چرا دولت رئیسی انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز نیمایی و دولتی را متوقف کرد؟

با روی کار آمدن دولت رییسی، کم‌کم مشخص شد که نسبت دولت او با شفافیت چیست. در نخستین اقدام، بانک مرکزی دولت رییسی، انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی را متوقف کرد.

چرا دولت رئیسی انتشار اسامی دریافت کنندگان ارز نیمایی و دولتی را متوقف کرد؟

گزارش زیر درباره توقف انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی در دولت رئیسی نوشته شده است.

در بخشی از این مطلب آمده است: 

با روی کار آمدن دولت رییسی، کم‌کم مشخص شد که نسبت دولت او با شفافیت چیست. در نخستین اقدام، بانک مرکزی دولت رییسی، انتشار اسامی دریافت‌کنندگان ارز نیمایی و دولتی را متوقف کرد. در دولت دوم حسن روحانی و پس از آنکه ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی اختصاص یافت، دولت خود را ملزم کرد تا برای شفاف شدن تخصیص‌ها و جلوگیری از فساد و همچنین نظارت افکار عمومی بر دریافت‌کنندگان ارزهای ترجیحی و نیمایی، تقریبا هر ماه فهرست به‌روز شده این افراد حقیقی و حقوقی را منتشر کند. این اقدام تا خرداد ماه 1400 ادامه داشت و آخرین فهرستی که منتشر شد، 12 خرداد ماه بر روی وبسایت بانک مرکزی منتشر شد. این فهرست‌ها، شامل اسامی اشخاص حقیقی و حقوقی به همراه میزان و نرخ و نوع ارز دریافتی بود. همچنین نیمایی یا ترجیحی بودن ارز نیز در فهرست‌های جداگانه مشخص می‌شد.

اما بانک مرکزی پس از روی کار آمدن دولت ابراهیم رییسی، این شفاف‌سازی را متوقف کرد و حتی یک لیست هم برای نمونه منتشر نکرد.

انتشار چنین فهرست‌هایی به دلیل اینکه در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد، می‌تواند باعث تنویر افکار عمومی شده و مشخص کند که کدام اشخاص حقیقی و حقوقی از امتیاز ارز دولتی برای واردات استفاده کرده و می‌کنند؛ با توقف انتشار این فهرست‌ها اینگونه به نظر می‌رسد که انگار واهمه‌ای در مجموعه دولت از بابت اعلام اسامی وجود داشته باشد. اگر فهرست دریافت‌کنندگان ارز ترجیحی و نیمایی و بعد از اردیبهشت 1401، فهرست دریافت‌کنندگان ارز دولتی در اختیار افکار عمومی قرار می‌گرفت، شاید می‌توانست از فسادهایی که بیخ گوش ابراهیم رییسی در دولت رخ داده جلوگیری کند. یک مورد این فسادها، فساد گسترده در وزارت کشاورزی و در ماجرای واردات نهاده‌های دامی بود.

منبع: اعتماد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    0

    چرا؟؟؟؟،،،،
    چون فاصله قیمت نیمایی و آزاد زیاد شده وفقط به خودیها میدن

  • ناشناس
    0

    چرا متوقف کرد؟ چون لیاقت مردم ایران بدتر از اینهاست!!

  • ناشناس
    0

    واقعا کسی هست که ندونه ؟؟؟؟؟

  • چای دبش باغ ازگل
    0

    دولت شریک دزدان است!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها