دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر:

طالبان در حد شعار گفته اند با تولید مواد مخدر برخورد می کنند

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: رویکرد طالبان در طرح و شعار، برخورد با کشت و تولید مواد مخدر است که باید در عمل این موضوع بررسی شود.

طالبان در حد شعار گفته اند با تولید مواد مخدر برخورد می کنند

آقای اسکندر مومنی در نشست بررسی تحولات افغانستان در حوزه‌های تولید، ترانزیت و مصرف مواد مخدر در افغانستان در دوره طالبان افزود: نکته مهم در این خصوص مقابله و آمادگی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر است که باید گزینه‌های مختلف را در این خصوص بررسی کنیم.
وی گفت: یکی از بزرگترین نگرانی ما افزایش تولید مواد مخدر صنعتی در افغانستان است که در سال‌های گذشته نیز رو به افزایش بود و در حوزه‌های مقابله و درمان در کشور می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ بنابراین باید هرگونه سناریویی مدنظر باشد و پیش بینی لازم صورت گیرد و در واقع برای همه فرضیه‌ها و سناریو‌ها آماده باشیم.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در حوزه پیشگیری نیز باید اقدامات لازم صورت گیرد، افزود: بعید است در کوتاه مدت اتفاق خاصی بیفتد، اما باید در حوزه‌های مختلف فروش، قاچاق و ترانزیت مواد مخدر آماده باشیم به ویژه که در سال‌های اخیر تولید مواد صنعتی در افغانستان افزایش بسیاری داشته است.
وی درباره معتادان متجاهر نیز گفت: ۷۰ درصد از معتادان متجاهر ساماندهی شدند، اما اگر به ۱۰۰ درصد نرسد، نتیجه مطلوب نخواهد داشت و مردم آنچه را که می‌بینند، باور می‌کنند.

۹۰ درصد کسانی که درمان شدند دوباره به چرخه اعتیاد برگشتند
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود ۹۰ درصد کسانی که پیش از این با متادون درمان می‌شدند، دوباره به چرخه اعتیاد برمی گشتند.
آقای اسکندر مومنی افزود: یکی از موضوع‌های مهم در بحث درمان براساس متادون بود که حدود ۹۰-۸۰ درصد کسانی که درمان می‌شدند دوباره به چرخه اعتیاد برمی گشتند، اما اکنون با داروی جدیدی که در بحث درمان استفاده می‌شود می‌تواند صددرصد تحول ایجاد کند و بدون تردید یک نقطه عطفی در تاریخ درمان معتادان کشورمان خواهد بود.
وی افزود: این دارو اشتیاق مجدد در بحث مصرف مواد را کم می‌کند و علاوه بر نگهدارنده، یک داروی درمان است، اما پیش از این بعد از درمان دوباره به سمت اعتیاد برمی گشتند، چون با متادون درمان می‌شدند که ۲۰ درصد آن ریشه دارویی داشت.
مومنی در ادامه به موضوع نگهداری معتادان متجاهر اشاره کرد و افزود: قانون در ماده ۱۶ به موضوع نگهداری معتادان متجاهر اشاره کرده و قید زمان و اسم مکان نیاورده است، اما افراد زیر ۱۸ و ۱۷ سال و سالمندان موضوع شان متفاوت است که باید در این خصوص آئین نامه‌ای نوشته شود البته این موضوع نباید نافی این باشد که ما آن‌ها را جمع آوری و درمان نکنیم یا نگهداری نشوند و در خیابان رها باشند.
وی گفت: اکنون یکی از این موضوع‌ها همین است که ۸۰-۷۰ درصد معتادان متجاهر جمع آوری و ساماندهی شده اند، اما برای مردم که پیش از این صد معتاد در خیابان می‌دیدند و اکنون ۲۰ نفر را می‌بینند خیلی فرقی ندارد و مردم آنچه را که می‌بینند باور می‌کنند.
مومنی افزود: در سال ۹۷ هم ۴ هزار و ۲۰۰ نفر را در اردگاه‌های ماده ۱۶ نگهداری می‌کردیم، اما اکنون حداکثر در تهران حدود ۱۶ هزار نفر نگهداری می‌شوند، که سپاه و بسیج، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها وارد عمل شده اند و موضوع ظرفیت برای نگهداری معتادان متجاهر حل شده است و با راه اندازی اردوگاه‌ها در سطح کشور ما اکنون مشکل ظرفیت نداریم بنابراین این طرح (جمع آوری و نگهداری معتادان متجاهر) باید به صورت مستمر و دائم باشد.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: در موضوع افغانستان نیز جنایت عظیمی آمریکایی‌ها به وجود آوردند که در حوزه مواد مخدر نیز مشاهده می‌شود و به همان میزان نیز ویرانی به وجود آورد.
وی افزود: در سال ۲۰۱۶ تولید مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود، اما در سال‌های اخیر براساس آمار سازمان ملل به ۹ هزار و ۵۰۰ تن رسیده که البته آمار‌های ما بیشتر هم می‌شود و جنایتی از این بزرگتر کشت مواد چندین برابر افزایش پیدا کرده است.
مومنی ادامه داد: در کنار آن تولید مواد مخدر صنعتی نیز در افغانستان افزایش پیدا کرده است به طوری که در ۵ سال گذشته تولید شیشه افزایش بسیاری دارد در حالی که تولید شیشه نیاز به دانش تکنولوژی خاصی دارد و امکان ندارد بدون حمایت غربی‌ها و آمریکایی‌ها بتوانند تولید مواد صنعتی کنند.
آقای مومنی با بیان اینکه طبق گزارش‌ها هواپیما‌های ناتو در افغانستان قاچاق مواد می‌کنند، افزود: گزارش اسفناکی که هیات بین المللی کنترل مواد مخدر از افغانستان ارائه کرده این است که جمعیت مصرف کنندگان مواد مخدر در افغانستان در دهه‌های اخیر حدود سه برابر شده است بنابراین آمریکایی‌ها در کنار این جنایت یک زخم عمیقی بر پیکر افغانستان و منطقه گذاشته و فرار کرده اند.

منبع: صدا و سیما

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ؟؟؟
    0

    در طی دوران قبلی حاکمیت طالبان بر افغانستان(قبل از حملۀ امریکا به افغانستان) آنان بخوبی نشان دادند که آیا فقط شعار مبارزۀ با کشت تریاک را میدهند یا در عمل هم با کشت تریاک مقابله میکنند.

  • کاربر ناشناس
    0

    چرادرفصل پاییزکه کلا درکوهاودشتهاکشت خشخاش ایرانیهامیکنندپیگیری نمیکنند. که حالا اینطورجنگلهابسوزدوخاکسترشوددوباره برای کشت خشخاش مخصوصاروستاییها

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها