چگونه بدون ترقه هیجانات جوانان را تخلیه کنیم؟

یک کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره بهترین روش‌های تخلیه هیجانات در نوجوانان و جوانان توضیحاتی داد.

چگونه بدون ترقه هیجانات جوانان را تخلیه کنیم؟

به گزارش خبر فوری به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، شکوفه اویار حسینی کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره مولفه‌های هیجان (واکنش عاطفی) اظهار کرد: هیجان سه مولفه فکری (شناختی)، فیزیولوژیکی (بدنی) و رفتاری دارد؛ تپش قلب، بی‌قراری، سردی و گرمی دست و پا از جمله علائم بدنی هیجان هستند.

وی درباره انواع اصلی هیجان‌ها بیان کرد: شادی، غم، خشم و ترس چهار دسته اصلی هیجان‌ها هستند.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده درباره بهترین روش‌های تخلیه هیجانات در افراد و به ویژه نوجوانان و جوانان افزود: نوجوانان و جوانان برای تخلیه هیجانات خود باید ورزش و تحرک بدنی داشته باشند، همچنین آنها می‌توانند با توجه به استعدادها و علایق فردیشان فعالیت‌هایی را انجام دهند و از انرژی خود برای پرورش خلاقیت و ایده پردازی استفاده کنند.

اویار حسینی تاکید کرد: اگر هیجانات به درستی هدایت شوند، منجر به تولید و نوآوری می‌شوند و در صورتی که هیجانات به روش‌های صحیح تخلیه نشوند، تجمع پیدا می‌کنند و به رفتارهای پرخاشگرانه تبدیل می‌شوند.

وی درباره اینکه آیا استفاده از مواد محترقه و نارنجک‌ها ابزاری مناسب برای تخلیه هیجانات است، تصریح کرد: استفاده از مواد محترقه در لحظه می‌تواند هیجانی را تولید کند که این هیجان همراه با ترس، برون ریزی خشم و احساس رها شدگی است؛ هیجان ناشی از مصرف مواد محترقه به صورت کوتاه مدت اضطراب را کاهش می‌دهد و احساس لذت تولید می‌کند اما در ادامه این شیوه تخلیه هیجانات می‌تواند باعث افزایش اضطراب و آسیب رسیدن به خود فرد، دیگران و اموال عمومی شود.

این کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گفت: صدای بلند مواد محترقه در کودکان می‌تواند موجب افزایش ترس و اضطراب شود؛ کودکان معمولاً در مراسم چهارشنبه آخر سال (چهارشنبه سوری) بی قرار هستند و گریه می‌کنند، بنابراین حضور والدین در کنار کودکان می‌تواند موجب کاهش اضطراب آنها شود.

اویار حسینی یادآور شد: حضور نوجوانان و جوانان در جمع‌های دوستانه می‌تواند احتمال انجام رفتارهای پر خطر را در مراسم چهارشنبه سوری افزایش دهد، بنابراین خانواده‌ها باید نوجوانان و جوانان را به سمت تخلیه صحیح هیجاناتشان سوق دهند.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها