اعلام نظر یارانه‌ای وزیر جدید کار/ عبدالملکی درباره حداقل دستمزد چه وعده ای داد؟

جوان‎ترین وزیر کابینه دولت سیزدهم وعده داده است سالیانه یک میلیون فرصت شغلی پایدار در کشور ایجاد کند .

اعلام نظر یارانه‌ای وزیر جدید کار/ عبدالملکی درباره حداقل دستمزد چه وعده ای داد؟

حجت ‎الله عبدالملکی، وزیر چهل ساله تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه‌های خود متعهد شده است سالیانه یک میلیون فرصت شغلی پایدار در قالب الگوی ایرانی اسلامی ، ایجاد کند.

بیکاری یکی از مهمترین معضلات اقتصادی و اجتماعی ایران است. بـر اسـاس اطلاعات سرشماری عمومـی نفـوس و مسـکن، عرضـه نیـروی کار یـا جمعیـت فعـال در بهـار۱۴۰۰ ،برابر با۴۱.۴ درصـد بـوده، کـه بـا توجـه بـه نـرخ بیـکاری ۸.۸ درصدی بر اساس آمار رسمی در حـدود ۲.۳ میلیـون نفـر بیکار در کشور وجود دارد. همچنیـن از مجمـوع ۲۳ میلیـون و ۶۷۶ هـزار نفـر شـاغل، ۲میلیـون و ۳۱۲ هـزارنفـر دارای اشـتغال ناقـص (کمتراز ۴۴ سـاعت کار در هفتـه و غایـب موقـت) هسـتند.

وزیر تعاون و کار وعده داده است نسبت به تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از وضعیت اشتغال و درآمد مردم ایران اقدام کند . همچنین اصلاح قوانین مربوط به کار در قالب منطقه‌ای کردن دستمزد از اهدافی است که از سوی وی اعلام شده است. در عین حال وی پرداخت یارانه بیمه اجتماعی به کارفرمایان با اولویت مناطق محروم برای سالانه یک میلیون نفر را وعده داده است.

در کنار توسعه مشاغل خانگی ، ساماندهی اشتغال اتباع خارجی و ساماندهی و توسعه اشتغال ایرانیان خارج از کشور نیز در برنامه‌های وی اعلام شده است.

دستمزد

وی در برنامه خود با اشاره به وجود بیش از ۷ میلیون شغل غیررسمی و عقب‌ماندگی نرخ مزد از نرخ تورم و کاهش قدرت خرید و رفاه کارگران وعده داده است نسبت به افزایش حداقل مزد متناسـب با نرخ تورم سـالیانه و توسـعه خدمات رفاهی کارگران شـامل تامین مسـکن ارزان قیمت، تقویت بیمه های تکمیلی و ...اقدام کند. همچنین کاهش شدید مشاغل غیر رسمی و افزایش جدی پایداری مشاغل از دیگر وعده‌های مهم اعلامی از سوی وی است. تقویت دستمزد و حمایت از کارفرمایان با برنامه مهار تورم و بهبود فضای کسب و کار نیز در برنامه ارائه شده از سوی وی اعلام شده است. تکمیل سامانه جامع روابط کار و زیرسامانه های آن از دیگر برنامه‌هایی است که باید اجرایی شود.

اقدام برای مقابله با فساد

در برنامه‌های اعلامی عبدالملکی فسادستیزی و در رأس آن مبارزه با فساد در زیرمجموعه های وزارتخانه، ریشه کنی فساد در شستا و زیرمجموعه های آن، برکناری مدیران رانتی و ناسالم و استفاده از مدیران شایسته و کارآمد، شفاف سازی دخل و خرج های سازمان تامین اجتماعی و ایجاد نظام سه جانبه میان کارگران، کارفرمایان و دولت به منظور پیگیری مسائل حقوقی مورد اشاره قرار گرفته است.

همچنین ایجاد قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور و طراحی نقشه کار از طریق تقسیم کار ملی بین وزارتخانه ها و تعامل با نظام بانکی و سایر دستگاه‌های اجرایی، استفاده از بازار سرمایه در جهت منافع تعاونی ها، عملیاتی کردن قوانین بر زمین مانده بخش تعاون، افزایش سهم تعاون در اقتصاد ملی، تقویت سرمایه بانک توسعه تعاون، حمایت از صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون و تعریف شاخص کسب و کار تعاونی ها و توسعه اشتغال خانگی با روشهای نوین کار از منزل و افزایش سهم مشاغل خانگی در زنجیره اشتغال وعده داده شده است.

برنامه وزیر برای یارانه ‎ها

در برنامه وی بر حل مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و ارائه بسته‌های حمایتی برای کاهش فقر سالمندان و حمایت از کودکان و زنان و کمک به ازدواج زنان بی‌سرپرست و سرپرست خانوار مورد اشاره قرار گرفته است.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر کار در پاسخ این سؤال که آیا با افزایش مبلغ یارانه‌ها موافقید، گفت: قطعا این یارانه‌ای که الان پرداخت می‌شود اثر رفاهی ویژه‌ای ندارد.

وی تاکید کرده است: آنچه ما بدان قائل هستیم تبعیض در پرداخت یارانه‌هاست ، یعنی کسانی که متمول هستند، به شرط شناسایی، با کاهش یارانه و قطع آن روبرو شود و کسانی که متوسط و فقیر هستند، با افزایش مبلغ یارانه مواجه شوند.

وی گفت: باید توجه کرد که مساله اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها مساله ‎ای کلان در سطح ملی و حاکمیتی است و ما در وزارتخانه نمی توانیم تصمیم جدیدی منهای دولت بگیریم اما اینکه بتونیم به اقشار متوسط و کم‌درآمد کمک بیشتری بکنیم، در دولت اتفاق نظر وجود دارد.

منبع: خبرآنلاین

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 23
  • ارتشی
    0

    حرف زدن خرجی نداره عمل کردن مهمه فکرنکنم نه شما ونه بزرگتر شما سالی 5هزارتا هم شغل درست کنین

  • ح
    0

    لطفا در مورد اونهایی که یارانه نمیگیرند هم تعیین تکلیف کنید

  • شهرام.ر
    0

    ترامپ هم نتونست ابن کار رو بکنه (ابر قدرت اقتصادی جهان) حالا شما میتونی !!! یه چیزی بگو که بگنجد !!!!.

  • رضا95
    0

    اقدام برای مقابله با فساد احتمالا باقابلمه. چهل سال است ما بافساددندان ها هم نتوانستیم مقابله کنیم .تازه قابلمه وقابله هم داشتیم.

  • بازنشسته تأمین اجتماعی
    0

    باسلام،بنده بازنشسته تأمین اجتماعی هستم.با حدود 34سال پرداخت حق بیمه کارگری.اکنون حداقل مستمری را دریافت میکنم.درسال98که دولت سابق یارانه معیشت را به اصطلاح به 60میلیون ایرانی پرداخت کرد.به بنده با وجود پنج سرعائله ومستأجری تعلق نگرفت وبعد از اعتراض در سامانه گفتند شما ازقشرثروتمندان هستید.لطفا دوباره اعتبار سنجی و بازنگری بفرمائید.

  • رضا
    0

    وزیران ومعاونان جوان وپاک ومخلص و غیور و وطن پرست و روشن چهره دولت مردمی سیدرئیسی،آدم را یاد آن فرماندهان وسربازان غیوروپاک در آزمون و گردنه سخت وتنهادرجبهه وجنگ۸ساله می اندازد. *ثمروبرکت فقط ازدست خداست ولاغیر. ثمرات وبرکات حفظ میهنی آن پاکمردان جبهه را تاریخ دید. ثمرات وبرکات این گروه جوانمردان پاک وغیور این فصل دوم ایران اسلامی را هم دنیاوتاریخ خواهددید. ☆عزت وسرفرازی فقط ازآن خدا ومومنین راستین است.

  • تیرشیش کبلاقا
    0

    روی نوک انگشتانش چیه که همش هوا نگه میداره؟ الف) یارانه معیشتی ب)یارانه رفاهی پ)یارانه آبی لطفا نظر بدهید

  • مهدی
    0

    حقوق کف وزارت کار بایستی عددی تعیین گردد که شخص نیازی به دریافت یارانه نداشته باشد. یارانه اعانه است وقتی کسی کار می کند زحمت می کشد نیاز به اعانه ندارد. از یک طرف حقوق کافی داده نمی شود از طرف دیگر 45 تومن بعنوان اعانه داده می شود. اگر قرار به حذف یارانه پرداختی دولت به مردم است یارانه ای که از جیب استخدام شدگان کشور که به جیب قدرتمندان می رود نیز حذف شود. هم بنزین قیمت جهانی محاسبه شود و هم حقوق پرداختی. ببینیم کی بیشتر ضرر می کنه.

  • آلن
    0

    دوستان این برادر ارزشی چهل ساله هیچ چیزی از صنعت نمی داند ، کسی که تا به حال خود کار افرین نبوده چطور می تواند کارآفرین باشد ، در ضمن ارتباط ایشان با کافریان برتر و بزرگ کشور در ابهام است !! خب برادر من سنگ بزرگ نشانه نزدن است ! خود آلمان هم نمی تواند ادعا کند با این وضعیت اقتصادی و سیاسی سالی یک میلون شغل ایجاد می کند!!!

  • مهرداد سربندی
    0

    ای بابا ، این یه میلیون که مال مسکن بود برا شغل هم ازش استفاده کردید؟ ظاهرا یه عددی را به همه شما دیکته کرده اند و گفتند با همین عدد مردم را گول بزنید و جلو بروید. حالا همه شما مجبورید حتی اگه مردم را بخواهید بکشید میگویید ما قول میدهیم سالی یک میلیون نفر را بکشیم. فکر می کنید اگه گفتید فیل خیلی بزرگ حرف زده اید.

  • دن کیشوت
    0

    آقای وزیر کار،لازم نیست کار آماری و تبلیغاتی انجام دهی، سالی یک میلیون و ده میلیون فرصت شغلی سهم خودت، شغل یک روزه و یک ماهه، به درد خودت میخورد، اگر عرضه داری، کارگرها را رسمی کن و سندیکای کارگران تأسیس کن و دستمزد کارگران را متناسب با نرخ تورم ،افزایش بده و همه بیکاران را هم تحت پوشش بیمه درمانی رایگان قرار بده، همین

  • کورش
    0

    جوان است وجویای نام حرف مفت زدن خرج نداره

  • علم الهدی
    0

    بابا ولمون کن رضا .من 65ماه جبهه بودم اونایی که غیور وپاک ومخلص بودند همون موقع شهید شدند اینا هیچکدوم مالی نیستند خودت خواهی فهمید وخواهی دید که این سربازان رئیسی هم کاری ازون نمیاد .بهتره این حکومت باروبندیلشو جمع کنه بره تا یک حکومت مردمی وبدرد بخور بیاد سر کار این آخوندا تازه بهش رسیدند وسیرایی هم ندارند روحت شاد پهلوی که اگر میخوردی به مردم هم میرسیدی

    نظرات شما -
    • رعد
      0

      انشاالله که باپهلویان،محشور شوی،،،،،،به دروغ وراست که میگوئی،65 ماه جبهه داری،کجای جبهه بودی،،حتما،ستون پنجم بودی،از کجا الان نباشی،ای ناقلا،،،زیر ابی دررفتی

  • ابوالفضل
    0

    خداکند همه اش عمل باشد نه حرف چهل سال است فقط حرف

  • اگر بیاندیشید
    0

    یارانه را حذف کنید و حقوقها را کاهش دهید تا تورم نیز کاهش یابد

  • پدراندرزیرساخت
    0

    تا وقتی پدران 55 ساله هنوز سر کار دولتی باشند ، پسرانشان باید بیکار بچرخند!!!

  • کارگر
    0

    اطلاعات رو لطفا کامل به مردم بدید!...بگید از نظر وزارت کار(در سایت وزارت کار موجود هست) که هر کس هفته ای 1 ساعت کار کنه شاغل حساب میشه!...البته اینهم از دسته گلهای احمدیتونه که دست برد توی شرط اشتغال...قبل از اون هرکس هفته ای 16 ساعت کار میکرد شاغل حساب میشد!

  • ایرانی
    0

    حرف مفت میزنید.... بله حرف مفت چون برای همه عیان است که مال این کار نیستید. رئیسی وعده داده سالی یک میلیون خونه بسازه شما یک میلین شخل .اگه بتونید ایران در عرض ۳ الی چهار سال جزو کشورهای پیشرفته از لحاظ اقتصادی خواهد شد. مطمعنم که نمیتونید

  • تورج میرآب
    0

    اگه مردم بیکار بلند بشن میخواهید چکار کنید سرکوب؟ این همه فراخوان ۳۵سال به بالا یعنی چی ۳میلیون کارگر رو قبل ۳۰ سال بازنشسته کن ۵میلیون بیار جاشون مملکت آباد میشه شعار دیگه جواب نمیدهد یارو سه تا بچه بیکار داره حقوقشو اضافه نکنی راضیه یک بچه اش رو استخدام کنی راه حلشه قبل خشم خدا ومردم جوان پر قدرت بی چیز بیکاررو دریابید و رحمت خدا را بخرید میتونی قاسم سلیمانی دوم بشی بجنب از ما دعا از شما اقدام دشمن خشمگین کننده

  • ااف
    0

    این یارو بدترین عضو کابینه است همه موضع گیری هاش ضد کارگریه و نیومده داره حرفای ضد کارگری میزنه هنوز نمیفهمه که همین بازنشسته ها و کارگرا که داره علیه معیشتشون توطئه میکنه میارنش پایین.

  • رئیس پنیر
    0

    ما تو یه شرکت هواپیمایی کار میکنیم نزدیک بیست سال سابقه داریم فقط اسمش بزرگه حقوقی که می گیریم کف وزارت کار حقوق و پاداش مدیران حلال خورش میلیاردی اعتراض هم میکنیم تهدید به اخراج مدیران همه لابی من و درصد بگیر و مافیا همه مدیران بازنشسته با سابقه بالای 40 سال مثل زالو دارن خون ما جوون‌ها رو میخورن سیر مونی هم ندارن. همه جوون‌ها روی برگردون کردن از نظام همه ناراضی هستند هر کس هم که آدم داشت ول کرد رفت خارج دیگه نمیدونم تا کی. باید صبر کرد آخه از دست کرونا هم کاری بر نیومد

  • کارگر بدبخت شده
    0

    آقای وزیر جوان، لطفاً فکری هم بحال نیروهای شرکتی بکنید، تا کی باید حقوق پائین بگیریم و امنیت شغلی نداشته باشیم؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها