پیامبر اکرم(ص) به شهادت رسید؟/ روایاتی از پیرزن یهودی که رسول خدا را مسموم کرد

ثقه الاسلام کلینی(ره) در کافی از امام جعفر صادق(ع) این روایت را نقل می‌کند که می گوید احتمالا یک پیرزن یهودی پیامبر را مسموم کرده و به مقام رفیع شهادت رسانده است.

پیامبر اکرم(ص) به شهادت رسید؟/ روایاتی از پیرزن یهودی که رسول خدا را مسموم کرد

به گزارش خبر فوری ، بسیاری از مورخان شیعه تاریخ رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را 28 صفر سال 11 هجری و علمای اهل سنت اوایل ماه ربیع الاول می‌دانند. آنچه غالب مورخان می‌گویند این است که آن حضرت به مرگ طبیعی از دنیا رفته است. با این حال، در برخی روایات که از ائمه معصومین و نیز برخی منابع اهل سنت نقل شده، آن حضرت در اثر خورانده شدن سم به شهادت رسیدند.

روایت علمای اهل سنت درباره شهادت حضرت محمد(ص)

در بین منابع اهل سنت روایاتی وجود دارد که نشان دهنده شهید شدن پیامبر اکرم(ص) است. در یکی از این روایات، روای به نقل از داود بن يزيد می‌گويد كه از شعبي شنيدم كه مي‌گفت: "به خدا قسم رسول خدا و ابوبكر با سمّ كشته شدند و عمر و عثمان و علي بن ابيطالب با شمشير كشته شدند و حسن بن علي با سم و حسين بن علي با شمشير كشته شد."

همچنین سري بن اسماعيل از شعبي نقل كرده است كه او گفت: "از اين دنياي پست چه توقعي داريد؛ در حالي كه رسول خدا (ص) و ابوبكر مسموم شدند، عمر بن الخطاب، عثمان، و علي (ع) كشته شدند، حسن (ع) مسموم شد و حسين (ع) ناگهاني كشته شد."

بسياري از بزرگان اهل سنت همين مطلب را از عبد الله بن مسعود نقل كرده اند.

همچنین احمد بن حنبل( یکی از ائمه اربعه مذاهب اهل سنت) در مسند خود، ماجرایی را بیان می‌نماید که طی آن، بانویی به نام ام مبشر که فرزندش به دلیل خوردن غذای مسموم در کنار پیامبر (ص)، به شهادت رسیده بود؛ در ایام بیماری ایشان به عیادتشان آمده و اظهار داشتند که من احتمال قوی می‌دهم که بیماری شما ناشی از همان غذای مسمومی باشد که فرزندم نیز به همین دلیل به شهادت رسید! پیامبر (ص) در پاسخ فرمودند که من نیز دلیلی به غیر از مسمومیت، برای بیماری خویش نمی بینم و گویا نزدیک است که مرا از پای در آورد.

روایت منسوب به امام صادق(ع) درباره شهادت رسول الله(ص)

ثقه الاسلام کلینی(ره) در کافی از امام جعفر صادق(ع) این روایت را نقل می‌کند که گوید احتمالا یک پیرزن یهودی پیامبر را مسموم کرده و به مقام رفیع شهادت رسانده است.

طبق این روایت چون پیامبر اسلام (ص)، ذراع (یا سر دست) گوسفند، را دوست می داشتند، یک زن یهودی با اطلاع از این موضوع ایشان را با این بخش از گوسفند مسموم نمودند.

همچنین در کتاب بصائر الدرجات روایت دیگری منسوب به امام صادق(ع) آمده که فرمودند: "پیامبر اکرم (ص) در جریان جنگ خیبر مسموم شده و هنگام رحلتشان بیان فرمودند که لقمه ای که آن روز در خیبر تناول نمودم، اکنون اعضای بدنم را نابود نموده است و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست، مگر این که با شهادت از دنیا می رود".

آیا پیامبر(ص) شهید شدند؟

با وجود چنین روایاتی، برخی مورخین معتقدند که این روایات ابهام بسیاری دارد و همچنین سند برخی از این احادیث اشکال دارد. به غیر از این دقیقاً نمی‌توان مشخص کرد که مسمومیت، چقدر در رحلت پیامبر تأثیرگذار بوده؛ زیرا طبق روایات، مسمومیت آن حضرت در سال 7 هجری بوده، ولی رحلت پیامبر در سال 11 هجری اتفاق افتاده و این فاصله زمانی حکایت از آن دارد که مسمومیت عامل اصلی رحلت پیامبر نبوده است. اگر مسمومیت علت اصلی رحلت پیامبر(ص) بود، باید پیامبر بعد از مسمومیت از دنیا می‌رفت.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • جواد
    0

    پس علم لدنی کجاست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها