مخوف‌ترین سیلهای چین را بشناسید/ از طوفانی که نزدیک به یک میلیون انسان را به کام مرگ کشاند تا سیلی که توسط یک فرد به وجود آمد!

در سیل سال 1887 در مجموع حدود 900 هزار نفر کشته شدند. در سیل انسان ساز 1938 حدود 800 هزار نفر کشته شدند.

مخوف‌ترین سیلهای چین را بشناسید/ از طوفانی که نزدیک به یک میلیون انسان را به کام مرگ کشاند تا سیلی که توسط یک فرد به وجود آمد!

به گزارش خبر فوری ، سیل و طوفانهای اخیر در ایران موجب توجه بسیاری به سیلهای مخرب دنیا شد. کشور چین یکی از سیل خیزترین مناطق دنیا است. 4 سیل مخرب و بزرگ جهان در چین به وجود آمده است و در مجموع حدود دو میلیون انسان را به کام مرگ کشاند.

در این گزارش به برخی از مهم ترین این سیلها اشاره می‌کنیم:

سیل رودخانه زرد چین( در سپتامبر 1887)

در این سیل در مجموع حدود 900 هزار نفر کشته شدند. مردم بسیاری در روستاهای اطراف این رودخانه زندگی می‌کرده و کشاورزی می‌کردند. آب رودخانه به علت باران سنگین به حدی بالا آمد که بسیاری از مناطق ساحلی را زیر آب برد. در آن زمان، سازمانهای هواشناسی فعالی در چین وجود نداشت به همین دلیل، کسی نتوانست وقوع سیل را پیش بینی کرده و در مقابل آن تدابیری بیندیشد. به همین دلیل، تلفات این سیل این قدر بالا بود.

سیل ابتدا از منطقه ژنگ ژو در منطقه و استان هنان آغاز شد و به سرعت سایر منطق را در بر گرفت. این سیل با سرعت هر چه تمام تر به طرف شمال چین حرکت کرد و حدود 130 هزار کیلومتر مربع را در برگرفت. بعد از سیل، حدود 2 میلیون چینی آواره و بی خانمان شدند و بیش از 900 هزار نفر هم کشته شدند.

نکته‌ جالب در مورد این سیل این است که علت اصلی مرگ و میر بالا، نه خود سیل بلکه شیوع بیماریهای واگیردار و به خصوص وبا در بین سیل زده ها بود.

سیل رودخانه یانگ تسه چین( در سال 1931)

این سیل مخوف که پس از قدرت گیری حکومت جدید چین به وقوع پیوست در مجموع حدود 4 میلیون کشته و زخمی بر جا گذاشت.

تلفات بالای این سیل بیشتر به خاطر شیوع بیماری های واگیردار و همچنین قحطی رخ داد. از سال 1928 تا 1930 چین با یک قحطی و خشکسالی بزرگی مواجه شد. در زمستان 1930 ناگهان برف وحشتناک و سرمای کشنده ای چین را فراگرفت و باعث ایجاد کوههای یخی بزرگ شد. با فرارسیدن بهار 1931 و گرم شدن ناگهانی هوا، برفها و یخچالهای اطراف رودخانه یانگ تسه شروع به آب شدن کردند و ناگهان سطح آب رودخانه بالا آمد و به همین دلیل، یک سری سیلهای وحشتناک و کشنده ای در اطراف رودخانه یانگ تسه به وقوع پیوست.

در اواسط ماه ژوئن همان سال، ناگهان یک سری طوفانهای موسمی به وقوع پیوست و سرعت و قدرت سیل را افزایش داد. پاییز سال بعد مجددا باران وحشتناکی بارید و به وخیم تر شدن اوضاع کمک کرد. به طوری که آبهای سرریز شده از رودخانه تا نوامبر آن سال به محل اصلی خود بازنگشتند.

این سیل هشت ایالت چین را دربرگرفت و در برخی نقاط حساس آب به 16 متر بالای سطح دریا می‌رسید.

سیل رودخانه زرد (در سال 1938)

این سیل یکی از عجیب ترین بلایای طبیعی تاریخ چین بوده است. می‌توان سیل سال 1938 را یک سیل انسان ساز بدانیم. این سیل در سال 1938 و توسط نیروهای ملی گرای چینی در جنگ با نیروهای ژاپن رخ داد.

در ژوئن 1938 نیروهای ژاپنی به قلب چین رسیدند و توانستند بسیاری از مناطق این کشورها را تصرف کنند. با رسیدن نیروهای ژاپنی به غرب چین، ژن گوئوفو( یکی از رهبران ملی گرایان چینی) دستور به بازکردن سدهای رودخانه زرد چین برای نابود کردن ارتش ژاپن و ایجاد مانع برای پیشروی بیشتر ژاپنی‌ها کرد.

این عملکرد باعث نابودی بسیاری از روستاها به خصوص در منطقه "هنان" (Henan) شد. حدود 800 هزار نفر(اعم از سربازان ژاپنی و روستاییان چینی) در این سیل کشته و چند میلیون انسان هم آواره شدند.

نکته تلخ این ماجرا این است که استراتژی چینی ها جواب عکس داد و نیروهای ژاپنی با دور زدن مناطق سیل زده به تصرف سایر مناطق چین پرداختند. بسیاری معتقدند روستاییان غرق شده قربانی استراتژی اشتباه گوئوفو شدند.

طوفان نینا(در سال 1975)

این طوفان در آسیای شرقی و به خصوص چین و فیلیپین رخ داد. در مجموع حدود 229 هزار نفر در اثر این طوفان کشته شدند. بیشتر خسارات و تلفات به این علت بود که سد(آب بند) بانکویو (Banqiao) خراب شد و آب رودخانه‎ "رو" با سرعت وارد شهرها و روستاها شد. این سیل که به علت تغییرات جغرافیایی منطقه‌ غرب چین رخ داد، علاوه بر خود چین به تایوان هم آسیب بسیاری وارد کرد. بادی با سرعت 185 کیلومتر در ساعت در این منطقه وارد شد. برخی قدرت این باد را 222 کیلومتر محاسبه کرده اند. باران شدید باعث پرشدن رودخانه ها در این منطقه شد و چند ده نفرهم به علت این سیل کشته شدند.

حدود 3 هزار خانه در این منطقه تخریب گردید و فقط در شهر هوالین 4 نفر کشته شدند. این خسارات در خود سرزمین اصلی چین به مراتب مخرب تر بوده و حدود 20 هزار کیلومتر از منطقه را در بر گرفت.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • عیسی
    0

    یعنی ما باید خدا را شکر کنیم که این مسوولین خوب را داریم و به سیل توجه نکنیم. در واقع این مقاله این را می خواهد به خواننده القا کند و. امارهای قرون وسطی را منتشر می کند

  • محمدرضا
    0

    یعنی توی هر شرایطی یه عده هستن که اوضاعشون از ایرانی ها بدتر هست و ما باید خدا رو شکر کنیم که 900هزار نفر تلفات ندادیم همین چین که میگن قانون داره هرتکی نماینده هاش و استانداراش نمیرن مسافرت زمانیکه شهرهاشون تو اب هست

  • هستی امینی
    0

    تاریخ های این مقاله نشان دهنده ی همه چیز است مافقط سکوت میکمنیم وبه درگاه خداوند استغاثه میبریم که هم بلایا رو از ایران دور کن وهم به مدیران وصاحب نظران کشور عقل سلیم عنایت بفرما آمین

  • سیل
    0

    اون گسیی گه دعا خوانند ریخت توی اب خوب زوتر این گار میگرد قبل از این همه خرابی خسارت

  • ههه
    0

    آقا اصلا همه مسئولین و رئیس روئسای ما خوبن همه دنیا بدن ما عادت کردیم تو بدبختیها و بیچاره گیها خودمون رو با بقیه مقایسه کنیم در صورتی که تو خوبیها ما عالی هستیم

  • امیر
    0

    خوب که چی !!!!! فقط میخوای مردمو با این خبرای بی خود گمراه کنید که مثلا ما خیلی حال رو روزمون بهتر از بقیه اس!!!! از خدا بترسین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها