راست و دروغها درباره یک بازی جنجالی

نهنگ آبی؛ چالشی که کاسه کوزه ها سر آن شکسته شد

انتشار فیلم دو دختر دانش آموز در اصفهان که قبل از خودکشی از خود گرفته بودند، به ماجرا خودکشی آنها به خاطر چالش نهنگ آبی پایان داد.

نهنگ آبی؛ چالشی که کاسه کوزه ها سر آن شکسته شد

به گزارش خبر فوری ، نهنگ آبی چالشی است که تاکنون در ایران قربانی نگرفته و هرازگاهی برخی کاربران فضای مجازی با انتشار ویدئوهای دروغین ، خودکشی هایی را منتسب به این چالش می کند.

چالش نهنگ آبی ساخته بودکین اهل روس است که با ادعای از بین بردن افراد به دردنخور در جامعه این بازی را تبدیل به چالشی در روسه کرد.

بودکین دانشجوی روانشانسی اخراجی بود که با ایده پاک کردن جهان از زباله های زیستی یک بازی پنجاه مرحله ای را طراحی کرد. او معتقد بود کسانی که فکر می کنند در این جهان ارزشی ندارند و هیچ کس اهمیتی برای آنان قائل نیست زباله های زیستی اند که جهان باید از وجودآنها پاک شود. بودکین پس از خودکشی چند نفر از کاربران بازی در روسیه دستگیر و این بازی به فراموشی سپرده شد اما شهریور امسال و به دنبال انتشار فیلم خودکشی دو نفر در فضای مجازی چالش نهنگ آبی به ایران راه پیدا کرد.

در فیلمی که خیلی زود در فضای مجازی به خصوص تلگرام دست به دست می شد، مردی به عنوان کارشناس درباره بازی نهنگ آبی توضیح می داد و در کنار این صحبت ها صحنه خودکشی چند نفر از ارتفاع پخش می شد. در آن زمان اعلام شده بود این خودکشی ها به خاطر بازی نهنگ آبی است.

نوجوانان و جوانان زیادی پس از انتشار این فیلم به دنبال دانلود این بازی رفتند اما هرچه تلاش کردند بی نتیجه ماندند . در آن زمان کسی نمی دانست این بازی چالشی اینترنتی است و اپلیکیشنی برای آن وجود ندارد. تنها اطلاعات آنها از بازی هم این بود که باید با تیغ روی دستت عکس نهنگ بکشی تا وارد بازی شوی و در مرحله 50 خودکشی کنی.

تعدادی تحت تاثیر این فیلم روی دست خود عکس نهنگ آبی کشیدند و ادعا کردند وارد بازی شده اند ادعایی که خیلی زود آنها را رسوا کرد.

با انتشار فیلم هایی از خودکشی در ایران که منتسب به چالش نهنگ آبی شده بود، پلیس وارد عمل شد و خودکشی افراد به خاطر بازی در نهنگ آبی را تکذیب کرد. بررسی فیلم ها نشان داد، تعدادی از آنها در کشوری دیگر رخ داده و افرادی که در ایران خودکشی کرده اند به خاطر موضوعات شخصی دست به این کار زده اند.

سرانجام با اطلاع رسانی رسانه ها تب نهنگ آبی در ایران خوابید تا اینکه خودکشی دو دختر دانش آموز در اصفهان و اطلاع رسانی عجولانه پلیس این استان دوباره بحث درباره نهنگ آبی را داغ کرد.

29 مهر دو دختر دانش آموز خود را به باتلای پل چمران رسانده و خود را به پائین پرت کردند. یکی از دختران در دم جان باخت و نفر دوم راهی بیمارستان شد. یک روز بعد از این خودکشی رئیس پلیس استان اصفهان در مصاحبه ای اعلام کرد، فایلی صوتی از دو دختر به دست آمده که نشان می دهد آنها در چالش نهنگ آبی خودکشی کرده اند.

رسانه تیتر زدند نهنگ آبی در ایران قربانی گرفت. خانواده قربانی این ماجرا اعلام کرد روی دست او آثار خودزنی بوده و برخی ها پا را فراتر گذاشتند و مدعی شدند آثار روی دست به خاطر بازی نهنگ آبی است. واکنش ها به این ماجرا تا جایی پیش رفت که وزیر ارتباطات و دادستان اصفهان در برابر سکوت ناگهانی پلیس واکنش نشان دادند و اعلام کردند خودکشی دو دختر هیچ ارتباطی به نهنگ آبی نداشته و آنها به خاطر مشکلات روحی دست به این کار زده اند.

با گذشت دو هفته از این ماجرا ، فیلمی که دو دختر قبل از خودکشی از خود گرفته بودند منتشر شد. در این فیلم دو دختر دانش آموز با دوستان و خانواده شان خداحافظی می کنند و هیچ اشاره ای به نهنگ آبی ندارند. از حرف های آنها هم مشخص است که انگیزه خودکشی آنها رهایی از مشکلات زندگی است.

به نظر می رسد پلیس اصفهان بهتر بود قبل از اظهار نظر عجولانه درباره این ماجرا کمی به عواقب آن فکر می کرد تا ماجرایی فراموش شده در جامعه را دوباره زنده نکند.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها