از منظر امام‌رضا(ع) اسلام بدون رهبری همانند جسمی بدون روح است

عضو خبرگان رهبری گفت: از منظر امام‌رضا(ع)، اسلام بدون رهبری، همانند جسمی بدون روح است و نمی‌تواند موجب پیشرفت و حرکت شود.

از منظر امام‌رضا(ع) اسلام بدون رهبری همانند جسمی بدون روح است

آیت‌الله عباس کعبی عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: امام‌رضا(ع)، پس از مهاجرت به ایران در شرایط ویژه‌ای به سر می‌بردند، اما توانست توطئه‌های مامون را که در مخالفت با اسلام ناب محمدی(ص) طراحی می شد، از بین ببرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دوره مهاجرت ایشان به ایران، با دوران گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها همزمان بود و ایشان در چنین فرصتی، توانست اسلام محمدی(ص) را بر اساس فرهنگ و تمدن ناب اسلامی احیا کند.

وی اظهار کرد: یکی از توطئه‌های مامون، کوبیدن اسلام و از میان بردن ارزش‌ها بود و بر این اساس در دورانی که، بحث نهضت ترجمه یونانیان مطرح شده بود، می‌خواست با سپردن ولایت عهدی به امام رضا(ع) به سیاست و حیله شیطانی خود دست یابد و امامت را بر زمین بزند.

آیت‌الله کعبی بیان کرد: در آن شرایط، امام‌رضا(ع) با سیاست و تدبیر خود، تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد و در واقع این امام همام، به عنوان احیاگر اسلام ناب محمدی و ترویج دهنده سبک زندگی اسلامی بر پایه زنده کردن آموزه‌های اهل بیت(ع) با بهره‌مندی از فرصت دوران ولایت عهدی، این توطئه‌ها را خنثی کرد.

وی خاطرنشان کرد: امامت اهل بیت(ع) در دوران ولایت عهدی امام رضا(ع)، بر خلاف خواسته مامون احیاء شد، در این زمینه سخنان ارزشمندی از نقش رهبری اسلام در احیای فرهنگ و تمدن اسلامی از سوی امام رضا(ع) بر جای مانده است.

عضو خبرگان رهبری گفت: از جمله فرمایشات امام رضا(ع) این است که رهبری الهی و زعامت امر مسلمین بر عهده رهبر و پیشرفت اسلام در گرو وجود رهبری است و اسلام بدون رهبری نه پیشرفت و نه حرکتی دارد.

وی افزود: از منظر امام‌رضا(ع) اسلام بدون رهبری همانند جسمی بدون روح است و نمی‌تواند موجب پیشرفت، تعالی و حرکت شود و در واقع آن چه به امت اسلامی، تکاپو و حیات می‌دهد، نقش ویژه رهبری در اسلام است.

آیت‌الله کعبی عنوان کرد: لذا مامون نتوانست این بینش و دیدگاه را از سوی امام رضا(ع) تحمل کند و این نقش مهم را برای ایشان بپذیرد، از این‌رو توطئه شومی مبنی بر مسموم کردن امام، طراحی کرد.

وی بیان کرد: با چنین توطئه‌ای،امام رضا(ع) مظلومانه و غریبانه به شهادت رسیدند؛مضجع نورانی ایشان باعث خیر و برکت ایران اسلامی شد و در سایه انقلاب اسلامی، بارگاه نورانی امام رضا (ع)، تاثیری جهانی پیدا کرد و امروز بارگاه رضوی پایگاه فرهنگ و تمدن رضوی در سراسر جهان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار کرد: امام رضا(ع) دارای شخصیت برجسته و ویژگی های مهمی است، ایشان در گفت و گوی تمدن ها، از جایگاه رفیعی در مناظرات علمی برخوردار بود و بسیاری از سوالات و شبهات را با نگاهی علمی پاسخ می داد.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    وظیفه ی نخست دین شناسان چیست؟ --- با وجود قرآن و ترجمه آن در اختیار همه ی مسلمانان و ظیفه نخست دین شناسان است برای جلوگیری از انحراف و کج روی مسلمانان در دین داری و مذهب داری ، آنان را به حد و مرزها و بایدها و نبایدهای روش دین داری و مذهب داری قرآنی در زمینه های احکام و اعتقادات به آیات محکم و مفصل شناختهای فرهنگ دین داری قرآنی پیوسته آگاه سازند و بر حفظ و از بر کردن این آیات پیوسته به مردم مسلمان تاکید کنند. نا آگاهی یا عدم تلاش برای آگاهی به این حد و مرزها و بایدها و نبایدهای روش دین داراری و مذهب داری قرآنی بی تردید مردم را در دین داری و مذهب داری به گمراهی می کشاند و بنا به تاکید قرآن یک عمر دین داری و مذهب داری و نیکو کاریهای دین داران را تباه می کند: « تعلل و کندی یا بی تفاوتی پیوسته ی دین شناسان در آگاه سازی مردم به حد و مرزها و بایدها و نبایدهای روش دین داری و مذهب داری قرآنی بی تردید آنان را شریک انحراف وکج روی و گمراهی مردم و تباه شدن دین داری و مذهب داری آنان می کند. مهم ترین وظیفه ی دینی و مذهبی خدا پسندانه ی دین شناسان در دوران مبارک نظام و حکومت اسلامی بلکه همیشه تلاش پیامبر گونه بی وقفه ی ضابطه مند و قانون مند برای ترویج و تثبیت حد و مرزها و بایدها و نبایدهای روش دین داری و مذهب داری قرآنی و عقلی نزد مردم برای زدایش انحرافات و کج رویهای دینی و مذهبی از دین داری و مذهب داری رایج نزد مردم است. ترک این وظیفه حیاتی یا بی تفاوتی نسبت به آن و نبود برنامه های علمی ظابطه مند قرآنی و عقلی برای اجرای فکری و عملی این تلاش اصالت اسلامی نظام را زیر سئوال می برد وبی تردید مسئولان نظام در محضر خداوند حساب گر حساب رس در قیامت از پاسخگویی و تحمل نتایج و مسئولیت موضع خود در این زمینه گریزی نخواهند داشت.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها