاسخ به این سخنان حجت‌الاسلام رفیعی گفت: در دعای ابوحمزه ثمالی امام سجاد (ع) می‌گوید: از عقوبت به خدا پناه می‌برم. جهنم ظاهرش غذاب است اما باطنش رحمت است. زیرا اگر جهنم نبود بهشت معنی نداشت گاهی ما عذاب را به گونه‌ای به مردم نشان می‌دهیم که مثلاً اگر این آقا نماز نخواند عده‌ای در جهنم منتظر هستند تا بیاید و او را رنده کنند.

ما باید بپذیریم که در فقه اختلاف نظر وجود دارد، مثلاً امسال عید فطر شاهد بودیم که مقلد یک مرجع افطار کرد و مقلد مرجعی دیگر روزه گرفت. اختلافات فقهی وجود دارد و باعث نمی‌شود که کسی دیگری را کافر بشمارد، اما گاهی ما این اختلافات را به رسمیت نمی‌شناسیم. در معارف نمی‌توانیم یک آیه را بگوییم و آیات دیگر را نادیده بگیریم باید همه قرآن را با هم بیان کنیم در مورد موضوع خلود در جهنم خداوند می‌گوید: «خالدین فیها» مگر این که خدا نخواهد.

در این زمینه امام علی علیه‌السلام می‌گویند: مگر می‌شود خدا کسی را تنها بگذارد شاید انسان مشترک خدا را رها کند اما خدا بنده‌اش را هیچگاه رها نمی‌کند من می‌گویم باید برخی ادعیه را به عنوان تفسیر قرآن از دید اهل بیت نگاه کنیم آیه قرآن موضوع عذاب را مطرح می‌کند این عذاب برای این نیست که خداوند انتقام خود را از ما بگیرد یا خودش را خالی کند عذاب برای این مطرح شده که بندگان برگردند. همه حرف من این است که عذاب برای ادب کردن است. خداوند همانطور که در این دنیا مکانیزمی را قرار داده، برای آخرت هم مکانیزمی را قرار داده که اگر درست عمل نکنیم انتهای آن مکانیزم به عذاب ختم می‌شود یعنی خداوند کسی را عذاب نمی‌کند بلکه ما به گونه‌ای عمل می‌کنیم که انتهای این عمل ما به عذاب ختم می‌شود. یعنی کسی کسی را به جهنم نمی‌برد بلکه انسان‌ها با پای خودشان به جهنم می‌روند و با پای خودشان از آن بیرون می‌آیند. سؤال اینجاست که آیا واقعا راه برگشت از جهنم وجود ندارد؟ و برخی نمی‌توانند از جهنم بیرون بیایند؟

رفیعی: اینگونه که شما سخن می‌گویید یک مشرک چگونه می‌تواند از جهنم خارج شود؟ شخصی چون ابوجهل چگونه می‌تواند بازگردد و از جهنم بیرون بیاید؟ آیا شما عقیده دارید که ما در برزخ هم می‌توانیم رشد کنیم و عمل انجام دهیم و کار خیر و نیک انجام دهیم و دنیا را جبران کنیم؟

آقامیری: اینکه ما آیه بیاوریم که مشرک به جهنم می‌رود باید بگویم کسی که ذره‌ای گناه دارد هم نمی‌تواند به بهشت برود زیرا حتی اگر حق‌الناس را هم از او بردارند باید ابتدا دست از عمل و عقیده‌اش بردارد و بازگردد تا بتواند به بهشت برود حال اگر مشرک هم دست از عملش بردارد و در قیامت دست از عملش بردارد می‌تواند از جهنم خارج شود و به بهشت برود. یک فرد مشرک حتی اگر در جهنم دست از شرکش بردارد و بگوید که پشیمان است باز هم می‌تواند بازگردد. مگر می‌شود خدا حتی در جهنم به بنده بگوید نه دیگر پشیمانی سودی ندارد و این قبول نیست و شما دیگر فرصتی ندارید.

رفیعی: اینکه خداوند بخشنده است در آن شکی نیست. روزی زنی پیامبر (ص) را صدا زد و در منزل هنگامی که تنور روشن بود به پیامبر (ص) گفت: این فرزندان من را خیلی اذیت می‌کنند اما هر چقدر با خودم کلنجار می‌روم هیچگاه نمی‌توانم ببینم که آنها در این آتش تنور بیفتند و بسوزند. پیامبر (ص) گریست و گفت: خدا از این مادر هم مهربان‌تر و بخشنده‌تر است.

اما این دلیل نمی‌شود که ما بگوییم یک فرد در این عالم هر عملی را که می‌خواهد انجام بدهد و از کرده‌اش دست بر ندارد و پشیمان هم نشود و در این حالت بمیرد و در روز قیامت دست از عقیده‌اش بردارد و بتواند بازگردد و حتی اگر قرار است چنین سخنی را هم مطرح کنیم بهتر است آن را به عنوان یک احتمال مطرح کنیم نه اینکه قطعی بگوییم که حتی مشرک و کافر هم می‌توانند در روز قیامت باز گردند. من به هیچ وجه این سخن شما را قبول ندارم زیرا حرف قرآن نیست و اگر هم قرار است چنین سخنانی مطرح شود باید آن را به عنوان یک احتمال بیان کرد و در کنار آن احتمالات دیگر را هم بیان کرد، در این صورت است که می‌توان سخن گفت. اما شما به گونه‌ای مسائل را مطرح می‌کنید که انگار قطعی است و هیچ احتمال دیگری وجود ندارد.

آقامیری: روایت داریم که رحمت خداوند به گونه‌ای است که شیطان هم در روز قیامت طمع رحمت خدا را می‌کند. بله درست است که انسان باید در این دنیا بکارد و در آخرت برداشت کند اما قیامت هم برای خود قوانین و قواعدی دارد و کار تمام شده نیست.

در ادامه پنج دقیقه جلسه برای استراحت تعطیل شد و پس از پایان زمان استراحت سید حسن آقامیری گفت: یک خلف وعده داریم و یک خلف وعید، خلف وعده به هیچ وجه ممکن نیست اما خلف وحید ممکن است حال بزرگانی مانند آیت الله بهجت می‌گویند: عذاب‌هایی که در قرآن آمده وعید است و قطعی نیست، قرآن برای پیشگویی نیامده ولی که برای پیشگیری آمده، به عنوان مثال ما گاهی می‌خوانیم که خوراک جهنمیان چرک و خون است در حالی که خداوند به همه بندگان در هر حالتی رزق می‌دهد. چگونه می‌شود که در جهنم رزق بنده از چرک و خون باشد.

این توضیح دارد: امام علی علیه‌السلام پیش از شهادت برای ابن ملجم شیر فرستاد، ابن ملجم از آن شیر فاصله گرفت و گفت: این کثافت است، چگونه آنرا بخورم؟ وقتی معرفت نداشته باشیم بهترین خوراک را هم زهر و چرک و خون می‌بینیم. این موضوع حتی در همین دنیا هم صدق می‌کند. در جهنم کافر رزقش را به دلیل ناپاکی قلبش چون چرک و خون می‌بیند و این نشانه عمل خودش است در حالی که حتی در جهنم هم یک کافر و مشرک رزقش چرک و خون نیست. آنچه بر سر ما می‌آید به خاطر عمل خودمان است، خداوند ما را عذاب نمی‌کند بلکه ماه راهی را می‌رویم که آخرش به عذاب ختم می‌شود اما در عین حال خدا و اهل بیت (ع) دست در دست هم داده‌اند که ما را از این عذاب نجات دهند.

در دنیا ابزارهایی مانند بخشش، رحم کردن، خدمت کردن، محبت و... داریم که به وسیله آنها می‌توانیم بازگردیم و از عذاب نجات پیدا کنیم. به عقیده من در آخرت و در قیامت هم ابزارهایی برای بازگشت وجود دارد و می‌توان آنجا هم مورد رحمت قرار گرفت. حرف من موضوع بازگشت است و این بازگشت می‌تواند هم در این دنیا باشد و هم در آن دنیا.

رفیعی: قرار نیست اینجا من از یک بُعد دفاع کنم و شما از بعدی دیگر. هدف این است که اگر ما یک نکته‌ای را می‌گوییم باید ابعاد دیگر آن نکته را هم مطرح کنیم. من می‌گویم مبنای سخن ما چیست؟ آیا مبنای سخن ما کلام یک شخص یا یک منبری است؟ یا اینکه مبنای سخن ما قرآن است؟

دین هم حب دارد و هم بغض، پیامبر (ص) هم اشداء علی الکفار است و هم رحماء بینهم. اینکه شما گفتید قرآن برای پیشگیری است این سخن بسیار خوبی است اما این نوع بیان شما موضوع پیشگیری را زیر سؤال می‌برد، زیرا به گونه‌ای مطرح می‌کنید که شخص هیچ ترسی از گناه ندارد زیرا او می‌گوید حتماً بخشیده می‌شود. این نوع سخن گفتن پیشگیرانه نیست و اثر موضوع وعید که خودتان مطرح کردید را می‌گیرد. خدا بسیار مهربان است و قطعاً بیشتر مردم به بهشت می‌روند اما اینکه بگوییم همه بدون هیچ حسابی به بهشت می‌روند با عقل خدا جور در نمی‌آید. این همه جنایاتی که در دنیا رخ می‌دهد، کودکان بسیاری کشته می‌شوند انسان‌های بیگناهی حقشان پایمال می‌شود، آیا این درست است که آنها بهشت بروند و شخصی که مهربان است و همه زندگی‌اش را وقف مردم می‌کند او هم به بهشت برود این کاملاً خلاف عدالت است.

ما باید مبنای حرفمان قرآن و احادیث باشند، برخی موضوعات آیه صریح قرآن هستند و به هیچ وجه نمی‌توانیم خودمان تعبیر کنیم و یا در آن دست ببریم، حداقل اگر می‌خواهید برداشت‌های دیگر را از آیات قرآن بگویید، باید آنها را به عنوان احتمالات بگویید و در عین حال احتمالات دیگر را هم بیان کنید.

یکی دیگر از موضوعاتی که من درباره سخنان آقای آقامیری باید بگویم این است که گاهی در موضوعات سیاسی، اقتصادی و مدیریتی شما به گونه‌ای سخن می‌گویید که مردم از انقلاب پشیمان می‌شوند در حالی که من می‌بینم شما از امام سخن می‌گویید از کتابش مثال می‌آورید، نشانه این است که انقلاب را قبول دارید اما در سخنان به گونه‌ای مسائل را مطرح می‌کنید که مخاطب بگوید کلاً اشتباه کردیم انقلاب کردیم.

آقامیری: ما این‌گونه بزرگ شدیم که با زور مخالفیم، اما مشکل اینجاست که گاهی با ظالم مخالف می‌شویم نه با ظلم. اگر ما با ظلم مخالف باشیم آن مسیر را نمی‌رویم و راه ظالم را ادامه نمی‌دهیم، حال ظلم را هر کسی که می‌خواهد انجام بدهد فرقی ندارد متأسفانه مسائل در کشور ما بقدری جناحی شده که انسان نمی‌تواند آزاده باشد و هر سخنی می‌گوید مفهومی جناحی پیدا می‌کند و فوراً به یک گروه می چسبانند. در حالی که صحبت من صحبت ظلم است و ظالم هر که می‌خواهد باشد، از هر گروه و جناحی.

رفیعی: این را همه‌گونه می‌شود بیان کرد اما شما جنبه نقدت به نحوی قوی است که یک موضوع را از ریشه زیر سوال می‌برید و به مسائل یک سویه نگاه می‌کنید، در حالیکه باید به موضوعات جامع نگاه کنیم یعنی اگر ضعف‌ها و اشکالات را می‌گویید نقاط مثبت و نقاط قوت را هم بگویید تا مردم کاملاً از آن موضوع روی برنگردانند ضمن اینکه همان طور که یکبار هم گفتم در سخنان اگر احتمالات را می‌گویید جنبه‌های دیگر را هم مطرح کنید و قاطعانه نگویید که حتماً مشرکان هم به بهشت می‌روند.

درست است که باید به مردم امید داد ولی عادل کسی است که هم مأیوس نکند و هم به گونه‌ای امید ندهد که طرف به گناه بیفتد. ما در گذشته به پای منبر برخی از اساتید می‌رفتیم، چنان درباره امام زمان سخن می‌گفتند که گمان می‌کردیم ایشان فقط قوه قهریه دارند اما در حوزه دریافتیم که امام زمان، امام مهر است اما برای ما فقط قهر امام را برجسته می‌کردند. ما باید همه جوانب را ببینیم هم مهر و هم قهر.

نکته دیگری که باید بگویم این است که گاهی شما سخنی از یک نفر می‌شنوید و آن سخن را به پای دین می‌گذارید مثلاً درباره موضوع قبر شما شما به گونه‌ای ماجرا نقد می‌کردید که انگار نظر دین درباره قبل این است که عالم قبل همین قبر دنیایی است در حالی که روایات مختلفی داریم که عالم قبر عالم متفاوتی است.

آقامیری: در آن سخنان من کاملاً صریح گفتم که عالم قبر ربطی به قبر دنیا و جسم ندارد و اینکه ما از تنگی قبر و سؤال و جواب سخن می‌گوییم مربوط به عالم قبر است و این اتفاق در داخل قبری که در دنیا است نمی‌افتد، اما این صحبت‌های من تقطیع شده است. یعنی فایل صوتی که شما شنیده‌اید دقیقاً نیمی از سخنان من بود، صحبت من ناظر به بازگشت است من می گویم حتی اگر فرعون هم که باشید نباید ناامید شوید و می‌توانید بازگردید.

رفیعی: بله اما باید این را هم بگویید که باید فرعون خودش بخواهد که بتواند بازگردد و اگر نخواهد نمی‌تواند بازگردد. همچنین شما در جای دیگر گفته بودید که بهشت برای مردان است در حالی که بخشی از بهشت و نعمت‌های آن اصلاً ربطی به مرد ندارد.

آقامیری: در این زمینه هم صوتی که در اختیار شما قرار گرفته بود ناقص بود و کاملش را در صفحه منتشر کردم به هیچ وجه این نظر من نبود که بهشت جای خانم‌ها نیست و فقط برای مرد است و آن سخنان کاملاً تقطیع شده بود و می‌توانید صوت کامل آن را در پیج شخصی من دوباره گوش دهید.

با پایان زمان گفت‌وگو دو طرف تأکید کردند که این گونه برنامه‌ها می تواند در رفع شبهات بسیار موثر باشد.

حسن آقامیری هم در پایان ضمن تقدیر از حجت‌الاسلام سرلک برای فراهم کردن این گفت‌گو گفت: من خودم درخواست کردم که آقای سرلک در این گفت‌وگو حضور داشته باشند و الان هم در منزل ایشان هستیم. جا دارد بسیار از وی تشکر کنم، البته در این زمینه به آقای سرلک احترامی‌هایی هم شد که من از ایشان معذرت می‌خواهم. این را هم بگویم که من خودم مسئول اعمال و رفتار خودم هستم و ممکن است فردا هم سخنانی بگویم که در آن شبهاتی وارد شود، امیدوارم که صحبت‌های من را به آقای رفیعی نسبت ندهید.

حجت‌الاسلام رفیعی هم در پایان گفت: امیدوارم آقای آقامیری روی حرف‌های من تأمل کنند و خوشحال هستم که بخشی از شبهات را توضیح دادند این جلسه، جلسه مچ‌گیری نبود و سعی من این بود که نکات و شبهات برطرف شود و امیدوارم طلایه دار این گفت‌وگوها صدا و سیما باشد و در آینده آنها از این گفت‌وگوها را برگزار کنند و ترسی هم نداشته باشند.

منبع: فارس

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 103
  • حسن زاده
    0

    نتیجه این مناظرات چه سودی برای مردم داره ؟ آیا پراید می شه 7 میلیون یا گوشت می شه کیلویی 10 هزار تومن ؟ یا مرغ می شه کیلویی 1 هزار تومن؟ یا برنج می شه کیلویی 3 هزار تومن

    نظرات شما -
    • حسن زاده خان
      0

      مگر همه چیز فقط شکمه تفاوت انسان وحیوان درچیست؟؟؟

    • م.مرادی
      0

      سلام. این که در بحث و نقد و... متانت رعایت بشه خوبه ... بزرگوارهایی که نظر دادند کمی دقت کنند. انشالله این مناظره سببی شود برای ادمه گفتگو این طرح بحث باعث آگاهی و رشد جامعه می شود. روش جدید باشه برای ارئه مطالب دینی... یه بزگواری نوشته کلیسا بعد ۵۰۰ سال فهمیده دین در چهار دیواری به درد میخوره این جای بحث داره ... بزگوار دیگه نان و قیمت پراید را مطرح کرده که اینم جای بحث داره در جایگاه خودش... اینکه نظرات میخونیم عالیه وسعت دید ها و نگاه ها مشخص میشه و اصلاح میشه... در نقد و نظر درسته مشکل معیشت هست اونم برمیگرده به رفتار و تصمیم غلط که ناشی از عدم کفایت و صلاحیت فرد در مسئولیت خودش اگر فردی جایگاه مسئولیت اقتصادی و... داره حداقل۲تا خصوصیت داشت مثل امانت داری و تلاش کار باتمام فراز و نشیب که داره پیش میرفت اداره مملکت به این راحتی نیست تلاش میخواهد و تخصص واقعی نه مدرک... ولی اگر بحث شبهه عذاب جهنم و... هست فعلا در اون زمینه نظر بدهیم خلط نشه... نظر حقیر اینکه مثلا کسی که لباس نامناسب میپوشه هزارتا مرد و زن بهش فقط نگاه میکنند. با هر قدمی که برمیداره سم تو جامعه میپاشه (از ۱۰۰تا مرد اشکال نداره ۳تا مریض باشند و ازدواج کرده ولی تجربه غیر همسر توی جامعه دیده مجرد باشه تنوع دیده دیگه پایبند به ازدواج نمیشه) اون فرد آگاه یا غیر آگاه خودش را فقط میبینه این حس درونی اش را خالی میکنه خوش تیپ هست ولی طبق قانون خودش ... خب اگر قرار باشه هر یک از افراد جامعه طبق میل خودش رفتار کنه نظم و امنیت روانی حاصل نمیشه... حالا در مورد اینکه من نوعی فعلا در این دنیا هر کاری دلم خواست بدون توجه به مبنا و قاعده این ور زندگی دیگران خراب کنم حالا این دنیا هیچ عذابی نباشه بعد برم اون دنیا حالا آگاه بوده به یقین رسیده یا آگاه نبوده بشینه منتظر رحمت خدا بشه ؟ خب مگه نمیفرمایند انسان جاودانه هست خوب با روش غلطی که من در دنیا به پاکردم با هر عملی به آن میشه برمیگرده به من مثلا روی جاده شیشه ریختم هر پیاده و سواری مشکلی براش پیش میاد من مقصرم... این خودش عذابه حالا یکی بیاد شهردار بگه دستت درد نکنه یا نه چیزی نگه تو هم پشیمانی دیگه راهی برای برگشت به جاده یا بزگراه نداری مگه میشه توی بزرگراه دور زد؟!! بله امکانش هست ماشین ها را نگه دارند تا دور بزنی جمع کنی باز زحمت داره و... خیلی بحث وسیعی هست پیچیدگی انسان همینه و فقط خدا میداند اگر ماهمین قرآن و اهل بیت را داشتیم حق زندگی در این دنیا هم معنی دار میشد ... حالا بگه برو هرمشکلی برای دیگران پیش آوردی اشکال نداره تو برو جای خوب دیگه شیشه نریز؟!!! خب اون زخم پایا پنجری یا واژگون شدن ماشبن ها چی شد؟!!

    • ناشناس
      0

      شکم آدمهایی مثل تورو باید پر کرد و حکومت کرد!!!! حسن زاده خان...که فقط به شکم فکر میکنی!!! همه چیز شکم نیست..ادم با حیوان فرق دا ره!!!!

    • رضا
      0

      جناب حسن زاده خان معلومه شکمت سیره که اومدی می گی مگه همه چیز فقط شکمه؟ خیلی ساله که ملت از شکم گذشتن و سفره هاشون کوچکتر شده و میشه. دنیا رو برای ملت جهنم کردن.

    • ساسی
      0

      تفاوت حیوان این است که وقتی خودش سیر باشد، به فکرش هم نمیرسه که گرسنگی دیگران یعنی چه!!!

    • به ساسی
      0

      اسفسطه نکن. باکلماتم بازی نکن اتفاقا اتفاقا همین انسانهای حالا یاشکم پر یاشکم خالی دست انسانهای بی بضاعت رو میگیرن وبه دادشون میرسن اسم حاتم طاعی رو نشنیدی حاتم طاعی به سیری به گشنگی به پولداری وبیپولداری نیست اینو بفهم پس انسان فقط شکم نیست وباحیوان فرق داره

    • محمد
      0

      دین هم جزوی از زندگی هرچی سر جاش باید بحث شه چرا قاطی میکنی بحثارو حسن زاده جان

    • ناصراحمدی
      0

      م مرادی بازهم صحبتهایت بی سر وته و بی نتیجه بود

  • سید
    0

    الحمدلله با این مناظره بیش از ۷۶ درصد مشکلات من جوان حل شد مسخره کردید ؟ شماها الان باید کفن پوش جلو بانک مرکزی باشید در اعتراض ب رباااا اون اساسیه نشستید در مورد دائمی بودن عذاب در جهنم حرف میزنید قطعا شماها قبل ما در همون جهنمید چون دستتون رفته تو کیسه بودجه و دیگر ربا رو نمیبینید اسمش میاد باید تنتون بلرزه اینکه نمیلرزه یعنی ....

    نظرات شما -
    • سامان
      0

      بازی دادن مرم و اضافه کردن بر شهرت خود

  • سیدحسین
    0

    بنام خدا شما را بخدا این درسهای مدرسه علمیه را برای خودتان ومرجع شدن خودتان بجا استفاده کنید بفکر رفع گرسنگی وتشنگی وبی خانمانی وهزار از مشکلات دین همین است اب ونانش دیده اید از دین ومذهب خودش می اید و فقر وارد شود دین و ایمان از پنجره الفرار

    نظرات شما -
    • علی
      0

      مردم ما چقدر اهل مغالطه هستند مگر یک طلبه ساده که هیچ کار اجرایی دستش نیست چه کاری میتواند برای اقتصادی که دست یک عده به ظاهر کارشناس اقتصادی است انجام دهند

    • آشنا
      0

      علی آقا. مشکل همین است که از اول هم کاری از دستشان برنمی آمد جز مداخله بیجا. اینا هم به ظاهر و خودخوانده کارشناس دینی اند، درست مثل همان کارشناس اقتصاد کذایی

  • محمد
    0

    حرف حساب تو کله ی آقامیری نمیره واقعا در تعجبم چرا بعضی از آدما انقدر رو حرفهای ناحسابشان مقاومت میکنند آقامیری میگه همه میرن بهشت یعنی شمر و یزید و معاویه ملعون و همین صهیونیست ها و سعودی ها و آمریکایی ها که انقدر جنایت میکنند و کودکان بی گناه رو میکشند میروند بهشت ؟؟؟اصلا کدام آدم عاقل همچین حرفی رو قبول میکنه مگر کسانی که خودشونو بخواهند گول بزنند که اونم مشکل خودشه اگه این بود چرا جهنم آفریده شد چرا قرآن نازل شد اصلا چرا پیامبر و امامان برگزیده شدن برای هدایت مردم مگه قرار نیست همه بهشتی بشوند ؟؟التماس تفکر

    نظرات شما -
    • رضا
      0

      چهل و چند سال با همین تفکر بهشت و جهنم دنیا و آخرت رو ازتون گرفتن ولی هنوز شما ملت درس نمی گیرین. بابا آدم باشید کافیه

    • نوید
      0

      شاید نتونستید خوب گوش کنید،آقامیری نمیگه جهنم وعذاب نیست بلکه معتقده دایمی وجاوید نیست،یعنی نقطه پایان برایش قایل است که به نطرمنطقیه،چرایکنفرکه70 سال عمرکرده باید تابینهایت در جهنم باشد؟بنظرم باعدالت مطلق منافات دارد

    • سردار دلها
      0

      آقا رضا تو که دینتو به دنیا فروختی لطفا لال مونی بگیر و درباره هرچی نظر نده

    • احمد
      0

      در جواب نوید آتش هم در یک لحظه درخت سبزی را می سوزاند آیا میتونی اون درخت را دوباره از خاکسترش به شکل اول دربیاری؟ شرک وکفر انسانیت را از شخص میگیرد وخاکسترش میکند واورا بقول قرآن به چارپا وحیوان وبلکه پست تر تبدیل می کند.آیا بهشت جای چارپایان است؟

  • محمدعلی
    0

    فیلم این مناظره رو از کجا میتونم ببینم؟

    نظرات شما -
    • محسن
      0

      من فیلم ندیدم، به همین قناعت کردم که چندبار از روی این بنویسم

  • علی اسدی
    0

    بنظر اینجا آقای رفیعی قانع شدند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دو زاریت خیلی کجه!!عامو!؟!

    • مش ممدلی
      0

      جان ....چی دا اش...کی قانع شد کی رسواشد؟؟؟!!

  • Baran
    0

    سخنان اقامیری مثل این حرفه که بعضی ادمها میگن; اینکه آدم باید دلش پاک باشه, خدا به نماز و عبادت ما نیازی نداره, حاجتت رو به سنگ هم بگی حاجتت رو میده... مگه میشه ادمی به دستورات و احکام خداوند پایبند نباشه و عمل نکنه بعد ادعای دل پاکی بکنه.... ایشون مدعی علوم قرآنی ولی همین یه ایه قران رو میفهمید براش کافی بود;;;; اونجا که فرعون در حال غرق شدن گفت ایمان آوردم ولی خداوند گفت; الآن؟؟؟؟!!!!

    نظرات شما -
    • سهیل رامتین
      0

      لطفا در چیزی که اطلاعات ندارین اظهار نظر نکنید. میدونی این حرف شما مصداق غیبت و تهمت هست

    • گمنام
      0

      اصولا مباحث معرفتی نیاز به ظرفیت داره چه بسا برخی مباحث برای کسانی که ظرفیت معرفتی بالاتری دارند بسیار منطقی بنظر بیاید ولی برای برخی که ظرفیت پایینتری دارند اگر بیان شود منجر به کفر و حتی گمراهی شود و تصور میشود جامعه ما هم اکنون بدلیل فقر اطلاعات دینی و عدم مطالعه دینی و دینی ستیزی که در بین برخی شکل گرفته مطرح کردن برخی معارف جایز نباشد اما هر جامعه یک دوره گذار دارد که بنظرم در ابتدا مخالفت هایی خواهد شد ولی بمرور یاد میگیریم چطوربدون پیش زمینه دین را مطالعه کنیم و چگونه درست بیاندیشیم.

    • احمد
      0

      سهیل رامتین راست میگه، از فرعون غیبت نکن شاید راضی نباشه!

  • پارسی
    0

    تمام صحبت ها و بحث ها آقایان انتزاعی و نظریست و هیچکدام مبنای علمی و اثباتی ندارند و صرفا برای بهره کشی از افراد عوام می باشد و آنچه که جامعه را به سوی سعادت و خوشبختی هدایت میکند صرفا رفتار انسانی و احترام به تمام انسانها فارغ از هرگونه تفاوت در مذهب و ملیت و زبان و رنگ پوست و ... است و جامعه ای موفق و خوشبخت است که بر اساس معیارهای انسانی و احترام به حقوق بشر و قوانین پیشر فته و مترقی اداره شود نه براساس باورهای مذهبی و دینی.

    نظرات شما -
    • علی
      0

      عزیز همین سخنان شما هم انتزاعی می باشند اصلا انسانی رفتار کردن چگونه است؟ احترام به چه معنا می باشد ایا اگر عقیده کسی اشتباه باشد مخالفت نکردن با او احترام به اوست یا بیاحترامی؟ معیارهای انسانی چگونه برای انسان قابل تشخیص و فهم هستند؟ مبنای قوانین حقوق بشر چیست و از کجا سرچشمه میگیرد؟ همه اینها نیاز به یک مبنا و پیشینه فکری دارند که اول باید انها درست شود و دین هم همین مبانی و پیش نیازها را به انسان یاد میدهد انهم با تکیه بر وحی و عقل . اگه خواستی با هم بحث میکنیم که همین حقوق بشری که شما میگوید و قوانین آن از کجا نشأت گرفته یا تعریف رفتار انسانی و... چیست چون با اختلاف مبنا نتیجه هم خیلی متفاوت خواهد شد. پس دیگه حرفی از انتزاعی بودن نزن وقتی که نمیدانی معنای علم و انتزاع و ... چیست داداش.

    • پارسی
      0

      پاسخ به علی انتزاعی یعنی وضعیت خاورمیانه که جلو چشمهاست وعده بهشت به مسلمین و در پی آن عملیات انتحاری وقتل عام انسانها وضعیت خاورمیانه ائم از سوریه ، عراق و افغانستان و ... که دیگر نیز به بیان ندارد .

    • ناصراحمدی
      0

      پارسی عزیز آیا منظورت ازحقوق بشر همون روابط حاکم بر آمریکا وکشورهای غربی مانند آزادی در حد حیوانیت،هم ج بازی،شیطان پرستی و...است؟اون فلک زده ها الآن خودشونم به بن بست وپوچی رسیدن.داعش را هم همون کشورهایی که کعبه آمالت هستن برای بلای جان مسلمانان ایجادکردن وخودشون به این امر اعتراف دارن.از اینها گذشته مگه بانی و منشاء دو جنگ جهانی اول ودوم که طبق آماررسمی نزدیک به ۱۰۰میلیون نفر تلفات انسانی داشت همین کشورها نبودن؟ مگه خود آمریکا فقط در یک مورد اونم در ویتنام بیش از ۷ میلیون ویتنامی را نکشت؟این علاوه بر کشتار وجنایاتش در هیروشیما وناکازاکی بود.مگه ویتنامی ها بشر نبودن؟چه حقی داشت جان اونا رو بگیره؟این چیزی که تو الآن بهش رسیده ای همون کشورهای مدینه فاضله ات صدسال پیش رسیدن و عواقبش هم با راه انداختن جنگهای جهانی گریبانگیر کل عالم بشریت شد.الآن پی بردن که مسیر رو خطا رفته ان ونتیجه ش هم در این تظاهرات خودنمایی میکنه.اونا به پوچی وبن بست رسیده اند ولی تو می خواهی دوباره وارد همون بن بست بشی. قوانین بشری همه ناقصندچون علم انسان ناقص ومحدود است وخداوند که خالق انسان و علیم است راه سعادت او را بهتر از همه می داند.

  • .
    0

    سلام لطفا مناظره دکتر رفیعی و آقای میری رادر کانال قرار بدهند ند با تشکر

  • مهدی
    0

    بنده خودم محقق در زمینه ادیان هستم حال امروز آقای اقا میری برای بنده که مدت طولانی هست با فرقه های انحرافی و مذاهب دیگر بحث میکنم کاملن شناخته شده هست صحبت ایشون رو در اون مناظره دیدم و کاملن مشخص بود که حقیقتا حرفی برای گفتن نداشتن انحرافات اینجور ادما متاسفانه در افکار افرادی که بهره چندانی از علم ندارن تاثیرات مخرب عقیدتی داره و باعث انحرافات فکری عقیدتی میشه اما خیلی خوبه که ابنطور افراد دعوت به مناظره بشن تا عیار سخنان بزک کردشون مشخص بشه حرفای آقای اقا میری برای جوان ها و افرادی که خیلی تخصصی دراین مساُئل و قوه ی تشخیصی ندارن مثل زهری هست که در درون عسل به اونها خورانده میشود به امید هدایت

    نظرات شما -
    • سهیل رامتین
      0

      هر چقدر هم محقق باشید که به نظر من نیستید به اندازه هیچ کدوم از این دو عزیز مطالعه و تحقیق نداشتین. لطفا اظهار فضل بیهوده نکنید

    • گمنام
      0

      برادر عزیز برداشت اینجانب از سخن شما توهم دانستن شماست ، قضاوت کردن شما از شناخت اشتباه و اینکه ساده ترین اصول تحقیق و محقق بودن رو نمیدونید و بر اساس یکسری کتابها و نظراتی که خواندید و شنیدید براحتی دیگران را قضاوت میکنید و اندکی توجه نکردید که هدف از گفتگوی این دو بزرگوار چه بود ، یاد بگیرید آزاد و رها فکر کنید قرار نیست دیدگاه دیگران اگر در چارچوب فکری ما قرار نگرفت، منحرف و کافر و ... باشند ، کرسی های آزاد اندیشی و گفتگوی دو طرفه که این دو بزرگوارآغاز کردند برای چه هستند؟! برای اینکه همه ما یک دیدگاه داشته باشیم و با همان دیدگاهمان متعصبانه دیگران را قضاوت کنیم !؟

    • احمد
      0

      درجواب گمنام اگر قرارباشه هرکس برمبنای برداشت خودش از دین رفتار کنه که دینی باقی نمی ماند.ملاک درستی اعمال وگفتار ما قرآن است.اگر با قرآن مغایرت داشته باشه پذیرفتنی نیست

  • مجتبی
    0

    بنظر من آقامیری قشنگ با الفاظ بازی میکرد و دلیلی ارائه نمیداد

  • ناشناس
    0

    خیلی خوب وعالی بود برای برطرف شدن شبهات کاشکی مسئولین هم اینقدرخوب متین برای پیشرفت کشور باهم گفتمان میکردن کاشکی

  • مریم
    0

    آفرین واقعا این بحث ها نتیجه بخش هست نه این مناظره های بی ادبانه امیدوارم برای سیاسیون هم سرمشق شود

  • ایمان مودی
    0

    سلام گفتمان آزاد یا کرسی های آزاد اندیشی که دغدغه رهبری بوره و است ان شاء الله در دانشگاه ها،صداوسیما و مراکز عمومی برگزار بشه تا راه از چاه تشخیص داده بشه و هرکسی مدعی عالم بودن یا باعث شبه افکنی در افکار عموم نشود

  • ستار
    0

    آقامیری فقط تحریف کننده و منحرف در دین است فقط بلده شبهه درست کنه موقع جواب پنهان میشه

    نظرات شما -
    • ابی
      0

      تو بمون با دین خودت

  • سید
    0

    با سلام، این امر خدا پسندانه باید ادامه داشته باشد اما نکته بسیار مهم آن است که ای کاش در این نوع گفتگوها طرف مقابل متخصص در بیان موضوعات کلامی باشد به طوری که تمام اقوال را مسلط باشد اما با تمام احترامی که برای دکتر رفیعی قائل هستم ایشان یک سخنور بسیار قوی هستند. احساس کردم در این موضوعات کمتر کار شده است. ای کاش اشخاصی مانند دکتر محمدی از کارشناسان شبکه معارف و یا دکتر ابوالقاسمی یا ... از کارشناسان خبره این حوزه می آمدند و مسائل را به طور کامل تشریح می کردند.

    نظرات شما -
    • سهیل رامتین
      0

      شما که داری از دکتر رفیعی ایراد میگیرید تا حالا ایشون رو از نزدیک دیدین. ایشون استاد دانشگاه هستن و اطلاعاتشان از خیلی از عالمان دینی بالا تره. حداقل میدونم از ‌ما بیشتر علم آموختن. در مورد آقای میرباقری بنده اظهار نظر نمیکنم چون شناختی از ایشون ندارم

  • سعید
    0

    همین دنیا را برای مردم جهنم کردید شماها بسه دیگه، بهتره از هم بپرسید بعد از ۴۰ سال ارشاد و روایت احادیث و ... به چه نتیجه ای رسیدید و رسیدیم و رسیدند؟ چند خانواده چقدر از بچه های این ملت شبا گشنه میخوابن؟ چند نفر از زن و بچه شماها عاااااالمان دین شبا گشنه میخوابن؟ دنیا و آخرت مردم را با هم خراب کردید...

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      معلوم نیست چرا بعضی ها منفی داده اند.حرفش حقه.دنیا را که از ما گرفتند حالا با ایجادشبهه در اعتقاداتمان می خواهند آخرتمان را هم تباه کنند.خسرالدنیا والآخره

  • محمد صادق
    0

    آقا میری چرت و پرتی میگه ، داره قرآن را تفسیر به رای می کنه

    نظرات شما -
    • جدی
      0

      آ ممصادق من نمی فهمم معنای علمی تفسیر به رای چیه؟ میشه لطف کنی یک تعریف علمی نسبتا جامعی را برام یاد کنی؟ ممنونت میشم.

    • صادق محمد
      0

      عامو شما اول برو نحوه حرف زدن یاد بگیر که با توهین با دیگران حرف نزنی بعد بیا نظر بده در ثانی اگه قرار بر تفسیر به رای باشه منم میگم این اقایی که شما حرفاشو میپذیری تفسیر به رای میکنه منم اینو قبول ندارم !! شما اگه سواد داری علم داری بیا جواب قانع کننده بده تا ما هم بیاییم جناح تو وگرنه لطف کن زیادی حرف نزن

    • محمد صادق
      0

      بر اساس دیدگاه شخصی خودش قرآن را تفسیر کنه میشه تفسیر به رای

    • محمود
      0

      این اگه می فهمید که اسمش ممصادق نبود.

    • ساسی
      0

      تفسیر به رای یعنی هرآنچه خلاف میل ما و مطابق میل خودش باشد. اکابرالاسلام فی الاینستاگرام، ج 2، ص 002

  • ناشناس
    0

    مهم ترین و ضروری ترین لازمه ی گفت و گوهای دینی و مذهبی چیست؟ --- متاسفانه نقصی که در این گفت گو میان آقایان رفیعی و آقا میری آشکار دیده می شود نبود شکل سازمان یافته ی منسجمی از مجموعه حد و مرزها و بایدها و نبایدها و نویدها و هشدارهای شناختهای سرشت نشین فرهنگ دین داری قرآنی که اساس استوار دین خداوند هستند در ذهن این دو طرف است که بیشتر چنین بحثهایی را بی هیچ نتیچه ی منطقی به پایان می رساند. عدم آگاهی سازمان یافته به آیات محکم و مفصل شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی بصورت طبقه بندی شده در هر یک از این شناختها ایجاد شکل منسجم از احکام و اعتقادات دین الهی در ذهن بشر را میسر نمی سازد و بیشتر بحث دینی را به اختلافات سترون سوق می دهد. بحث دینی باید با آگاهی کامل بحث کنندگان به حقایق قرآنی مهم ترین شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی ؛ خدا شناسی ، پیامبر شناسی ، دین شناسی ، وحی شناسی ، امام شناسی ، انسان شناسی ، رفتار شناسی ، بهشت شناسی ، دوزخ شناسی ، شیطان شناسی و... همراه باشد. نبود آگاهی کامل مذکور بحثهای دینی و مذهبی را به هیچ نتیجه منطقی قابل قبول طرفهای بحث نمی رسند. احادیث و روایات گونا گون منسوب به دین و مذهب که بنا به علل علمی بسیاری با قرآن قابل مقایسه نیستند با نبود آگاهی مذکور هرگز نمی توانند بتنهایی بحث و گفت و گوی دینی و مذهبی را به سر انجامی مطلوب برسانند.

    نظرات شما -
    • ناصراحمدی
      0

      اسلام زلال تر وبا صفاتر از اینهمه ابهام افکنی است که شما تحت عناوین فلان شناسی وبهمان شناسی آورده اید.قرآن خود را اینگونه معرفی می کند:هذا بیان للناس،هذا بصائرللناس، هذا بلاغ للناس این قرآن سخن وبیانی روشن برای مردم است،مایه بصیرت مردم است ومایه رشد وبلوغ مردم است. پس قرآن خودش هدایت کننده به راه راست است واگر کسی بدون غرض ورزی شخصی به آن مراجعه کند محال است گمراه شود ونیاز به هیچ مفسری ندارد. ز وصف ناتمام ما جمال یار مستغنی است به آب و رنگ و خال وخط چه حاجت روی زیبا را

  • سلیم
    0

    میگن وقتی امام زمان ظهور کنه حرفهایی از دین میزنه که انگار دین جدیدی اورده و بیشتر علما باهاش مخافت میکنن و باهاش جنگ میکنن من حرفهای آقا میری رو میپذیرم

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      امام زمان خلاف قران عمل نمیکنه واقامیری ضدقران تعبیر میکنه باحساب اون همه انسانها همه میرن بهشت ینی. هیچ به هیچ

    • ا ص
      0

      خوبه در حد امام زمانم بردینش بالا . سطحی نگری در دین از اول آفت دین بوده

    • احمد
      0

      وقتی علامه مجلسی کتاب بحارالانوار را در۱۱۰ جلد می نویسد وعالم بیطرف دیگری پس از بررسی آن را به ۵جلد درمی آورد وبقیه احادیث را ضعیف وجعلی می داند (شاید آن ۵جلد هم به یک جلد قابل تقلیل باشد)دیگر دور از ذهن نیست که امام زمان حرفی مخالف بسیاری از علما کنونی داشته باشد

  • مری
    0

    بابامردمتون نون شب ندارن.. تورم واختلاس نفسشونوبریده.. درباره چیزی بحث کنیدکه بدردمردم بخوره.. کلیسا بعدپانصدسال فهمیداین بحثها فقط بدردچهاردیواری کلیسامیخوره.. شماها کی بیدارمیشید.. ازدواج جواناراسهل کنید. درباره اینکه چطورفرهنگ واقتصادبره بالابحث کنید. اگه سوادشونداریدبریدچهاردیواری خودتون

    نظرات شما -
    • ببب
      0

      شما پست ما قبل آخر حسن آقامیری رو ببین.به عنوان قبول دعوت آقای رفیعی به مناظره،گفت حرف شمارو.خواستم بگم اینطوریام نیست.

    • م.مرادی
      0

      بی زحمت در مورد اینکه مذهب به درد چهار دیواری میخوره مطالعه کنید. دلم میسوزه واقعا برادرانه میگم حیف هست توی این تفکر ماندی... ازدواج کنی در رفتار با خانواده هیچ قاعده و اصولی نداشته باشی هر کسی هر طور بخواد رفتار کنه خانواده نمی ماند. بعضی ها همین میخوان تا صحبت از چیزی میشه اقتصاد و اختلاس و گرسنگی را مطرح میکنند الان تو اروپا و آمریکا خبر دارید دیگه الان خیلی امنیت و فراوانی و نعمت و خوش و خرمی هست فقط ایران گرسنگی هست و اختلاس و... وسط کشیده میشه... ذهن ها بسته نشه اتفاقا خود خواب بودن هست نه بیداری... دین از زندگی جدا نمیتونه بشه. دین همان روش زندگی هست فردی فقط نیست که من نوعی رعایت کنم یا نکنم به اجتماع هم برمیگرده

    • احمد
      0

      م مرادی فکر کنم روحانی(آخوند) هستی چون مثل اونا حرف میزنی پراکنده ونامفهوم وبی نتیجه.

  • مریوان مریوانی
    0

    به فک اقتصاد وبیکاری وبدبختی مردم باشید ول کن برونمازبخوان

    نظرات شما -
    • علی
      0

      لطفا هر بحثی رو در مکان و زمان خودش بگید موضوع اقتصاد په ربطی به اینا داره؟نباید به مسئولین بالارتبه بگین؟

    • ناشناس
      0

      علت عقب افتادگی جامعه تو هر مسئله ای امثال شماهان ک موقع صبحونه شام میخورن موقع ناهار صبحونه

  • احمد
    0

    اسرار الهی کس نمی‌داند خموش از که می‌پرسی دور روزگاران را چه شد .. از اینکه خداوند رحیم هست که شکی نیست کاش ما آدمها انسان بودیم و با اعمالمون خوبی و پاکی رو یاد می‌دادیم نه با حرف مناظره یعنی عمل کردن در این دوره از زمان تازه یادشون آمده مناظره بگیرند خسته نباشید دلاوران

  • امید
    0

    واقعا خوب مردم رو به خودتون مشغول کردید دوتاتون دستتون تو یک کاسه هست به داد مردم برسید شکم خالی دین سرش نمیشه شما زیادی شکمتون پره

  • علی
    0

    توجه داشته باشید که وقتی فرد مرتکب جرم میشود، صرفا تمایل او برای پشیمانی، او را نجات نمیدهد، بلکه باید مجازات متماسب با جرم خود ببیند تا پاک شود، و مسلم است که بعضی از جرمها، مجازات بی انتهایی دارد و بعضی از خوبی ها همینطور پاداش بی انتها، و این همان فیها خالدون جهنمیان و بهشتیان است، اینکه دیگر جای بحث ندارد، نیاز به مختصری عقل دارد تا بفهمیم!

  • نوید
    0

    نظرآقامیری منطقی تره بالاخره یک فرد 70،80 یا100سال زندگی میکنه اگه تمام عمرشم شقی ومشرک باشه عادلانه نیست که بیشتر مجازات شود اصلا قابیل، هابیل راکشت یعنی نسل اول بشر جنایتی کرده که تاثیر منفی آن تا آخردنیا پایدار است مگرتاریخ اول وآخردنیا برای خدای متعال مستوراست؟!!!!درنهایت قابل محاسبه وتقویم است پس نمیتوان قبول کردکه جهنم جاوید باشد باید نقطه پایان داشته باشد

    نظرات شما -
    • علی
      0

      اولا تاثیر منفی تا اخر دنیا نداره چرا ک میگن مسیح جون خودشو فدا کرد که همه بدی های ادما از بین بره(دقیقشو نمیدونم)... اگه قراره فردی که یک عمر گناه کرده با فردی ک یک عمر صالح زیسته یک جا باشند و ان گناه کار اون زمان بگه اشتباه کردم فایده ای نداره اصلا .. در ایه ای امده ک مشرکان دم مرگ میگن ما توبه کردیم ولی این توبه رو قران کاملا رد کرده

    • سعید
      0

      کاملا غیرمنطقیه. اینجوری که یکی که یه عمر از خوردن یه لقمه شبهه ناک حذر کرده با کسی که ابایی از هیچی نداشته مساوی میشن. قرآن مجید بارها این مساوات رو با سوال هل یستوی ؟ رد کرده و این دو دسته افراد رو قابل مقایسه ندونسته

    • آشنا
      0

      جهل به هدف الهی از آفرینش بشر عدل خداوند را نزد بشر به ظلم تبدیل می کند --- عادلانه بودن مجازات الهی در این است که بشر با داشتن عقل و اراده و تفهیم خوب و بد در دین وحیانی خداوند با زبانی ساده و رسا و قابل درک و اثبات پذیر به او و اذعان و اعتراف سرشت او به حقایق خوب و بد و پیامدهای هر یک از این دو ؛ با صرار و بی پشیمانی بدترینها را بر می گزیند و ارزش هدف والای آفرینش خود را پایمال می نماید. در عرف قانون وضعی خرد گرای بشر مجازات به اندازه آسیبهای جرم و گستره ی این آسیبها و وضعیت ذهنی مجرم که آیا با اصرار و آگاهی به آسیبها و گستره ی آسیبها یا بی اصرار و باجهل به ارتکاب جرم اقدام کرده است. در عرف قانون وضعی خرد گرای بشر اصرار آگاهانه ی هر فرد بشری بر اراده ی ارتکاب جرم و ارتکاب جرم از یک سو اورا از ارزشهای انسانی تهی می سازد و از سوی دیگر بعلت محدود بودن عمر فرد بشری او را با حد اکثر مجازات که یا اعدام یا حبس ابد با اعمال شاقه است رو به رو خواهد ساخت. این مجازات دنیوی در عرف قانون وضعی بشر تغییر پذیر یا تخفیف پذیر نیست مگر مجرم در این دنیا به پشیمانی و در حد امکان به جبران آسیبهای جرم خود بپردازد. مجرم حرفه ای که با آگاهی با پشت پا زدن به عقل و همه ی ارزشهای انسانی بر ارتکاب جرم اصرار می ورزد نزد خداوند آن قدر بی ارزش و بی مصرف است که او را به ماشین مخروبه ای که هیچ بهره ای برای سازنده ی خود و دیگران ندارد می توان تشبیه کرد که صاحب آن بجز بردن آن به کوره ی آهن سوزه و رهایی از آسیبهای آن چاره ی دیگری نمی یابد. آنان که از شدت و بزرگی مجازاتهای الهی اظهار شگفتی می کنند و نمی توانند این مجازاتها را باور کنند ذهن خود را به تفکر در اصول فوق و در هدف خداوند از آفرینش بشر به کار نمی گیرند. این قشر از بشر از ذهن خود در تفکر و عمل به ابزارهای معنوی و مادی که خداوند برای فراهم سازی امنیت و صلح و آرامش در محیط این آفرینش در اختیار بشر قرار داده است بهره نمی جویند و با این وضع هرگز نمی توانند درک کنند آیا پاداشها و مجازاتهای الهی عادلانه اند یا عادلانه نیستند؟ دین خداوند ارزش خرد گرای والای بی مانندی است و هرگز نمی توان برای ارضای نا آگاهان به اصول خرد گرای آن با خرد گریزی و با تفسیرهای عامیانه و عامه پسند این اصول را تغییر داد. نمی توان با احساسات فاقد پایه ی منطقی قضاوت کرد که چی منطقی است و چی منطقی تر است و چی منطقی نیست. باید برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب و نزدیک به حقیقت قضاوت را در باره دین عدالت گرای خداوند روی بر رسیهای قرآنی و عقلی علمی و منطقی محکم و انکار ناپذیر استوار ساخت. گریز از شناختهای فرهنگ اصیل دین داری قرآنی و نا دیده گرفتن اصول استدلال عقلی در بحثهای دینی و مذهبی بشر را که دانش ناچیزی دارد به سوی گمراهی و تباهی سوق می دهد. باید در دخیل ساختن احادیث و روایات منسوب به پیامبر و اهل بیت آن حضزت در این گونه بحثها وجود هماهنگی و انسجام در محتوای این احادیث و روایات با شناختهای قرآنی و اصول استدلال عقلی را حتما با دقت و بی تعصب جویا شد ؛ زیرا محال است که این بندگان مقرب خدا سخنی را در تضاد و تعارض آشکار با محکمات مفصل قرآن و اثبات ناپذیر با اصول استدلال عقل بنام دین و مذهب بر زبان آورده باشند. در هر حدیث و روایتی که به پیامبر و اهل بیت آن حضرت نسبت داده می شود اگر تضاد و تعارض با محکمات قرآنی و با اصول عقلی دیده شود چنین حدیث و روایتی مخدوش به جعل و دروغ و تزویر است و باید از عمل به آن پرهیز کرد. لازمه ی شناخت سره از ناسره ی احادیث و روایات منسوب به بندگان مقرب خدا آگاهی کامل به حد و مرزها و بایدها و نبایدها و نویدها و هشدارهای شناختهای فرهنگ الهی اصیل دین داری و مذهب داری قرآنی است که می توانند هر سره ای را از ناسره در این زمینه تفکیک کنند و تشخیص دهند.

    • ناصراحمدی
      0

      درختی سرسبز را در نظر بگیرید که یک نفر آن را از ریشه در می آورد،در کوره می سوزاندوبه خاکستر تبدیل می کند.حال آیا این خاکستر دقیقاً همان خود درخت است؟آیا اگر تمام دانشمندان روی زمین جمع شوند می توانند از آن خاکستر دوباره همان درخت سرسبز را بوجود آورند؟مسلماًنه.انسان مشرک هم با شرک خود از درجه انسانیت خارج می شود درست همانطور که آتش درخت را به خاکستر تبدیل می کند، شرک وکفر هم ماهیت انسان را تغییر می دهد وبه فرموده قرآن اولئک کاالانعام بل هم اذل.آنان(مشرکین وکفار) مانند چارپایان وبلکه پست تر هستند.بهشت جای چارپایان نیست.

    • ناصراحمدی
      0

      در جواب علی آقا اینکه مسیح جانش را فداکردتا...عقیده مسیحیت کنونی است .طبق آیات قرآن اولاً حضرت عیسی(ع)مصلوب وکشته (شهید) نشد. خداوند در قرآن می فرماید: وَ قَوْلِهِمْ إِنَّا قَتَلْنَا الْمَسِيحَ عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ رَسُولَ اللَّهِ وَ ما قَتَلُوهُ وَ ما صَلَبُوهُ وَ لكِنْ شُبِّهَ لَهُمْ وَ إِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُوا فِيهِ لَفِي شَكٍّ مِنْهُ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِلَّا اتِّباعَ الظَّنِّ وَ ما قَتَلُوهُ يَقِيناً «157» و (عذاب ولعنت ما آنان را فرا گرفت، به خاطر) سخنى كه (مغرورانه) مى‌گفتند: «ما عيسى بن مريم، فرستاده‌ى خدا را كشتيم» در حالى كه آنان‌عيسى را نه كشتند و نه به دار آويختند، بلكه كار بر آنان مشتبه شد (و كسى شبيه به او را كشتند) و كسانى كه درباره‌ى عيسى اختلاف كردند خود در شك بودند و جز پيروى از گمان، هيچ يك به گفته‌ى خود علم نداشتند و به يقين او را نكشته‌اند. بَلْ رَفَعَهُ اللَّهُ إِلَيْهِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً حَكِيماً «158» بلكه خداوند او را به سوى خود بالا برد و خداوند عزيز و حكيم است. ثانیاً خداوند مرهون ومدیون بندگانش نیست که وظیفه داشته باشد آنها را هدایت کند ونجات دهد همینقدر که که راه سعادت را به انسان نشان داده ونمایان ساخته از سر رحمانیت ورحیمیت و ودود بودن پروردگار است وگرنه اگر کل مردم روی زمین کافر ومشرک شوند چیزی از کبریایی خدا کم نمی شود فقط به خودشان ظلم می کنندچونکه می فرماید: وَ قالَ مُوسى‌ إِنْ تَكْفُرُوا أَنْتُمْ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً فَإِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ «8» و موسى (به بنى‌اسرائيل) گفت: اگر شما و ساكنان زمين همگى كفر ورزيد (به خداوند زيانى نمى‌رسد) چرا كه خداوند (ذاتاً) بى‌نياز و شايسته‌ى ستايش است. پس دوست عزیز نادانسته پیرو عقاید تحریف شده مسیحیت نشو.

  • پریسا
    0

    بحث این نیست ک کی قشنگتر یا منطقی تر صحبت میکنه مسئله اینه که اقای اقا میری صرفا یه سری بحثای عامه پسند و عرفانی رو مطرح میکنن در صورتی ک ایشون باید به قران استدلال کنن و بحث کنن حرف قشنگ رو ک منم میتونم بزنم باید مستند صحبت کرد نه رو هوا

    نظرات شما -
    • ناصراحمدی
      0

      احسنت مشکل اینجاست که نص قرآن را رها می کنیم وبه احادیث وروایات رو می آوریم.از آقای رفیعی انتظار می رفت با چند استناد به آیات قرآن طرف مقابل را مجاب می کرد نمی دانم چرا ملاحظه کرد.اولاً با مرگ در توبه وبازگشت بسته می شود طبق آیه قرآن خطاب به فرعون که درآخرین لحظات حیات ودرحال غرق شدن گفت به خدای موسی وهارون ایمان آوردم می فرماید:"آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ "آيا اكنون؟! (در آستانه‌ى مرگ توبه مى‌كنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مى‌كردى و از تبهكاران بودى؟"(ایمان وتوبه ات فایده ای بحالت ندارد).ثانیاًچندین بار خداوند در قرآن به مردم هشدار می دهد که:"يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ" ای مردم، البته وعده (قیامت در کتاب) خدا حق است پس زنهار شما را زندگانی دنیا فریب ندهد و شیطان فریبنده شما را از (عقاب) خدا (به عفو و کرمش) سخت مغرور نگرداند.یعنی مغرور کردن به عفو الهی از ترفندهای شیطان است.ثالثاً در چندین جای قرآن از قول کفار ومشرکان که آرزو می کنند به دنیا برگردند واعمال صالح انجام دهند می گوید که دیگر بازگشتی در کار نیست "وَ لَوْ تَرى‌ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونُ" و اگر تو حال بدکاران را (در قیامت) ببینی که چگونه در حضور خدای خود سر به زیر و ذلیلند (و با آه و ناله حسرت) گویند: پروردگارا، اینک (عذاب تو را) به چشم دیدیم و (سخن رسولانت را) به گوش گرفتیم، پس ما را (به دنیا) باز گردان تا صالح و نیکوکار شویم که اکنون (وعده تو را) به چشم یقین مشاهده کردیم!.اگر قراربود با توبه کردن درآخرت کار تمام شود چرا مجرمان تقاضای بازگشت به دنیا (امری محال) را دارند؟رابعاً اگر با توبه کردن درقیامت کار تمام می شود خوب همه مجرمین ودوزخیان توبه می کنند وجهنم خدا خالی می ماند یعنی خدا جهنم را بیهوده خلق کرده است.خامساً خداوند میفرماید من(ممکن است) گناهان دیگر راببخشم اما شرک را اصلاً نمی بخشم".إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‌ إِثْماً عَظِيماً"محققاً خدا گناه شرک را نخواهد بخشید و سوای شرک را برای هر که خواهد می‌بخشد، و هر کس که شرک به خدا آورد به دروغی که بافته گناهی بزرگ مرتکب شده است.حال چطور آقای آقامیری میگوید اگر فرعون در آخرت توبه کند بخشیده می شود؟تکلیف آنهمه ظلم و حق کشی و علو وطغیان وشرک چه می شود.و...دلایل عقلی ومستندات قرآنی و نقلی بسیار زیادی در رد نظر آقامیری وجود دارد که بخاطر جلوگیری از اطاله(بیش از این) کلام از ارائه آنها معذورم وصرف نظر کردم.

  • رحمانی
    0

    به نظر من هر دوی اینها سر و ته یه کرباسند. هر دو با چیزی بنام دین و مذهب، قصد لاپوشانی مشکلاتی رو دارند که کل جامعه دست به گریبانش هستند. من یکی از این مناظره چیزی که عایدم شد این بود که قسمتی دیگر از باورهای مذهبی ام رو کنار گذاشتم تا فاصله بیشتری از این مقوله ها بگیرم

    نظرات شما -
    • م.مرادی
      0

      کنار گذاشتن اعتقادات پاک کردن صورت مسئله هست... کی ضرر میبینه... ؟! گفتن سر ته یه کرباس و سگ زرد برادر شغال و ... بیشتر تخلیه روانی است. نه راه حل دنیا در حال رشد و آمادگی فکری است بعضی ها به عقب برمیگردند. چندین اروپایی را میشناسیم از تز و روش و فلسفه غرب خسته شدند رو به اسلام آوردند این همه خمودگی حالا بعضی از افراد تفکر غرب را گرفتند. شما افراد با شعوری هستیدما مردم مامشکلات معیشت داریم راه حل داره نه فحش و ترک و ترد.

    • ناصر احمدی
      0

      به چشمه زلال قرآن رجوع کن و فارغ از هر حدیث و نقل قولی اصل اسلام را در نص قرآن جستجو کن.اگر اراده کنی خدا هم کمکت خواهد کرد.ان تتقوالله یجعل لکم فرقاناً.اگر تقوا پیشه کنید خداوند قوه تشخیص حق از باطل را بشما می دهد.

  • بانو
    0

    بهشت رو به بها میدهند نه به بهانه اقا میری میگه مزد کاربد وگتاه راحتی واسایش است واین با ایات قران هماهنگ نیست

  • م.مرادی
    0

    عوام تاحدودی معمولا شناخت داره تشخیص داره این حرف این آقای محترم بیشتر تطهیر گناه به نظر میرسه در ظاهر حرف خوبی میزنه ولی عمیق و از ابعد مختلف بررسی بشه درست نیست. در مورد معیشت که بعضی ها انقلاب و... را شکم میدونند که البته خوراک ذهنی نادرستی هست... شکم وقتی پر میشه یا وضعیت اقتصادی زمانی درست میشه فردی که مسئولیت این امر با اوست درستکار، امانت دار، پرتلاش و... باشه. من نوعی به عنوان مردم این جامعه دقت در انتخابم بکنم و انتخاب کردم مطالبه کنم مطالبه ام هم زمانی تاثیر داره که فرد منتخب شده اینقدر وجدان و امانت داری و خصوصیاتی داره که اهمیت بدهد.در نامه امام به مالک اشتر ویژگی مسئول نوشته شده ... مشکل ما اینکه مطالعه نداریم. این فضای مجازی هم فضای مناسبی متونه باشه از طرفی مخرب بنیان فکری هم میتونه باشه... حالا این تخریب حتی تا ۱۰۰ سال هم ریشه کنه بین انسان ها بمونه درسته بالاخره این دنیا تمام میشه ولی این تخریب تخریب هست زمانی آبادانی میشه این تخریب را آباد کرد... تخریب راحته آباد کردن سخت... فعلا این دنیا داریم زندگی میکنیم و عواقب درستی و نادرستی را هم به ما رسیده دین اسلام اینقدر پر بار هست که فرد باید دقیقا مطالعه کنه خودش برسه نه اینکه فقط ارثی دین داشته باشه ارزشش را خواهد فهمید. درک بهشت و جهنم هم سخته چون انسان تا به توانمندی های وجودی اش نرسه درک درستی از عوالم دیگر هم نخواهد داشت فقط درک حسی خواهد داشت... حالا جهنم را تاثیر رفتار خودمون ببینیم به قول آقای آقامیری فرد حسود داره خودش را می سوزونه تا وقتی این آتش این حسادت هست سوزناک بودنش هم هست. حالا این فرد این دنیا موفق شد خودش اصلاح کند که تا حدودی تاثیر حسادت از بین میره و سوزش اون آتش را نداره (ممکنه با حسادتش باعث طلاق کسی بشه تاثیر این طلاق هنوز هست) ولی میتونه دیگه با اصلاح خودش باعث طلاق کسی نشه... یا اگر از این دنیا با اون حسادتش رفت... تاثیر حسادتش که خودش هیچ تاثیر حسادتی که با عمل حسادت گونه اش آتش به زندگی دیگران زده با هر بنایی که در دنیا ساخته تاثیرش تا دنیا هست یا حداقل تا اون افراد هستند در عالم برزخ هم هست به ما رسیده که قیامت نتیجه عمل هست. فردی با این خصوصیت هرچقدر هم عذاب ببینه تطهر هم بشه باز تا آخرین لحظه اون تاثیر حسادت در دیگران که آخرین نفر بوده مرده هنوز مانده... اون آتش داره می سوزونتش... اینجاست که درک درستی از جهنم نداریم. نتیجه اعمال ما جهنم و بهشت میسازه. هرکاری این دنیا بکنیم انتظار بهشت هم داشته باشیم ؟!!!درسته خدا کریم و رحیم هست اصلا این رحمت خداست میگه خودتون را با اعمال خودتون نسوزانید. همان طور که درصد اعمال متفاوت هست میشه گفت خدا رحم میکنه امااون تاثیر هنوز هست حالا ممکنه گفته بشه خدا قادر هست درسته اگر قرار بود من خراب کنم خدا درست کنه چه فایده ای داره... در اینجا اختیار انسان کجا میره؟! بحث افراد بالغ هست که اختیار داشته و نتیجه اعمال فرد بالغ با نابالغ مشخصه یکی نیست اصلا... خوف و رجا از خدا لذت زندگی را چندبرابر میکند... بله اگر در این مدت ۴۰ سال ارائه درست و باروش های متنوعی دین تبلیغ میشد تا حدودی موفقیت حاصل میشد هرکسب اومد توی کار وزارتی و... بدون مشورت با متخصصین روش های دل بخواه خودشون را اجرا کردند هرکسی از راه رسید بودجه فرهنگی را کم کرد... هرچند موانع زیاد هست پیامبر چقدر زحمت کشید تا انسان خودش نخواهد وضعیت درست نمیشه اگرم درست بشه به برکت وجود افراد صالح صورت میگیره.

    نظرات شما -
    • احمد
      0

      آقای م مرادی چقدر مبهم،آشفته ونامفهوم صحبت می کنی. از این شاخه به اون شاخه می پری. فقط نظرت را در مورد حسادت تا حدودی متوجه شدم.اگر فرد مجرم با ارتکاب گناه خودش را در جهنم احساس می کند چرا در تاریخ خونخوارانی از قبیل نرون بوده اند که هر وقت می خواست غذا بخورد می بایست چند نفر را پیشش گردن می زدند تا او با تماشای دست وپا زدن مقتولین بتواند با لذت بیشتری غذا بخورد.اینطور آدمها کجا احساس بودن در جهنم را دارند؟درک بهشت وجهنم کجاش سخته؟کافیست بدانیم بهشت مکانی است با نعمتهای بی انتها و فراوان وجهنم مکانیست سراسر عذاب،سختی ورنجهای بسیار شدید. بیش ازاین دانستن لزومی ندارد.مثلاً اینکه میوه های بهشتی چه نوع ویتامینی دارند یا حرارت جهنم چند درجه است؟اینها دردی را دوا نمی کنند.

  • Babak
    0

    بلانسبت این حضرات، سگ زرد برادر شغال است

    نظرات شما -
    • م.مرادی
      0

      بهتره با حوصله بدون حرف نامناسب دیدگاه افراد را دید و با منانت و استدلال جواب داد. بینی و بین الله چقدر مطالعه داشتیم چقدر درباره سیره و رفتار اهل بیت غیر از صحبت هایی که شنیده شده خودمون خواندیم؟!!! هرکسی خودش را درست نکنه نباید انتظار درست رفتار کردم دیگران را هم داشته باشه

    • یک دبیر بازنشسته
      0

      مؤدبانه حرف بزن،این آقایان لباس پیامبر را به تن دارند، یکی از آنها فرزند پیامبر است، حداقل حرمت پیامبر را نگهدار.

  • ابراهیم رحیمی
    0

    سلام عالی بود.

  • علی یار حق جو
    0

    با سلام و عرض احترام / جمعه 30/03/1399 --- دین داران و غیر دین داران با دقت و تأمل توجه کنند --- نادیده گرفتن روشنگریهای قرآنی جفا به کلام الله حیات بخش است و قربانی کردن قرآن به پای منقولات غیر قرآنی متضاد با قرآن و عقل و شقاوت آفرین است. مسئولیت افراد با سواد در محضر خداوند بیش از مسولیت بی سوادان است هر چند همه موظف اند اصول دین داری و مذهب داری خود را در منابع بی خدشه ی تحریف ناپذیر دین که قرآن و عقل اند جویا شوند. جویا نشدن و سر سری گذشتن از اهمیت جویایی علمی در دین داری و مذهب داری ؛ مسلمان و غیر مسلمان را از پاسخگویی در محضر خداوند و دریافت آثار این کوته نگری خطرناک تبریه نمی کند. ما همه در مسیر بازگشت به سوی خدا هستیم و در محضر خداوند همه ی اعمال ما با موازین قرآنی و عقلی به بازخواست گذاشته می شوند. نکند خدا نخواسته قرآن که همیشه حی و حاضر در کنار ما هست و به برخورد ما با خود نزد خداوند گواهی می دهد این گواهی را علیه ما بدهد. وظیفه ی حتمی هر قرآن شناس آگاه سازی و یاد آوری پیوسته ی دین داران و غیر دین داران به حقایق محکم و مفصل سرشت نشین انکار ناپذیر قرآنی است خواه این آگاه ساز و یاد آوری خوشایند آنان باشد یا نباشد. قرآن با فرا خواندن و مخاطب قرار دادن عقل بشر راه رستگاری و راه شقاوت را با دلایل سرشت نشین به بشر ارائه کرده و بشر را ازاد گذاشته است که با آگاهی به نتیجه ی حتمی گزینش خود یا با عقل و اراده راه رستگاری قرآنی و عقلی را بر گزیند یا با اراده ی تهی از عقل راه شقاوت را انتخاب کند که بی تردید هر گزینشی پیامدهای حتمی خود را دارد.

  • علی
    0

    ایکاش گفتگو در همه مباحث دینی اعم از سیاسی واقتصادی و.......بهمین صورت برگزار بشه ومردم هم بشنوند وحق انتخاب داشته باشند وهیچکس دیگری را تخطئه نکند تنها در اینصورت است که کشور ما روی آرامش وپیشرفت واقعی را خواهد دید واز نکبتی که فعلا به آن مبتلا هستیم نجات پیدا خواهیم کرد

    نظرات شما -
    • آشنا
      0

      منظور از تخطئه نکردن چیست؟؟؟!!! آیا منظور شما از تخطئه نکردن سکوت و خاموشی در مقابل انبوه من در آوردیها و خرافاتی است که دین و مذهب را در خود در نوردیده ولوث و بدنام و منفور ساخته است می باشد؟؟؟!!! آیا برای مردم و کشور آرامشی می خواهید در کنار پایمال کردن حقایق قرآن و عقل و منفور ساختن مذهب اصیل تشیع علوی؟؟؟!!! وای بر چنین آرامش که دین خدا و قرآن را به پای خرافات بشری قربانی می کند و هیچ دین شناس وفا داری نیست که خم به ابرو بیاورد و با این وضع می خواهید منتظر ظهور حجت خدا باشیم؟؟؟!!!

  • محمد امرالاهی
    0

    نظیر. این مناظره ها بسیار خوب است چرا که برداشت. از اسلام فرق میکند مخصوصا جوانان. ایکاش در سیما زنده اجرا میشد بهمین. قانع هستیم با. تشکر از دست اندر کاران

  • ناشناس
    0

    مناظره جالبی بود ولی برای من سوالی مطرح شده.این روز ها خبر کشته شدن جورج فلوید سیاه پوست در صدر بوده و روزهاست که همه رسانه های ما و مسولین حکومتی سنگ اونو به سینه میزنن.تا جایی رسید که خیلی ها لقب شهید بهش دادن.با این تفاسیر و با توجه به سابقه عمو جورج فلوید که خبر داریم میخوام بدونم الان اون میره بهشت یا میره جهنم.اگه میره بهشت،چطوری یه آدمی که حداقل همه دنیا از یه گناهش که کبیره هم هست (از نظر اسلام) اطلاع دارن و بقیشم خدا میدونه باید بره بهشت.اگه نمیره بهشت چطوری بهش میگید شهید،مگه شهدا هم میرن جهنم.حالا اگه شهید شد و رفت جهنم آیا چون شهید بوده،حبسش میکشه و بخشیده میشه و برمیگرده بهشت.الان واقعا چرا مملکت و دین ما اینطوری شده،تو این مملکت به یه آدمی که از لحاظ دین ما ز ن ا کاره و گناه کبیره داره، یکی از مقدس ترین القاب توی همین دین میدیم بعد معلوم هم نیست تکلیفش چی میشه.الان سوال میکنی،همه میگن کی بود کی بود من نبودم.به نظر من، اینجاست که مشخص میشه دین بازیچه سیاست شده و مشخص میشه که مسولین حکومت ما از دین صرفا به عنوان ابزاری برای کنترل مردم استفاده میکنن و دین و ارزش های بالای اون رو در راستای تحقق اهدافشون میخوان و لا غیر.کاش همه کمی تفکر کنیم.

    نظرات شما -
    • م.مرادی
      0

      بزرگوار ظاهر قضیه نشان میدهد هنوز نشده تشخیص بدهید جهنم و بهشت چی هست. اینکه مثلا به تشخیص من شما بهشت میرید چون مظلومانه کشتنت واقعا طبق حرف من بهشت میرید با حرف این و اون نیست معیار در روش زندگی که دین گفته میشه هست . وگرنه صدام یا مردم عراق به کشته هاشون در جنگ ظالمانه ایران و عراق شهید!!!میگفتند. شهادت و شهید یه درجه ای هست و خود این درجه مراتبی داره. دلم میسوزه برای خودمون اگر دسترسی به معصوم داشتیم اندیشه و تفکراتمون طور دیگه بود هنوز همه ناپخته حرف میزنیم چون درکی از حکومت معصوم نداریم. موانع شناخت اول کم کاری خودمون بعد معاندین و شیاطین هست.

    • م.مرادی
      0

      تا یه چیز میشه نمیدونم میچسبونند به حکومت و بی اهمیت جلوه دادن این حکومت !!! این حکومت اهدافی داره ولی هنوز خیلی کار داره لازمه اش آگاهی مردم بصیرت مردم و انتخاب اصلح . فرد هیچ مشارکتی نداشته باشه طبق تبلغات ۴تا فحش هم بده مغزش به کار نبره بابا برای این زحمات و افرادی چون رجایی ها و چمران ها و حججی ها خون دادن فلسفه این تشکیلات چیه ؟! اگر ایرادی داره کمک کنم در حد خودم اصلح انتخاب کنم فردا دزد انتخاب نکنم بعد پای نظام بنویسند .مثل این برجامی های بی فرجام ویرانگر بعدا نگویند بدون مشورت نظام کاری نکردیم این همه داد زدن طرف نماینده با اون سن و سالش گریه می کرد بدبخت شدیم .باپر رویی میخندد.

  • محسن
    0

    عزیزان اگه قراره به قرآن عمل کنیم ببینید در قرآن چه نوشته در مورد ظالم چه نوشته در مورد مظلوم چه نوشته در مورد حق ناس چه نوشته در مورد دزدی چه نوشته در مورد زنا چه نوشته در مورد سود گرفتن چه نوشته در مورد سود دادن چه نوشته در مورد خواهر مسلمانت چه نوشته در مورد برادر مسلمانت چه نوشته در مورد ی انسان انسان انسان بعد کدوم یکی از این موارد در کشور اسلامی ما به سبک قرآنی عمل میشه کدوم بانکمون شرکتمون کارمون حقوقمون رفتارمون و....... الان دقیقا زمانی شده که هر کس برداشت از قرآن داره که به نفع خودش باشه لباس پیامبر بر تن شمر بود حاجی شمر جانباز جنگ صفین بود لباس پیامبر تن ای مردک بود که چقدر حق و ناحق کرد و آخرم فرار کرد در مورد چیزی صحبت کنیم که نیاز مملکت ماست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      آقا !!! مهم ترین مورد سر نوشت ساز قرآنی را که دین داری و مذهب داری بشر را از من در آوردیها و خرافات دین زدا مصون نگه می دارد از قلم انداختید. مورد دین داری و مذهب داری قرآنی حاکم و ناظر بر همه ی مواردی است که ذکر کردید و ندانستن این مورد دین داری و مذهب داری بشر را کلا به انحراف و کج روی و نابودی می کشاند. مهم ترین وظیفه ی دین شناسان مذهب شناس برای جلوگیری از انحرافهای دینی و مذهبی مردم تبلیغ و آموزش پیوسته ی فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآن است و نبود این مورد نزد مردم بحکم خداوند در قرآن همه ی دین داری و مذهب داری مردم را به باد فنا و به نابودی می فرستد.

    • ناشناس
      0

      مهم ترین اشکالها در بحثها و نقدهای مطرح در مسایل دینی و مذهبی چیستند؟ --- اقا محسن!!! طرز برخورد شما با جزئیات در باره ی موضوع این مناظره و توقعات شما تا اطراف ذی ربط و ناقدان و کار بران رسانه ای به حد و مرزهای شناختهای فرهنگ اصیل الهی دین داری قرآنی ( که وظیفه هر مسلمان برای انجام دین داری و مذهب داری خدا پسندانه آگاهی به آنها و شناخت آنها است) آگاهی نداشته باشند هیچ کاری را به درستی به پیش نمی برد و مانند این است که بخواهیم قوانین هر کشوری را با نادیده گرفتن قانون اساسی آن کشور نقد یا تفسیر کنیم. بحث اقایان رفیعی و آقامیری و سایر بحثهای مشابه ، بحث یک مسئله جزیی از مسائل دین و مذهب نیست و می باید بیش از و پیش از همه چیز برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب همگان ، بحث و بر رسی علمی مسائل کلی دین و مذهب و منابع این مسایل و ارزش علمی قرآنی و عقلی این مسایل و منابع را از جانب دین شناسان مذهب شناس و قرآن شاسان چیره به این علوم در بر داشته باشد. با نادیده گرفتن شرایط ضروری فوق نیتجه ی هر بحثی در این زمینه بی تردید سترون خاهد بود.

  • محمد علی بزرگان نیا
    0

    رسیدن به زیباییها و نیکیها و رهایی از زشتیها و پلیدیها چگونه امکان پذیر می شود؟ --- فراهم سازی رهایی فرد و جامعه از پدیده های زشتی و پلیدی و از پیامدهای شوم آنها و دست یابی فرد و جامعه به گسترش پدیده های زیبایی و نیکی و فرا گیر کردن آثار حیات بخش این پدیده ها با توجه به نهادینه شدن شناخت این دو نوع پدیده متضاد توسط خدواند آفریننده جهان در سرشت بشر ؛ توسط دین شناسان با کمک و حی اصیل الهی به پیامبران و آموزه های اصلاح گر فرد و جامعه در این وحی و کمک علوم جامعه شناسی و روان شناسی و انسان شناسی و تاریخ شناسی با سازمان دهی علمی امکان پذیر خواهد شد. بی توجهی به ضرورت سازماندهی علمی دست رسی فرد و جامعه به اصلاح خود مطابق خواسته های وحی اصیل الهی ؛ پیوسته زندگی فرد و جامعه را به سوی فراگیر شدن اضطراب و آشوب و بلوا و خرابیهای ناشی از این عوامل تخریب و در نهایت تباهی و فنا سوق می دهد.

  • آشنا
    0

    دو گزینه ی سرنوشت ساز در زندگی بشر چیستند؟ --- بشر که از عقل و اراده برخوردار است در طول تاریخ چند هزار ساله ی خویش روی این کره خاکی با همه ی وجود مادی و معنوی خویش آزموده است که روی آوردن به خداوند جهان هستی و قدر شناسی در رفتار و گفتار و پندار خود از نعمتهای بی کران همیشگی خداوند ، زندگی او را که آفریده ی ویژه و ممتاز خداوند است ، حتی در سخت ترین شرایط زندگی ، آرامش و آسایش و اطمینان می بخشد و رستگاری نصیب او خواهد شد. بشر فراموش کار همیشه آزموده است که روی گردانی از خداوند خویش و سرپیچی از رهنمودهای حیات بخش خداواند ، زندگی اورا حتی در بهترین شرایط مادی به زندگی آکنده از آشفتگی و نگرانی و اضطراب و بی قراری تبدیل می کند و شقاوت را نصیب او می سازد. بشر با درک شرایط همیشگی این دو وضعیت متضاد باهم و با شناخت پایان و نتیجه ی انتخاب هر یک از این دو وضعیت ، آزاد است راه رستگاری یا راه شقاوت را بر گزیند و می داند بازده انتخاب خود را در دنیا و آخرت مطابق وضعیتی که انتخاب کرده دریافت خواهد کرد.

  • م.مرادی
    0

    طرح بحث و نظرات راه گشا ارسال بشه بهتره ... مشکل ما این که مشکلات را میبینیم و فقط دم از مشکلات حرف میزنیم فقط مسئول و افراد را میکوبیم. اصلا نمیگیم من در جایگاه خودم چیکار کنم و چیکار کردم. مشکلات هست خسته شدیم خب راهکار چیه حداقل برای رفع مشکل خودم و در کنارش در حد خودم به دیگران چه کمک کردم تا فقط خودم را نبینم. الان همش فقط و فقططططططط از این مشکل از اون مشکل حرف بزنم اما در حد خودم از مطالبه گرفته از توانمندی خودم گرفته از خودم و خانواده چیکار کردم؟ اصلا به جای این سند ۲۰۳۰ مهارت زندگی توانایی حل مسئله به بچه هامون یاد دادیم؟ غرب پسند ها این همه سند تحول من مطالبه داشتم مطالعه داشتم برای تربیت خودم و بچه ام تلاش کردم؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مهم ترین اشکالها در بحثها و نقدهای مطرح در مسایل دینی و مذهبی چیستند؟ --- اقای م. مرادی!!! طرز برخورد شما با جزئیات در باره ی موضوع این مناظره و توقعات شما تا اطراف ذی ربط و ناقدان و کار بران رسانه ای به حد و مرزهای شناختهای فرهنگ اصیل الهی دین داری قرآنی ( که وظیفه هر مسلمان برای انجام دین داری و مذهب داری خدا پسندانه آگاهی به آنها و شناخت آنها است) آگاهی نداشته باشند هیچ کاری را به درستی به پیش نمی برد و مانند این است که بخواهیم قوانین هر کشوری را با نادیده گرفتن قانون اساسی آن کشور نقد یا تفسیر کنیم. بحث اقایان رفیعی و آقامیری و سایر بحثهای مشابه ، بحث یک مسئله جزیی از مسائل دین و مذهب نیست و می باید بیش از و پیش از همه چیز برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب همگان ، بحث و بر رسی علمی مسائل کلی دین و مذهب و منابع این مسایل و ارزش علمی قرآنی و عقلی این مسایل و منابع را از جانب دین شناسان مذهب شناس و قرآن شاسان چیره به این علوم در بر داشته باشد. با نادیده گرفتن شرایط ضروری فوق نیتجه ی هر بحثی در این زمینه بی تردید سترون خاهد بود.

    • م.مرادی
      0

      احتمالا سوء تفاهم شده.... فردی که پتسخ بنده را داده متوجه پیام بنده نشده ... آگاهی باید داشته باشیم خلاصه حرف اینکه مشکلات هست الان بحث در مورد یه شبهه که داره درمورد اون شبهه مناظره میشه بعضی نوشتند آقا مردم به نان شب محتاجند و حرف های نامناسب ... کی باعث محتاج نان شب مردم شده مسئولی که واقعا جهادی کار نکرد و بیشتر وضعیت خراب کرد پس لازمه انتخاب یک مسئول توجه به دین داری و امانت مسئول هست که پاسخگوباشد . متوجه منظورتون نشدم چی نوشتید. من الان مثلا آگاه هستم گرانی هست حالا بیام تمام کاسه ها را بشکنم من دینم کناربگذارم؟!!!!! این عاقلانه هست ؟ حل مسئله هست ؟یا فرار؟

  • ناصراحمدی
    0

    همه نظرات را خواندم.وظیفه خودم می دانم جهت تنویر افکار مخاطبین به خود قرآن استنادکنم چونکه قرآن مبین وهادی است. مشکل اینجاست که نص قرآن را رها می کنیم وبه احادیث وروایات رو می آوریم.از آقای رفیعی انتظار می رفت با چند استناد به آیات قرآن طرف مقابل را مجاب می کرد نمی دانم چرا ملاحظه کرد.اولاً با مرگ در توبه وبازگشت بسته می شود طبق آیه قرآن خطاب به فرعون که درآخرین لحظات حیات ودرحال غرق شدن گفت به خدای موسی وهارون ایمان آوردم می فرماید:"آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ وَ كُنْتَ مِنَ الْمُفْسِدِينَ "آيا اكنون؟! (در آستانه‌ى مرگ توبه مى‌كنى؟) در حالى كه پيشتر نافرمانى مى‌كردى و از تبهكاران بودى؟"(ایمان وتوبه ات فایده ای بحالت ندارد).ثانیاًچندین بار خداوند در قرآن به مردم هشدار می دهد که:"يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ فَلا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا وَ لا يَغُرَّنَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ" ای مردم، البته وعده (قیامت در کتاب) خدا حق است پس زنهار شما را زندگانی دنیا فریب ندهد و شیطان فریبنده شما را از (عقاب) خدا (به عفو و کرمش) سخت مغرور نگرداند.یعنی مغرور کردن به عفو الهی از ترفندهای شیطان است.ثالثاً در چندین جای قرآن از قول کفار ومشرکان که آرزو می کنند به دنیا برگردند واعمال صالح انجام دهند می گوید که دیگر بازگشتی در کار نیست "وَ لَوْ تَرى‌ إِذِ الْمُجْرِمُونَ ناكِسُوا رُؤُسِهِمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ رَبَّنا أَبْصَرْنا وَ سَمِعْنا فَارْجِعْنا نَعْمَلْ صالِحاً إِنَّا مُوقِنُونُ" و اگر تو حال بدکاران را (در قیامت) ببینی که چگونه در حضور خدای خود سر به زیر و ذلیلند (و با آه و ناله حسرت) گویند: پروردگارا، اینک (عذاب تو را) به چشم دیدیم و (سخن رسولانت را) به گوش گرفتیم، پس ما را (به دنیا) باز گردان تا صالح و نیکوکار شویم که اکنون (وعده تو را) به چشم یقین مشاهده کردیم!.اگر قراربود با توبه کردن درآخرت کار تمام شود چرا مجرمان تقاضای بازگشت به دنیا (امری محال) را دارند؟رابعاً اگر با توبه کردن درقیامت کار تمام می شود خوب همه مجرمین ودوزخیان توبه می کنند وجهنم خدا خالی می ماند یعنی خدا جهنم را بیهوده خلق کرده است.خامساً خداوند میفرماید من(ممکن است) گناهان دیگر راببخشم اما شرک را اصلاً نمی بخشم".إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِكَ لِمَنْ يَشاءُ وَ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدِ افْتَرى‌ إِثْماً عَظِيماً"محققاً خدا گناه شرک را نخواهد بخشید و سوای شرک را برای هر که خواهد می‌بخشد، و هر کس که شرک به خدا آورد به دروغی که بافته گناهی بزرگ مرتکب شده است.حال چطور آقای آقامیری میگوید اگر فرعون در آخرت توبه کند بخشیده می شود؟تکلیف آنهمه ظلم و حق کشی و علو وطغیان وشرک چه می شود؟و...دلایل عقلی ومستندات قرآنی و نقلی بسیار زیادی در رد نظر آقامیری وجود دارد که بخاطر جلوگیری از اطاله(بیش از این) کلام از ارائه آنها معذورم وصرف نظر کردم.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها