یک «لندکروز» مساوی چند «آپارتمان»؟/ معادله عجیب قیمت خودرو

برگه تازه‌ای از «دفتر مشق سیاست‌نویسی» سیاست‌گذاران کارآموز در بازار خودروی ایران ورق خورده و این بار ابعاد «ابرحباب قیمت یک خودروی لوکس و محبوب میانسال‌های‌ جهان» در داخل کشورمان برای همگان معلوم می‌شود.

یک «لندکروز» مساوی چند «آپارتمان»؟/ معادله عجیب قیمت خودرو

مطابق تصویر، یک لندکروز مدل ۲۰۱۷ صفر در ایران، از طریق بازار فروش آنلاین خودرو، با قیمت ۳۰ میلیارد تومان به مشتریان عرضه شده است.

لندکروز، خودروی شاسی بلند کمپانی تویوتا است که در خیلی از کشورها این مدل، خودروی محبوب گروه‌های میانسال و البته جوانان به حساب می‌آید.

 قدرت تقریبا منحصر به فرد، توان بالای حرکت در جاده‌های سخت و مسیرهای نسبتا کوهستانی، مقاومت بالای قطعات در برابر کارکرد بالای ۲۰۰ هزار کیلومتر، زیبایی وحشیانه بدنه، ظرفیت بالای پذیرش سرنشین و بار، قدرت بالای کولر و قابلیت استفاده در شهر و جاده و کوهستان از جمله ویژگی‌های خاص «لندکروز» است.

اما لندکروز هر چقدر محبوب، هر چقدر پرآپشن و هر چقدر انواع و اقسام فاکتور مثبت را با خود یدک بکشد، آیا مدل ۷ سال پیش آن باید ۳۰ میلیارد تومان ارزش بازاری داشته باشد؟!

دنیای‌اقتصاد برای پاسخ به این پرسش قیمت جهانی لندکروز مدل ۲۰۲۴ که در حال حاضر در همین همجوار ایران یعنی کشور امارات برای فروش عرضه شده است را مورد بررسی قرار می‌دهد.

 در حال حاضر لندکروز آخرین مدل در امارات برحسب آپشن‌ها از ۲۳۹ هزار درهم تا ۴۱۲ هزار درهم به فروش می‌رسد که به این ترتیب، لندکروز ۲۰۲۴ در سقف قیمتی‌اش  چیزی در حدود ۱۱۱ هزار دلار قیمت بازاری آن است.

 قیمت جهانی لندکروز ۲۰۲۴ مشخص‌ می‌کند به پول ایران، این خودروی محبوب آخرین مدل حدود ۶ میلیارد تومان ارزش معاملاتی دارد.

اما لندکروز آخرین مدل ۶ میلیارد تومانی کجا، لندکروز ۷ سال پیش ۳۰ میلیاردی کجا !

پشت‌صحنه‌ این‌ «ابرحباب قیمتی» چیست؟ آن هم در شرایطی که خودروی ۲۰۱۷ سال‌ها زیر آفتاب یا در انبار گمرک خاک خورده و احتمالا بخش‌هایی از این خودرو، پوسیده شده و نیازمند تعویض قبل از استفاده است.

 بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به این پرسش حاکی است، «بازار خودروی ایران در ردیف خودروهای خارجی، بخاطر ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ تاکنون، با پرواز قیمت خودروهای خارجی سن‌بالا مواجه شد».

قیمت‌های عجیب و غریب خودروهای خارجی «سن‌بالا» چه «کارکرده» و چه به اصطلاح «صفر کیلومتر» اما «خاک‌خورده در گمرک»، فقط به لندکروز محدود نمی‌شود.

هرچند حباب لندکروز بخاطر لوکس‌بودن این خودرو بیش‌از بقیه خودروهاست.

«حباب‌سنج» دیگری برای این وضعیت وجود دارد. 

در حال حاضر قیمت ۳۰ میلیاردی لندکروز صفر کیلومتر در ایران برابر است با قیمت ۳ آپارتمان کلیدنخورده متوسط‌متراژ در منطقه نرمال (تقریبا بالاشهر) در تهران!

این در حالی است که سال ۹۶ قیمت لندکروز در بازار تهران زیر یک میلیارد تومان بود و با آن پول امکان خرید یک واحد مسکونی نوساز در منطقه نرمال پایتخت در آن زمان وجود داشت نه ۳ واحدمسکونی!

قیمت لندکروز از سال ۹۷ تاکنون ۳۰ برابر شده است در حالی که قیمت مسکن در این فاصله تقریبا ۱۷ برابر شده است.

 این مقایسه قیمت خودروی وارداتی و مسکن مشخص می‌کند، سیاست‌گذاری غلط در بازار خودرو «ضربه بزرگتر» از سیاست‌گذاری غلط در بازار مسکن، به مصرف‌کننده زد.

ممنوعیت واردات خودرو هیچ نفعی برای مصرف‌کننده به همراه نداشت جز اینکه «موتور دلال پروری» را روشن‌ کرد و فعالیت غیرمولد خرید و فروش مکرر را رونق داد. 

منبع: دنیای اقتصاد
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 3
  • سام
    0

    دولت جایی مونده که ازش سوء استفاده نکنه فقط نمیدونم چرا کسی یا سازمانی یا ارگانی جلودارشون نیست؟! بااین سیاست و مدیریت غلط ،اصلا اساس وذات و مسولیت سایر دولتها بادولت فخیمه ما چرا اینقدر فرق داره ،کی میخواهید درست و سالم بشینید مدیریت کنید،بازم بگید اینم اثرات تحریمه

  • شاکرمی
    0

    الان رئیسی پول پارو کنه کسری بودجه را تامین کنه

  • saeedkarami
    0

    لعنت به این مسئولین بیسواد دله دزد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها