حضرت خدیجه همسن پیامبر(ص) بود و پیش از پیامبر نیز ازدواج نکرده بود

محمدحسن رجبی دوانی، پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: سن حضرت خدیجه(س) برخلاف نقلی که گفته شده، درست نیست؛ یعنی ایشان در زمان ازدواج با نبی مکرم اسلام ۴۰ ساله نبودند، بلکه روایت‌های معتبرتری نشان می‌دهد که حدود ۲۵ سال داشتند.

حضرت خدیجه همسن پیامبر(ص) بود و پیش از پیامبر نیز ازدواج نکرده بود

حضرت خدیجه همسن پیامبر(ص) بود و پیش از پیامبر نیز ازدواج نکرده بود

محمدحسن رجبی دوانی گفت:سن حضرت خدیجه سلام‌الله علیها برخلاف نقلی که گفته شده، درست نیست؛ یعنی ایشان در زمان ازدواج با نبی مکرم اسلام ۴۰ ساله نبودند، بلکه روایت‌های معتبرتری نشان می‌دهد که ایشان تقریباً هم‌سن رسول خدا صلی‌الله علیه و اله بودند و در زمان ازدواج مانند آن حضرت، حدود ۲۵ سال داشتند.

وی افزود:

*باید دقت شود که بعضی از علمای بزرگ مانند علامه جعفر عاملی این نقل را پذیرفته‌اند و اعتقاد دارند که سن حضرت خدیجه سلام‌الله علیها هنگامی که با رسول خدا صلی‌الله علیه و آله پیوند ازدواج بستند، بیشتر از ۲۵ یا ۲۶ سال نبود و حتی قبل از آن هم هیچ ازدواج دیگری نداشته‌اند.

*نقلی که علمای بزرگ مانند علامه جعفر عاملی عنوان کرده و پذیرفته‌اند، صحیح‌تر از سایر نقل‌ها است. چون کسی که مادر حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها است، یعنی مادر امامت و همسر ولایت است و به عنوان یکی از چهار زن بزرگ تاریخ شناخته می‌شود، بعید است قبل از ازدواج خود با نبی مکرم اسلام ازدواج دیگری داشته باشد. آن هم اینکه همسر دو مردی بوده باشد که مطابق با شرایط حاکم بر جامعه، مشرک بودند.

*این نوع نقل‌ها با اعتقادات شیعی هماهنگی ندارد. چنانکه در زیارت وارث نیز از زبان امام معصوم خطاب به حضرت سیدالشهدا علیه السلام عرضه می‌داریم که: «أشهد ان کنت نورا فی الاصلاب شامخه و الأرحام المطهره لم تنجسک الجاهلیه بانجاسها» درنتیجه حضرت خدیجه سلام‌الله علیها نمی‌توانسته‌اند قبل از آنکه با نبی مکرم اسلام ازدواج کنند، همسر مردی مشرک شده و از او صاحب فرزند شده باشند.

*حضرت خدیجه سلام‌الله علیها و پیغمبر اسلام صلی‌الله علیه و آله شش فرزند داشتند، چهار دختر و دو پسر. هرچند که عده‌ای گفته‌اند دختران حضرت خدیجه سلام‌الله علیها به‌جز حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، همه از همسران قبلی ایشان بوده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که چنین نقلی صحت ندارد و آن بانوی مکرم همه این فرزندان را نبی مکرم اسلام داشته است. دختران ایشان زینب، رقیه، ام‌کلثوم و حضرت زهرا سلام‌الله علیها بودند. به این ترتیب حضرت زهرا سلام‌الله علیها کوچک‌ترین و آخرین فرزند حضرت خدیجه سلام‌الله علیها هستند که بعد از بعثت نبی مکرم اسلام به دنیا آمدند

منبع: مشرق

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • عابر پیاده
    0

    برای متقاعد ساختن پایگاه خبر فوری به ضرورت پایبند شدن به اصول سجاوندی در نشر نظرات بنفع همه ی کاربران و مقاله نویسان و صاحب نظرانی که با در هم آمیختن پارگرافهای نظرات آنان در این پایگاه ، کاربران از استفاده ی مطلوب از این نظرات محروم می شوند ، چه باید کرد؟

  • ناشناس
    0

    چرا دین شناسان به آموزش حقایق خرد گرای حیاتی قرآن نمی پردازند؟ --- معضل بزرگ امت اسلامی بویژه در میان پیروان بسیاری از مذاهب این دین انحرافات و کج رویهای اکثریت مسلمانان در در دین داری و مذهب داری است حضرت استاد!!! شما را به خدا شناختن سن حضرت خدیجه از مشکل دین زدای فراگیر رایج من در آوردی و خرافه گرایی بنام دین و مذهب ، که بحکم قرآن به دین ستیزی اکثریت دین داران و به دین گریزی خرد گرایان منجر می گردد ، چه چیز را حل می کند؟؟؟!!! محض رضای خدا و برای خوشنودی پیامبر و اهل بیت مطهر آن حضرت برای زدایش این مشکل دین زدای فراگیر که در عوام گرایی دین شناسان ریشه دوانیده است ؛ بهتر نیست با کمک محکمات مفصل قرآن و اصول استدلال عقلی و کمک احادیث و روایات غیر مخدوش به جعل و دروغ و با حاکم ساختن همه ی اصول علمی متین ارزیابی متن وسند حدیث و روایت و دور انداختن احادیث مخدوش همان گونه که معصوم از ما خواسته است تلاش بی وقفه خود را بر زدایش انحرافات و کج رویهای دین زدای متضاد با قرآن و عقل از دین داری و مذهب داری مردم تلاش خود را بی وقفه متمرکز سازیم؟؟؟!!! رسیدن به نیازهای حیاتی دین داری و مذهب داری مردم با نشر حقایق قرآنی و عقلی و با کمک احادیث و روایات صحیح و موثق معصوم که باید و حتما با محکمات مفصل قرآن و اصول عقلی هماهنگ و منسجم باشند تحقق می یابد . داستان سرایی بنام افرادی که هیچ نقش حقوقی بنام آنان در تعیین و تبیین احکام و اعتقادات دین در قرآن ثبت نگردیده از معضل دین زدای رایج رویکرد اکثریت مردم با نام دین و مذهب به من در آوردیها و خرافات هیچ گره ای را نمی گشاید. بقای این من در آوردیها و خرافات در دین داری و مذهب داری مردم دین داری و مذهب داری آنان را بی تردید بحکم قرآن به نابودی و تباهی سوق می دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها