رابطه جنگ ایران و اسرائیل و دلار

وقتی بازار تحلیلگر سیاسی می شود؛ درک درست بازار ارز از ماجرای «حمله بزرگ»/ چرا بعد از حمله بزرگ ایران به اسرائیل، نرخ دلار انفجاری نشد؟

بعد از پایان یافتن حمله ایران، بازار حس کرد که خطر جنگ بزرگ کمتر از قبل شده است. در نتیجه، نرخ دلار به سرعت روند کاهشی یافت و مجددا در کانال 66 الی 64 هزار تومان قرار گرفت.

وقتی بازار  تحلیلگر سیاسی می شود؛ درک درست بازار ارز از ماجرای «حمله بزرگ»/ چرا بعد از حمله بزرگ ایران به اسرائیل، نرخ دلار انفجاری نشد؟

به گزارش خبر فوری، بالا و پایین رفتن قیمت دلار در دو روز اخیر، بار دیگر نشان داد که اقتصاد با سیاست در ارتباط مستقیم است و آینه ای است که تصمیمات سیاسی را بازتاب می دهد. آنچه میان اقتصاد و سیاست پیوند ایجاد می کند، «آرامش روانی» یا «عدم آرامش روانی» بازار است.

همانطور که بارها گفته شده، بازار یک ارگانیسم زنده است که آینده را پیش بینی کرده و به حسب آن تصمیم می گیرد (اینجا بخوانید). بازار مجبور است خود را از خطرات مربوط به تورم حفظ کند و به همین دلیل، پیش از وقوع یک حادثه تاثیرگذار تصمیم می گیرد. تصمیمات بازار بیش از هر چیز تحت تاثیر رویدادهای سیاسی است. این ارتباط به خصوص در کشوری مانند ایران که اقتصادش با سیاستش درآمیخته و در فضای اقتصاد دولتی و نیمه دولتی زیست می کند، دیده می شود. تصمیم گیران ارشد بازار بر اساس رویدادهای سیاسی تصمیم می گیرند که نرخ و قیمت یک کالا را زیاد یا کم کنند. بسیاری از تصمیمات آنان پیش از وقوع یک رویداد سیاسی گرفته می شود و تحت تاثیر فضا و جو سیاسی است.

آن عنصر سیاسی که اقتصاد ایران را در سال های اخیر اداره می کند «تعلیق» است. فضای تعلیق شاه کلید اوضاع سیاسی ایران در سال های اخیر است (اینجا بخوانید). عدم تصمیم گیری در مورد مسیر کلی سیاست ورزی کشور، عدم توافق جدی با غرب و همزمان، عدم رویارویی جدی با غرب، عدم اتحاد کامل با شرق و در عین حال، نزدیکی به کشورهای شرقی و ... از عناصر اصلی سیاست ورزی ایرانی در دهه های اخیر بوده است.

از ویژگی های اصلی بازار تعلیقی، عدم آرامش روانی است. بازار نمی داند در آینده چه اتفاقی برایش می افتد، از جریان سیاسی کشور، مسیر سیاست ورزی و ریل گذاری اقتصادی باخبر نیست و به همین دلیل، به سرعت دچار ترس و نگرانی می شود و پیش از وقوع حوادث سیاسی، درباره آینده اش تصمیم می گیرد.

به همین دلیل، با شنیدن خبرهای امیدوارکننده دچار آرامش می شود و با شنیدن خبرهای بد، ملتهب می گردد. نمونه های فراوانی از این قاعده داریم. برای مثال، بازار ارز ایران در چند سال اخیر با انتشار یک خبر از توافق هسته ای نزولی می شد و با تکذیب آن مجددا روند صعود را پیش می گرفت (اینجا بخوانید).

IMG_20240414_213726_632

چگونه حمله ایران به اسرائیل نرخ دلار را منفجر نکرد؟

قاعده فوق در جریان اخیر نیز به خوبی خود را نشان داد. بازارهای مختلف به خصوص بازار ارز، بعد از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران دچار التهاب شدند. آرامش روانی بازار از بین رفت، چرا که بازار احساس خطر کرده بود و می دانست ایران به طور قطع به حمله اسرائیل پاسخ خواهد داد.

با این حال، بازار نیز همچون تحلیلگران و ناظران سیاسی هیچ درکی از میزان و درجه پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری اش نداشت و نمی دانست حمله ایران به اسرائیل به پاسخ مجدد تل آویو و جنگ بزرگ خواهد انجامید یا نه. به همین دلیل، بازار با یک التهاب و تعلیق بزرگ مواجه شد و نرخ ارز بالا رفت.

بعد از شروع حمله بزرگ ایران به اسرائیل نرخ ارز بالا و بالاتر رفت. براساس گزارش ها، در ساعات اولیه حمله نرخ ارز (دلار) در کانال‌ های تلگرامی افزایش یافت و به نزدیکی ۷۰ هزار تومان رسید. میزان هجوم ایران به اسرائیل بسیار وسیع بود. تعداد پهپادها، تعداد موشک ها و همچنین، گروه ها و کشورهای درگیر همه و همه نشان از این داشتند که منطقه آماده جنگ بزرگ می شود.

با این حال، با فرا رسیدن صبح روند افزایشی ارز کنترل شد. ناظران متوجه شدند که حمله ایران به اسرائیل به پایان رسیده است. با آرام شدن اوضاع، مشخص شد ایران چند پایگاه نظامی را در فلسطین اشغالی هدف قرار داده است، هیچ منطقه غیر نظامی مورد حمله قرار نگرفته و تلفات انسانی حملات نیز زیاد نبوده است. آنطور که یکی از کارشناسان سیاسی صدا و سیما اعلام کرد، حمله بزرگ ایران به اسرائیل صرفا یک «سیلی» به گوش رژیم صهیونیستی بود و نه «انتقام سخت». ایران توانست با هوشمندی حمله ای بزرگ ترتیب دهد که در عین رعایت حدود و ترساندن اسرائیل، از خطوط قرمز رد نشده و دشمن را تحریک نکند.

مساله فوق به آرامش بازار انجامید. بازار حس کرد که خطر جنگ بزرگ کمتر از قبل شده است. در نتیجه، نرخ دلار به سرعت روند کاهشی یافت و مجددا در کانال 66 الی 64 هزار تومان قرار گرفت.

آیا روزهای آینده برای دلار و ارز روزهای تاریکی خواهد بود؟

در حال حاضر، روند بازار تعلیقی است. هنوز مشخص نیست که رژیم صهیونیستی چه پاسخی به حملات ایران خواهد داد؟ تصمیمات مقامات اسرائیل و آمریکا بازتابی سریع و وسیع در بازارهای داخلی به خصوص بازار ارز خواهند داشت. این تاثیرات خود را در همین چند روز نشان خواهد داد و احتمالا بیم و امید بازار را نسبت به حوادث سیاسی نشان دهد.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 51
  • ناشناس
    1

    یعنی الان که دلار از 70 به 65 کاهش یافته خوشحال باشیم؟ پس چرا از صعود 23 هزار به 65 هزار سکته نکنیم؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      26

      چون نرخ واقعی هست

    • ناشناس
      10

      اونقدر از رده خارج هستید نمی دونید سرمایه دارها نرخ دلار رو تعیین میکنند و گران نمی خرند. اونها گران نمی خرند ولی یک عده با حول و ولع دنبال دلار ۱۰۰ تومنی هستند. بخر که باید سرت کلاه بره دو ماه دیگه بزنی تو سرت

    • ناشناس
      1

      چراش معلومه قیمت دلار رو خودشون تعیین میکنند افزایش و کاهش در دست خودشان ولی موقع افزایش از کلمه دلال استفاده میکنند و فکر میکنند همه مثل خودشون نفهم تشریف دارن

    • ناشناس
      5

      دلار الآن در کف قیمت قرار داره. آماده جهش بعدی هست. تا آخر سال به ۱۰۰ هزار تومان می‌رسه. ریال به‌زودی پودر خواهد شد.

    • ناشناس
      4

      عزیزم وقتی بیشتر از تورم بالا می‌رود یعنی دلال بازی هست مانند چند روز قبل و نه الان که بر مبنای تورم هست

    • ناشناس
      2

      مگه تو رفتی دلار خریدی که میگی شده 65 هروقت دلار خریدی نرخش رو هم اعلام کن هیچکس بجز سامانه تعیین نرخ ارز حق تعیین نرخ ارز ترجیحی رو نداره وقیمت ارز آزاد فیکه و دارای حباب

    • ناشناس
      0

      وقتی اسرائیل به کنسولگری حمله کرد دلار بالا رفت و وقتی ایران حمله کرد پایین اومد پس هرچه ایران حمله کنه واسرائیل کم بیاره وضع اقتصادی بهبود پیدا می‌کنه (علی رغم هزینه تسلیحات)پس هرچی موشک وپهباد دارید بزنید ازاین وضعیت اقتصادی خارج شیم

  • ناشناس
    0

    توان اقتصادی در جامعه جهت افزایش قیمت ارز وجود ندارد لطفا دلالان و مافیا و تحریک شوندگان آرامش خود را حفظ نمایید.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      توخودت سرمایه اندرو کجا گذاشتی؟طلا،سکه،ارز،تولید، بورس و..‌. بگو کجا تابگم این باور خودته یا تبلیغات

  • ناشناس
    1

    بازار تحلیل گر سیاسی نمی شود .
    یک فرمول ساده اقتصادی است
    ، عرضه و تقاضا و احتکار و طمع افزایش نرخ باعث التهاب و افزایش قیمت می شود.

  • ناشناس
    5

    اسرائیل حمله کنه دلار منفجر میشه

  • ناشناس
    1

    بقول مهران مدیری در سریال هیولا:
    دلار اگه از ۴ هزار بشه ۱۲ هزار خوشحال میشید یا از ۲۰ هزار بشه ۱۲ هزار ؟؟؟؟؟

  • ناشناس
    0

    دلار و طلا تا این مسولین باشن روز تاریک نخواهند دید روز تاریک فقط مال مردم بدبخت است

  • تلخ و حق !!!!!!
    2

    سیاست خارجی هر کشوری کفایت و درایت نشان دهد و برای اهدافش تهاجمی باشد قطعا تامین کننده منافع ملی وضد جنگ و ضد تورم خواهد بود . البته برخی جریانات سیاسی که از دوم خرداد به این ور نازک و نارنجی شده اند و از عبارات تهاجم و حمله می ترسند باید یاد داد که سیاست خارجی تهاجمی غیر از سیاست خارجی ماجراجویانه می باشد .

    نظرات شما -
    • بشین آقای بی غم
      0

      تهاجمی یعنی چه ؟؟؟؟احتمالا تو رفیق خاوری هستی و دلال تحریم هستی و‌بالش و لحافت پر از دلار کردی و یه شب پرواز می کنی به کانادا با شلوارک و ...

  • ناشناس
    0

    یعنی الان ۶۷ انفجار نیست

  • ناشناس
    0

    چون همیشه در جنگ هستیم جنگ مال امروز دیروز و فردا نیست ما همیشه در جنگیم بر منکرش لعنت.

  • ناشناس
    0

    چونکه از ابتدا قرار نبود با وجود ۱۳ روز هماهنگی و اطلاع قبلی به آمریکا مانند حمله به عین الأسد به حمله ایران پاسخی داده شود و جنگ ادامه دار باشد!

  • ناشناس
    0

    حقوق ریالی با خرج دلاری ؟؟؟این خودش یک تنه جنگ اتمی هستش

    نظرات شما -
    • ناشناس
      5

      لیاقت مردم ایران بدتر از اینهاست!!
      خودشان این مسیر را انتخاب کرده اند!

    • ناشناس
      0

      خوشبحال کسانی که پول داشتند و رفتن و راحت شدن

  • ناشناس
    1

    دلار ۲۳تومنی در عرض دوسال شده ۶۵

  • ناشناس
    1

    آنچنان بازار بازار نوشته انگار دلار ۵۰۰ تومنی شده ۵۱۰ تومن خجالت بکشید دلار ۶۵ تومنی به حرف اما دلار ۹۰ تومنی تو خرج ...این همه تعریف و تمجید نداره

  • ناشناس
    22

    اتفاقا خبر حمله ایران و چه در زمان عملیات باید دلار را می‌آورد پایین و نه بالا اما دلالان غرب گدا....

  • غرب گدا
    2

    از اینکه دلار رفته بالا تعجب نکردم.همینه همینه

  • ناشناس
    0

    یک خواهش. لطفا یک گزارش بدید که بعد از حمله ایران به اسرائیل نرخ دلار، قیمت خودرو، قیمت اجاره خانه و سایر موارد در اسرائیل چقدر تغییر کرده است.

  • ناشناس
    1

    چون جزو معدود مواردی بود که به صلاح دولت نبود سوئ استفاده کند دلار را 40-50درصد گرون کند .این دفعه باید ادعای موفقیت واقتدار میکرد .

  • ناشناس
    0

    من سوات ندارم شما که ملا رفتین بمن بگین وقتی ماشین10000 دلاری تو مملکت 3میلیارد فروخته میشه .دلاری چند حساب میشه .

  • ناشناس
    0

    درد من تنهایی نیست بلکه مرگ ملتی است که گدایی را قناعت و بی عرضگی را صبر و لبخندی بر لب این حماقت را حکمت خداوند می دانند. گاندی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      همه بدبختی‌های ایران از بی‌سوادی و جهالت مردمه. حیف ایران.

  • ناشناس
    1

    به‌هیچ‌وجه ریال نگه ندارید. مطمئن باشید در آینده نزدیک ریال کیلویی میشه! مثلاً میری یک کیلو سیب‌زمینی بخری، یارو میگه بیست کیلو میشه! یعنی باید بیست کیلو ریال بدهی تا یک کیلو سیب‌زمینی بخری! با گونی و وانت پول جابه‌جا می‌کنند. نابودی کامل اقتصادی و ابرتورم فلاکت‌بار. وقتی سیاست‌های اقتصادی دولت غلطه، نتایج فاجعه‌بار رخ می‌دهد. حالا این وسط تنش‌های سیاسی هم مزید بر علّت خواهد شد و اوضاع رو خراب‌تر می‌کنه ولی ریشه مشکلات در سیاست‌های غلط اقتصادی خود دولت هست.

  • ناشناس
    0

    اینهانشانه های بازار دولتی و بازار خصوی دولتی(خصولتی) است و خبری از بازار ازاد کار امد موثر در ان نیست.

  • فاطمه حیدری
    6

    من که خیلی خوشحال هستم هم خونه دارم همش ماشین هم سکه و طلا ارز خدا را شکر از وقتی دلار رفت بالا من میلیاردر شدم یا مهدی ادرکنی ادرکنی

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دست خط تو شبیه فاطمه حیدری نیست...

  • ناشناس
    0

    مهم ترین دلیل بلاتکلیفی بازار ایران و رکود تورمی در بازار ایران،
    یارانه پنهان سوخت و بنزین هواپیمای دولتی و
    وجود ارز دولتی است.
    و عدم پرداخت یارانه ها به طور مستقیم فقط به ایرانیان است

  • ناشناس
    1

    لعنت به صهیونیست داخلی ،اسرائیل که دشمن روبرو هست وتکلیفش معلوم ،امان از زالوهای داخلی

  • ناشناس
    0

    پس شما فکر می کردی دلار میشد یک میلیون

  • رضا
    1

    چون دلار را دولت برای جبران کسر بودجه گران میکند به وقتش بازم میره بالا نگران نباشید

  • ناشناس
    2

    غصه نخورید عوضش دولت با جریمه های بیخود و جریمه کشف حجاب بودجه حوزه علمیه و حماس رو تامین میکنه .

  • ناشناس
    0

    به زودی دلار هم منفجر میشه ولی تنها به ضرر قشر فقیره سرمایه دار باز سروتمند میشه پس این کارها به نفع سرمایه داره

  • صدیقه
    0

    معلومه چون نرخ دلار هم مثل خیلی از مشکلات داخلی بوسیله مافیا اداره میشه مافیایی که پشتش نفوذی ها و جیره خورهای اسرائیل و آمریکا هستن که توی این اوضاع اقتصادی که اسرائیل و آمریکا هزینه جنگ رو دادن احتمالا دیگه هزینه این اجیر کرده هاشونو ندادن اونا هم تلاشی برا افزایش نرخ دلار نکردن همین و بس .... هیچ تحلیل دیگه ای نمی تونه درست باشه

  • ناشناس
    0

    خواندن بعضی از این اظهارنظرها بیشتر از تورم و گرانی و ... باعث رنج آدم می‌شود.

  • lkbhjkb
    0

    مثلا اگه چقدر میشد شما خوشحال میشدید

  • ناشناس
    0

    امیدوارم اسرائیل حمله نکنه!!!
    که اگر حمله کنه دلار خیلی بالا میره.
    از یک سو یه عده هجوم میارن برای خرید
    دلال ها هم که حالشون معلومه .
    در نهایت دودش تو چشم مردم میره.
    مردم رنج کشیده‌ای که هشتشون . گرو . نه‌شونه

  • ناشناس
    0

    چند وقت دیگه از سرتاسر دنیا تو صرافی هایشون صف می بندند برای خرید ریال ایران

  • هادی
    0

    دلار بالا نره تورم نشه جنگ شد که شد من حاضرم بمیرم ولی تورم نباشه

  • ناشناس
    0

    بادش بخیر، یه زمانی دلار ۷ تومن بود، اما حالا کار ما به جایی رسیده که اگه قیمتش ۶۴ تومن باشه، باید کلاه رو بندازیم هوا و خوشحال باشیم؟!واقعا که؟!😞😳🤔😠

  • رضایی
    0

    جیب صاحبان قدرت واقعی بقیه اش قدرت شعاریه است تحریم از داخل و مسکن هم همین بوده گزارش داره اداره مون داد خوندیم

  • ناشناس
    0

    این خود نشانه گویای این واقعیت است که بازار ارزهم دست همان سیاست میدانی و میدان سیاست است.

  • رضا
    0

    از نظر شما دلار چند بشه انفجار رخ داده ؟
    700 تومان خوب است ؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها