تشریفات مجالس ترحیم و مراسم چهلم

برای ما چیزی دردناکتر از فوت عزیزانمان نیست. برگزاری مراسم ترحیم یکی از رسم و رسومات ما ایرانیان است که از گذشته تا حال مرسوم بوده است، این مراسم ختم را می توانیم خودمان انجام دهیم یا به یک شرکت تشریفات ترحیم واگذار کنیم.

تشریفات مجالس ترحیم و مراسم چهلم

در این مقاله به توضیح موارد مهم که باید در برگزاری مراسم ترحیم انجام داد، می پردازیم.

تشریفات ترحیم چیست؟

تشریفات ترحیم خدماتی است که شرکت های برگزار کننده مراسم ختم و ترحیم در هنگام فوت یک عزیز ارائه می دهند که شامل تمامی فرآیندهای امور اداری مربوط به دفن و خاکسپاری، برگزاری مراسم دفن و مجلس ترحیم، مراسم چهلم و سالگرد می شود.

بطور کلی تشریفات یعنی انجام و رعایت یک سری اصول و قواعد از پیش تعیین شده برای پذیرایی از مهمان.  این اصول شامل مواردی همچون پوشش ظاهری مهمانداران، رعایت اصول بهداشت، نحوه ایستادن و نوع راه رفتن مهماندارن در مراسم , شیوه چیدمان و پذیرایی از مهمان و در نهایت ادای احترام کامل به مهمانان می باشد.

تشریفات ترحیم بهشت مشهد با بیش از 10 سال سابقه در زمینه ارائه خدمات تشریفات مجالس ترحیم و سابقه برگزاری بیش از 10000 مراسم، آماده ارائه خدمات تشریفات کامل به شما عزیزان در شهر مشهد می باشد. جهت برگزاری مراسم ختم و ترحیم در مشهد می توانید با تشریفات بهشت با شماره 09155156802 تماس حاصل فرمائید.

2

در هنگام فوت نزدیکان، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

اگر شخص در منزل فوت نموده باید ابتدا با اورژانس (شماره 115) تماس بگیرید سپس با خدمات تدفین شهرداری به شماره 1530جهت اعزام آمبولانس جهت انتقال متوفی تماس بگیرید. سایر مراحل عبارتند از:

  1.  دریافت گواهی فوت
  2.  اطلاع به دوستان و آشنایان جهت حضور در مراسم تشییع
  3.  آماده کردن منزل برای مهمان‌های شهرهای دیگر
  4.  آماده کردم آگهی ترحیم برای اطلاع رسانی
  5.  هماهنگی با آمبولانس
  6. انجام کارهای اداری دفن
  7.  تحویل کفن از پیش‌خریداری‌شده
  8. فرستادن متوفی برای غسل میت
  9. اجاره اتوبوس یا مینی بوس برای انتقال مهمانان از خانه متوفی به آرامگاه
  10. تهیه تجهیزات رفاهی مانند آب معدنی و یا آبمیوه در آرامگاه
  11. انجام مراسم دفن
  12. رزرو رستوران یا سفارش غذا برای بعد از مراسم تشییع جنازه
  13. خرید ملزومات لازم برای برگزاری مراسم
  14. چاپ آگهی ترحیم
  15. خواندن نماز لیله الدفن در شب اول بعد از دفن و دادن صدقه
  16. برگزاری مراسم سلام صبحگاه، قبل از طلوع اولین روز
  17. رزرو مسجد و یا تالار برای برگزاری مراسم ختم
  18. اجاره باند و بلندگو و هماهنگی مداح
  19. تهیه پک پذیرایی ترحیم
  20. آماده سازی میز ترحیم
  21. تهیه گل برای سر مزار
  22. تهیه سنگ قبر در روز چهلم

3

نحوه برگزاری مراسم ترحیم

مجلس ترحیم یا ختم مهمترین مجلسی است که پس از فوت متوفی و تدفین انجام می شود، این مجلس در روزهای اول تا سوم سپس در روزهای هفتم و چهلم خاکسپاری انجام می شود. برگزاری مجالس ترحیم با توجه به آداب و رسوم مختلف، ممکن است متفاوت باشد اما اکثر مجالس در مساجد یا اخیرا در تالارها برگزار می گردد.

تشریفات ترحیم در مشهد شامل تشریفات مراسم تشییع و خاکسپاری بر سر مزار متوفی،  برگزاری کامل مراسم ترحیم و ختم در مسجد، منزل و تالار می باشد. در تشریفات مجالس ترحیم کلیه خدمات رفت و آمد، پذیرایی، چاپ بنر و تراکت، تهیه تاج گل و گل آرایی، رزرو مسجد یا تالار و دعوت از مداح و قاری و پذیرایی از میهمان ها بر عهده شرکت تشریفاتی خواهد بود.

غالبا در هنگام رزرو مسجد، قبل از حضور میهمان ها شرکت تشریفات ترحیم مقدماتی را آماده می کند از جمله قسمتی از مسجد طاق شال ترمه پهن می کنند و روی آن را با گل های سفید، شمع های روشن، عکس متوفی و قرآن و گلاب پاش می آرایند. گاهی سینی های خرما و حلوا که برای پذیرایی از میهمانان آماده شده نیز روی همین طاق شال ترمه قرار می گیرد.

پرسنل تشریفات در مسجد مسئولیت پذیرایی را به عهده دارند که معمولا در این مراسم با توجه به گرما یا سرمای هوا، از چای یا شربت به همراه خرما و حلوا برای پذیرایی استفاده می شود. گذاشتن میوه و شیرینی نیز مرسوم بوده که با توجه به شرایط پیش آماده کرونا، از پک پذیرایی ترحیم که شامل کیک و میوه و آبمیوه است از میهمان ها پذیرایی می شود.

علاوه بر پذیرایی از میهمان ها در طول مراسم، تعدادی از پرسنل تشریفات بین حاضران قرآن تقسیم می کنند که ثواب خواندن آن به روح مرحوم هدیه شود. برای این کار از قرآن های حزبی استفاده می شود و برای هر فردی که تمایل داشته باشد یک حزب در نظر گرفته می شود. صاحبان عزا در جلوی مسجد می نشینند و مهمانان هنگام ورود به آنها تسلیت می گویند .

 مجلس با قرائت آیاتی از قرآن مجید آغاز می شود و معمولا آیاتی درباره یادآوری روز قیامت و مرتبط با مرگ تلاوت می شود. سخنران مراسم که قالبا مداح و قاری هستند به معرفی متوفی می پردازد و از سجایای اخلاقی و صفات نیکوی او  یاد می کند. از طرف حاضران به صاحبان عزا تسلیت گفته و  از طرف صاحبان عزا به حاضران خوش آمد می گوید و از کسانی که در مراسم خاکسپاری و مجلس ختم در کنار خانواده متوفی بودند تشکر می کند، شرکت تشریفات معمولا مداح های مناسبی را برای مراسم دعوت می کنند.

 امروزه برخی از خانواده ها به جای مداحی یا در کنار آن، از گروه های نی و دف نوازی در مراسم ختم استفاده می کنند که سازی هایی عرفانی هستند و عموما همراه آنها اشعاری از حضرت مولانا خوانده میشود و فضایی خاص ایجاد می کنند که این موضوع به سلیقه صاحبان عزا بستگی دارد. برخی خانواده ها پس از مسجد از میهمانان خود با شام یا نهار نیز پذیرایی می کنند که این پذیرایی در خانه و یا رستوران توسط تیم تشریفات صورت می گیرد.

4

رزرو مسجد برای مراسم ختم

اکثر مراسمات ختم در مساجد نزدیک به مکان سکونت یا کار متوفی برگزار می گردد، در هنگام رزرو مسجد باید به ظرفیت و امکانات مسجد توجه داشت تا در پذیرایی میهمان ها مشکلی بوجود نیاید. برای رزرو مسجد در مشهد می توانید با تشریفات بهشت تماس حاصل فرمائید. از جمله مساجدی که می توان با تشریفات بهشت آنها را در مشهد رزرو کرد می توان به مسجد نصرت، مسجد رضوی، مسجد قبا، مساجد غدیر باباعلی و مسجد سجاد اشاره نمود.

شرکت تشریفات بهشت با ارتباط خود با اکثر هیات امناء مساجد مشهد، رزرو را در کمترین زمان و بدون هیچگونه هزینه اضافه برای شما انجام می دهد. علاوه بر ارتباط با هیات امنا مساجد، تشریفات بهشت شماره تلفن مساجد مشهد را نیز در اختیار دارد که می تواند به شما در امر رزرو مسجد کمک بسزایی داشته باشد.

جهت رزرو مسجد و تشریفات مجالس ترحیم در مشهد می توانید با شماره های 05138331044 و 09155156802 شرکت تشریفات بهشت تماس حاصل فرمائید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها