افزایش حقوق بازنشستگان به تاخیر افتاد/ داستان «ویرگول اشتباه» در بودجه چیست؟

افزایش حقوق بازنشستگان کارگری فقط به خاطر یک ویرگول اشتباه عقب افتاد؛ آن هم در شرایطی که به گفته جامعه بازنشستگی، تورم تبدیل به کابوس زندگی آنها شده است.

افزایش حقوق بازنشستگان به تاخیر افتاد/ داستان «ویرگول اشتباه» در بودجه چیست؟

فقط یک «ویرگول اشتباه» در بودجه، امروز تبدیل به شکایت بازنشستگان کارگری شده؛ اشتباهی که افزایش ۵۷ درصدی حقوق بازنشستگان را به عقب انداخته است. این در شرایطی است که بازنشستگان کشوری و لشکری از ابتدای سال افزایش حقوق را برای جبران تورم و گرانی‌ها دریافت می‌کنند، اما بازنشستگان کارگری باید انتظار بکشند تا افزایش حقوق‌شان در هیات دولت به تصویب برسد.

داستان از آنجا شروع شد که گروهی از بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام کردند که فیش مستمری فرودین ماه سال ۱۴۰۱ آنها بر اساس آخرین حکم حقوقی سال ۱۴۰۰ صادر شده است. بر این اساس، سازمان تامین اجتماعی فیش مستمری بازنشستگان را براساس میزان افزایش‌های سال جاری کارگران شاغل بروزرسانی نکرده است.

این بازنشستگان عنوان می‌کردند که حکم حقوقی آنها بر اساس فرمول‌های مندرج در آخرین حکم حقوقی که اعمال افزایش بر اساس ماده ۹۶ و متناسب‌سازی ۱۴۰۰، متناسب‌سازی ۷۵ درصد، تفاوت تطبیق متناسب‌سازی، مزایای مستمری و متناسب‌ مبالغ مربوط به آنها اعمال شده است.

این در حالی است که سازمان تامین‌اجتماعی باید از ابتدای ۱۴۰۱ و بر اساس بخشنامه مزدی شورای عالی کار برای سال ۱۴۰۱ که افزایش ۵۷ درصدی دستمزدهای حداقل‌بگیران و ۳۸ درصد به اضافه‌ی ۵۱۵ هزار تومان برای سایر سطوح را مورد تاکید قرار می‌دهد، رفتار کند.

به گفته این بازنشستگان، افزایش مزد و مزایای ناشی از آن و تصویب افزایش مزایای مستمری در هیات امنای سازمان تامین اجتماعی جدا از اعمال افزایش مستمری سالیانه، چارچوبی است که در هر صورت باید رعایت شود.

بر همین اساس، یک‌شنبه، چهاردهم فروردین‌ماه جلسه مشترک کانون عالی کارگران بازنشسته کشور با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی به همراه کارشناسان و معاونان ایشان در خصوص افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی برگزار شد؛ جلسه‌ای که البته نتیجه‌ای نداشت و قرار شد درروزهای بعد مجددا نشستی برگزار و در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان کارگری تصمیم‌گیری شود.

البته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با شرکت در جلسه‌ نمایندگان کانون‌های بازنشستگی از افزایش منصفانه مستمری بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ خبر داده بود. میرهاشم موسوی اظهار امیدواری کرده بود؛ با اتخاذ تصمیمات درست، رضایت بازنشستگان تامین شده و به سمت ایجاد عدالت در پرداخت‌ها که هدف این سازمان است، حرکت خواهیم کرد.

اما حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری درباره جزییات مذاکرات افزایش مستمری بازنشستگان گفته است؛ سازمان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۰ با پرداخت ۷۵ درصد موافقت کرد. این سازمان می‌خواهد که ۲۵ درصد باقی مانده تنها به میانه‌بگیران پرداخت شود، بلکه ۹۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود اما ما موافق این هستیم که ۲۵ درصد به همه گروه‌ها پرداخت شود؛ حتی حداقل‌بگیران چراکه این حق آنهاست.

به گفته او، بر سر افزایش مستمری سال ۱۴۰۱ و اعمال ۲۵ درصد باقی مانده متناسب‌سازی مناقشه‌ای میان ما و سازمان شکل گرفت. قرار شد که ابتدا افزایش مستمری ۱۴۰۱ بر اساس مواد ۱۱۱ و ۹۶ قانون تامین اجتماعی اعمال شود و ۲۵ درصد باقی مانده در سال جاری اعمال شود.

صادقی یادآور شده؛ البته مناقشه بر سر اعمال ماده ۹۶ در مورد سایر سطوح پابرجاست و سازمان تامین اجتماعی نظر دیگری دارد که ما موافق آن نیستیم. در مورد اعمال افزایش برای حداقل‌بگیران مناقشه‌ای نیست چراکه ماده ۱۱۱ قانوم تامین اجتماعی تکلیف را مشخص کرده است اما در مورد سایر سطوح افزایش باید با ماده ۹۶ دیده شود و در آن منطبق شود.

بعد از بیش از دو ساعت مذاکره، نشست به نتیجه قطعی نرسید و خاتمه یافت. پیشنهاد کارگری‌ها، افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مستمری و سایر سطوح است که خوشبختانه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز نسبت به این مساله، نگاه مثبتی دارد و موافق است

ماجرای یک ویرگول اشتباه

با این حال، دومین نشست تعیین مستمری بازنشستگان کارگری نیز که چهارشنبه، هفدهم فروردین برگزار شد، باز هم بدون نتیجه ماند. علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران در ارتباط با خروجی این نشست گفته؛ بعد از بیش از دو ساعت مذاکره، نشست به نتیجه قطعی نرسید و خاتمه یافت. پیشنهاد کارگری‌ها، افزایش ۵۷.۴ درصدی حداقل مستمری و سایر سطوح است که خوشبختانه مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز نسبت به این مساله، نگاه مثبتی دارد و موافق است.

او در ارتباط با دلیل به نتیجه نرسیدن نشست توضیح داده؛ افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی پس از پیشنهاد مدیرعامل سازمان باید به تایید هیات وزیران برسد؛ در قانون بودجه ۱۴۰۱، یک اشتباه کوچک تایپی وجود دارد و آن اینکه در تبصره ۱۲ قانون بودجه، وقتی افزایش مستمری صندوق‌های زیرمجموعه دولت را ده درصد مشخص کرده، یک ویرگولِ اشتباه آمده؛ نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ در حالی که منظور صندوقِ تامین اجتماعیِ نیروهای مسلح یا همان صندوق لشگری است. این اشتباه تایپی، تامین اجتماعی را ذیل صندوق‌های دولتی آورده و افزایش مستمری را ده درصد درنظر گرفته. به همین دلیل، کارشناسان سازمان استدلال کردند اگر قبل از رفع این اشکال، افزایش ۵۷.۴ درصدی مستمری به هیات دولت فرستاده شود، با این بند بودجه تناقض دارد و تصویب نمی‌شود.

اما چاره چیست؛ دهقان کیا در این خصوص عنوان کرده؛ در این رابطه برای رفع این اشکال کوچک، به طور شفاهی با مجلس مذاکره شده؛ باید درخواست کتبی به کمیسیون تطبیق قوانین مجلس برود؛ و از آنجایی که قانون بودجه روزنامه رسمی شده، باید پس از اصلاح دوباره روزنامه رسمی شود.

او ابراز امیدواری کرده؛ به سرعت و در روزهای آینده این مشکل برطرف خواهد شد؛ مدیرعامل سازمان وعده داده با مکاتبه با مجلس این مساله به زودی حل می‌شود. همه چیز برای افزایش ۵۷.۴ درصدی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم است و امیدواریم خیلی زود احکام جدید صادر شود.

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز درباره جلسه تعیین مزد بازنشستگان و مشکلی که به استناد بند ۴ تبصره ۱۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ پیش آمده، گفته؛ در این بند نام تامین اجتماعی به اشتباه همراه با یک ویرگول آورده شده و نوشته شده «صندوق تامین اجتماعی، نیروهای مسلح»؛ این موضوع باعث شده ذهنیتی برای سازمان تامین اجتماعی ایجاد شود که حقوق متوسط بگیران تنها ده درصد باید افزایش پیدا کند که این موضوع مسبوق به سابقه نبوده است.

او تاکید کرده؛ این موضوع به هیچ وجه قابل قبول نیست. برای ما ملاک مر قانون و مر مصوبه شورای عالی کار است و ماده ۹۶ هم بر مبنای همین باید انجام شود.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با بیان این‌که یا این موضوع اصلاح می‌شود و این ویرگول برداشته می‌شود یا ما از قوه قهریه استفاده می‌کنیم و با فراخوان سراسری به میدان می‌آییم، یادآور شده؛ اجازه نمی‌دهیم به خاطر یک ویرگول اشتباه در بودجه، حقوق بازنشستگان را تنها ۱۰ درصد افزیش دهند.

صادقی متذکر شده؛ البته در جلسه‌ امروز معاونت پارلمانی سازمان تامین اجتماعی نیز معتقد بود، وجود این ویرگول در قانون بودجه و جدا کردنِ کلمه‌ «صندوق تامین اجتماعی» از «نیروهای مسلح» یک شیطنت است و به صورت تلفنی این موضوع را با مجلس مطرح کرد و آن‌ها نیز تاکید داشتند که اشتباهی در این خصوص صورت گرفته است.

اعلام زمان افزایش حقوق مستمری‌بگیران

در این فضا، کانون عالی کارگران بازنشسته کشور دیروز در اطلاعیه‌ای، از افزایش حقوق از اردیبهشت ماه خبر داده است.

در این اطلاعیه آمده است؛ در جلسه ای با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، قائم مقام و معاونین این سازمان و همچنین رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر مقرر شد افزایش حقوق مستمری بگیران در اردیبهشت ماه انجام شود.

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این باره گفت: با همکاری دولت افزایش حقوق مستمری‌بگیران در اردیبهشت‌ ماه اجرایی خواهد شد.»

وی افزود: در مورد افزایش حقوق بازنشستگان ماده ۹۶ و ۱۱۱ مورد توجه است و بررسی کارشناسی درباره افزایش مستمری بازنشستگانی که حداقلی‌بگیر محسوب می‌شوند، بر اساس ماده ۱۱۱ قطعی شده و درباره میزان افزایش سایر سطوح نیز جلسات ادامه دارد.

موسوی تصریح کرد: رویکرد راهبردی ما این است که با همفکری شرکا و نمایندگان بازنشستگان و براساس الزامات قانونی و مقدورات سازمان، بهترین تصمیم در زمینه تحقق عدالت و صیانت از حقوق ذینفعان اتخاذ شود.

منبع: یکتانت
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 25
  • بازنشسته مستاصل
    0

    آیا تصحیح یک ویرگول اشتباهی و خلاف قانون برای دولت جهادی و انقلابی اینهمه زمان میبرد؟؟؟به مسئولین تامین اجتماعی بگویید ویرگول خودتونید ما سالهاست به حقه های شما عادت و به خدا وآه نیازمندان واگذارتان میکنیم......

  • ناشناس
    0

    خداراشکراگه شتر با بارش ومرده با گورش دیده نمیشه در عوض یه ویرگول اینقد به چشم میاد .

  • ناشناس
    0

    اقایان بادمجان دور قاب چین مستقر در تامین اجتماعی ایا هیچ نظر کار شناسی دیگر مثل پرداخت علی الحساب و یا تعیین گروه ضربتی کارشناسی برای رفع اشکال و.... در دسترس نبود که به ساده ترین راه یعنی تعویق متوسل شده اید در بین خیل عظیم بازنشسته متخصصینی هستند که استادان شما شاگردان انها هم محسوب نمیشوند شما فقط استضعاف مالی انها را میبینید در زمان پرداخت غیر قانونی به گیلموتس پرانتزها و گیومه ها و آکولاد هارا ندیدید حالا یک ویرگول غیر قانونی را مستمسک خوش خدمتی قرار میدهید؟یا میخواهید حرمت کلمه دولت جهادی و انقلابی را با گرسنه نگهداشتن عده ای پیر مرد و پیر زن سپید موی که عمری را به خدمت گذرانیده اند از بین ببرید.خوبست از ارثیه پدریتان و حتی بیتالمال هم نیست و دسترنج خودمان است به استضعاف مالی ما نگاه نکنید و به شعور ما توهین نکنید که به موقعش حقوق خود را میدانیم چگونه استیفا و حفظ کنیم همانطور که این مملکت را سالها حفظ کردیم....

  • ناشناس
    0

    هیچ کار این نظام و دولت عین آدمیزاد و طبیعی و مردم‌پسند نیست ... همواره مردم و جامعه ضعیف باید در استرس و ناراحتی و نگرانی باشد!!!!!!

  • ناشناس
    2

    کی گفته بازنشستگان کشوری دارن از مزایای همسان سازی شاغلان استفاده می کنند .
    من از سال 89 با سی سال خدمت و مدرک کارشناسی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی تحت نظر سازمان بازنشستگی کشوری هستم
    الان یک کارمند با شش سال سابقه خدمت از من بیشتر می گیرد .
    میگن افزایش فوق العاده ویژه که اول سال 99 انجام شده مشمول شما نمی شود .
    پس اول بررسی کنید بعد بنویسید .

  • ناشناس
    0

    صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی شده محل تامین پول فساد و دزدی مسولین و محل پشتیبانی از لبنان و سوریه

  • ایرانی آباد و آزاد
    0

    چهل و چهار ساله که مردم گرفتار و در بند این ویرگول های مسئولین و سران نظام هستند !!!!!

  • یاس
    0

    ما نمی‌دانیم آنجایی که مسئولین خودشان هستن همه چیز سریع رفع می‌گردد ولی به کارگران بیچاره که می‌رسد همه چیز باید قانونی شود آخر این مملکت کجاش قانون دارد در ضمن آن مسئول آَشغالی که با اضافه حقوق بازنشستگان مخالفت می‌کند خودش با چه حقوقی دارد گذران زندگی می‌کند در ضمن این پول خود بازنشستگان هست که به خودشان می‌دهید مگر از جیب بابای شمامیدهند که اینقدر مته به خشخاش می‌گذاری

  • رضا
    0

    مگر بازنشستگان یا کارگران ردیف بودجه دارند که باید وضعیت افزایش حقوقشان در لایحه بودجه مشخص شود اقای موسوی واقای عبدالملکی بدانید من یک نفر بازنشسته سایر سطوحی هستم واز انجهت که مسلمان هستم قطعا دینم بهم اجازه نمیدهد بگزارم حقم را بخورند یا پایمال کنند مطمن باشید حقم را از حلقوم شما دونفر ومسببان این موضوع بیرون میکشم قسم میخورم واجرا میکنم

  • بازنشسته بیچاره تامین اجتماعی
    0

    باز این چه بازیه که در آوردید ویرگول. .. خدا ازتون نگذره که فقط دنبال حقه بازی و کلک هستید کاش انقدر جار مسلمانی نمیزدید والله تو کشورهایی که مثل شما دم از دین نمی زنن هوای بازنشسته ها و مردمشان بیشتر دارن

  • مستمری بگیر
    0

    وقتی کارها رو به یک مشت علامه و دانشمند و پروفسور و کاربلد میسپارن، نتیجه اش همین میشه.

  • نیشتر
    0

    فردی تعریف می کرد که فلان مغازه دار تازه کار است و در حساب کردن هميشه به اشتباه پول زیادی می گیرد ،دیگری گفت اگر حساب نمی داند چرا به نفع خود اشتباه می کند...حالا دولت تازه کار است و کم سواد.

  • نیری
    0

    برای اولین بار شورای‌عالی کار نرخ دستمزد کارگران راببیت وچهارم اسفنداعفام کرد و تامین اجتماعی دیگه بهانه برای پرداخت افزایش حقوق در فروردین ۱۴۰۱نداشت ولی به بهانه ویرگول واین مذخرفات بازم از بار مسئولیت شانه خالی کرده وافزایش حقوق بازنشستگان را به اردیبهشت موکول میکندومایه التفاوت حقوق فروردین را هم که معمولا در مردادمیپردازد.وقتیکه اولین روز کاری رییس سازمان تامین اجتماعی ۱۵ فروردینه دیگه وبیستم فروردین شروع پرداخت حقوق بازنشستگان دیگه فرصتی برای اصلاح ویرگول و برنامه نرم افزاری حقوق باقی نمی مونه آقای میر هاشم موسوی سر سلامت باشه وجیبشم پر پول وتفریحاتشم بجا بازنشسته ها یه جور با روزگار کنار میان .خدایا خودت میدونی وخودت که چه ظلمی به سر این ملت میارن ودم از اسلام ناب محمدی میزنن

  • ناشناس
    0

    اینیکه میگن اشتباه کامپیوتریاچیزای دیگه دروغ محضه میخوان بازمان بازی کنندهمه چی قابل تصحیح است آنقدرماباسوادداریم ک میتوانندستاره هاراشمارش کنند،خدالعنت کندکسانیکه میخوان درمیان مردم جنگ روانی بندازندونارضایتیهارابوجودبیارن ،اینجابایددستگاهای امنیتی رصدکنندوپیگیرماجراشوند،که چراکسانی میخوان روان مردم راخراب کنند

  • هم وطن
    1

    ویرگول بهانه ای بود برای حق کشی قشر ضعیف بازنشستگان.چون بیشتر کارگری هستند براحتی میشود گولشان زد حتی با ویرگول.

  • علیرضا
    0

    حداقل دریافتی یک معلم باروزی سه یاچهار ساعت تدریس 8 میلیون تعیین میشود بازنشستگان دولتی دو برابر ماحقوق میگیرند با کلی مزایا و بن خرید برای یک سرباز 5 میلیون حقوق تعیین میکنند که صدالبته همه اینها حقشونه وتازه کم هم است اما برای بازنشسته تامین اجتماعی با 32 سال سابقه چهارونیم حقوق میدهند یعنی پول روزی نیم کیلو پسته درجه دو .فعلا" هم برای افزایش حقوق ما تصمیمی نگرفته اند البته نهایتا" میشود پنج ونیم که تاثیری زیادی بااین همه گرانی به حال ما نمیکنه

  • ناشناس
    0

    برای وقت تلف کردن وازار واذیت می ارزد اخه مگر ویرگول هم‌ مربوط به تحریم امریکا واروپاست واقعا دنیا به شما میخند حریف یه ویرگول من در اوری نمیشوید با مردم روراست وصادق باشید اگر یک روزی این ملت تردو ازشما جدا بشن کجا میخواهید پناه بیاورید حتما زیر سایه ویرگول محو میشین خدا عاقبت این بازنشسته های بدبخت ها را عاقبت بخیر کند حتی به حق وحقوق قانونی شان جفا میشود

  • ناشناس
    0

    سال گذشته سیستم خراب شد،امسال هم ویرگول چرا فقط برای تامین اجتماعی

  • 0

    واقعا چرا بازنشستگان تامین اجتماعی فقط حقوق دریافت کرده ولی همین امسال عید بازنشستگان دیگر بن کالا ورفاه دیگر داشته این فرق است

  • صبا
    0

    دروغ که حناق نیست خفتون کنه وگرنه تا حالا خیلیا نیست و نابود شده بودن. مسخره تر از بهانه ویرگول نمیتونستن بیارن. یه عده عادت کردن به دزدی و حق کشی . دستتون رو تا شانه کردین تو جیبمون دست بردارم نیستید . به حق محمد و خاندادان پاکش حقوق به حقمون رو ازتون میگیریم و حق ظالمان مال مردم خور رو کف دستشون میگذاریم

  • امیرحسین
    0

    جالب است مسئولینی که به یک ویرگول اینقدر حساسیت نشان می دهند که برای خود آنها هم کاملا مسجل است که اشتباه است چندین سال است قوانین ۹۶و۱۱۱و۴۱ را اصلا نمی بینند

  • یوسف زاده
    0

    واقعیت اینه صندوق تامین راخالی کردن من سال ۱۳۴۸ا اولین واریزی منبوده متنهاتون دروعی سربازنشستگان گرم و اعصابشون راخراب میکنید خواهشا هیچی نگویید . اینم بخاطر پرکردن تبلیعات و منافع خودتون لعنتی ها.

  • بازنشسته تامین اجتماعی
    0

    متاسفیم برای ویرگول و ویرگولی ها.

  • ناشناس
    0

    خودمان به خودمان رحم نمی کنیم. آن شیطان که ویرگول به قصد و به بهانه انجام داد، چون نظر به کلک و کاهش در حق مردم دارد. خداوند همانگونه با او رفتار خواهد کرد و گرفتارش خواهد نمود. سال گذشته ویرگولی دیگر دردسر ساز شده بود با فشار نمایندگان اصلاح شد. اکنون دوباره اینچنین شده است. این ویرگول ساز را عوض کنید. این اتفاقات نشانگر مشکل خطیر در جایی حساس است که موجب وهن مجلس می باشد.

  • ناشناس
    0

    راستی مرتضوی الان کجاست؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها