بابایی:حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ باید ۵۰ درصد افزایش یابد

رئیس فراکسیون کارگری مجلس گفت: با توجه به اینکه حقوق کارمندان در سال آینده با در نظر گرفتن افزوده شدن ۳ هزار امتیاز به حقوق آنها حدود ۴۰ درصد افزایش می‌یاید، انتظار این است که حقوق کارگران نیز رشد ۵۰ درصدی را برای سال آینده داشته باشد.

بابایی:حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳ باید ۵۰ درصد افزایش یابد

علی بابایی کارنامی، با اشاره به آغاز جلسات شورای عالی کار برای تعیین مزد سال 1403 کارگران گفت: هر ساله پایان سال بر اساس ماده 41 قانون کار شورای عالی کار نسبت به تعیین حداقل مزد کارگران کشور تصمیم‌گیری می‌کند. 

وی با بیان اینکه ما انتقاداتی به اصل برقراری چنین جلساتی در طول سال داریم چرا که در هیچ جای قانون کار نیامده است که دولت یا وزارت کار صرفاً در پایان سال مزد کارگران را تعیین کند، خاطرنشان کرد: در طول سال باید ماهانه جلسات شورای عالی کار برگزار شود تا بتواند موارد مرتبط با کارگران بویژه تعیین مزد آنها را مورد ارزیابی قرار دهد که متاسفانه این کار اتفاق نمی‌افتد. 

بابایی گفت: نکته بعدی اینکه در این قانون به صراحت آمده است که معیار تعیین مزد کارگران نرخ تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی و سبد معیشت کارگران است که البته باید مورد توافق جمعی بین نمایندگان کارگران و کارفرمایان با محوریت دولت قرار گیرد. 

رئیس فراکسیون کارگری مجلس ادامه داد: متاسفانه تجربه چندین ساله گذشته حاکی از این است که به این واسطه که دولت خود را بزرگترین کارفرما در کشور می‌داند، این استدلال را دارد که هرچه مزد سالیانه را بالاتر تصویب کند، هزینه‌های دولت نیز بالاتر خواهد رفت. به همین دلیل شاهد هستیم که در اکثر مواقع نقطه نظرات نمایندگان کارگری مبنای تصمیم‌ نهایی جلسات مزد قرار نمی‌گیرد. 

بابایی با اشاره به مصوبه مجلس در رابطه با تعیین حقوق کارگران در سال 1403 گفت: بر اساس مصوبه مجلس علاوه بر 20 درصدی که به حقوق کارمندان افزوده می‌شود، یک افزایش 3 هزار امتیازی نیز به حقوق سال آینده کارمندان اعمال می‌شود.  در حقیقت افزایش حقوق کارمندان برای سال آینده 40 درصد خواهد بود. بنابراین با توجه به اینکه عموماً ما برای کارگران 5 تا 7 درصد بیش از کارمندان حقوق افزایش حقوق در نظر می‌گیریم، مزد سال آینده کارگران باید 50 درصد به نسبت سال جاری افزایش داشته باشد. 

وی در پایان تصریح کرد: انتظار ما از دولت به ویژه وزیر کار این است که در تعیین حداقل مزد کارگران تورم انتظاری و سبد معیشت کارگران در کشور را در نظر داشته باشند. 

منبع: تسنیم
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    7

    حقوقمون به ريال و هزينه ها به دلار...
    ريال سير نزولي داره و بي ارزش شده ولي دلار بارزش و همچنان سير صعودي داره

  • فرهادی
    7

    خودت رو سبک نکن و زیاد نظر نده .

  • ناشناس
    5

    وقتی حقوق پایین باشه قدرت خرید پایین میاد وقتی مردم توان خرید نداشته باشند تولید هم نابود میشه

  • ناشناس
    4

    بایدی ک کارگر میخاد و ولش کن ببین دولت و کارفرما چی میخان حتمن ۲۰ درصد

  • الباک کبلاقا
    10

    حقوق کارگران را ده درصد افزایش دهید کافی است

  • ناشناس
    0

    جلسه تعیین حقوق زیاد کش ندید وفیلم بازی نکید
    بگید صولتی خودش تصمیم بگیره و شب و هفته آینده دوشنبه هم اعلام کنه

  • ناشناس
    0

    امروز رفتم برای خونه سوخاری بگیرم دیدم مرغ خیلی گران است نیم کیلو قارچ سوخاری گفتم بگیرم ، کی به کی ، میگم توش مرغه اونم فیله ! یه آقای جوانی با خانمش قبل من بودن ، دو کیلو فیله سوخاری و دو سه کیلو بیف میف و داستانا گرفتن آقای جوان گفت زیاد نیس ، خانمه جوان برگشت گفت میدیم نازی میخوره ، فکر کردم نازی فامیلشونه ، بعد دیدم خانمه با عجله رفت سمت شاسی بلند و خیلی بلند گفت نازی جون فدات نترس اومدم ، دیدم یک سگ تول پشت شیشه روی صندلی ایستاده ، آقا هم کت چرمی شلوار و ژاکت ست حدود ۲۰ میلیونی فقط پول کاپشنش بود ، ما داریم توی این مملکت زندگی می کنیم .
    چه کردید با این ملت

  • ناشناس
    1

    بهتر است جلوی تورم و افزایش گرانی گرفته شوند،
    افزایش حقوقیکه باعث افزایش گرانی بیشتر در کشور شوند دردی از ملت دوا نمیکند.یاحق

  • ناشناس
    1

    لطفا شما همین قیمت کالاها ث خدمات را درسال آینده کنترل کنید افزایش حقوق برای خودتون باشه! ها باریگلا مسئول! مردم را چی فرض میکنین؟ یک درصد افزایش حقوق میدین چندبرابر قیمت کالاها و سایر چیزها،! عموجان خودتونین.....


  • ناشناس
    1

    افزایش حقوقیکه باعث گرانی بیشترشود دردی از مردم دوا نمیکند، بهتر است مسئولین فکری بحال کاهش تورم و گرانی انجام دهند

  • کارگر 24 سال سابقه
    1

    روی سخنم با وزیر کار هست.با له کردن کارگر به کجا میخواهید برسید؟ مگر تولیدات جامعه را همین کارگر نباید بخرد؟ مگر کارگر آدم نیست؟ مگر امام صادق نفرموده حقوق کارگر را قبل از خشک شدن عرقش بدهید؟ الان کارگر حقش رسما چندساله پایمال شده و فقط ضجه می‌زند کاهش قدرت خرید کارگر یعنی نابودی نیروی کار! آیا حواستون هست که کارگر ثلث بلکه کمتر از حقوق چند سال قبلش رو داره میگیره هرچند باسابقه تر شده و شرمنده زن وبچه اش هست ای کاش یه کمیسیون خصوصی بدون دخالت دولت برای حقوق کارگر راه می افتاد ای کاش همایشی برای فقط صدای جماعت کارگر تشکیل بشه ما فقط میتونیم دعا کنیم ما فقط خدارو داریم آیا کسی هست در دولت که بشنود؟؟!! ای کاش عبدالملکی برگردد وزارت کار

  • ناشناس
    0

    تو کشورعراق به کارگر۶۰۰دلار معادل ۳۶میلیون تومان به کارگر ساده میدهند.سال دیگر کارگری در ایران بااین حقوق ۵میلیون تومان که در کشور ایران میدهند.نمیماند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها