برای اعتراض به جریمه رانندگی به کجا مراجعه کنیم؟

جریمه رانندگی یکی از ابزارهای قانونی پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از قانون شکنی برخی رانندگان متخلف و ایجاد نظم است که بازدارندگی زیادی هم دارد؛ با این حال برخی افراد از اعمال جریمه اشتباه برای وسایل نقلیه خود اعلام نارضایتی می‌کنند.

برای اعتراض به جریمه رانندگی به کجا مراجعه کنیم؟

برای اعتراض به جرائم رانندگی به کجا مراجعه کنیم؟

با توجه به این‌که احتمال جریمه اشتباهی وسیله نقلیه وجود دارد، پلیس راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از ضایع شدن حق این افراد، برای آن‌ها حق اعتراض قائل شده است. در ادامه این محتوا، روش‌های اعتراض به جریمه رانندگی را بیان می‌کنیم.

روش‌های اعتراض به جریمه رانندگی

گاهی مواقع رانندگان با استعلام طرح ترافیک و یا خلافی، متوجه جریمه رانندگی اشتباهی برای خودرو خود می‌شوند. در این مواقع می‌توانند به روشی که در ادامه این محتوا بیان می‌کنیم، اعتراض خود را ثبت کنند.

مرحله اول: مراجعه به دفاتر پلیس + 10

برای ثبت اعتراض به جریمه رانندگی خود، ابتدا باید به یکی از دفاتر پلیس + 10 مراجعه کنید و از طریق این مراکز، اعتراض خود را ثبت کنید. البته برای این منظور حتما باید مدارک زیر را به همراه داشته باشید:

  • کارت سبز و سند وسیله نقلیه
  • کارت شناسایی معتبر مالک
  • حضور مالک و یا وکیل قانونی وی

بعد از ثبت شکایت در این مراکز، معمولا نتیجه در کمتر از 24 ساعت از طریق پیامک به مالک وسیله نقلیه اطلاع داده می‌شود.

مرحله دوم: مراجعه به واحد رسیدگی پلیس راهور

اگر پس از مراجعه به دفاتر پلیس + 10 و ثبت شکایت در آن‌ها، به نتیجه نرسیدید، می‌توانید به مرکز اجرائیات راهنمایی و رانندگی و یا یکی از دفاتر پلیس + 10 بروید تا آن‌ها شما را به نزدیک‌ترین واحد رسیدگی راهور بفرستند.

در این واحدها یک افسر کارشناس راهنمایی و رانندگی و یک قاضی تخلفات، دلایل و اعتراضات شما را می‌شنوند و پس از آن با بررسی مدارک موجود، حکم نهایی را صادر می‌کنند.

صدور رای در واحد رسیدگی راهور ممکن است تا یک هفته زمان ببرد. توجه داشته باشید که این رای قطعی است  و پس از آن امکان اعتراض وجود ندارد.

انواع جرایم رانندگی و اعتراض به آن‌ها

نوع جرائم رانندگی به‌طور مستقیم بر فرآیند اعتراض و احتمال موفقیت آن‌ موثر است. به‌طور کلی 4 نوع جریمه رانندگی متفاوت وجود دارد که در ادامه در مورد هریک از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

جرائم الصاقی

در این نوع جرایم، پلیس در غیاب راننده برگ جریمه را صادر می‌کند. با توجه به این‌که مامور صادرکننده جریمه، زمان و دقت لازم برای بررسی تخلف را داشته است، احتمال بروز خطا در آن پایین است. به همین دلیل هم امکان موفقیت اعتراض به جریمه‌های الصاقی کم است.

جرائم ثبت شده با دوربین

پلیس راهور از تجهیزات مدرن مثل دوربین هم برای ثبت تخلفات رانندگان استفاده می‌کند که این کار می‌تواند کاملا به‌صورت هوشمند و یا با بررسی اپراتور پلیس انجام شود.

بسیاری از اعتراضات رانندگان به این نوع جریمه‌هاست. در صورتی که فردی به جرائم رانندگی ثبت‌شده با دوربین اعتراض داشته باشد، تصویر تخلف وی بررسی می‌شود و درصورت واضح نبودن تصویر، احتمال حذف آن مورد خلافی وجود دارد.

جراِئم دوبرگی

در این نوع جرائم، راننده متخلف فرمان ایست پلیس را نادیده می‌گیرد و توقف نمی‌کند و مامور راهور با ثبت پلاک وسیله نقلیه، جریمه صادر می‌کند. با توجه به این‌که احتمال خطای نیروی انسانی در این حالت وجود دارد، امکان این‌که پس از بررسی مجدد، درخواست اعتراض مورد قبول قرار بگیرد، وجود دارد.

جراِئم تسلیمی

پلیس در این نوع جرایم با متوقف کردن اتومبیل، فرد را نسبت به تخلفی که کرده است، تفهیم می‌کند و با گرفتن مدارک، قبض جریمه را صادر می‌کند.

 

 احتمال بروز اشتباه در این نوع جرائم تقریبا نزدیک به صفر است. به همین دلیل هم امکان اعتراض به آن‌ها وجود ندارد.

نکات مهم برای اعتراض به جریمه رانندگی

برای اعتراض به جریمه رانندگی وسایل نقلیه، توجه به برخی نکات بسیار ضروری است که بعضی از آن‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • برای ثبت شکایت در مورد جریمه رانندگی وسیله نقلیه، نباید بیش از 60 روز از صدور آن گذشته باشد. بنابراین امکان اعتراض به جرایمی که پیش از این مدت صادر شده‌اند، وجود ندارد.
  • برای حفظ امنیت سامانه ثبت شکایات جرایم رانندگی، امکان دسترسی عموم افراد از طریق اینترنت به آن وجود ندارد. بنابراین برخلاف مواردی مثل پرداخت عوارض آزادراهی و یا پرداخت مالیات خودرو، امکان ثبت اینترنتی اعتراض به خلافی خودرو وجود ندارد و برای این کار حتما باید به مراکز پلیس + 10 یا واحد رسیدگی راهور مراجعه کنید.

سخن آخر

جریمه رانندگی یکی از اهرم‌های بازدارنده پلیس راهور برای مقابله با تخلفات رانندگان و برقراری نظم است. با این حال امکان بروز اشتباه در ثبت جرایم رانندگی وجود دارد.

 پلیس راهور امکان اعتراض به جریمه‌های رانندگی را فراهم کرده است که ما در این محتوا در مورد نحوه اعتراض به انواع جریمه‌های رانندگی، با شما عزیزان صحبت کردیم.

 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 7
  • رابی
    0

    به امام زاده صالح

  • ناشناس
    0

    زحمت نکش ، بیفایده است اینقدر باید هزینه دولت الکترونیک کنی و آخرش هم هیچ

  • رساگو
    1

    سلام وتشکر از اطلاعاتی که مرحمت نمودید

  • ناشناس
    0

    به هیچ کجااینهاحلال و حرام سرشان نمیشود فقط کاغذبازی و حرف خودشان راتاییدمی کنندگان قانون بالاترشان وجودندارد

  • 🤬
    0

    خداوند نابود کند بانی باعث این همه بدبختی تکان می خوری جریمه فقط قانون برای ضعیف ها خوب اجرا می کنند

  • ناشناس
    0

    فقط به ناکجا آباد باید مراجعه کرد

  • ایرانی
    0

    سخن آخر باید پول جریمه رو تقدیم کنید چون پی گیری بی‌فایده است علاوه براین هزینه دیگری روی دستتون میگذارند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها