کیهان، پشت پرده افزایش عجیب دلار را اعلام کرد/ دولت به دنبال تامین کسری بودجه است؟

روزنامه کیهان نوشت: نوسان دلار در طول امسال به یک چهارم مدت مشابه سال گذشته هم نرسیده اما همین نوسانات محدود هم برای مردم نگران‌کننده است.

کیهان، پشت پرده افزایش عجیب دلار را اعلام کرد/ دولت به دنبال تامین کسری بودجه است؟

این روزنامه صبح نوشت: نرخ ارز در هفته‌های اخیر همانند رویه سالیان گذشته در روزهای پایانی سال دچار نوسان شده است. هرچند نوسان دلار در طول امسال به یک چهارم مدت مشابه سال گذشته هم نرسیده، اما همین نوسانات محدود هم برای مردم نگران‌کننده است. این نوسانات دلایل مختلفی دارد. مهم‌ترین دلیل اقتصادی افزایش نرخ دلار در دو سال اخیر، حاکم شدن یک رویه غیرعلمی است که تفاضل تورم ایران و آمریکا را مبنای افزایش قیمت دلار قرار می‌دهد.

همچنین زیاده خواهی برخی صادرکنندگان دولتی و خصولتی که از رانت‌های مختلف هم برخوردار هستند با حمایت برخی افراد و جریانات درون دولت، به این افزایش‌ها دامن زده است. برخی کانال‌های فضای مجازی هم که بیشتر داخلی هستند نقش زیادی در گرانی دلار بازی کرده و می‌کنند. افزایش تقاضای دلار در آخر سال برای مسافرت یا سایر تقاضاها و کاندیداتوری ترامپ هم دلایل دیگری است.

البته این بدبینی در مردم هم ایجاد شده که بخش‌هایی از دولت به دنبال تامین کسری بودجه از راه افزایش نرخ ارز هستند. با این‌حال، تجربه تثبیت نرخ دلار در ۱۰ ماهه امسال و سپس افزایش آن در دو ماه اخیر، کاملاً شفاف کرد که عوامل داخلی بسیار بیش از تحریم، در گرانی دلار طی سال‌های اخیر نقش داشته و دارند.

ضمن اینکه به گفته کارشناسان هیچ دلیل بنیادین اقتصادی برای افزایش قیمت ارز در سال جاری وجود نداشته و ندارد. جنگ غزه هم از ماه‌ها قبل از گرانی ارز آغاز شده و نمی‌تواند دلیل افزایش نرخ ارز باشد. بنابراین، چربش انگیزه‌های سیاسی‌کارانه برای تاثیرگذاری منفی بر راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات مجلس، دلیل اصلی افزایش قیمت دلار بوده و انگیزه‌های زیاده‌خواهانه اقتصادی با آن همراه شده و البته آن تاثیری که بدخواهان ملت ایران می‌خواستند نداشته است.

لزوم همراهی بخش‌های مختلف دولت در بحث ارز

به گفته کارشناسان، تخلیه بار سفرهای نوروزی و همزمانی نوروز و ماه مبارک رمضان، موجب کاهش سنتی تقاضا در بازار ارز و طلا می‌شود و قاعدتاً باید نرخ ارز کاهش یابد. شرط این مسئله، مهار طمع برخی صادرکنندگان از سوی دولت و شناسایی و برکناری عوامل دولتی حامی آن است.

البته عملکرد بانک مرکزی در هفته‌های پیش رو خیلی مهم است. باید دید دورخیز بازارساز برای عرضه طلا در مرکز مبادله که ظاهراً در چند نوبت تا آخر سال انجام می‌شود و همچنین مداخله در بازار درهم و دلار به چه صورت انجام می‌گیرد.

با توجه به اعلام گمرک مبنی بر مازاد تجاری ۱۹ میلیارد دلاری (نفت و غیرنفت) کشور در ۱۱ ماهه امسال و دو برابر شدن ارز مسافری از ۵۰۰ به یکهزار یورو، ظاهراً دست بازارساز برای مداخله باز است. بر این اساس اگر بانک مرکزی به آنچه می‌گوید عمل کند و دیگر بخش‌های دولت همراهی کنند وضعیت می‌تواند تا حدودی تغییر کند.

کارشناسان اعتقاد دارند بانک مرکزی تنها یکی از بازیگران بازار است و همه جریان‌های ارزی زیر دست او نیست. بنابراین برای رفتارشناسی ارز، باید عملکرد سایر دستگاه‌های مجری و قانونگذار مانند وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، بهداشت، برخی نهادهای دیگر و حتی مجلس هم زیر ذره‌بین قرار داد.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 16
  • ناشناس
    1

    فعلا جا دارد ، مگه آقا محسن رضایی جلوشو بگیره
    بعدش مگه زاکانی

  • همرزم هادی
    2

    فعلا خر شان از پل شکسته گذشته تا انتخابات بعدی ؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بله .....یک سال مانده به انتخابات قیمت دلار ثابت بود ولی بعداز انتخابات شروع به افزایشی شد
      یعنی همه تحریم‌ها و نقدینگی‌ها بهانه بوده

  • محمودزاده
    0

    اگر راست میگوید چرا دولت با انان برخورد نمی کند با حجاب دختر بچه مردم کار دارید بچه های که اینک به سن نوجوانانی رسیدن و برای اینکه حضور خود را در جامعه اعلام کنند باید یک وسیله ای برای اعلام حضور داشته باشند در مجلس قانون پلیس سرشان شاید بازار ارز در دست پسر خاله های اقایان است

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      اگه فسادی هست باید برخورد بشه، ولی این چه ربطی داره به حجاب؟
      یعنی هر کس برای اعلام وجود باید حریم قانون و کلام خدا و حریم جامعه رو نادیده بگیره؟
      پس این همه کسانی که رعایت میکنن و اتفاقا همین نوجوانایی هستن که مال این نسل هم هستن و رعایت میکنن چی هست؟

  • ناشناس
    0

    عجب کشفی کرده طفلک سوال اینه که خودش تنهایی به این نتیجه رسید یا کسی کمکش کرده؟
    خخخخخخخ

  • ناشناس
    1

    اقای تعزیرات چراورود نمی کنی قیمت مسکن دلار طلا و فقط زورت به ما راننده ی بیچاره ی اسنپ مفت بر رسیده که اونم دیگه کسی کار نمی کنه ایا دین ووجدان دارید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      تعزیرات به احتکار ملک توسط بانکها و موسسات و.سازمانها کاری ندارد.

  • تلمبه
    0

    به قول آقای زاکانی از بی غیرتی بی لیاقتی و ندانم کاری مسئولان هستش حالا توپ بندازین تو زمین سال نو و ترامپ صورت مسأله باک نمیشه

  • بازنشسته
    0

    عجیبه روزنامه کیهان اینبار نگفته مقصر دولت قبل هست؟؟؟معمولا تمام مشکلات مقصر دولت قبل بیان میکنه اما اینبار 🤔🤔

  • ناشناس
    3

    بی‌راه نگفته

  • ناشناس
    0

    حاج حسین،آیا برای دولت های گذشته هم اینطور،ناز و مخملی و مامانی،نقد می نوشتی؟؟؟خدا کمی ایمان و انصاف بهت بده،مردم له و لورده شده اند و تو نفست از جای گرم بلند میشه،چون پست و مقامت دائمی است و هیچ دادگاهی هم ترا محاکمه و برکنار نمی کند،پرده آهنین زمان جنگ سرد،الان درب روزنامه کیهان کشیده شده است!!!!!

  • یک شهروند
    0

    خب هر چند سال یکبار مملکت رو بدست افراد بی تجربه دادن از یک طرف و ستیز با جهان از طرف دیگر نتجه اش همین می شود.
    ولی یک پیشنهاد هم می توان داشضت دوره بعدی مملکت را بدست مدیر مسئول فرهیخته و همه چیز تمام کیهان بدهند تا حرفهای بی سر و ته ای را که می زند در ورطه عمل پیاده کند شاید اوضاع بهتر شد. خخخخ

  • ناشناس
    0

    این همه گرانی قیمت دلار درست نیست
    مردم توان خریدن هر اقلامی رو ندارند
    باتشکر

  • ناشناس
    0

    بله اقتصاد رها شده وناتوان درمدیریت اقتصادی وپولی بالاخره به یک جاهای ناخوشایندی سرباز خواهد کرد .یه روز گفتند دلار۴۲۰۰۰ریال یه روزدیگه گفتند حذف دلار ازبازارهای مالی یه روز دیگه گفتند صبرکنید با حذف دلار بتدریج ثبات پیدا میشود روزدیگه گفتند ما گاری میکنیم که فلان فلان شود الان کسری بودجه دارید درپایان سال ،چاره ایی ندارید ،سنتی مثل گذشتگان پیش میبرید وانتقاد کردن هم راه بجایی نبرد .حالا بناست چکارکنند مردم .دریک موضوعاتی همه دولتیها ازگذشته تا حال مشترکند بیخود توگوش مردم نزنید خداوکیلی

  • ناشناس
    0

    داروی فرزندم را که آزاد است (بیمارخاص)ابن دفعه یک ورق ده عددی را ۹۹۵هزار تومان خریدم لعنت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها