دولت سیزدهم «اجاره‌بها» را کنترل کرد یا «تورم اجاره» رکورد زد؟

بررسی‌های نشان می‌دهد، «بازار اجاره مسکن در دولت سیزدهم، رکورد بیشترین رشد اجاره‌بها را در تاریخ ثبت داده‌‌های رسمی از اجاره، به ثبت رساند».

دولت سیزدهم «اجاره‌بها» را کنترل کرد یا «تورم اجاره» رکورد زد؟

صبح امروز احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت در نشست با خبرنگاران، سراغ بازار مسکن رفت و در واکنش به «اوضاع اجاره‌نشین‌ها در کشور»، گفت: دولت‌های دهه 90 در بازار مسکن غایب بودند و نقش تنظیم‌گری نداشتند، اما دولت سیزدهم این رویکرد را تغییر داد و سیاست‌ تنظیم اجاره‌بها را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: لایحه ساماندهی اجاره‌بهای املاک مسکونی به زودی ابلاغ می شود

این ادعای عضو کابینه رئیسی درباره «تنظیم اجاره‌‌بها در کشور»، تا چه حد با «واقعیت اوضاع اجاره‌نشین‌ها» سازگار است؟

بررسی‌های نشان می‌دهد، «بازار اجاره مسکن در دولت سیزدهم، رکورد بیشترین رشد اجاره‌بها را در تاریخ ثبت داده‌‌های رسمی از اجاره، به ثبت رساند».

به بیان دیگر، «کارنامه دولت رئیسی در بازار اجاره مسکن»، از همه دولت‌های قبل، منفی‌تر است.

ارقام رسمی مربوط به تورم اجاره مسکن در تهران نشان می‌دهد، از سال 1400 تا پایان 1402، «اجاره‌بها، سالانه به ترتیب 45 درصد، 44 درصد و 52 درصد جهش کرد».

 از سال 1370 تا 1400، «بالاترین رشد سالانه اجاره‌بها، برای سال 75 بود و به میزان 41.5 درصد». بنابراین، «ملتهب‌ترین دوره اجاره‌نشینی» برای سال‌های دولت سیزدهم بوده است و نه دولت‌های قبل‌تر.

پس اگر از روی «داده رسمی»، قرار باشد کارنامه دولت رئیسی در بازار اجاره مسکن مورد قضاوت نسبی قرار بگیرد، این دولت، در «تنظیم اجاره‌بها»، آخر است نه اول.

همچنین تورم اجاره در کشور نیز طی دو سال گذشته، از «متوسط سالانه دوره‌های قبل»،‌ سبقت گرفت.

نسبت تورم عمومی به تورم اجاره در کشور، همیشه عدد 1.5 بوده است. اما سال گذشته به علت «رشد تاریخی اجاره‌بها در کشور»، این نسبت به مرز عدد یک رسید.

دولت تا کنون هیچ اقدام موثر برای تنظیم تورم مسکن و تورم اجاره به این معنا که باعث «بازگشت قیمت‌ها به سطح متعارف شود» انجام نداده است.

 

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 5
  • ناشناس
    0

    ماهی چهار ملیون تومن بیمه میگیرم سه تومن اجاره بها میدمبر خرخ زندگی میرم سر کار .‌حتی دکترم نمیشه بریم چون ساصب خونه گفته ۲۰ملیون بزار رو جلو خونه و یه تومن بزار رو اجاره خونه.

  • ناشناس
    0

    اختیار دارید دولت محرومان همه محرومانو داره کنترل میکنه منتها برای فرستادن به اون دنیا

  • ناشناس
    0

    باسلام من کارگر ساختمانی هستم کار رااز ما گرفتند وبه افغانی ها دادند من در همه دولتها در تهران مستاجر بوده ام ولی در دولت سیزدهم اجاره‌بها از همه زمان بیشتر شده ومن ۷میلیون وپانصد هزار اجاره‌بها میدهم والان ۳ ماه اجاره‌بها را نداه ام باید چه کار کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    گرانی خانه کرایه خانه دیگه بی مزه شده بعدشم دولت یهاکه کرایه خانه ندارن ببینن ماچی میکشیم الهی به روزمابییفتو

  • بازنشسته
    0

    خدا از شما نگذره تو این سن با هزار درد وابرو اجاره نشین هستم حتی نمیشه پس انداز کرد با این اجاره ها تموم دنیا بازنشسته دیگه هیچ دق دقه ای ندارن اما ماخجالت زده خانواده هستیم درد رو‌درد به کی شکایت کنم خدا خودش بداد همه‌برسه ما که عمرمون تموم شده خدا بداد جوانها‌برسه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها