آیا مکمل کراتین ضرر دارد؟

مکمل کراتین (Creatine) از محبوب‌ترین مکمل‌های ورزشی در بین جوانان و بدنسازان است و همین محبوبیت بالا این سوال را برای بسیاری از افراد پیش می‌آورد که آیا مکمل کراتین مضر است یا خیر؟

آیا مکمل کراتین ضرر دارد؟

ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا به پاسخ این سوال بپردازیم و پس از آن شما را با عوارض کراتین و فواید کراتین آشنا کنیم و در نهایت به بررسی نحوه صحیح مصرف مکمل کراتین پرداخته‌ایم. دانستن تمامی این موارد به شما کمک خواهد کرد تا با اطمینان راحت به سراغ خرید کراتین بروید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

آیا واقعاً کراتین مضر است؟

A person working out on a machine Description automatically generated - تصویر 2

کراتین به خودی خود بی‌خطر است و عارضه‌ای در بدن ایجاد نمی‌کند. انجمن بین‌المللی تغذیه ورزشی (JISSN) مکمل کراتین را ایمن معرفی کرده است و از جمله مکمل‌هایی است که برای ورزشکاران ممنوعیتی ندارد. اما هیچ ماده‌ای صددرصد بدون عارضه نمی‌باشد و مصرف بیش از حد آن ممکن است عوارضی برای فرد به همراه داشته باشد.

در نهایت در پاسخ به این سوال که آیا مکمل کراتین ضرر دارد یا خیر؟ باید بگوییم که عوارض کراتین محدود می‌باشد و اگر شما مصرف مکمل کراتین را با مشورت پزشک و مربی انجام دهید عارضه‌ای را برای  شما در پی نخواهد داشت. ناگفته نماند که مصرف مکمل کراتین بدون انجام تمرینات ورزشی قطعا برای افراد مضر است.

آشنایی با عوارض کراتین 

A person lifting weights in a gym Description automatically generated - تصویر 3

ممکن است برخی از ورزشکاران و بدنسازان دچار عوارض جانبی ناخواسته از مصرف کراتین شوند که در ادامه به برخی از این عوارض می‌پردازیم. ناگفته نماند که تاکنون تحقیقات گسترده‌ای یافت نشده که به شما ثابت کند این ماده می‌تواند به طور ۱۰۰ درصدی باعث بروز این عوارض شود.

  1. مشکلات کلیوی

اگر مصرف کراتین بیش از اندازه دوز مناسب آن باشد فشار خون را بالا می‌برد و همین مورد موجب آسیب رساندن به کلیه‌ها و سایر مشکلات کلیوی خواهد شد. در صورتی که فردی دارای مشکلات کلیوی باشد باید تنها با تایید پزشک مصرف کراتین را انجام دهد و یا کلا از مصرف این مکمل خودداری نماید.

  1. مشکلات کبدی

اگر فردی دچار عارضه کبدی باشد مصرف کراتین ممکن است در آن موجب کاهش توان کبد در پردازش و تولید کراتین تولید شده توسط بدن شود. به صورت علمی به هیچ وجه ثابت نشده که کراتین تاثیرات مخرب روی کبد و حتی کلیه می‌گذارد و تنها افرادی که سابقه مشکلات کلیوی و کبدی دارند بهتر است که از مصرف کراتین پرهیز کنند.

  1. مشکلات معده و گوارشی

مشکلات گوارشی از دیگر عوارض کراتین است که با مصرف بیش از 20 گرم در روز ممکن است پیش بیاید.  مشکلات گوارشی شامل نفخ، سوء هاضمه، اسهال، حالت تهوع و سایر مشکلات معده می‌شود. توصیه شده برای جذب بهتر کراتین مونوهیدرات را با مواد مغذی حاوی کربوهیدرات مصرف کنید و در صورتی که به جای مواد مغذی از شکر با مقدار زیاد استفاده کنید دچار مشکلات گوارشی خواهید شد. 

  1. افزایش وزن

از آنجا که کراتین موجب نگه داشتن آب در سلول‌های عضلانی می‌شود در نتیجه منجر به افزایش وزن آبی بدن خواهد شد و ورزشکار افزایش وزن موقتی را تجربه خواهد کرد. میزان افزایش وزن یک تا دو و نیم درصد از وزن فرد است و هیچ ربطی به افزایش توده‌های چربی در بدن ندارد که برای برخی از افراد این مورد مزیت و برای برخی از معایب کراتین محسوب می‌شود.

  1. ریزش مو

مصرف کراتین سطح تستوسترون در جریان خون را بالا می‌برد و همین موضوع موجب ترشح هورمونی به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) در بدن خواهد شد. در صورت مصرف طولانی مدت مکمل کراتین و افزایش بیش از حد این هورمون در بدن موها نازک‌تر و ضعیف خواهند شد. افرادی که به صورت ارثی دچار ریزش مو می‌باشند هورمون DHT تاثیر منفی بیشتری روی ریزش موهای آنها دارد.

  1. ایجاد آلرژی و حساسیت

برخی از افراد به کراتین حساسیت دارند. اگر شما با مصرف کراتین دچار علائمی چون تورم پوست، قرمزی و خارش شدید و سایر علائم حساسیتی شدید باید مصرف کراتین را قطع کنید.

  1. گرفتگی عضلات و کم آبی بدن

تغییر در محتوای آب سلولی در زمان مصرف کراتین رخ می‌دهد و آب بدن توسط ماهیچه‎ها جذب خواهد شد و همین موضوع موجب گرفتگی عضلات می‌شود. اما پس از دوره وزن‌گیری و کاهش مصرف کراتین از 20 گرم در روز به 5 گرم در روز این مشکل رفع خواهد شد. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کراتین از کم آبی و گرفتگی عضلات نیز جلوگیری می‌کند و با مصرف آب زیاد و ورزش منظم هیچگاه فرد دچار گرفتگی عضلات و کم آبی نخواهد شد.

فواید مکمل کراتین

همانطور که گفتیم کراتین از محبوب‌ترین مکمل‌ها در بین ورزشکاران است و دلیل این موضوع داشتن فواید فوق العاده کراتین می‌باشد. فواید کراتین شامل موارد زیر می‌شود:

  1. افزایش حجم عضلات
  2.  افزایش قدرت عضلانی
  3.  بهبود ریکاوری
  4.  کمک به رشد و ترمیم عضلات بدن با تحریک سلولی
  5.  بالا بردن آب در سلول‌های عضلانی
  6.  افزایش هورمون آنابولیک
  7.  بهبود عملکرد ورزشی
  8.  افزایش توده عضلانی بدون چربی

زمان صحیح مصرف کراتین برای پیشگیری از عوارض آن

A person lifting weights in a gym Description automatically generated - تصویر 4

مصرف کراتین معمولاً به دو صورت قبل از انجام تمرینات ورزشی و بعد از انجام تمرینات انجام می‌شود. اگر شما مصرف کراتین را بعد از انجام تمرینات ورزشی انجام دهید به بهینه نگه داشتن ذخایر عضلانی کمک خواهد شد. اما برای جلوگیری از عوارض ناخواسته این مکمل بهترین زمان برای مصرف آن یک الی دو ساعت قبل از انجام تمرینات ورزشی است. چون حدود یک الی دو ساعت زمان برای آزادسازی ATP در بدن نیاز است و در نتیجه در زمان انجام تمرینات ورزشی بازدهی بالاتری خواهید داشت. توصیه می‌شود بعد از انجام تمرینات ورزشی به جای مصرف کراتین از مواد پروتئین مختلف چون گوشت قرمز، سینه مرغ، تخم مرغ برای ترمیم بافت‌های عضلانی خود استفاده کنید. همچنین اگه میزان مصرف کراتین از 20 الی 25 گرم در روز بیشتر باشد عوارض گفته شده برای فرد به وجود خواهد آمد.

مهم ترین سوالات درباره مکمل کراتین بدنسازی

1. مکمل کراتین با چه داروهایی تداخل دارد؟

از داروهایی که با مکمل کراتین تداخل دارند می‌توانیم داروهایی چون سیکلوسپورین، آمینوگلیکوزیدها، جنتامایسین، توبرامایسین، داروهای تاثیرگذار بر عملکرد کبد، کلیه و قند خون را نام ببریم.

2. آیا در دوران شیردهی و بارداری می‌توان کراتین مصرف کرد؟

این دسته از خانم‌ها حتما قبل از مصرف کراتین باید یا یک متخصص مشورت کنند.

3. بهترین نوع کراتین چیست؟

کراتین مونوهیدرات بهترین و اثبات شده‌ترین نوع کراتین است.

4. آیا کراتین برای خانم‌ها مضر است؟

کراتین به هیچ وجه برای خانم‌ها ضرر ندارد و تنها چون خانم‌ها نسبت به آقایان هورمون تستوسترون کمتری دارند در نتیجه میزان رشد عضلات نیز در آنها نسبت به آقایان کمتر خواهد بود.

خلاصه

از بهترین مکمل‌های ورزشی مکمل کراتین است که بسیاری از افراد برای حجم عضلات به سراغ مصرف آن می‌روند. عوارض کراتین با مصرف بیش از حد آن به وجود می‌آید و هیچ مطالعه‎ی علمی تا کنون اثبات نکرده است که مصرف کراتین با دوز مناسب صددرصد مضر است. ما در این مقاله به طور مفصل عوارض کراتین را توضیح داده‌ایم و شما را با فواید آن آشنا کرده‌ایم. اگر شما قصد خرید و مشاهده قیمت کراتین اصل را دارید، حتماً خرید خود را از سایت و مراکز معتبر انجام دهید تا از با کیفیت بودن محصول خریداری شده مطمئن باشید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها