قیمت یک خرس ولنتاین معادل حقوق ۱۰ ماه یک کارگر/ عشق ۷۳ میلیون تومان

فقط در یک نمونه یکی از فروشگاه‌های اینترنتی که البته امکان خرید حضوری هم دارد خرس ولنتاین تزئین‌شده با ۸۰۰ گل رز هلندی را حدود ۷۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است.

قیمت یک خرس ولنتاین معادل حقوق ۱۰ ماه یک کارگر/ عشق ۷۳ میلیون تومان

ولنتاین سنتی است که مسیحیان سراسر جهان آن را با عنوان روز عشق هر ساله در چهاردهم فوریه (۲۵ بهمن) جشن می‌گیرند. اما از اواخر دهه ۸۰ ایرانیان هم که به‌عنوان مردمانی مسلمان شناخته می‌شوند حتی سرسخت از خود مسیحیان این روز را گرامی می‌دارند و این روز را برای عشق‌ورزی غنمیت می‌شمارند.

البته این بهانه‌ی عشق‌ورزی چندان هم کم‌هزینه نیست و گویا آن هم به دستاویز دیگری برای سودجویی عده‌ای از دلالان تبدیل شده است. طوری که در بازار ولنتاین کالاهایی با نرخ‌های عجیب و غریب به چشم می‌خورد.

خرس ولنتاین گران‌تر از آیفون ۱۵

خرس ولنتاین که شاید رایج‌ترین هدیه عشاق به یکدیگر در این روز باشد با نرخ‌های چند ده میلیون تومانی قیمت‌گذاری شده است. فقط در یک نمونه یکی از فروشگاه‌های اینترنتی که البته امکان خرید حضوری هم دارد خرس ولنتاین تزئین‌شده با ۸۰۰ گل رز هلندی را حدود ۷۳ میلیون تومان قیمت‌گذاری کرده است.

رقمی که حتی از کالای لوکسی مانند آیفون ۱۵ بالاتر است و معادل حدود ۱۰ ماه حقوق دریافتی یک کارگر در سال ۱۴۰۲ تخمین زده می‌شود.

نگاهی به بازار گل تهران نشان می‌دهد که هر شاخه گل رز هلندی در این بازار با نرخ کمتر از ۱۰ هزار تومان هم یافت می‌شود. حتی اگر قیمت هر شاخه گل ۱۰ هزار تومان در نظر گرفته شود و در کادوی مورد اشاره واقعا ۸۰۰ شاخه گل به کار رفته باشد، درنهایت هشت میلیون تومان برای تهیه آن هزینه شده است. اما مشخص نیست که بر چه اساسی با سود ۸۰۰ درصدی به فروش گذاشته می‌شود.

به گزارش تجارت نیوز،مقایسه قیمتی این کالا با سال گذشته نشان می‌دهد که عشق‌های اقتصادی هم از تکانه‌های تورمی در امان نمانده‌اند؛ چنانکه سال گذشته کالای مشابه ۵۲ میلیون تومان عرضه می‌شد، اما حالا بیش از ۲۰ میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است تا از روند کلی تورم اقتصاد ایران عقب نماند.

البته هدیه‌های مختص روز ولنتاین با قیمت‌های پایین‌تری هم عرضه می‌شوند و محدوده قیمتی باکس‌های تزئینی از یک میلیون تومان شروع می‌شود تا چند ده میلیون تومان هم پیش می‌رود؛ اما نکته مشخص قیمت‌گذاری عجیب این محصولات حتی در قیمت‌های پایین‌تر است. چنانکه باکس‌ها و جعبه‌های از پیش‌آماده‌شده معمولا چند برابر ارزش واقعی خود نرخ‌گذاری شده‌اند.

به نظر می‌رسد به دلیل نبود نظارت‌های کافی از سوی دولت و سازمان‌ حمایت مصرف‌کننده، سودجویان عشق را هم به دستاویزی برای کسب سودهای نجومی یک‌شبه تبدیل کرده‌اند.

البته در روزهایی که سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران سعی بر این دارند که روابط شخصی افراد را هم طبق میل و خواسته خود پیش ببرند و در اظهارات خود به‌نوعی عشق‌های زمینی را مذمت می‌کنند، هر بهانه‌ای برای عشق‌ورزیدن را باید به فال نیک گرفت و با اشاعه آن شهر را قشنگ‌تر کرد.

با این حال نباید اجازه هم داد که افرادی که هر روز نیازهای اساسی افراد را برای درآمدزایی خود نشانه می‌روند احساسات شهروندان را هم به محلی برای کسب‌وکار خود تبدیل کنند.

به‌ویژه آنکه با توجه به رشد فزاینده تورم در سال‌های اخیر و سقوط قدرت خرید مردم، چنین فضایی ممکن است منجر به تشدید احساس بی‌عدالتی در فضای جامعه شود. چراکه اکنون در سویی از شهر بسیاری از افراد با معضل فقر دست و پنجه نرم می‌کنند و برای تامین نان مورد نیاز خود هم ممکن است هر روز دچار مشکل شوند، اما در سوی دیگر با خرس‌های ۷۳ میلیون تومانی ولنتاین مواجه می‌شوند.

بدین ترتیب، با توجه به تشدید ضریب نفوذ فقر در میان عامه مردم و البته فضایی که از سال گذشته در کشور حاکم شده، دیگر از شور و شوق ولنتاین‌های دهه ۹۰ هم خبری نیست و غالب این بازار هم در رکود به سر می‌برد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • امیر
    0

    اینجور وقتا خبری از تمدن 2500 ساله نیست!
    خبری از خرج این هزینه‌ها برای فقرا نیست!

  • رابی
    0

    عشق از سه حرف تشکیل شده است
    (ع)یعنی علاقه
    (ش)یعنی شدید
    (ق) یعنی قلبی
    به طور کلی عشق یعنی علاقه شدید قلبی.
    و با خرس ولنتاين و پول و ثروت و غیره این علاقه و حس را نمی شود به دست آورد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها