ضرر ۸۰ میلیون تومانی دلالان این خودرو

آمار نهایی دومین مرحله فروش محصولات ایران خودرو در بورس کالا حاکی از آن است که خودروها همچنان زیر قیمت بازار معامله می‌شوند.

ضرر ۸۰ میلیون تومانی دلالان این خودرو

امروز ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای با قیمت پایه ۴۰۴ میلیون تومان، ۳۰۰ دستگاه پژو ۲۰۷ اتوماتیک با قیمت پایه ۳۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دستی با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک با قیمت پایه ۳۷۶ میلیون تومان و ۲۵۰ دستگاه تارا دستی با قیمت پایه ۳۰۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان از سوی ایران خودرو عرضه شد.

ضرر ۸۰ میلیون تومانی دلالان این خودرو

شکست مجدد دلالی از بازار

دومین مرحله فروش محصولات ایران خودرو در بورس کالا حاکی از شکست مجدد دلالی از بازار بود. چراکه خودروها حتی با احتساب تمام هزینه‌ها (از جمله هزینه خواب پول) باز هم تا ۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار آزاد معامله شدند. این ۸۰ تومان همان مبلغی است که قبلا به جیب واسطه‌ها می‌رفت و اکنون با عرضه خودرو در بورس و شفاف شدن مکانیسم عرضه و تقاضا این سودهای چند ده میلیون تومانی از آن‌ها گرفته شده است.

خودروها با وجود افزایش قیمت توسط ایران‌خودرو، همچنان تقاضا داشتند

آنچه معاملات امروز را نیز خاص می‌کرد، افزایش قیمت پایه محصولات ایران خودرو در عرضه امروز بود که به منزله افزایش قیمت کارخانه خودرو پس از ماه‌ها تلاش خودروسازان برای افزایش قیمت است. با این حال، خریداران امروز حاضر بودند خودروهای داخلی را همچنان حدود ۲۵ درصد بالاتر از قیمت پایه پیشنهادی کارخانه بخرند. 

کارگزار عرضه‌کننده محصولات ایران خودرو در بورس کالا سه‌شنبه گذشته در گفت‌وگو با «فردای اقتصاد» فرمول افزایش قیمت خودرو در بورس را «افزایش قیمت پایه به میزان ۸۵ درصد میزان رقابت مرحله قبلی عرضه» عنوان کرده بود.

هادی مهدی‌لو، مدیر کالا و انرژی کارگزاری بانک پاسارگاد همچنین افزود که ایران خودرو خواستار آن بوده که ۱۰۰ درصد میزان رقابت قبلی به قیمت پایه اضافه شود (قیمت پایانی خودروها در مرحله قبل به عنوان قیمت پایه مرحله جدید در نظر گرفته شود)، اما بورس کالا مخالفت کرده و صلاح دیده این رقم به ۸۵ درصد محدود شود.

حالا با توجه به آنکه قیمت معاملات همچنان بالاتر از قیمت پایه بوده است، به نظر می‌رسد همچنان برای افزایش قیمت پایه و حذف شکاف میان قیمت کارخانه و بازار جا هست.

پژو ۲۰۷ و تارا امروز به طور متوسط ۲۴ درصد بالاتر از قیمت پایه معامله شدند که نسبت به مرحله اول عرضه که رقابت به طور متوسط ۳۸ درصد بود، کاهش یافته است.

علت این موضوع نیز احتمالا افزایش قیمت پایه خودروهای ایران‌خودرو در این مرحله از عرضه باشد. در واقع با بالا آمدن کف قیمت فروش خودرو، فاصله قیمت معاملات بورس و قیمت پیشنهادی کارخانه کاهش یافت.

کدام خودرو بیشترین رقابت را تجربه کرد؟

بیشترین میزان رقابت برای تارا اتوماتیک اتفاق افتاد. ایران خودرو در مجموع ۲۵۰ دستگاه تارای اتومات عرضه کرده بود، اما این خودرو ۱۸۷۴ عدد تقاضا داشت. معاملات آن هم حدود ۳۸ درصد بالاتر از قیمت پایه انجام شد.

کدام خودرو با بیشترین اختلاف از بازار معامله شد؟

بورس کالا همچنان با کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌ها از بازار خودرو، مسیری برای رسیدن خودروها به خریداران با قیمت کمتر از بازار است. به طوریکه حتی با احتساب هزینه خواب پول ۳ ماهه هم خودروها ارزان‌تر از بازار معامله شدند.

پژو ۲۰۷ دستی نقره‌ای رنگ که ۱۶.۷ درصد ارزان‌تر از بازار به فروش رفت، بیشترین اختلاف میان قیمت تمام‌شده در بورس و قیمت بازار را ثبت کرد.

در سوی مقابل، تارا اتوماتیک که بیشترین میزان رقابت را تجربه کرده بود، برای خریداران تنها حدود ۳ درصد ارزان‌تر از بازار افتاد.

چرا ۲۰۷ اتوماتیک تقاضا نداشت؟

کمترین میزان رقابت را اما پژو ۲۰۷ اتوماتیک (چه معمولی و چه سقف شیشه‌ای) داشت. به نظر می‌رسد ایرادات متعدد گیربکس ۲۰۷ اتوماتیک موجب کاهش تقاضا برای آن شده است. به ویژه آنکه ایران خودرو اوایل امسال ۲۰۷ اتوماتیک MC (چند رنگ) را روانه بازار کرد که با رفع ایرادات گیربکس و تقویت موتور، نسخه ارتقا یافته ۲۰۷ اتوماتیک معمولی محسوب می‌شود. بنابراین، احتمالا متقاضیان پژو ۲۰۷ دو رنگ را به نسخه معمولی آن ترجیح دهند. ایران خودرو هنوز پژو ۲۰۷ اتوماتیک MC را در بورس عرضه نکرده است.

منبع: فرارو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    انشاالله کاهشی شود تاهمه مردم عزیز ایران توان خریدداشته باشن،،،

  • ناشناس
    0

    شمادلالان هرچه ضرربکنیدحق تان است انصاف دردردروتان وجودندارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها