هر که خرجش بیش، حقوقش بیشتر/ شیوه پرداخت مزد در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوال خبرفوری گفت: باید حقوق و دستمزد یک منطقه با منطقه دیگر متفاوت باشد و همچنین در صنعت‌های مختلف متناسب با سختی کار، می‌بایست متفاوت باشد.

هر که خرجش بیش، حقوقش بیشتر/ شیوه پرداخت مزد در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟

موضوع تعیین دستمزد کارگران همواره یکی از چالش‌های مهم در کشور بوده است. هر ساله در روزهای انتهایی سال شاهد کشمکش میان جامعه کارگری و نمایندگان دولت و کارفرمایان بر سر تعیین حقوق هستیم که گاه به مانند امسال تبعات آن ادامه‌دار خواهد شد.

یکی از چالش‌های نادیده گرفته شده در حوزه تعیین حقوق کارگران، ماده ۴۱ قانون کار است که شورای عالی کار را موظف به تعیین حداقل مزد سالانه برای نقاط مختلف کشور یا صنایع مختلف با توجه به معیار‌های خاص کرده است، اما این روش تعیین دستمزد در سال‌های اخیر به دلایل مختلف مورد توجه سیاست‌گذاران قرار نگرفته است.

اما پاسخ امروز وزیر کار به سوال خبرنگار خبرفوری نشان می‌دهد که امسال قرار است رویه‌ای متفاوت برای حقوق کارگران در پیش گرفته شود.

صولت مرتضوی، وزیر کار امروز در پاسخ به سوال خبرنگار خبرفوری گفت: «قانون کار بر تفاوت حقوق و دستمزد مناطق و صنایع تاکید دارد به طوری که حقوق و دستمزد یک منطقه با منطقه دیگر باید متفاوت باشد و همچنین در بخش صنعت ها متناسب با سختی کار، می بایست متفاوت باشد.»

وزیر کار با اعلام اینکه حقوق و دستمزد مناطق و صنایع باید متفاوت باشد، تاکید کرد مزد منطقه‌ای قانون است و چندین سال است که معطل مانده است.

به اعتقاد کارشناسان، سیاست تعیین حداقل دستمزد، دچار اشکالات متعددی است، بررسی‌ها نشان می‌دهد تعیین حداقل حقوق به یک میزان برای تمام مناطق کشور به ضرر اقتصاد تمام خواهد شد، زیرا این حداقل حقوق اگر چه برای کارگری که در تهران سکونت دارد، بسیار کم است، ولی کارفرمایان در برخی نقاط دیگر کشور نمی‌توانند این حداقل حقوق را به کارگران خود بپردازند و دچار مشکل می‌شوند.

موافقین مزد منطقه‌ای معتقد هستند بسیاری از هزینه‌ها و نرخ اقلام در شهرها، روستا‌ها با یکدیگر تفاوت دارد و قطعا نرخ اجاره منزل در شهر‌های بزرگ بسیار بیشتر از شهر‌های کوچک‌تر و روستا‌هاست و به همین لازم است که حقوق بیشتری برای کارگران ساکن در شهرهای بزرگ تعیین شود.

موافقین این طرح حتی پا را فراتر گذاشته و اعتقاد دارند اعلام یک حداقل مزد در سراسر کشور اگرچه زمینه اجحاف در حق کارگران شهری بویژه شهرهای بزرگ را فراهم کرده است اما در این حالت به نیروی کار روستایی و شهرهای کوچک بیشترین اجحاف می‌شود چون هزینه تولید در شهر و روستا تفاوت چندانی ندارد. از این رو کارفرما ترجیح می‌دهد محل کار خود را در شهرها قرار دهد تا از امکانات زیرساختی و رفاهی بیشتری برخوردار باشد، در نتیجه زمینه اشتغال در روستاها به مرور از بین می‌رود و در نهایت، اجحاف اصلی که همان بیکاری یا مهاجرت اجباری به کلانشهرهاست، نصیب کارگران روستایی می‌شود.

با این حال برخی از فعالین کارگری با انتقاد از این طرح، عنوان می‌کنند بحث مزد منطقه‌ای، تلاشی برای استثناسازی و خروج از این قواعد حمایتی است. با شکستن خط قرمز حداقل مزد، زمینه برای نقض سایر حقوق کارگران و تضعیف حقوق عمومی کار فراهم می‌شود و طرح مزد منطقه‌ای، با هدف ارزان‌سازی نیروی کار و تضعیف حقوق کارگران پیگیری می‌شود.

در روزهای گذشته کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز با انتقاد از این طرح گفت: «اگر افزایش منطقی حقوق صورت نگیرد و فقط بخواهند به صورت پلکانی و مزد منطقه‌ای عمل کنند، ماجرا به نفع کارگران تمام نمی‌شود و عملاً ریشه مشکلات اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها پابرجا خواهد ماند.»

photo_5913316269283721365_y

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 12
  • ناشناس
    1

    به دلیل نبود کافی زیر ساخت مادی و معنوی این کار به صلاح کارگران نیست

  • ناشناس
    0

    دست از سر قشر کارگر بردارید

  • ناشناس
    1

    دولتی که با دروغ سر کار آمده زیر ساخت کیلویی چند در ضمن لابد موجود ات فرا زمینی این سنجش رو انجام ميدن تا حق به حقدار برسه قطعا نه پس یه کلاه دیگه بافته شده واسه سر مردم عادی

  • ناشناس
    2

    روش های مدیریتی خیلی غلط هست مزد منطقه ای کاررا بدتر می کند من برای حل مشکل کارگران وکارفرمایان پیشنهادهای خوبی دارم ولی افسوس که کسی گوشش بدهکار نیست

    نظرات شما -
    • خدا
      1

      این وزیرکها از تو بیشتر میفهمند ولی نه به سود کارگران.به سود و منافع خودشان توجه دارند

  • فرزاد
    1

    نماینده های کارگری هیچ سالی هیچ کاری برای کارگران نکرده اند و هیچوقت نتونستن حق کارگر رو بگیرن

  • ناشناس
    2

    هر سال همین حررفارو میزنن بعد میشه 23درصدنهایت

  • علی
    0

    خدا نیامرزد کسی راکه حق کارگر رادانسته تضیع می کند و خودش را مطلع وصاحب فن می داند

  • خیلی ناشناس
    1

    وقتی هزینه ها بالاست و درآمد ها پایین
    این شیوه های غیر اصولی پرداخت مزد وضعیت معیشتی کارگران رو بدتر میکنه

  • ناشناس
    5

    در نظام جمهوری اسلامی کارگران مرفه و ثروتمند هستند . هر کسی میگه به کارگران ظلم می شود ، اسرائیلی است .

  • ناشناس
    1

    پوزش می خوام، کمی چرت به نظرم آمد- اگر دستمزد در روستا ها کمتر شود کارفرمایان ترجیح می دهند برای کاهش هزینه حقوق و دستمزد ، کار خود را به مناطق با پرداخت حقوق کمتر سوق دهند و از این رو روستا ها رونق بیشتر ی خواهند گرفت- کارشناسای مارو ببین

  • ناشناس
    1

    وقت کشی میکنند. بازنشسته ها زودتربمیرند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها