لوازم و ابزار مکانیکی خودرو شامل چیست و چه کاربردی دارند؟

شناسایی لوازم و ابزار مکانیکی چه برای یک فرد مبتدی که در حال یادگیری اصول اولیه مکانیک است و چه برای یک کاربر خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

لوازم و ابزار مکانیکی خودرو شامل چیست و چه کاربردی دارند؟

در واقع برای تعمیر یک خودرو، در کنار دانش و مهارت لازم، داشتن یک جعبه ابزار مجهز که نسبت به کارایی آن‌ها شناخت کافی دارید، لازم و ضروری است. در این صورت اگر به تازگی برای خود اتومبیل خریده اید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتماً یک جعبه ابزار شامل اساسی ترین لوازم مکانیکی خودرو تهیه کنید و در قدم بعدی جهت شناسایی آن‌ها از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. شما می‌توانید خرید لوازم و تجهیزات مکانیکی خود را از تولزیاب انجام دهید و ضمن خرید از راهنمایی مشاوران آن‌ها کمک بگیرید.

معرفی ابزار مکانیکی خودرو

به طور کلی لوازم و تجهیزات مکانیکی مجموعه ای از تجهیزات هستند که جهت تعمیر و نگهداری انواع خودرو در تعمیرگاه‌ها و گاراژهای مکانیکی و حتی توسط کاربرهای خودروهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. در رابطه با انواع ابزار مکانیکی، یک سری لوازم وجود دارند که به عنوان ابزارهای اولیه جهت شروع کار روی ماشین مورد نیاز هستند. در مقابل یک سری ابزار مخصوص مکانیکی وجود دارند که در تعمیرات پیچیده تر به کار می‌روند. در ادامه به معرفی هر کدام از این ابزارها می‌پردازیم.

جعبه ابزار

جعبه ابزار را می‌توان ابزاری ضروری برای هر خودرویی معرفی کرد. به این ترتیب در مواقعی که ماشین ایراد جزئی پیدا می‌کند، حین سفر یا در مواقع اضطراری، می‌توانید با استفاده از جعبه ابزار خودروی خود، بدون رفتن به تعمیرگاه، مشکل را حل کنید. بر این اساس بهتر است همیشه یک جعبه ابزار مجهز در خودرو خود داشته باشید. برای خرید یک جعبه ابزار کامل بهتر است از قبل با لوازم و ابزار آلات مکانیکی رایج در تعمیر انواع خودروها آشنا باشید.

ابزار و لوازم مکانیکی خودرو شامل چیست؟ - تصویر 2

از آنجایی که یک جعبه ابزار در خودرو نقش جعبه کمک‌های اولیه را دارد متشکل از انواع گیره‌ها، پیچ گوشتی‌ها، دستگاه‌های کندوکاو و بسیاری از موارد دیگر است تا بتوان با کمک این ابزارها، تا زمان رسیدن به تعمیرگاه مشکل خودرو را حل کرد. همچنین در مواقعی که نیاز به تعمیر سریع خودروست مانند تعویض تایر خودرو، می‌توان با استفاده از آچارها و دیگر ابزار مخصوص مکانیکی خودرو، مسئله را برطرف کرد. از مهم ترین ابزار مکانیکی خودرو در جعبه ابزار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع آچار و پیچ گوشتی
  • انبردست، سیم چین و چکش
  • سیم یدک کش ماشین
  • کابل شارژ باتری ماشین
  • زنجیر، جک و آچار چرخ
  • چراغ قوه و لوازم محافظتی
  • نوار چسب مخصوص فلز و پلاستیک
  • مثلث احتیاط

ست کامل آچار و پیچ گوشتی

انواع آچار و پیچ گوشتی‌ها جزء مهم‌ترین ابزار الات مکانیکی به شمار می‌آیند که در داخل جعبه ابزار خودرو یافت می‌شوند. این دسته ابزارها آچارهایی مخصوص پیچ و مهره با اندازه‌ها و اشکال مختلف هستند که با توجه به نوع پیچ یا مهره می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. از آنجایی آچارها به عنوان یکی از انواع ابزار مکانیکی خودرو بسیار کاربردی هستند، لازم است برای خرید آن‌ها دقت کرده و از فروشگاه‌های فروش تجهیزات مکانیکی خودرو معتبر، محصول مورد نظر خود را خریداری کنید.

به عنوان مثال خرید ترکمتر دیجیتال را می‌توانید از فروشگاه تولزیاب که یک فروشگاه تخصصی فروش ابزار آلات است انجام دهید که در زمینه فروش اینترنتی سابقه ۱۰ ساله دارد.

انواع مختلف آچارها در سایزها و نمره‌های مختلف، پیچ گوشتی‌های چهارسو و دوسو، انواع آچار تخت و انگشتی از جمله ابزارهای پر کاربرد برای رفع نواقص جزئی در خودروها هستند. از این ابزارها می‌توان در مواردی که پیچ‌های خودرو نیمه باز شده اند و نیاز به سفت کردن دارند استفاده کرد تا ایراد جزئی به راحتی رفع شده و منجر به بروز مشکلات بزرگ تر نشود.

ابزارهای دستی و وسایل برش

ابزار و لوازم مکانیکی خودرو شامل چیست؟ - تصویر 3

ابزارهای دستی شامل مته‌ها و دستگاه‌های حفاری جهت حفر و گیره گیری سطوح مختلف فلزی، دستگاه برش مانند چرخ‌های برش و قیچی‌ها، پیچ گوشتی و چکش از جمله ابزار مکانیکی هستند جهت انجام کارهای ساده و دم دستی به کار می‌روند.

کمپرسور هوا

یکی از انواع ابزار تخصصی مکانیکی، پمپ‌ یا کمپرسور هوا است. این ابزار را می‌توان از جمله ابزارهای مهم به شمار آورد و در تعمیرات و مکانیکی خودرو کاربرد ویژه ای دارد. از این ابزار جهت فشرده کردن هوا با هدف استفاده در سیستم‌های هوارسانی، تعمیرات لاستیک، رنگ، شیشه و بسیاری از موارد استفاده می‌شود.

از جمله کاربردهای مهم این ابزار، پاکسازی قطعات مختلف ماشین از جمله شیلنگ‌های هوارسانی، تأمین باد فشرده در ابزارهایی همچون بکس بادی و پر کردن لاستیک‌هاست. در واقع با بهره‌گیری از کمپرسور هوا می‌توان با تزریق هوای فشرده به سیستم هوارسانی، گرد و غبار و خاک‌های موجود در شلنگ‌ها را از بین برد.

برای خرید و اطلاع از قیمت بکس بادی ماشین سنگین می‌توانید به فروشگاه‌های آنلاین معتبر همچون تولزیاب مراجعه کنید.

علاوه بر پر کردن لاستیک‌ها، تنظیم فشار باد لاستیک‌ها جهت ایجاد فشار لازم برای راندن ماشین با استفاده از کمپرسور هوا صورت می‌گیرد. این ابزار همچنین در تعمیرات مکانیکی در راستای بهبود عملکرد خودرو بسیار مؤثر است. به این صورت که با تزریق هوای فشرده به داخل سیستم‌های روغن رسانی، سیستم‌های خنک کننده و سایر سیستم‌های مکانیکی، مانع از ایجاد خطا و نقص فنی در خودرو شد.

مترها و ابزارهای انداره گیری

این نوع ابزارها شامل مواردی همچون مترهای چندمنظوره، کالیپر، فشار سنج باد لاستیک‌ها و بسیاری از موارد دیگر می‌شوند. از فشار سنج همانطور که از نام آن مشخص است جهت انداره گیری فشار هوا لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. عملکرد این ابزار به این صورت است که با استفاده از یک سنسور فشار، میزان فشار هوای لاستیک اندازه گیری خواهد شد.

با استفاده از فشار سنج که در دو نوع دیجیتالی و آنالوگ عرضه می‌شود، علاوه بر بررسی میزان فشار هوا در لاستیک‌ها، افزایش عمر لاستیک‌ها، کاهش مصرف سوخت و افزایش امنیت در رانندگی تأمین می‌شود.

کیت‌های تعمیرات

این گروه ابزار شامل کیت تعمیرات ترمز، کیت تعمیرات دسته دنده، کیت بلبرینگ چرخ، کیک خنک کننده، کیت قرقره و بسیاری از موارد دیگر می‌شود که در کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این میان کیت خنک کننده همان پمپ وکیوم (AC) است. کیت بلبرینگ را می‌توان جایگزینی برای چکش‌های قدیمی به شمار آورد، با این تفاوت که کیت بلبرینگ دقیق تر است.

کیت قرقره هم جهت تعمیر دینام، کمپرسور یا قطعاتی که از طریق تسمه تغذیه می‌شوند، به کار می‌رود.

ابزارهای خاص مانند فیلترگیر

ابزار و لوازم مکانیکی خودرو شامل چیست؟ - تصویر 4

فیلترگیر یا آچار فیلتر روغن ابزاری است که جهت تعویض روغن خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ابزار مکانیکی، میزان کشش روی فیلتر را آسان کرده، از این رو از نریختن روغن روی زمین می‌توان اطمینان حاصل کرد.

موارد فوق از جمله لوازم و تجهیزات مکانیکی خودرو هستند که برای استفاده یک کاربر خودرو یا افراد مشغول در کارگاه‌های مکانیکی کمک کننده خواهد بود. با این حال علاوه بر موارد فوق بسیاری از ابزارهای جدید مکانیکی به بازار عرضه شده اند که افراد متخصص می‌توانند جهت راه اندازی کارگاه مکانیکی خود خریداری کنند.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها