خبرفوری بررسی می‌کند

قیمت بنزین در سال جدید افزایش می یابد؟

آنچه در مساله افزایش قیمت بنزین مهم است، جلوگیری از تکرار وقایعی است که در آبان ۱۳۹۸ رخ داد. در آن سال، اعلام یکباره و ناگهانی افزایش قیمت بنزین به اعتراضات خشن آبان ماه انجامید و هزینه زیادی روی دست کشور گذاشت.

قیمت بنزین در سال جدید افزایش می یابد؟

به گزارش خبر فوری، از چند هفته پیش و با درز برخی اخبار از لایحه بودجه سال جدید، شایعاتی در رابطه با افزایش قیمت بنزین منتشر شد. برخی تحلیلگران مدعی شدند بودجه سال آینده طوری طراحی شده که احتمال افزایش قیمت بنزین وجود دارد.

با این حال، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۳ در این رابطه خاطرنشان کرد: در لایحه پیشنهادی دولت هیچ اشاره ای به تغییر قیمت حامل های انرژی نشده است. اما با این حال دولت براساس قانون هدفمندی یارانه ها این اختیار را دارد که قیمت حامل های انرژی را در صورت صلاحدید افزایش دهد.

چندی بعد از این اظهار نظر، سخنگوی دولت ضمن تکذیب افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ اعلام کرد که دولت هیچ تصمیمی برای افزایش نرخ بنزین در دولت نگرفته است. همچنین، مسعود پزشکیان در مصاحبه ای که اخیرا با یکی از رسانه های مکتوب داشته گفته است که افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی‌بینی نشده است و دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.

این نماینده مجلس تصمیم گیری درباره افزایش قیمت بنزین را منوط بر تصمیم سران سه قوه دانسته و درباره احتمال افزایش قیمت بنزین با تصمیم سران سه‌قوه نیز تاکید کرد: «این (از) اختیاراتی است که مقام معظم رهبری به سران سه‌قوه داده و ممکن است که به این افزایش قیمت اقدام کنند.»

اما آیا سران قوا در رابطه با افزایش قیمت بنزین تصمیم خواهند گرفت یا نه؟ برخی تحلیلگران معتقدند با توجه به تصمیم اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر اختصاص بنزین به تمام کدهای ملی، بعید نیست در سال ۱۴۰۳ تصمیمی در رابطه با بنزین و تعیین نرخ جدید آن گرفته شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۳، پیشنهاد توزیع یارانه بنزین به تمام افراد را ارائه کرد. بر اساس این پیشنهاد، دولت باید از خردادماه سال آینده به سرپرست خانوار‌های فاقد خودرو به ازای هر نفر، ماهانه ۱۵ لیتر سهمیه بنزین اعطا کند که این سهمیه از محل حذف سهمیه خانوار‌های دارای سه خودرو و بیشتر تامین می‌شود.

این تصمیم نشان می دهد که مجلس و دولت متوجه وضعیت بد بنزین شده و قصد دارند تغییراتی اساسی در روند انتشار و پخش و فروش آن به وجود آورند. در میان تحلیلگران اقتصادی نیز دو نظر مختلف وجود دارد. گروهی مانند سعید لیلاز مخالف افزایش قیمت بنزین هستند و گروهی مانند همت قلی زاده موافق ایجاد تغییراتی در نرخ های بنزین هستند. قلی زاده در این رابطه می گوید: باید هر سال به اندازه نرخ تورم بنزین را گران کنیم. بهای تمام شده بنزین هزار و ۳۰۰ تومان است. تورم سالانه را باید بررسی کنیم و بعد افزایش را داشته باشیم. جهانی سازی قیمت انرژی مناسب نیست و باید دلار زدایی شکل گیرد و مسئله‌ها را باید شناخت.

با این حال، دولت و مجلس اعلام کرده اند که قصد افزایش قیمت بنزین را ندارند و فقط می خواهند تغییراتی در فرآیند تخصیص آن به وجود آورند. طرح جدیدی که مرکز پژوهش های مجلس از آن رونمایی کرده موافقان و مخالفان متعددی دارد. موافقان معتقدند سیاست کنونی بی عدالتی موجود را کمتر کرده و جلوی قاچاق بنزین را هم می گیرد. مخالفان هم مدعی اند این سیاست به سه نرخی شدن بنزین می انجامد و آشفتگی را در بازار بنزین بیشتر می کند.

همچنین، گروهی دیگر معتقدند سیاست بنزینی جدید مجلس آرام آرام به افزایش قیمت بنزین می انجامد. آنها معتقدند سیاست سوختی دولت مشخص و عیان نیست و سیاست جدید مرکز پژوهش های مجلس هم می تواند نوعی "زمینه سازی" برای افزایش قیمت بنزین باشد.

در همین رابطه، روزنامه "هم میهن" در تحلیلی که اخیرا در این باره نوشته، مدعی است: صدای اقتصادی دولت روشن و رسا و مفهوم نیست. هر روز و هر کدام چیزی می‌گویند و مهمتر اینکه از چیزهای گفته‌شده، خط‌مشی مفید و مؤثر اقتصادی که حلال مشکلات باشد، درنمی‌آید... مسئله مهمتر افزایش قیمت بنزین است که مقام سازمان برنامه آن را منوط به توافق سران قوا کرده است. این به معنای زمینه‌چینی برای افزایش قیمت سوخت و انرژی است... مسئله مردم این نیست که چه کسانی آن را افزایش می‌دهند، اصل افزایش، مسئله است.

آنچه در مساله افزایش قیمت بنزین مهم است، جلوگیری از وقایعی است که در آبان ۱۳۹۸ رخ داد. در آن سال، اعلام یکباره و ناگهانی افزایش قیمت بنزین به اعتراضات طولانی و خشن آبان ماه انجامید و هزینه زیادی روی دست کشور گذاشت. به همین دلیل، دولت تلاش دارد مساله بنزین را گام به گام و آرام آرام حل کند و ضمن تغییر وضعیت کنونی مانع از بروز خشم عمومی شود. 

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 26
  • بمانعلی
    39

    دولت وظیفه دارد بنزین را گرون کند اگر بنزین تک نرخی شود جلوی قاچاق و اسراف بنزین گرفته میشود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بنزین را کی قاچاق میکنه؟ مسوولین یا مرزنشینها.اگر مرزنشینها باشند پس وضع مالی مرزنشینها باید خیلی خوب باشه.

    • 📰
      0

      بنزین سهمیه ای لیتری ۲/۵۰۰ تومن بنزین آزاد لیتری ۲۵/۰۰۰ تومن
      به جای بی ارزش تر شدن پول ایران و مقایسه قیمت بنزین با ارز خارجی و باعث ادامه مهاجرت ایرانیان و خود به خود ادامه
      بی ارزش تر شدن پول ایران ، منطقی تر باید بود و فقط طمع به پول دریافتی در ظاهر بنزین نداشت!

  • .
    1

    آرع آرع آرع .. رسانه دولت نظام مارو زین کردید . فهمیدیم اره ذهنمون از الان واسه گرونی اماده شده . شوکه نمیشیم . واسه نرخ بلاتر هم اماده کردید مارو .

  • پدر
    0

    دولت اگر واقعا هنري داره بياد و همه چيز رو بر مبناي قيمت جهاني انجام بده . حقوق كارگر و كارمند بر مبناي دلار پرداخت بشود و قيمت بنزين هم به قيمت دلاري محاسبه بشود . البته قيمت كليه مايحتاج زندگي در حال حاضر از قيمت دلاري در كشورهاي همسايه بالاتر است اون رو هم به قيمت دلاري در بياره تا ارزان شود . فقط شعار دادن و گران كردن و بالا بردن هزينه هاي مردم باعث طغيان مردم خواهد شد .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      چرا دلار که پول دشمن ماست با ریال عربستان که اسمش هم کاملا شبیه پول ماست شروع کنه ببینیم چی میشه حق با حقوق است

  • ناشناس
    3

    آب یک نیم لتری15هزار تومان بنزین یک نیم لتر3هزار تومان...........

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      کاری که ما می‌کنیم هم کالای ما افراد شاغل است.
      خوب است قیمت کالای ما را هم با آن مقایسه کنید! مشخص میشود چه کسب دارد مفت خری می‌کند.

  • ناشناس
    0

    دولت باید خجالت بکشد با این حقوق بخور نمیر با این گرونی با این تورم چطور روش میشه حرف از گرانی بنزین بزنه الان مردم طاقت و تحمل این وضع را نداره وای بحال گرون کردن بنزین که همه چیز را تحت شعاع قرار میده و همه خدمات و اجناس دوباره گرون میشه اونوقت خر بیارو باقالی بار کن اوناییکه دم از گرونی بنزین میزنن ایرانی نیستن عرب هستن میخان از این طریق کمک به عراق و سوریه و فلسطین و غزه و یمن و ...کمک کنن وگرنه هیچ خیری به مردم ایران نمیرسه باعث بیچارگی ما میشه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کار همیشگی اوناست اول شایعه می کنن بعد تکذیب میکنن بعد افزایش قیمت.

  • ایرانی بدبخت
    0

    اگه مسئولین اعلام میکنه خبری نیست مطمئن باشید حتما گرون میشه. تجربه نشون داده دولتمردان به راحتی دروغ می گن و با مردم صادق نیستند

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      کلی آپارتمان توی شهرکهای دورافتاده با قیمت بالا چپوندن به مردم.خودرو پرمصرف با قیمت بالا چپوندند به مردم. حالا هم می خواهند بنزین با قیمت بالا بچپونند بهشون.

  • 🐜
    0

    گرانی بنزین روی شاخشه وگرانی همه چیز!!! مامردم نمی‌دانیم مجلس و شورای نگهبان با چه روی از مردم رأی میخاد!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      10

      رای را باید بدهید وگرنه دیکتاتوری حاکم می شود

    • ناشناس
      0

      خیلی جالبه که همین بنزین را دوستان طالبانی روزنامه کیهان به خاطر بی کیفیت بودنش مرجوع می کنن. البته معلوم نیست که راست گفته باشند شاید بنزین را گرفتند و بجاش جنس ناب دادند

  • ناشناس
    1

    قیمت بنزین در سال جدید افزایش می یابد؟
    بله، حتما و قطعا.

  • امیر
    11

    اگر بنزین گران شود ولی پولش صرف بهداشت و‌درمان و بیمارستانها و‌اموزش پرورش رایگان بشه خوبه

    نظرات شما -
    • مهدی
      0

      ضرب المثل خوبی داریم که میگه
      بزک نمیر بهار بیاد

    • ناشناس
      0

      امیر خان دلت خوشه پولش میشه چای دبش بعدی

  • ناشناس
    1

    من که ماشین ندارم نمیخام بنزین گران بشه چون همه چی گران میشه بیچاره میشیم چون دولت سال 98 گفت فقط بنزین گران میشه ولی گرونی شدید امد خانواده های داغ دار شودن

  • سخن صواب
    0

    قیمت همه اقلام خوراکی گرانتر از قیمت جهانی هست و مافیای خودرو و غارتگران قاچاقچی قیمت بنزین را برای تاراج بیت المال و نابودی زیست بوم پایین نگه داشتند، بایستی سهمیه بنزین روی کارت بانکی همه ایرانیان قرار گیرد و هرکس استفاده نکرد به کاخ نشینان برای دور دور زدن بفروشد. یک کیلو موز پنجاه لیتر بنزین!!! کجای دنیا چنین بی عدالتی هست ؟ با فریب اذهان عده ای مردم فقیر و به بهانه گرانی دیگر مواد خوراکی ؟!!! مردم دیگر گرانی از سرشان گذشته و توان خرید ندارند و فقط سه درصدی ها از امکانات بیت المال بهره میبرند . با حرف و مدح و چاپلوسی هیچ کشوری آباد نگشته!!! گرسنگان و سیل بیکاران و زباله گردها روز به روز زیادتر میشوند و برخی سر خود را زیر برف !!! بهتر است بگویم چشمان خود را بر آوار فقر و نکبت بسته اند!!..

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مگر تا الان.هروقت بنزین گران کرده اند.به نفع مردم بوده؟ همیشه به ضرر مردم بوده و باعث تورم شده. دیگه هر بیسوادی هم این را میدونه. دولت شر نرساند خیرش پیشکش.برای کاهش بنزین برو شهرسازی را درست کن.مردم را کوچ دادین به شهرکهای دورافتاده. حمل و نقل عمومی و....

  • وحيد جان
    0

    ببينيد عزيزان بنزين را گران نكنيد ولى عادلانه تقسيم كنيد
    آيا كسانى كه سه تا ماشين دارند با اونى كه ماشين نداره يكى است
    شما لطف كن به كد ملى هر نفر بنزين به مساوات بده طرف مصرفش زياده بره به قيمت از اونى كه مصرف نداره بخره
    ولى اگر ميخواهى سه نرخى نشه زمان ابطال بزار براى سهميه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      دوست گرامی روابطمان که با جهان عادی شود وضع اقتصادمان نیز به همان نسبت درست می‌شود و دیگر اصلا احتیاجی به این بپا گذاشتن‌ها برای کنترل و اجرای این عدالت‌بازی های شعاری نیست. آنوقت مردم قدرت خرید دارند و البته قیمت بنزین جهانی خواهد بود، حال کسی دوست دارد بنزین بخرد یا نخرد

  • ناشناس
    0

    ما دیگه تو باطلاقی فرو رفتیم چه یه وجب چه صد وجب گرون کنید یه نون تخم مرغ اونم نمی‌خوریم

  • ناشناس
    0

    الان که شلوغ شده وقت مناسبیه که گرون کنین همه حواسها رفته سمت انفجار کرمان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها