بازتاب حمله آمریکا به عراق و سوریه در بازار نفت؛ چرا طلای سیاه شوکه نشد؟

کارشناسان پیش بینی می‌کنند بازار جهانی نفت همزمان با گشایش بازارها در ابتدای هفته از مشکلات اقتصادی چین و تنش‌های خاورمیانه تاثیر می‌پذیرد.

بازتاب حمله آمریکا به عراق و سوریه در بازار نفت؛ چرا طلای سیاه شوکه نشد؟

هفته گذشته بلومبرگ با بررسی وضعیت بازار جهانی نفت، عنوان کرد: اگر میزان تولید اوپک پلاس ثابت بماند باید منتظر کاهش قیمت نفت باشیم،اما با حمله پهپادها به مقر نظامیان آمریکایی در اردن قیمت نفت در یک روز یک و نیم دلار افزایش داشت. به همین دلیل کارشناسان معتقدند که بازارهای جهانی به واکنش آمریکا به حمله به پایگاه‌های نظامی‌اش در اردن بسیار مهم و تاثیرگذار است.

حمله موشکی آمریکا به سوریه و عراق چه تاثیری روی بازارهای جهانی نفت می‌گذارد؟

به گزارش سایت سی ان بی سی، پس از حمله پهپادها به پایگاه نظامیان آمریکایی در اردن، قیمت نفت روند افزایشی به خود گرفت، اما پس از یک روز بازار بازهم با کاهش قیمت رو به رو شد. با این حال همچنان بازارها چشم به اقدام تلافی‌جویانه ایالات متحده و تاثیر آن روی قیمت نفت دوخته‌اند.

حمله موشکی

شب جمعه آمریکا با حمله موشکی به سوریه و عراق دست به اقدام تلاقی جویانه زد، اما به دلیل تعطیلی تمامی بازارهای جهانی، دامنه ریسک این اقدام روی اقتصاد جهان بسیار کمتر شد.

با این حال درحالی که پیش بینی می‌شد، بازرگانان و تاجران نفتی تمرکز بیشتری روی وقایع سیاسی و تنش‌های ژئوپلیتیکی داشته باشند، اما توجه آنها به وضعیت اقتصادی چین پر رنگ‌تر از تنش‌ها در خاورمیانه بود.

واکنش بازار نفت به تنش‌های خاورمیانه

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته و قبل از حمله موشکی آمریکا به سوریه و عراق، قیمت نفت برنت حدود یک و نیم دلار با کاهش رو به رو شد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این کاهش قیمت پس از افزایش قیمت نفت خام در هفته گذشته صورت گرفته و ارتباط چندانی با تنش‌های خاورمیانه ندارد.

سایه مشکلات اقتصادی چین روی بازار نفت

درحالی که پیش بینی می‌شود اقدام تلافی جویانه آمریکا، روی تمامی بازارهای جهانی تاثیر بگذارد، اما وضعیت چندان مطلوبی برای بازار نفت پیش بینی نمی‌شود. یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار روی قیمت نفت، اقتصاد چین است. در آخرین روز کاری هفته گذشته بزرگترین شرکت تولیدکننده املاک جهان که در حال حاضر بدهکارترین شرکت ساخت و ساز جهان به شمار می‌رود، به دستور دادگاهی در هنگ کنگ منحل شد. دلیل این موضوع مشکلات فراوان بخش مسکن در کشور چین و بدهکاری شدید شرکت‌های چینی است، همین موضوع روی اقتصاد چین تاثیرگذاشته و یک نگرانی شدید در میان تاجران نفتی به وجود آمده که تشدید مشکلات اقتصادی تقاضا برای نفت را از سوی چین کاهش می‌دهد، اگر چین به عنوان دومین کشور اقتصادی جهان، خرید نفت را کاهش دهد، بازار نفت بیشتر متضرر می‌شود تا تشدید تنش‌ها در خاورمیانه.

پس از حمله پهپادها به پایگاه نظامیان آمریمایی در اردن، قیمت نفت در ابتدای معاملات صبح روز بعد، بیش از یک درصد افزایش یافت. اما نگرانی در بازار نفت در مورد اقتصاد چین و تولید نفت خام در آمریکای شمالی بارها بر تنش‌های ژئوپلیتیکی سایه انداخته است.

اهمیت اخبار اقتصادی چین برای تاجران نفتی

یکی از تحلیلگران ارشد، شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس روز سه شنبه گفت: تاجران در تلاشند تا اخبار اقتصادی چین را ارزیابی کنند و بدانند پیامدهای بالقوه برای تقاضا چیست.

او درباره تنش‌های خاورمیانه گفت: بخشی از فعالان بازار معتقدند که ایران نقشی در درگیری‌ها ندارد اما باید بدانیم که ما دوباره، به یک جنگ گسترده نزدیک و نزدیک‌تر می‌شویم و این موضوع ممکن است بازارهای جهانی نفت را با تنش قیمتی رو به رو کند.

اگرچه قیمت نفت تا کنون واکنشی آرام به درگیری‌های خاورمیانه داشته است، اما به گفته تحلیلگران ارشد، شرکت آر بی سی کپیتال مارکتس اگر رویارویی بین ایالات متحده و ایران به اختلال در تنگه هرمز منجر شود، این وضعیت تغییر خواهد کرد.

منبع: اکونگار
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • بهلول
    0

    شوك چون جوك راميشناسند(بايدن)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها