وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره امام رضا (ع):

12 قرن پیش امام رضا(ع) میهمان ما بود و حالا میزبان ماست

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امام رضا 12 قرن قبل که به ایران آمدند در این مقطع میهمان این مکان بودند اما امروز او میزبان است و ما میهمان او.

12 قرن پیش امام رضا(ع) میهمان ما بود و حالا میزبان ماست

به گزارش خبر فوری ، مراسم اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سال جاری به کوشش بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور در رشته های مختلف فرهنگی و هنری در محل ساختمان سپید مشهد برگزار شد.

وزیر فرهنگ: امام رضا حلقه وصل و اتحاد ایرانیان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه گفت: امام رضا(ع) حلقه وصل و نخ تسبیح همگرای ایرانیان است.
سید عباس صالحی عصر شنبه در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع) که در محل ساختمان سپید مشهد برگزار شد، اظهار کرد: امام رضا علیه‌السلام 12 قرن قبل که به ایران آمدند در این مقطع میهمان این مکان بودند اما امروز او میزبان است و ما میهمان و در این 12 قرن آنقدر از لطف او به ما رسیده است که اکنون می توان گفت ما بر خوان و سفره او نشسته ایم.

وی افزود: امام رضا(ع) محبت و معارف اهل بیت را در ایران زمین گستراند، گرچه این بذر در دهه‌های پیشین نیز وجود داشت اما امام رضا(ع) نقش اساسی در تبدیل ایران به کانون محبت اهل بیت (ع) داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: سه سال حضور امام رضا (ع) در ایران، آزادی و عزتی بود بدون دردسر های حاکمیت و حکومت و امام نیز توانستند تفکر و محبت اهل بیت را در این مدت جانشین کنند و تعمیق بخشند.

صالحی ادامه داد: همچنین گسترده‌ترین مهاجرت علویان در این دوره حضور امام رضا (ع) در ایران اتفاق افتاد. می توان در تغییر و تکمیل هویت جامعه ایرانی توسط امام رضا (ع) ساعت ها سخن گفت چراکه عملا حضور امام رضا (ع) باعث شد که ایران کانون محبت و معرفت شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه هنر ایرانی بر گرد امام رضا خیمه زد و هنر ایرانی در گرد این مرقد گسترش پیدا کرد، خاطر نشان کرد: بخش زیادی از حفظ هنر ایرانی به خاطر امام رضا (ع) بود و حدود 17 هزار قرآن و جزوه خطی در کتابخانه امام رضا (ع) حفظ هنر ایرانی در کانون رضوی را رقم زده است.

وی ادامه داد : در حرم رضوی شاهد دوره طولانی هنر ایرانی از سلجوقیان تا دوران معاصر هستیم. نقطه نقطه حرم رضوی تاریخ هنر ایرانی است و حدود 8 قرن هنر پیوسته در آن وجود دارد، بنابراین بر گرد حرم رضوی 8 قرن هنر ایرانی دیده می شود.
صالحی ضمن تاکید بر اینکه امام رضا (ع) حافظ و گنجینه هنر ایرانی است، افزود: امام رضا حلقه وصل ما ایرانی ها و نخ تسبیح همگرایی ایرانی است. از قرن های پیش بخش مهمی از همگرایی ایرانیان بر گرد این حرم بوده است و ما از زاویه وحدت ملی انسجام ملی و همگرایی ملی قرن هاست که به امام رضا (ع) مدیون هستیم.

وی گفت: دهه کرامت فرصتی است برای ادای دین به این امام است و طبیعتا لایه های مختلفی برای این ادای وجود دارد.

ارتباط با لایه های معنایی علم و فرهنگ رضوی بخش مهمی از این ادای دین است و برای رسیدن به لایه های عمیق تر هنوز راه بسیار است.

وزیر ارشاد تاکید کرد: کاری که برای امام رضا (ع) خلق می شود باید به گونه ای باشد که شایسته این امام فخیم باشد.

استاندار خراسان رضوی : امام رضا(ع) مایه برکت و توسعه فرهنگی کشور شده است

استاندار خراسان رضوی نیز گفت: ایران به وجود شریف امام رضا مفتخر است که مایه برکت و توسعه فرهنگی کشور شده است؛ امامی که مشهور به گفتگو، اغناء مخالفین، گره گشایی و رفع غم مردم است.


علیرضا رزم حسینی عصر شنبه در اختتامیه هفدهمین جشنواره بین المللی امام رضا (ع)، اظهار کرد: امروز تنها راه عبور از مشکلاتی که دشمن برای ما وجود آورده است، وحدت مردم است.

وی افزود: به عنوان رییس شورای فرهنگی برنامه ریزی دهه کرامت از همه افرادی که این ایام را به خوبی مدیریت کردند و جشن های مردمی را به خوبی برگزار کردند تشکر می کنم. همچنین کمیته راهبردی این مراسم نقاط قوت و ضعف تجربه مردمی برگزار کردن جشن ها را بررسی خواهد کرد.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: امروز فشار های بین المللی و در راس آن امریکا، به دنبال تضعیف پایه های مردمی نظام هستند. ما نیز در گام دوم انقلاب نیازمند به اعتدال، میانه روی، پرهیز از افراط و تفریط هستیم و اگر هر یک از ما در عمل به سیره رضوی پایبند باشیم، قطعا می‌توانیم از این مسیر عبور کرده و به دوران تعالی اقتصادی و فرهنگی کشور برسیم.

رزم حسینی با اشاره به الگوی اقتصاد مقاومتی که در استان اجرا شده است، خاطر نشان کرد: از همه ارکان اقتصادی و فرهنگی، مجاهدین اقتصادی، کار آفرینان عابد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکر می کنم که در این راه ما را یاری کردند و امیداوریم که تا پایان سال الگوی موفق این طرح را به مردم مناطق 12گانه خراسان رضوی بدهیم.

وی ادامه داد: امروز ما وظیفه داریم اگر می‌خواهیم خالصانه راه شهدا را ادامه دهیم، راهی جز حفظ وحدت نداریم و با همه سلیقه‌ها و گرایش‌ها باید برای منافع ملی، همگام و همدم باشیم.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس: در تمام دوره زندگی امام رضا (ع) بعد فرهنگی ایشان برجسته تر بود

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در این مراسم تصریح کرد: در تمام دوره زندگی امام رضا (ع) بعد فرهنگی ایشان برجسته تر بود چراکه توانستند حقانیت و برتری دین اسلام را نسبت به سایر دیدگاه ها ثابت کنند.

جمشید جعفر پور اظهار کرد: هنر ما این است که با توجه به واقعیت ها راهی به سوی آرمان ها باز کنیم و این چیزی است که به تبعیت از امام رضا (ع) باید انجام دهیم.

وی افزود: حرکت بدون تردید پشت رهبری، راه استقامت در شرایط سخت امروز کشور است. اگر ما به فرمان ولی‌مان امر به استقامت شدیم و جز مقاومت گریزی نداریم، نباید جزء کسانی باشیم که به گونه ای رفتار کنیم که باعث نگرانی رهبر باشیم. همه ما پشت سر رهبر حرکت می کنیم و بدون تردید می توانیم پیروز میدان های فرهنگی باشیم به شرطی که اسوه ما امام رضا (ع) باشد.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: ما امروز در زمانی قرار داریم که 72 ملت کفر علیه ما متحد شده اند و با زیرپا گذاشتن تمام قوانین بین المللی بر فشار های خود بر ما می افزایند.

وی تصریح کرد: در تمام دوره زندگی امام رضا (ع) بعد فرهنگی ایشان برجسته تر بود چراکه توانستند حقانیت و برتری دین اسلام را نسبت به سایر دیدگاه ها ثابت کنند و در شب میلاد امام فرهنگی در جمع کسانی قرار داریم که همه افسران فرهنگي کشور هستند.

جعفر پور ادامه داد: ما افسران رشیدی در بعد نظامی داریم که بدون تردید پهباد های پیشرفته دشمن را نابود می کنند و این جوانان ما هستند که باصلابت در این راه ایستاده اند. در حوزه فرهنگی هم باید به گونه ای عمل کنیم که استقامت خود را به دشمن نشان دهیم.

وی خاطر نشان کرد: ما راهی نداریم جز اینکه میان واقعیت های موجود در جامعه و آرمان پل بزنیم. اگر تمام چشم خودمام را صرفا به آرمان ها بدوزیم در یک رویاگرایی غرق می‌شویم.

جعفر پور با بیان اینکه ما در کمیسیون فرهنگی آمادگی برای حل مشکلات فرهنگی داریم، گفت: همه مسائل فرهنگی محدود به قانون نیست و قانون صرفا می تواند بستر آن باشد.

شایان ذکر است هفدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در سال جاری به کوشش بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌های سراسر کشور در رشته‌های مختلف فرهنگی و هنری برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع): توجه به تولیدات فاخر فرهنگی و هنری از سیاست‌های راهبردی بنیاد امام رضا(ع) است

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در آیین هفدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: توجه به تولیدات کاربردی و یا فاخر فرهنگی و هنری و حمایت از تولید صنایع خلاق فرهنگی به عنوان یکی از سیاست‌های راهبردی بنیاد امام رضا(ع) در دستور کار قرار گرفته است.

محمودرضا برازش در این خصوص افزود: امروز دو تابلو نفیس هنری و دو نماهنگ فاخر در این مراسم برای نخستین بار عرضه و رونمایی می‌شود و به زودی آثار ارزشمند دیگری در حوزه هنرهای تجسمی، نمایشی، موسیقی، پژوهشی و کتاب ارائه خواهد شد.

وی در خصوص روند طی شده طی بیست ماه گذشته و تغییرات به وجود آمده در دوره اخیر جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: پس از گسترش و فراگیری برنامه‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری امام رضا (ع) و ارزیابی آنها، با هدف ارتقای کیفیت و اثربخشی برنامه‌ها، با ادغام، حذف و دوسالانه کردن برخی جشنواره‌ها، اکنون 15 جشنواره تخصصی و ده‌ها برنامه، اقدام، هفته و شب‌های فرهنگ رضوی و همایش علمی و پژوهشی در سراسر کشور برگزار می‌شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) همچنین از عرضه آثار تولیدی فاخر و برگزیده‌های جشنواره‌های رضوی خبر داد و افزود: برای ارائه آثار برگزیده، در قالب نمایشگاه‌ها و نیز فضای مجازی برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ویژه‌ای صورت گرفته است.

وی با تاکید بر تمرکز و توجه بر فضای مجازی به عنوان بستری مناسب برای عرضه گسترده تولیدات حوزه فرهنگ رضوی در دوره اخیر جشنواره خاطرنشان کرد: امسال پویش حامیان رسانه‌ای جشنواره امام رضا (ع) با مشارکت رسانه ملی، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی کشور ایجاد شده است که امید می‌رود با این حرکت شایسته، فضای رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی کشور شاهد فعالیت‌های گسترده و مستمر در زمینه ترویج فرهنگ و سبک زندگی رضوی باشد.

برازش در آیین هفدهمین جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با اشاره به مشارکت و هم‌افزایی با سازمان‌ها و مجموعه‌های فرهنگی و نهادهای مردمی، به عنوان سیاست راهبردی بنیاد امام رضا (ع) گفت: در این عرصه همکاری‌های گسترده‌ای با آستان قدس رضوی، شهرداری مشهد و کلان‌شهرهای کشور و سایر مجموعه‌های فرهنگی آغاز شده است که قطعا برکات آن در آینده آشکار خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بر انضباط، شفافیت مالی و استفاده بهینه از منابع در فعالیت‌های بنیاد امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: طبق گزارش بازرس و نیز حسابرس قانونی در زمینه انضباط و شفافیت مالی، این بنیاد از موسسات و مجموعه‌های شاخص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.
مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) در پایان اظهار امیدواری کرد با مشارکت و همکاری همه دستگاه‌های فرهنگی کشور،آنگونه که شایسته است به ساحت مقدس امام رئوف ادای دین کرده و همه توان و استعداد خود را برای تحقق آموزه‌های اهل بیت (ع) به ویژه امام رضا (ع) و گسترش سبک زندگی رضوی در همه ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی جامعه اسلامی به کار بگیریم.

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها