خبر فوری بررسی می کند؛

سقوط دلار، عامل سقوط آمریکا؟

حذف دلار و جایگزینی ارزهای بومی راهبردی است که در بسیاری از مناطق دنیا آغاز شده و کشورهای چین، روسیه، عربستان، هند، برزیل و ترکیه در این مسیر پیشگام شده اند.

سقوط دلار، عامل سقوط آمریکا؟

محبوبه خلوصی- دلایل متعددی برای استفاده از ارزهای بومی وجود دارد، اما مهم ترین فایده این راهبرد برای ایران کاهش اثر تحریم ها و بی نیاز شدن نسبی کشور از مجوزهای آمریکا در تبادلات اقتصادی است. 

حذف دلار از مبادلات جهانی در چند سال گذشته بیش از پیش مطرح شده و کشورهای زیادی مانند چین، روسیه، عربستان، هند، برزیل و ترکیه در حال حذف دلار از مبادلات خود و جایزگینی ارز های بومی هستند.

حذف دلار امروز تنها مسئله ایران یا کشورهایی که به واسطه آمریکا تحریم شده اند، نیست. اگر چه تحریم تاثیر زیادی بر تمایل دولت ها برای حذف دلار دارد اما دلایل دیگری نیز وجود دارند که سیاستمداران را به پایان آقایی دلار قانع می کند، به عنوان مثال با استفاده از ارز های بومی هزینه مبادلات تجاری کاهش می‌یابد چراکه وقتی پیمان‌های ذکرشده مبنای معامله قرار گیرند، تجار و فعالان اقتصادی نیازی به تهیه دلار نخواهند داشت و با حذف واسطه ها می‌توانند کاهش فراوانی را در هزینه‌های تجاری خود تجربه کنند. 

 همچنین تمایل تمام کشورها به افزایش امنیت اقتصادی خود موجب می‌شود تا انگیزه برای تغییر ساز و کار بازار های خود افزایش یابد. در دنیای امروز دولت ها می دانند که در صورت مواضع خلاف آمریکا این کشور قادر است با سوءاستفاده از نفوذ پول ملی خود برنامه‌های تحریمی و تخریبی خود را علیه کشورهای غیرهمسو سازمان‌دهی کند.

 در نتیجه این فواید است که بعضی رسانه ها خبر از پایان آقایی دلار در سالهای آینده می دهند و رییس جمهور سابق آمریکا نیز از آن ابراز نگرانی می کند؛ ترامپ با اعتراف به اینکه حذف دلار به معنای افول آمریکاست، می گوید: شما ایران، چین و روسیه را از دست داده اید، برزیل، کلمبیا و آمریکای لاتین را از دست داده اید، اگر دلار از مبادلات حذف شود مثل شکست در جنگ جهانی است و ما یک کشور درجه دو خواهیم بود.

 ترامپ در شرایطی از آینده وخیم آمریکا می‌گوید که هم اکنون نیز بدهی این کشور به بیش از ۳۱ تریلیون دلار رسیده است و این مقدار تقریبا یک و نیم برابر تولید ناخالص سالانه در آمریکاست.

نکته حایز اهمیت آن است که مهمترین پشتوانه این ارز معیار بودن آن در بازارهای جهانی است و به گفته فرید زکریا کارشناس سی ان ان این کشور زمانی می‌تواند با این حجم فاجعه‌بار از بدهی و بحران مالی دوام بیاورد که جایگاه بی‌بدیل دلار حفظ شود وگرنه اگر این جایگاه تضعیف شود آمریکا به چنان حال و روزی گرفتار می‌شود که تاکنون به خود ندیده است.

ایران اما به عنوان کشوری که تحریم های همه جانبه آمریکا شامل حالش شده، می تواند با این اقدام بی نیاز از مجوزهای آمریکا در تبادلات اقتصاد جهانی باشد و تا حد مناسبی از اثر تحریم های مالی بر اقتصاد خود بکاهد.

 جالب اینجاست که با این وجود ایران به تازگی سراغ پیمان های پولی و استفاده از ارز های ملی رفته است، در سالهای گذشته کشور ترکیه با اینکه در بسیاری از مقاطع جزو هم پیمانان آمریکا به شمار می رفته درخواست های متعددی مبنی به حذف دلار را با دولت پیش مطرح نموده اما توجهی از سوی سیاستمداران ایرانی را دریافت نکرده است. با این حال امید می‌رود که روند فعلی دولت در این رابطه حفظ شود و تلاش برای حذف یا کمرنگ کردن دلار در مبادلات ایران در حد شعار یا اقدامات موقت باقی نماند.

در این ویدئو به تجارب سایر کشورها در خصوص حذف دلار پرداختیم.

حجم ویدیو: 6.86M | مدت زمان ویدیو: 00:03:26 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 20
  • ناشناس
    21

    چین بهترین گزینه است تا این کشور ها را هماهنگ و یک پول واحد مثل یورو تشکیل دهند

  • ناشناس
    3

    بزک نمیر بهار میاد

  • کوروش
    2

    برادر من هر وقت دلار سقوط کرد شد ریال به ما هم خبر بدید بیایم جمع کنیم برای کلکسیون .همون ها که میگن دلار بی ارزش میشه به خدا به یوان و روبل و روپیه نگاه هم نمیکنن.

  • ناشناس
    1

    احمقها به بهشت نمی روند

  • ناشناس
    0

    نگران دلار امریکا نباشید ،به فکر ریال بیمقدار باشید که ارزش نداره.

  • ناشناس
    0

    اطلاع رسانی علی ضیا از شهریه ثبت نام دلاری مدارس تهران؛ مسئولین کجایید؟ این تیتر خبر خودتونه فعلا تو قلب تهران از دلار به جای ریال استفاده میشه خخخخخخخخخخخخخخخخخخ

  • ناشناس
    31

    جهان بایستی خود را از زیر سلطه دلار و سیطره آمریکا بر اقنصاد کشورها رها کند.
    حذف دلار ضرورت رهایی جهان از تحریم و تهدید و حرکت به سمت تجارت آزاد، مطمئن و عادلانه است. استفاده از واحدهای پولی بومی نیز محدودیت ها و مشکلات خاص خود را دارد. تمام دنیا بایستی زیر نظر بانک جهانی یک واحد پول داشته باشند تا هم مبادلات تجاری به راحتی انجام شود و هم حوادث جهان تاثیری بر اقتصاد و تجارت کشورها نگذارد.

    نظرات شما -
    • 2

      جون مادرت شعار نده ، خسته شدیم ، بسه دیگه .

  • محسن
    2

    دلار توي دنيا زمين بخوره , توي ايران هوا ميره...

    نظرات شما -
    • ناشناس
      8

      نمی‌دونی تا کجا میره خخخخخخخ

  • ازاد
    0

    خبر فوری شما تحلیل نکنی بهتره،،کشوری شدیم درپیت در حد ونزوئلا و…….واحد پولمون که اشغال،،از نظر جسمانی که همه افسرده،تولیداتمون که افتضاح ،،،،اونوقت پانصدهزار ریال در برابر یک دلار!!!! خیلی رودارید البته تمامی بزرگان این مملکت هم همینطوری مثل شما کشککی حرف میزنند و این وسط عمر ما توکشوری هدر شد که همه چیز داشت ولی سهم ملت یا امت فقط بدبختی

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    کجایند طالقانی ها و منتظری ها و مدنی ها و دستغیب ها و اشرفی اصفهانی ها و صدوقی ها و طاهری خرم آبادی ها و..... که ببینند با این عمل امام جمعه قشم کار ائمه از کجا به کجا بعد چهل و پنج سال فرهنگی رسیده !!!!

  • ناشناس
    1

    چین فقط یه کپی کننده است ، هرچی داره از صدقه سر آمریکااست ، الآن بدهکار آمریکااست . نتیجه توافق برای حذف دلار را خواهیم دید . فقط در حد شعاره

  • ناشناس
    0

    خخخخخخخخخخخخخخ تشکر تشکر از اینکه مزاحم فرمودید و اسباب خنده خوانندگان را فراهم آوردید.

  • مش جمعه
    0

    کم دروغ بگویید،الان در ایران خرید کالاهای خانه با قیمت دلار تعیین می شود.

  • ناشناس
    9

    تا یخ نشان داده هیچ ابرقدرتی پایدار نیست والان هم نوبت آمریکا است
    یک عده گاوچران وحشی حدود ۱۰۰ سال تاختند کاشتند و نابود کردند..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بله الان نوبت ارباب هست

  • ناشناس
    2

    نکته مهم این است که خودمان را باور کنیم ملتی که صاحب دارد در همه موارد باید خودکفا باشیم خداوند می گوید به همدیگر رحم کنید تا من خدا به شما رحم کنم دلار چیزی نیست ولذا به ارزش پول ملی و تولید و تورم توجه شود یا علی

    نظرات شما -
    • 0

      همین شما مملکتو به این روز انداختین نصف بیشترتون به این حرفایی که میزنید اعتقاد ندارید و یه مقدار کمی که اعتقاد دارید از سادگیتونه

  • نادر
    0

    پر روتر و بی شرم تر از این گزاشگر این خبر ندیدە ام

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها