پیشگیری از باز شدن منافذ پوست

عملکرد مهم منافذ این است که عرق و چربی اضافی و سموم از طریق آن‌ها خارج شده و بنابراین منافذ بدن را خنک می‌کنند و پوست شما را سالم نگه می‌دارد.

پیشگیری از باز شدن منافذ پوست

 

اگر چه منافذ مهم هستند ولی در برخی افراد این منافد بیش از حد باز است و ظاهر ناخوشایندی را ایجاد می‌کند. به‌ ویژه منافد باز ممکن است منجر به جوش و آکنه و لکه نیز بشود.

در درمان و پیشگیری از باز شدن منافذ باز پوست هیچ روش و دلیلی برای بستن کامل منافذ پوستی وجود ندارد. اما راه‌هایی وجود دارد که ظاهر این منافذ را به حداقل برساند. در ادامه به چند مورد از این روش‌ها می‌پردازیم.

1.  پوست را در روز تا دو بار با پاک‌کننده‌ها بشویید

پوستی که اغلب چرب یا دارای منافذ بسته است، باید روزانه پاکسازی شود.

یک مطالعه بالینی در سال 2006 نشان داد که استفاده از پاک‌کننده‌ها می‌تواند در درمان آکنه و جوش بسیار موثر باشد و منافذ پوست را تمیز نگه دارد.

2. پوست را هر روز مرطوب نگه دارید

مرطوب ماندن و مرطوب نگه‌ داشتن پوست باعث تولید کمتر سبوم یا چربی در سطح و عمق پوست می‌شود و تا حد زیادی خشکی پوست جبران می‌شود.

یک مرطوب‌کننده بدون روغن به غدد سباسه یا غدد چربی اجازه می‌دهد تا عمیق‌تر به پوست نفوذ کند و از مسدود شدن منافذ جلوگیری می‌کند.

بهتر است یک بار صبح و یک بار بعد از ظهر شستشو شود. شستن بیشتر می‌تواند پوست را تحریک کند.

3.  از محصولات مبتنی بر آب یا ژل استفاده کنید

محصولات مبتنی بر ژل به پاکسازی چربی از منافذ کمک کرده و منافذ چوستی را کوچک می‌کنند. آن‌ها به ویژه برای کسانی که پوست چرب دارند خوب عمل می‌کنند.

یکی از موادی که در محصولات باید مدنظر داشته باشید اسید گلیکولیک و محصول غیر کومدوژن است. ضمن آن‌که شستن بیش از حد ممکن است منجر به خشکی پوست شود.

2

4. از رتینوئیدهای موضعی استفاده کنید

محصولات دارای ترکیبات رتینوئیدی که همان ویتامینA  باشد، ظاهر منافذ را کاهش می‌دهد. ترکیبات کلیدی که در محصولات باید به دنبال آن‌ باشید شامل رتینول، آلدئید شبکیه یا استرهای رتینیل می‌شود.

البته بهتر است هنگام استفاده از این ترکیبات احتیاط کنید. چراکه استفاده مکرر از رتینوئیدها برای پوست تحریک‌زا است و باعث قرمزی، خشکی و پوسته پوسته شدن و آفتاب سوختگی آن می‌شود. این محصولات را معمولاً یک بار در روز استفاده کنید. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید از مصرف آن خودداری کنید.

5. از محصولات حاوی روغن و الکل خودداری کنید

روغن می‌تواند باعث تحریک پوست و ایجاد جوش شود. الکل ممکن است باعث قرمزی و خشکی شود.

6. پوست خود را لایه‌برداری کنید

با پاکسازی صورت، هرگونه آلودگی، همراه با سلول‌های مرده از بین می‌رود. این به طور کلی باعث می‌شود که صورت شما صاف‌تر، سفت‌تر به نظر برسد.

با یک لایه‌بردار ملایم مانند اسید گلیکولیک لایه‌برداری کنید. در صورت استفاده همزمان از رتینول مراقب باشید، زیرا رتینوئیدها پوست را حساس‌تر می‌کنند. فقط یک یا دو بار در هفته لایه‌برداری لازم است.

7. لایه‌برداری شیمیایی را امتحان کنید

لایه‌بردارهای حاوی اسید هیالورونیک تولید سبوم و چربی را در پوست تنظیم کرده و لایه‌بردارهای اسید سالیسیلیک سلول‌های جدید را در پوست رشد می‌دهند.

بدیهی است که باید از این لایه بردارها در حد اعتدال استفاده کرد، زیرا اساسا لایه‌برداری زیاد به مرور زمان احتمال آفتاب سوختگی پوست را بالا می‌برند.

8. از ماسک خاک رس استفاده کنید

ماسک‌های خاک رس با خشک کردن چربی و همچنین چسبیدن به ناخالصی‌های نفوذ کرده در منافذ پوستی و تخلیه آن‌ها با خشک شدن ماسک، منافذ را به حداقل می‌رسانند. از ماسک خاک رس می‌توانید دو الی سه بار در هفته به عنوان قسمتی از روتین پاکسازی پوست خود استفاده کنید.

3

9. قبل از خواب آرایش را پاکسازی کنید

زیاد ماندن آرایش به خصوص در طول شب به دلیل تجمع روغن و باکتری در سطح پوست منافذ را مسدود می‌کند و باعث کدر شدن و ایجاد آکنه در آن می‌شود.

10. از روغن‌های ضروری بر روی پوست خود استفاده کنید

روغن‌های ضروری ضد التهابی مانند روغن میخک و پوست دارچین باکتری‌ها را از پوست دفع می‌کنند. آن‌ها همچنین پوستی متعادل و با منافذی کوچک‌تر اراده می‌دهند.

روغن ماده فعال خود را با یک روغن حامل ملایم مانند روغن بادام یا روغن جوجوبا مخلوط کنید. این مخلوط را بیش از چند دقیقه روی پوست نگذارید و سپس حتما پوست را خشک نمایید.

11. از ضد آفتاب غافل نشوید

نور خورشید گرچه یک ضدعفونی‌کننده طبیعی و قوی است اما در عین حال می‌تواند پوست را خشک نیز بکند. بر اثر این خشکی منافذ بزرگ‌تر ظاهر شده و انعطاف‌پذیری پوست کم می‌شود. حتما روزانه از ضد آفتاب با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید. حتی می‌توانید یک مرطوب‌کننده حاوی SPF جایگزین کنید.

فروشگاه مایا یکی از فروشگاه های محصولات مراقبت از پوست و مو با تجربه در شرق تهران است که در ارائه روتین پوستی مناسب پوست شما می‌تواند کمک بسیار زیادی داشته باشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر از درمان منافذ باز پوست و راه های درمان و مراقبت از پوست خود با شماره تماس 09198002055 تماس گرفته و یا به وبسایت فروشگاه به نشانی https://mayaoriginal.com/  مراجعه نمایید.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها