۹مهر چگونه روز سقوط دلار شد؟

در این مطلب به علل و عوامل سقوط دلار در کشور می پردازیم.

۹مهر چگونه روز سقوط دلار شد؟

افزایش بی رویه قیمت ارز هیچ توجیه اقتصادی حتی با توجه به تحریم ها نداشت و لذا قابل پیش بینی بود که حباب مازاد بالاخره خواهد ترکید؛ این اتفاق سرانجام در نهم مهر ۹۷ رخ داد.

ترکاندن حباب دلار یک نیروی محرک قدرتمند می‌خواست که تلگرام و کمپین #نه_به_دلار_نه_به_دلال و #سقوط_دلار این نقش را در بسیج مردمی که باعث فروش دلار شد، ایفا کرد.

آغاز مراحل اجرایی توافق ایران و اروپا مبنی بر ادامه همکاری های اقتصادی و مبادلات بانکی هم چشم‌انداز تکرار تجربه قطعنامه ۵۹۸ را روشن‌تر کرد. طبق این توافق، جریان پول از سمت اروپا به ایران در مسیری جدید ادامه خواهد یافت.

افزایش بهای جهانی نفت منجر به تقویت پول ایران به عنوان یکی از صادرکنندگان نفت شده است، به ویژه آن که انتظار می رود فروش نفت ایران به اروپا ادامه یابد و پول آن به ایران برگردد.

پیش بینی ها مبنی بر تصویب FATF در مجلس شورای اسلامی که موانع تبادلات بانکی ایران را می کاهد، امید به حفظ مبادلات پولی در سطح جهانی را افزایش داد.

شلیک موشک به مواضع تروریستها باعث شد افکارعمومی مطمئن شود که امنیت و ثبات کشور کاملا حفظ شده و خطر بی‌ثباتی سیاسی که زمینه‌ساز سقوط دلار است وجود ندارد.

روشنگری شبکه‌های اجتماعی در دوران رخوت صداوسیما و مطبوعات، درباره پشت پرده افزایش قیمت ارز با قیمت سازی های آنی و دلبخواهی در برخی سایت ها و کانال های ضدمردمی با منافع خاص. همچنین اعلام قوه قضائیه مبنی بر برخورد با عواملی که با خبرهای ساختگی، هر روز قیمت جدید و بالاتری را شایع می کنند، کمک کرد تا جنگ روانی برای گران‌فروشی دلار مسیری وارونه را طی کند.

انتشار اخباری مبنی بر تصمیمات جدید دولت جهت مدیریت مجدد بازار ارز خوراک خوبی برای اثربخشی کمپین‌های شبکه‌های اجتماعی برای طولانی کردن صف فروش دلار بود.

استمرار ارائه ارز دولتی برای واردات و تعهد عملی دولت در این عرصه که بیش ۹۸ درصد ارز در این بخش مصرف می شود، همچنان می‌تواند موج #سقوط_دلار را حفظ کند.

پایان فصل سفرهای تابستانی نیاز به ارز و تب خرید را کاهش داده و مهر را به ماه مناسبی برای ترکیدن حباب دلار تبدیل کرد.

وضعیت جدید بورس که باعث تمایل سرمایه گذاران برای حضور در این بازار شده است، حالا رقیب مناسبی برای دلار و سکه شده تا نقدینگی به مسیر درست خود هدایت شود.

این همه رخ نمی‌داد مگر با اتحاد مردمی که مناسب ترین رسانه برای هم اندیشی و همکاری را تلگرام می دانند. در این بین # خبر فوری سعی کرد تا با استفاده از این فضا به نفع مردم وارد شده و همچنان با استفاده از فرصت همراهی مردمی، سعی می‌کند تا با موج احتکار و گران‌فروشی مقابله کند.

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 8
  • رویا رضایی
    0

    عالیه. ما عاشق ریالیم و به پول ملی و وطن خود خیانت نمی کنیم. نه به دلار نه به احتکار نه به خودخواهی نه به مصرف گرایی . زنده باد ایران

  • الي
    0

    سلام جدداً اين كاهش ادامه داره يا باز قرار كريسمس دلار 20هزار توماني ببينيم ويا عيد دلار 25هزارتوماني . راستي دلايلي كه آمد بيشتر دو سال قبل از برجام هست عيناً داره تكرار مي شود . برجام دو اروپاهي هماني است كه ترامپ مي خواست . اگر ما برجام را بدون تصويب سناي امريكا اجرا نمي كرديم حالا ترامپ نمي تونست با يك امضاء راحت خارج بشه . مجلس ايران تصويب زوركي كرد ولي سنا مهم ترين مجلس امريكا اين برجام عنوان نشد تا رد يا تصويب كنه چون اوباما مي دونست سناء تصويب نمي كنه از حق قانوني خودش استفاده كرد يعني سنا را وتو كرد . كه ديديم هم ترامپ و بسيار جالب هم دولت و نظام خودمون سوء استفاده كردند و به اهدافشون رسيدند يعني نقدينگي ووو را از اول انقلاب سه چهر بار جمع كردند باز بدليل سياست غلط باز از سال بعد حقوق ها را افزايش مي دهند باز نقدينگي ديگر باز با يك حيله پدر ملت و درميارن . چه كساني بدبخت شدند 60درصد فقط 20درصد از اين بازار رنتي سود بردنند . 20درصدم فقط گفتند اجناس گرون شده ولي ككشون نگذيد . چرا ما كه بي نفت توسعه نداريم حتي نمي تونيم 50درصد فروش نفت و صرف نظامي گري و كمك به حذب الله كنيم هميشه در اين سي سال بغيز از سالهاي 92،93، هميشه بين 40تا 57درصد بودجه به دولت داده نمي شد يعني از هر دو بشكه يك بشكه صرف مرزگشايي كمك به اعراب حذب الله و صدا و سيما وبيت مي شده فقط از هر صدهزارتومان سهم دولت و ملت 470هزار تومان بود . حال آيا ترامپ دروغ مي گويد:لازم به ذكر است براساس توافق هسته ای، ایران از آزمایش موشک بالیستیکی با قابلیت حمل کلاهک اتمی منع شده اما در سه سال اخیر بارها آزمایش و عملیات موشکی داشته است كه نقص اشكار برجام هست تا نباشد چيزكي دنيا نگويد ايران پايبند به اصول نيست. همچنین فعالیت های بی ثبات سازی ایران در خاورمیانه، طبق گفته امريكا باعث شد ابر قدرت مطلق جهان از توافق هسته ای خارج شد و تحریم ها علیه ایران را بازگرداند.

  • ارام سپهری
    0

    خیلی خوشحالم فقط خواهش میکنم دلار نخرید و احتکار نکنید، بخدا همە چی درست میشە

    نظرات شما -
    • شهرام
      0

      سلام درود برسربازان وگمنامان بی ادعا که بااقتدارشان امیدرابه جامعه بازگرداندتاهم زمان بااتحاد ملی کمر دلالان وزالوصفتان رااز وسکه شکسته شود پاینده بادایران عزیز

  • میثم
    0

    سلام آرزو میکنم هرکی دلار خریده به خاک سیاه بنشینه و تا آخر عمرش هرلحظه آرزوی مرگ خودش و خانوادشو بکنه و روی خوش نبینه چون خودشونو کشیدن بالا و باعث ترس و نا امیدی و بدبختی عده کثیری از مردم شدن

  • ابوالقاسم بزمی
    0

    سلام خیلی خوشحال شدم،خیلی افسار گریخته شده بود بازار ارز وطلا وبه تبع ان همه چیز حتی سنجد (باور کنید)چند بار در طول سال وبهتر بگم در طول عمر سنجد میخریم ارز وطلا رو افکار واذهانمان هم اثر گذاشته بود ،عاطفه و وجدانمون را هم تخریب کرده بود،دولتمردان ،سیاسیون،دولتمردان اقتصادی ،شکی نیست که شما هم به اندازه خودتان دراین( بلبشو بازار) روزهای خوشی نداشتید گرچه گرسنه نبودید،ترا بخدا اکنون فرصتی نیکوست با خودتون (دو دوتا)کنید بین خود وخدا اگر اشخاص لایقتر از خود برای اداره مملکت می بینید ،این امانتی که به هر حال از دست تان گرفته میشود(حتی بامرگ)خودتان با شهامت ،شهامتی همچون دوران دفاع مقدس (اگر ندیدیدجستجو کنید) در طبق اخلاص به اهلش تقدیم کنید،مطمئنا صوابش کمتر از شهادت نیست والسلام

  • یک دوست
    0

    گرانی دلار و ارز اصلا ربطی نه به مدیریت دولت داره و نه ربطی به موشک ها و نه ربطی به تحریم ها،به قول روزنامه آفتاب یزد کار خود دولت بود. دولت برای افزایش درآمد ارزی نیاز به ایجاد تلاطم در بازار ارز و سکه و طلا داشت و اینکار رو هم کرد. و با توجه به عدم اطمینان مردم که ناشی از ناکارآمی دولت در مدیریت اقتصادی بود و نگرانی نسبت به آینده اقدام خرید و فروش ارز نمودن ضمن آن که اصلا چنین چیزی را دولت می خواست و ما به التفاوت ارز به حساب‌های دولتی واریز میشد. البته بسیاری معتقد بودند که این اوضاع حل خواهد شد!!!ولی چرا چنین می گفتند و از چه چیز اطلاع داشتند خصوصا اقتصاددانان!!! لذا پس از اینکه دولت به درآمد مورد نظر خودش رسید به دنبال بهانه‌ای بود تا به قول خودش بازار ارز را کنترل کنه و شلیک موشک ها و اعلام اعدام سه متهم اقتصادی فرصت خوبی برای ورود بود و گرمه چرا زودتر اقدام نکردند؟! لذا بپذیریم که دولت از یک سو با طرح بازار ثانویه و انجام معاملات در خارج از سامانه های نیما و ... و از طرف دیگر سکوت در مقابل تحرکات بازار آزاد نشان داد که خودش مسبب این اوضاع می باشد.

  • لیلی
    0

    با سلام خدمت همه دوستان خدا کنه همه کسانی ک ب هر نو اجناس رو انبار و گرانفروشی میکردن و ب فکر هم وطنان و حتی همسایه بغل دستشون ک شبانه روز با آه و ناله و فلاکت زندگیشون رو میگذروندن نبودن تاوانش رو پس بدن و آب خوش از گلوشون پایین نره .......

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها