برای فرهنگیان چه درس هایی بخوانیم؟ دروس مهم کنکور فرهنگیان

توی این نوشته قصد داریم دروس مهم برای قبولی کنکور فرهنگیان رو بهتون معرفی کنیم و میزان اهمیت هر درس رو مشخص کنیم تا با کمک اون بتونید بهترین برنامه ریزی رو برای قبولی این آزمون انجام بدید و بتونید با کسب یک رتبه خوب به رشته و دانشگاه مورد نظرتون برسید.

برای فرهنگیان چه درس هایی بخوانیم؟ دروس مهم کنکور فرهنگیان

ویژگی های کنکور فرهنگیان

آزمون سراسری دانشگاه فرهنگیان از سری آزمون‌های پرطرفدار و پرداوطلبه که هم‌زمان با کنکور سراسری برگزار می‌شه. برای قبولی فرهنگیان علاوه بر دفترچه های کنکور سراسری باید به سوالات یک دفترچه اضافه پاسخ بدید. این دفترچه مباحث مربوط به خودش رو دربر می‌گیره. زمانی که کنکور سراسری گروه علوم انسانی یا گروه علوم تجربی، ریاضی- فیزیک و فنی‌حرفه‌ای برگزار می‌شه، برای داوطلبینی که در کنکور فرهنگیان هم نام‌نویسی کردند، دفترچه‌ی این آزمون توزیع می‌شه.

این آزمون مثل کنکور سراسری منابع مخصوص به خودشو داره. برای این‌که برنامه‌ریزی درستی داشته باشید و بتونید درس‌ها رو به‌موقع بخونید بهتره که منابع درسی این آزمون و البته ضرایب اونا رو هم بدونید.

درس های مهم کنکور فرهنگیان

در جدول زیر ضرایب دروس مختلف در کنکور فرهنگیان رو براتون آماده کردیم:

2

منابع دفترچه اختصاصی کنکور فرهنگیان

درادامه دروس اصلی دفترچه اختصاصی کنکور فرهنگیان و ضریب‌های هر درس رو معرفی می‌کنیم تا محتوای این آزمون رو بشناسید.

  • هوش و استعداد معلمی
  • تعلیم و تربیت اسلامی

این دو ماده‌ی امتحانی تشکیل‌دهنده‌ی تست‌های دفترچه‌ی آزمون ورودی دانشگاه فرهنگیان به‌شمار میان که به‌ترتیب با ضریب ۳ و ۲ اعمال می‌شن. در ادامه به معرفی اون ها می پردازیم.

ماده‌ی امتحانی تعلیم و تربیت اسلامی برای فرهنگیان

3

در ذیل به‌صورت دقیق قسمت‌هایی که از منبع تعلیم و تربیت اسلامی باید بخونید و براشون آماده بشید رو نام می‌بریم. مباحثی که در این بخش ارائه می‌شن شامل فصولی از کتاب مهارت معلمی استاد قرائتی و بخش‌هایی از دروس دین‎وزندگی دهم و یازدهمه که برای دو گروه علوم انسانی و گروه‌های تجربی، ریاضی و فنی‌وحرفه‌ای متفاوته.

کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی

این کتاب نوشته‌ی استاد قرائتی هست و متون کاملی از ویژگی‌هایی که یک معلم باید دارا باشه رو در خودش جای داده است. اگر علاقه‌مند هستید از آموزه‌های استاد قرائتی در حوزه‌ی معلم شدن استفاده کنید این کتاب رو تهیه و مطالعه کنید یا اگر قصد دارید مستقیم از منبع اصلی سه فصل مربوطه که تست ازش مطرح می‌شه، مطالعه کنید، کتاب مهارت معلمی رو خریداری کنید.

ضعف مهم کتاب مهارت معلمی برای کنکور فرهنگیان

یکی از ضعف هایی که این کتاب داره اینه که تستی نداره یا پرسش و نکته‌ای به‌صورت جداگونه مطرح نشده؛به همین خاطر اگر دنبال کتاب هایی هستید که متمرکز و ناظر بر ماده‌ی امتحانی تعلیم و تربیت اسلامی باشه و کل مباحث کنکوری این بخش رو به صورت تست و پاسخ تشریحی شامل بشه، بهتره از کتاب‌هایی که در مقاله منابع کنکور فرهنگیان معرفی می‌شن بهره ببرید.

کتاب های درسی دینی دهم و یازدهم

برای رشته‌های علوم تجربی، ریاضی- فیزیک و فنی‌وحرفه‌ای:

کتاب درسی دین‌وزندگی پایه‌ی دهم با کد ۱۱۰۲۰۴: درس‌های هشتم تا دوازدهم (صفحات ۹۸ تا ۱۵۲)

کتاب درسی دین‌وزندگی پایه‌ی یازدهم با کد ۱۱۱۲۰۴: درس‌های یازدهم و دوازدهم (صفحات ۱۳۴ تا ۱۵۸)

برای رشته‌ی علوم انسانی:

کتاب درسی دین‌وزندگی پایه‌ی دهم با کد ۱۱۰۲۰۵: درس‌های نهم تا چهاردهم (صفحات ۹۶ تا ۱۵۸)

کتاب درسی دین‌وزندگی پایه‌ی یازدهم با کد ۱۱۱۲۰۵؛ درس‌های شانزدهم تا هجدهم (صفحات ۱۹۶ تا ۲۳۰)

و مشترکا برای هر دو گروه‌رشته‌ی متقاضی آزمونِ فرهنگیان خوندن ۳ فصل ابتدایی کتاب مهارت معلمی استاد قرائتی ضروری می‌باشد.

اهمیت خرید کتاب کمک درسی برای تعلیم و تربیت اسلامی

باتوجه به این مورد که تهیه‌ی سه جلد کتاب برای این ماده‌ی امتحانی اون هم به‌خاطر این‌که صرفا بخش‌هایی از اون‌ها ملاک طراحی تسته چندان انتخاب منطقی‌ای نیست و برای بسیاری از دانش‌آموزانی که قصد دارند در آزمون فرهنگیان آماده بشن انتخاب یک یا دو منبع که تمام مباحث این ماده‌ی امتحانی رو دربر بگیره، انتخاب معقول‌تریه، ناشران فعال در این حوزه کتاب‌هایی رو تالیف و منتشر کردند که داوطلبین هم‌زمان دروس مربوطه از دین‌وزندکی دهم و یازدهم رو مطالعه کنند و تست بزنند و هم مباحث مربوطه از کتاب مهارت معلمی رو بررسی کنند؛ اگرچه اگر قصد دارید جدا جدا این منابع رو بخونید می‌شه خود کتاب‌های درسی دینی دهم و یازدهم رو بنابر رشته‌تون تهیه کنید و از خود کتاب مهارت معلمی استاد محسن قرائتی استفاده کنید.

ماده‌ی امتحانی هوش و استعداد معلمی

4

ماده‌ی امتحانی هوش و استعداد معلمی از دو جهت اهمیت داره؛ اول به این خاطر که منبع مشخص برای این ماده‌ی امتحانی معرفی نشده؛ چراکه توانایی شخصی و ذهنی داوطلب ملاک سنجشه و دومین مورد به این خاطر که ضریب اهمیت بالاتری داره.

اما منابعی وجود دارند که پرسش‌هایی از جنس تست‌های احتمالی بخش هوش و استعداد رو تالیف و آماده کردند تا داوطلب آزمون فرهنگیان بتونه عمکلرد خودشو در این بخش تقویت کنه. توجه به این بخش و مطالعه و تمرین از طریق منابعی که بهتون معرفی می‌کنیم می‌تونه احتمال و درصد موفقیت شما رو افزایش بده.

تست‌های مطرحی از این بخش در جهت ارزیابی عملکرد و توانایی ذهنی داوطلبان، قدرت تحلیل و نتیجه‌گیری و درواقع استدلال و استنتاج اوناست. سوالاتی که قدرت داوطلب در درک متن و مفهوم گزاره‌های گوناگون رو می‌سنجه؛ به بررسی توانایی داوطلب در طبقه‌بندی و تحلیل متغیرها و انجام مقایسه‌های کمی یا کیفی می‌پردازه و مسائل عددی رو هم شامل می‌شه.

منابع ماده‌ی امتحانی هوش و استعداد معلمی برای هر دو گروه داوطلبین این آزمون قابل استفاده‌ست؛ چراکه تست‌های مطرحی از این ماده‌ی امتحانی بین انسانی‌ها و گروه تجربی، ریاضی و فنی‌وحرفه‌ای مشترکه.

کتاب‌هایی که می‎تونید استفاده کنید از سری کتاب‌های آزمون فرهنگیان‌اند که منحصرا روی این بخش درسنامه، تست و پاسخنامه ارائه دادند یا به‌صورت جامع تالیف شدند؛ یعنی علاوه‌بر مباحث هوش و استعداد معلمی، بخش تعلیم و تربیت اسلامی رو هم پوشش می‌دن؛ که برای داوطلبانی که قصد تهیه‌ی تنها یک کتاب رو دارند مناسبه.

کتاب هوش‌سیا فرهنگیان کوشاهوش

کتاب هوش سیا فرهنگیان یکی از منابع کامل برای کنکور فرهنگیانه که موضوعی محسوب می‌شه؛ چراکه متمرکز برروی بخش هوش و استعداد هست.

درسنامه‌ی کامل و توضیحات مکفی برای یادگیری همراه با ارائه‌ی نکات کلیدی، انواع تست‌ها و آزمون شبیه‌ساز هوش برای پوشش صددرصدی بخش استعداد تحلیلی/ تحصیلی از ویژگی‌های این کتابه.

با این کتاب می‌تونید هرچیزی که برای حل کردن تست‌های هوش نیاز دارید رو یاد بگیرید و تمرین کنید و البته قدرت حافظه، قدرت حل مسئله، توانایی طبقه‌‎بندی، توانایی استدلال و استنتاج و تمرکزتون رو بهبود ببخشید یا تقویت کنید.

کتاب دانشجومعلم هوش و استعداد معلمی دانشگاه فرهنگیان سامان‌سنجش

این کتاب یکی دیگه از منابعیه که می‌تونید برای ماده‌ی امتحانی هوش و استعداد معلمی کنکور فرهنگیان ازش استفاده کنید. شامل توضیحات لازم در حد معمول برای یادگیری مباحث مربوط به هوشه و تست‌های متنوعی از هر بخش ارائه کرده که پاسخنامه‌ی تشریحی هم دارند.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها