هزینه سفر ایرانی ها به ترکیه با کاهش ارزش لیر ارزان تر شد

با کاهش ارزش لیر در مقابل دلار، بهای پول ترکیه در بازار ارز ایران نیز کاهش یافته و به هزار و ۸۷۵تومان رسیده است. روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا به ۳۲لیر رسید؛ موضوعی که در کنار افزایش ارز مسافرتی، به نفع مسافران نوروزی با مقصد ترکیه است.

هزینه سفر ایرانی ها به ترکیه با کاهش ارزش لیر ارزان تر شد

روز گذشته ارزش هر دلار آمریکا به ۳۲.۰۴ لیر رسید. نگاهی به روند قیمتی لیر در یک سال گذشته نشان می‌دهد که روند کاهش ارزش آن همزمان با انتخاب مجدد رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری آغاز شد و با افزایش نرخ بهره تداوم پیدا کرد. کارشناسان اقتصادی معتقدند که احتمال کاهش ارزش لیر در ماه‌های آینده نیز وجود دارد. با‌این‌حال از نیمه سال جاری تاثیر سیاست‌های انقباضی ترکیه در یک سال گذشته نمایان خواهد شد و بازار ارز ترکیه روی ثبات را خواهد دید.

نگاهی به بازار ارز ایران نیز نشان می‌دهد که قیمت هر لیر ترکیه با کاهش ۱۰ تومانی به هزار و ۸۷۵ تومان رسیده است. با توجه به نزدیکی تعطیلات ابتدای سال و آغاز سفر‌های نوروزی، کاهش ارزش لیر می‌تواند به نفع مسافرانی که به ترکیه سفر می‌کنند باشد. از سوی دیگر انتشار آمار مربوط به بازار کار ترکیه نشان می‌دهد که با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در ماه فوریه، نرخ بیکاری و نرخ اشتغال همزمان افزایش یافته‌اند. در این ماه نرخ بیکاری به ۹.۱ و نرخ اشتغال به ۴۹ درصد رسیده است.

 

مکمل ارز سفر آمد / قیمت هر دلار آمریکا به ۳۲ لیر رسید

هر دلار، ۳۲ لیر

روز گذشته ارزش هر دلار آمریکا به ۳۲.۰۴ لیر رسید. نگاهی به روند ارزش لیر نشان می‌دهد که این پایین‌ترین نرخ لیر به دلار در دو دهه گذشته است. در روز دهم مارس ارزش هر دلار آمریکا به کانال ۳۲ لیر وارد شد. کارشناسان معتقدند کاهش ارزش لیر در ماه‌های ابتدایی سال جاری چندان دور از انتظار نبوده است.

در واقع انتظار می‌رود که در ماه‌های آینده نیز ارزش لیر کاهش و نرخ تورم افزایش یابد. نرخ سالانه تورم ترکیه در ماه فوریه با افزایش ۲.۲ درصدی نسبت به ماه ژانویه به ۶۷ درصد رسیده است. نگاهی به روند قیمت لیر در یک سال گذشته نشان می‌دهد که از ابتدای سال ۲۰۲۳ نرخ لیر تا اواخر ماه مه به‌کندی افزایش یافته؛ با‌این‌حال پس از پیروزی مجدد رجب طیب اردوغان در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، لیر با اولین شوک خود در سال ۲۰۲۳ مواجه شده است.

می‌توان گفت دومین شوک موثر در کاهش ارزش لیر در سال گذشته، افزایش نرخ بهره توسط بانک مرکزی ترکیه در ماه ژوئن بود. در واقع لیر در دو سال گذشته، نسبت به نااطمینانی‌های ایجاد‌شده توسط سیاستگذاران واکنش نشان داده است.

ارزش لیر ترکیه در یک سال گذشته حدود ۶۸ درصد کاهش یافته است. کارشناسان اقتصادی بر این باورند که در ماه‌های آینده، تاثیرات افزایش ۳۶.۵ درصدی نرخ بهره که در سال گذشته اعمال شد، نمایان می‌شود و احتمال آن وجود دارد که لیر روی ثبات نسبی را به خود ببینید. نگاهی به بازار ارز ایران نشان می‌دهد که روز گذشته قیمت هر لیر ترکیه با کاهش ۱۰ تومانی، به هزار و ۸۷۵ تومان رسید. با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات ابتدای سال و آغاز سفر‌های نوروزی، کاهش ارزش لیر می‌تواند به نفع مسافرانی باشد که به ترکیه سفر می‌کنند.

تصویر آماری اشتغال ترکیه

نرخ بیکاری ترکیه در ماه فوریه با افزایش ۰.۲ واحد درصدی نسبت به ماه ژانویه به ۹.۱ درصد رسیده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این بالاترین میزان بیکاری از ماه سپتامبر سال ۲۰۲۳ است. در ماه فوریه جمعیت بیکاران ترکیه با افزایش ۸۵ هزار نفری به ۳ میلیون و ۲۱۴ هزار نفر رسید. البته در این ماه جمعیت شاغلان نیز افزایش ۱۶۰ هزار نفری را تجربه کرده و جمعیت این افراد به ۳۲ میلیون و ۶۲ هزار نفر رسیده است.

در دومین ماه سال ۲۰۲۴ نرخ مشارکت اقتصادی نیز افزایش ۰.۳ واحدی درصدی داشته و به ۵۳.۹ درصد رسیده است؛ علاوه بر این، نرخ اشتغال با افزایش ۰.۲ واحد درصدی، به ۴۹ درصد رسیده است. علاوه بر این، می‌توان گفت نرخ بیکاری جوانان در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال، با افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به ماه ژانویه، به ۱۶.۶ درصد رسیده است.

این میزان برای زنان معادل ۲۱.۱ درصد و برای مردان معادل ۱۴.۱ درصد بوده است. به عبارتی می‌توان گفت افزایش نرخ بیکاری در این ماه متاثر از افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است. در واقع در این ماه افراد بیشتری به کسانی که تا پیش از این در پی یافتن شغل بوده‌اند افزوده شده و نرخ اشتغال و بیکاری به صورت همزمان افزایش یافته است.

نگاهی به آمار‌های بازار کار ترکیه نشان می‌دهد که در یک سال گذشته بیشترین میزان بیکاری مربوط به فوریه سال ۲۰۲۳ است؛ در این ماه نرخ بیکاری ترکیه معادل ۱۰.۱ درصد بوده. کمترین نرخ بیکاری در یک سال گذشته نیز مربوط به اکتبر سال گذشته میلادی، یعنی ۸.۶ درصد است. برخی از کارشناسان بازار کار معتقدند افزایش ۵۰ درصد حداقل دستمزد از ابتدای سال ۲۰۲۴، ورود به بازار کار را تحریک کرده است.

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها