اعتصاب جواب داد / مشکل کامیون داران در کشور چه بود؟/ رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار: کرایه کامیون ۲۰درصد افزایش یافت

اعتصاب کامیون داران در کشور بعد از چند روز جواب داد و رئیس اتحادیه حمل و نقل بار گفت: کرایه ها 20 درصدر افزایش و مشکلات بیمه ای حل شد اما ماجرای چه بود؟

اعتصاب جواب داد / مشکل کامیون داران در کشور چه بود؟/ رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار: کرایه کامیون ۲۰درصد افزایش یافت

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور با بیان این‌که کامیون‌داران به افزایش دوبرابری قیمت اقلام مورد نیاز از جمله لاستیک و روغن اعتراض داشتند، از افزایش کرایه حمل بار تا سطح ۲۰درصد برای جبران بخشی از گرانی‌ها و کم‌باری خبر داد.

ماجرای اعتصاب کامیون داران در کشور چه بود؟

کامیون داران و رانندگان ماشین های سنگین که به واسطه شغلشان، همواره در معرض انوع تهدید و سختی ها قرار دارند، چند روزی است که دوباره اعتراض های صنفی خود را این بار با ابعاد وسیع تر از سر گرفته اند؛ سخت کوشانی که در سال های گذشته نیز در برخی نقاط کشور مثل شهر بندرعباس دست به اعتراض زده بودند، اما کسی جویای حالشان نشده بود.

مشکلات صنفی و فشارهای سنگین اقتصادی که مدت هاست گریبان بخش زیادی از شهروندان جامعه را گرفته است، در روزهای اخیر موجب شده تا جمع زیادی از کامیون داران و رانندگان ماشین های سنگین دست به اعتراض و تحصن بزنند و به واسطه این اقدام هماهنگ و سراسری آنها، اختلالی بی سابقه در شبکه حمل و نقل و سیستم سوخت رسانی کشور پدید آید.

گزارش های به دست آمده نشان می دهد در استان و شهرهای مختلف کشور مثل استان های اصفهان ، قزوین، خراسان رضوی ، سیستان و بلوچستان ، لرستان، کرمان، هرمزگان، فارس، تهران و چند استان دیگر تعداد زیادی از کامیون داران دست به تحصن و اعتراض زده اند و با پرهیز از جابجا کردن بار بین شهری، مشکلاتی را در این زمینه پدید آورده اند.

جدا از شهرهای بزرگ جمعیت این رانندگان در شهرهای کوچک تری مثل ارسنجان، بم، زرین شهر، کوار، مرودشت، بوکان، سبزوار، دهاقان، بندرانزلی نیز قابل توجه است و بررسی ها نشان می دهد دیگر رانندگان نیز آرام آرام در حال پیوستن به این اعتصاب دست جمعی هستند.

اعتصاب کامیون‌داران که از روز سه‌شنبه اول خرداد در بسیاری از شهرهای کوچک و بزرگ ایران آغاز شد به اختلال در چرخه توزیع بنزین و گازوئیل در کشور انجامید. کمبود گازوئیل در تهران و چند شهر سبب شد تا صف‌های طولانی خودروها در برابر جایگاه‌های توزیع سوخت در این شهرها تشکیل شود.

این رانندگان با اعتصاب و اعتراض خود در چند روز گذشته به موضوعاتی چون افزایش قیمت بیمه‌ها، عوارض بالای اتوبان‌ها، کمیسیون بالای باربری‌ها، هزینه بالای تعمیرات و قیمت بالای لوازم یدکی خودرو‌ها که با وجود ثابت ماندن کرایه‌ها همواره رو به افزایش است، اعتراض دارند.

کرایه کامیون ۲۰درصد افزایش یافت

محمد خان‌بلوکی رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور با اشاره به اعتراضات روزهای اخیر جمعی از کامیون‌داران در چند شهر محدود اظهار کرد:‌ این اعتراضات به‌دلیل گرانی تمامی اقلام موردنیاز کامیون‌داران بوده، قیمت لاستیک، روغن و... 2 برابر شده و کار و معیشت کامیون‌داران را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان این‌که بیشتر اعتراضات مربوط به شهر ری، اصفهان و شیراز بوده است،‌ تصریح کرد:‌ کرایه حمل کامیون‌داران از سال 94 به این طرف افزایش نیافته بود و برای جبران بخشی از گرانی‌ها کرایه‌ها این هفته تا سطح 20 درصد افزایش یافته است.

وی با یادآوری این‌که سال 94 کرایه حمل حدود 15 درصد افزایش یافته و طی سه سال اخیر با وجود افزایش نرخ دلار و تأثیر آن در اقلام مصرفی نرخ کرایه تغییری نکرده بود، تصریح کرد: رانندگان درخواست افزایش 40درصدی نرخ کرایه‌ها را دارند که عملاً امکان چنین افزایش نرخی را نداریم.

مشکلات بیمه حل شد

رئیس اتحادیه حمل‌ونقل بار کشور در پاسخ به این پرسش که آیا دولت قولی برای تأمین اقلام مصرفی کامیون‌داران مانند لاستیک و روغن داده است، گفت: دولت در این رابطه قولی نداده است. رانندگان مشکلات بیمه‌ای داشتند که خوشبختانه اخیراً این مشکل نیز برطرف شده است.

از شواهد پیدا است که با تصمیم مسئولان و با ورود جدی به مسئله اعتصاب کامیون داران مسئولان در تلاش اند تا بحران بوجود آمده را حل کنند و باید منتظر ماند که این اقدامات و تصمیمات انجام گرفته تاثیری در اعتصاب کامیون داران دارد یا خیر؟

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها