متخصص ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز:

به این شایعات درباره واکسن کرونا توجه نکنید

متخصص ایمونولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: واکسن‌ ها هیچ تاثیری بر قدرت باروری افراد ندارند.

به این شایعات درباره واکسن کرونا توجه نکنید

مرضیه توکل با اشاره به نکاتی درباره واکسن کرونا، گفت: افرادی که واکسن تزریق می‌کنند ناقل نبوده و نیاز به قرطینه ندارند. افرادی که به دارو ها حساسیت دارند هم قبل از تزریق واکسن باید با فوق تخصص آلرژی مشورت کنند.

وی ادامه داد: گذشت پنج ماه از تزریق دوز دوم واکسن کرونا سطح آنتی بادی‌ها کاهش می‌یابد اما ایمنی سلولی با قدرت و قوت در برابر ویروس عمل می‌کند. بیشترین میزان ایمنی زمانی در فرد ایجاد می‌ شود که قبلا به بیماری کرونا مبتلا شده باشد و همچنین دو دوز واکسن را نیز دریافت کرده است.

توکل خاطرنشان کرد: کسی قبلا مبتلا به کرونا شده باشد منعی برای دریافت واکسن ندارد ولی باید شش الی هشت هفته از بهبودی کرونا گذشته باشد.

وی گفت: شایعترین عارضه در واکسن‌ها، واکنش موضعی مانند درد یا قرمزی در محل تزریق واکسن و تب و سر درد است که به سیستم ایمنی فرد بستگی دارد.

وی با بیان اینکه اقدام خاصی پس از تزریق واکسن نیاز نیست گفت: فقط در شرایطی که فرد تب داشت می‌ تواند از داروهای تب بر استفاده کند. استحمام پس از تزریق واکسن هم منعی ندارد.

توکل ادامه داد: افرادی که به مواد غذایی خاصی آلرژی دارند می‌توانند واکسن را بدون محدودیت دریافت کنند؛ افرادی که از داروی "متوتروکسات" استفاده می‌کنند دو هفته قبل و دو هفته پس از مصرف دارو واکسن را نباید دریافت کنند. افرادی که داروی "پردنیزولون" مصرف می‌ کنند اگر دز دارو کمتر از ۷.۵ میلی‌گرم در روز باشد نیازی به قطع دارو قبل یا بعد از دریافت واکسن نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: هیچ شواهدی وجود ندارد که واکسن کرونا سبب مثبت شدن تست کرونا می‌شود. واکسن‌ ها هیچ تاثیری بر قدرت باروری افراد ندارند و ایمنی واکسن‌ ها حداقل دو هفته پس از تزریق دز دوم ایجاد می‌ شود.

توکل تصریح کرد: توصیه می‌شود تمام افراد هر نوع واکسنی که در دسترس بود تزریق کنند و هیچ محدودیتی نیز جهت تزریق واکسن‌ ها وجود ندارد.

وی گفت: افرادی که پس از دریافت دز اول واکسن دچار واکنش‌های حساسیتی شدید (آنافیلاکسی) شده‌ اند باید با مراجعه به فوق تخصص آلرژی در مورد آنها تصمیم گیری شود.

منبع: ایسنا

26

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها