آدرس سیف به همتی درباره منشا افزایش قیمت دلار

رئیس کل پیشین بانک مرکزی آدرس منشا تشدیدکننده نوسان در بازار ارز رادر قالب یادداشتی به عبدالناصر همتی رئیس‌کل بانک مرکزی ارائه کرد.

آدرس سیف به همتی درباره منشا افزایش قیمت دلار

ولی‌الله سیف در این یادداشت به نوسانات ارزی اخیر واکنش نشان داد و این نوسانات را بی‌سابقه ارزیابی کرد.

او در این یادداشت با اشاره به بازار فردایی ارز تاکید کرد:«بانک مرکزی باید با اختیارات کامل، اعتماد به نفس و اطمینان از حمایت‌های حاکمیت به شیوه مناسب در این بازارها ورود کرده و سعی کند در عمل کنترل آنها را به دست گیرد.»

در این یادداشت که پس از مدت‌ها سکوت در کانال تلگرامی ولی‌الله سیف منتشر شده ، آمده است: در شرایط حاضر شاهد شدت التهاب در بازار ارز هستیم که موجبات نگرانی مسؤلین، فعالین اقتصادی و آحاد مردم را فراهم کرده است. این پدیده جدیدی نیست و در گذشته هم سابقه داشته است ولی می توان گفت از حیث شدت و دامنه نوسانات و همچنین طول دوره زمانی، در مقایسه با گذشته بی‌سابقه است. از اوایل سال ۹۷ تا به‌حال نرخ ارز بیش از ۴۰۰ درصد افزایش را به خود دیده است و علاوه بر آن شاهد نوسانات شدیدی هم بوده‌ایم که فعالیت‌های اقتصادی را به شدت تحت تأثیر قرار داده و ظاهراً همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرده است: تردیدی نیست دلیل اصلی این امر، محدودیت‌های ناشی از تحریم و همچنین تورم شتابنده‌ای است که در اقتصاد با آن مواجه هستیم. درعین‌حال عواملی وجود دارند که در صورت عدم کنترل، موجب افزایش شدت و دامنه نوسانات می‌شوند. یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار، بازارهای غیر رسمی هستند که در شرایط نوسانی و التهاب در بعضی از نقاط تهران، برخی شهرستان‌ها و برخی کشورهای همسایه توسط سفته‌بازان و نوسان‌گیران ایجاد شده و رونق می‌گیرند.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: بی‌تردید در صورتی‌که حاکمیت نسبت به این عوامل بی‌تفاوت باشد و آنها را به حال خود رها کند، سفته‌بازان اعلام نرخ ارز در بازار را به‌دست گرفته و عملاً کنترل بازار را از دست بانک مرکزی خارج می‌کنند.

مهمترین این بازارها، بازار معاملات فردایی است که متأسفانه این روزها شاهد رونق مجدد فعالیت آن هستیم. البته در این مجال قصد تبیین علمی اهمیت این بازارها و نحوه عملکرد و تاثیرگذاری آنها بر اقتصاد کشور را ندارم. در مورد عوامل و متغیرهای میان و بلند مدت تأثیرگذار بر بازار ارز هم در فرصتی دیگر نکاتی را به عرض خواهم رساند.

اما آنچه در کوتاه مدت و به فوریت باید انجام شود این است که بازار غیر رسمی معاملات فردایی -که تجربه نشان داده، علیرغم دستورات و اقدامات قهری توانسته است به فعالیت‌های خود ادامه دهد و عملاً با استفاده از کانال های تلگرامی و شبکه مجازی تعیین کننده نرخ ارز در اقتصاد باشد، به نوعی تحت کنترل بانک مرکزی قرار گیرد.

بانک مرکزی باید با اختیارات کامل، اعتماد به نفس و اطمینان از حمایت‌های حاکمیت به شیوه مناسب در این بازارها ورود کرده و سعی کند در عمل کنترل آنها را به دست گیرد و به دلالان و نوسان‌گیرانی که برای تامین منافع خود، اقتصاد کشور را با چالش روبرو می کنند اجازه ضربه‌زدن به اقتصاد ملی را ندهد.

223223

منبع: خبرآنلاین

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ناشناس
    0

    ای کاش آقای همتی به سبزه میدان وتقاطع منوچهری فردوسی در ساعات خاص شخصأ سر بزند وجمشید بسم الله ها را که مثل علف هرز روییده اند را مشاهده کند مشکل همین بازارهای سفته بازی نیست ولی کم تأثیر هم نیست

  • راوی
    0

    کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی

  • شهروند۱
    0

    ۴۰ ساله همین اراجیف بمردم میگید ، تحریم ، بدبختی تا کی به چه قیمتی ، حالا منتظرید به نتیجه انتخابات آمریکا ، اما خیال واهی است ، سیاست های اجرایی دولتها در آمریکا بلند مدت برنامه ریزی شده

  • یعقوب
    0

    خب الحمدولله، فهمیدیم چیزه جدیدی نیست. ولی چرا ما عادت نکردیم؟ چقدر ما بیخودیم

  • پارسی
    0

    به خدا حرف نزنید سنگین ترید ، در جواب ایشان فقط باید گفت : گر نداری معرفت بنشین کنار و دم نزن ،،،، پسته بی مغز چون دم وا کند رسوا شود

  • علما
    0

    این ضرب المثل اینجا ظهور داره کوری شود اعصا کش کور دگر.اگر طبیب بودی سر خود می بستی.

  • Mohsen
    0

    وقتی همتی از صدا سیما بلند بشه بیاد بشه رئیس بانک مرکزی همین میشه دیگه

  • مجید
    0

    یکی نیست به سیف بگه تو لال شو

  • کاسبکار تحریم
    0

    منم به جفتتون آدرس دقیق میدم که البته از خودم بهتر بلدید و چشم بسته اوتجا میپرید!!!«جمعیت مفسد موتلفه.»والسلام.

  • کارمند بانک
    0

    جناب سیف با سوء مدیریت عامدانه یکی از مهمترین مقصران گرانی دلار در کشور هستند

  • ناشناس
    0

    هر چه می گویند کشک هست چون ارز خارجی به منزله یک کالای وارداتی هست و زمانی ارزش ان نسبت به ریال ایرانی بالانس می شود که بقول معروف کشور حد اقل به اندازه کافی بتواند از طریق تبادلات تجاری و خدماتی حتی اگر شده از طریق جذب ترویست به مقداری کافی ان ارز را وارد کشور کند فرقی هم نمی کند کدام باشد مثلا الان که ایران با امریکا مشکل اگر یورهم به اندازه کافی وارد می صد می توانست مبادله شو د و جبران کاهش عرضه دلار بشود. ولی الان مشکل اصلی ایران تحریم نظام بانکی هست یعنی اگر محدود مبادلات تجاری هم وجود داشته باشد ارز حاصل را نمی توانند وارد کشور کنند البته نمی خواستم حرفی بزنمچون حرف زدند در این در این باب مسایل مانند اسین خوانند هست چون این جماعت هر لحاظ خود را زندانی کرده اند بکی ضروی ترین حفظ ارزش پول ملی هر کشور هماهنگ با نظام ضد پول شویی جهاتی هست که اینها به انهم نپوستند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها