خبرفوری بررسی می‌کند

چرا فساد چای دبش رخ داد؟/ ویروس اختلاس‌زا در قلب اقتصاد ایران/ معمای لاینحل ارز دولتی؛ چگونه دولت به طرح «دلار جهانگیری» بازگشت؟

دولت در یک دور باطل قرار دارد. از طرفی، سعی دارد از ارز دولتی بگریزد و جلوی فساد را بگیرد اما از طرف دیگر، احتیاج مبرم به واردات کالاهای اساسی و جلوگیری از تورم مجبورش می کند که مجددا طرح ارز دولتی را اجرا کند و همین طرح نیز، شرایط فساد اقتصادی را فراهم می کند.

چرا فساد چای دبش رخ داد؟/ ویروس اختلاس‌زا در قلب اقتصاد ایران/ معمای لاینحل ارز دولتی؛ چگونه دولت به طرح «دلار جهانگیری» بازگشت؟

به گزارش خبر فوری، فساد چای «دبش» همچنان یکی از موضوعات مورد بحث در محافل مختلف است.

همانطور که بسیاری از تحلیلگران گفته اند ریشه این فساد چند هزار میلیاردی به ارز دولتی یا نیمایی باز می گردد. در واقع، مدیران شرکت چای دبش با دریافت ارز دولتی یا نیمایی جهت واردات چای درجه یک هندی، چای تاریخ مصرف گذشته وارد کردند (اینجا بخوانید).

اکنون سوال اینجا است که این مدیران به چه جوازی ارز دولتی دریافت کرده اند و چرا نظارتی بر آنها وجود نداشته است. اما پیش از این باید بدانیم ارز نیمایی یا دولتی چیست و چه تاریخچه ای دارد و چگونه وارد سیستم اقتصاد دولتی ایران شد؟

دلار جهانگیری، نخستین گام جهت تکامل ارز نیمایی

ارز نیمایی در سال 97 و در دولت قبل (دولت دوم حسن روحانی) به وجود آمد. در آن زمان، قیمت دلار با جهشی وحشتناک مواجه شد و این امر واردات کالاها را دچار مشکل کرد. بعد از این اتفاق، دولت، ارزی مخصوص به واردات کالاهای ضروری کشور اختصاص داد.

نرخ این ارز که گاه با نام «ارز جهانگیری» (معاون رئیس جمهور وقت) شناخته می شد به مراتب پایین تر از نرخ ارز در بازار بود. هر یک دلار جهانگیری حدود 4 هزار تومان بود، در حالیکه یک دلار در بازار آزاد، به بیش از 20 هزار تومان می رسید.

با این حال، طرح ارز جهانگیری خیلی زود دچار مشکل شد. اختصاص این ارزها به دقت صورت نگرفت. بسیاری از تجار از دریافت این ارز محروم شده و عده ای با رانت و زد و بند از این ارز دولتی بهره مند گردیدند.

برخی تجار و واردکنندگان میلیاردها دلار ارز دولتی جهت واردات شیر خشک، خوراکی و دارو دریافت کردند اما به جای آن، شروع به وارد کردن موبایل، تلویزیون و سایر کالاهای غیرضروری اما سودده کردند. از آن سو، بسیاری از وارد کنندگان با دلار حدود 4 هزار تومانی اقلام ضروری را وارد کردند اما قیمت فروششان  را پایین نیاورده و به قیمت بازار آزاد (یعنی قیمتی که با دلار 20 هزار تومانی تهیه شده بود) می فروختند.

طرح شکست خورده دولت جدید/ از لغو دلار جهانگیری تا ایجاد دلار نیمایی

فساد عجیب و غریب در تخصیص ارز جهانگیری باعث شد دولت جدید شروع به لغو این ارز کند. دولت ابراهیم رئیسی شروع به یکسان سازی و تنظیم نرخ ارز کرد اما خیلی زود مجبور شد از تصمیم خود عقب نشینی کند.

نرخ دلار و سایر ارزها بار دیگر بالا رفتند و دلار از 50 هزار تومان هم عبور کرد. بانک مرکزی نتوانست جلوی پرواز دلار را بگیرد و به همین دلیل، تغییراتی در مدیریت آن به وجود آمد.

محمدرضا فرزین در سال 1401 به عنوان رئیس کل بانک مرکزی انتخاب شد. فرزین به محض ورود به بانک مرکزی سیاست های دونرخی شدن ارز را احیاء کرد. از ارز نیمایی رونمایی شد و بانک مرکزی شروع به اختصاص ارز دولتی جهت واردات کالاهای مورد نیاز مردم کرد تا بتواند از این طریق، جلوی افزایش بی رویه قیمت کالاهای ضروری و مصرفی مردم را بگیرد.

دولت در همان روزهای نخست ریاست فرزین طرح «اختیار تام بانک مرکزی» را اجرا کرد. مقصود از اعطای اختیار تام به بانک مرکزی افزایش دخالت بانک مرکزی در بازار و تسلط بر درگاه های وارداتی بود. رئیس بانک مرکزی در در این رابطه گفته بود؛ همه نیازهای واقعی کشور در مرکز مبادله ارزی تأمین خواهد شد؛ با تشکیل مرکز مبادله‌‌ ارزی کشور، نرخ ارز با توجه به منابع، مصارف ارزی و عوامل بنیادین کشف خواهد شد.

نرخ‌ ارز و طلا براساس واقعیت‌ های اقتصادی کشور تعیین می‌ شود. به عبارت دیگر، بر اساس اعلام فرزین، قرار است دولت خودش تامین نیازهای اساسی کشور را بر عهده بگیرد و نرخ ارز خودش را هم تثبیت کند و همزمان با تزریق نقدینگی به کشور و تامین کالاهای اساسی، تورم و افزایش نرخ ارز را کنترل کند.

این سیاست به دو نرخی یا چند نرخی شدن ارز انجامید، سیاستی که دولت در ابتدا مخالف آن بود اما با ورود فرزین به بانک مرکزی مجددا مورد توجه قرار گرفت. در واقع، اگر دولت با نرخ ارز خود شروع به واردات کالاهای اساسی می کرد، سایر بخش های بازار که به دولت وصل نبودند، با آشفتگی و چند نرخی شدن ارز مواجه می شدند که این امر می توانست فسادزا باشد (اینجا بخوانید).

بنابراین، دولت در یک دور باطل قرار گرفت. از طرفی، سعی کرد از ارز دولتی بگریزد و جلوی فساد را بگیرد اما از طرف دیگر، احتیاج مبرم به واردات کالاهای اساسی و جلوگیری از تورم مجبورش کرد که مجددا طرح ارز دولتی را اجرا کند و همین طرح نیز، شرایط فساد اقتصادی و اختلاس را فراهم کرد.

مشکل کجاست؟

تجربه دولت سیزدهم نشان داد که با توجه به تورم و افزایش روز افزون نرخ ارز و وابستگی به واردات، امکان لغو ارز دولتی وجود ندارد و دولت برای جلوگیری از فساد، باید سیاست دیگری پیش گیرد.

بیشتر ناظران معتقدند آنچه در سیستم اقتصادی و بانکی ایران غایب است، عدم نظارت دقیق بر این سیستم است. آنچه فسادزا است نه ارز دولتی بلکه اختصاص ناعادلانه این ارز است.

سیستم بانکی ایران تابع قوانین سفت و سخت نیست و ساز و کاری وجود ندارد که جلوی دریافت بی رویه ارز دولتی توسط نهادهای رانتی را بگیرد. یک وارد کننده از ابتدا که ارز دریافت می کند، تا زمانی که کالای ثبت شده را وارد کرده و آن را با نرخ مشخصی می فروشد باید تحت کنترل نهادهای قانونی باشد و توسط بانک مرکزی حسابرسی شود اما چنین ساختاری در دولت های ایران وجود ندارد و همین مساله باعث فسادهایی از قبیل فساد چای دبش شده و می شود.

منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 58
  • 🐜
    3

    سرقت دلارهای دبشی هرگزازیادها نمی‌رود سارقان از طرف حکومت حمایت شدند اما برای آفتابه دزدها قانون الهی اجرا میشه!!!

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      البته اگر این فساد ها دور از چشم مقامات بالادستی صورت نگرفته باشد ! ؟ بهترین و مناسبترین راه جلوگیری از فساد های دولتی مراجعه به اداره اگاهی شعبه کلاهبرداری و جعل و تزویر پرونده کلاهبرداران و دزدان ماهر را پیدا کنید از انها خواهش کنید بیایند و سمت های دولتی بخصوص قسمت های اقتصادی را بعهده بگیرند چون انها درزهای بدون نظارتی و روش های اختلاس و دزدی را بخوبی میدانند و مانع از رخداد های اینچنینی میشوند شما فکر میکنید ارز جهانگیری را چه کسی یاد اسحاق جهانگیری داد بله برادر ایشان که معرف حضور همه هست و نیازی به معرفی ایشان نیست کار کشته و خبره در این امورات باید از این کارکشته ها و خبره ها استفاده بهینه توام با کنترل صورت گیرد مانند مراکز هسته ای تمام ادارات با دروربین ها بیست و چهار ساعته کنترل شود .

    • 🐜
      6

      تنها راه نجات اقتصادو نابودی فساد بانکی وگمرکی امضاء های طلایی میلیاردی اختلاس و رانتخواری آشتی و دوستی باامریکا برای شکسته شدن همه تحریم های داخلی و خارجی!!! می‌باشد

    • بهلول
      6

      اینا مهم نیست . خواهرم تو حجابتو محکم بگیر

    • ناشناس
      0

      درجواب تیترخبرفوری دیگه توهمه چیزفسادواختلاس داشتیم حیف میشدتوچای نداشته باشیم

    • هادی
      0

      حرفش غلط بودن کارشناسی گفته ما چند تا راه کوثر داریم اگر مسولین کشور بهش عمل کنند یعنی عمل به همون شعارهای انقلابی و دینی که اینقدر تبلیغ می‌کنند و اون استقلال که تا حالا آرزو همه داشتند
      اولیش بطلان تحریم از داخل کشوره میلیونها شهروند ما صاحب واحد مسکونی میشوند بقیمت سال ساخت اگر تحریم از داخل برداشته شود

  • alip
    2

    دولت میاد ارز بیت المال یا میده به کارکنان خودش جنس وارد کنن و ارزون بدن به مردم اونا هم میرن دلارو میزنن بجیب و یه جنس نامرغوب میارن یا میارن ازاد میفروشن و همین جنایتو بخش خصوصی انجام میده و کلا دزدی میکنن مال مردم را
    این پول مردم رو مثل یارانه بریزن بحساب خود مردم خودشون از صدتا دولت بهتر میفهمن چکار کنن چی بخرن واین دروغ بزرگ رو هم کنار بزارن که پول به مردم بدیم تورم میشه ....ما خودمون باید دزدی کنین .....مگه مردم همون دقیقه میرن یه جنسو بخرن .....بجای اینهمه دزدی و درغ پول مردم رو بدید بخودشون و این بساط دزدی راجمع کنید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      نه تورو خدا میخواستی انقلابی واقعی باشه ماشین دست دوم از اروپا برای قشر ضعیف ۱۵ سال کار کرده شیک وارد کنه ۱۲ میلیون تومان تحویل پایتخت .۱۵۰ یورو تحویل بنادر اونجا.تازه پدر مردم درآورده تو این اتوبوس‌ها و پیاده روی ها و پا ها همه لنگ افتاده پیر هاشپن در عذابن

    • ناشناس
      1

      مردم ,مردم!پس ولایت چه می شود؟!

  • ناشناس
    3

    نظام خودش دوست داره فساد و بلوای کشف صوری فساد وجود داشته باشه چون ذهن مردم اینطوری همیشه درگیر این مسائل و حول و حوش معیشت و اقتصاد است و از سیاست و مسائل منتسب به اون دور خواهد شد والا کدوم شل مغزی نمی تواند درک کند که چاره جلوگیری از این همه فساد و نهادینگی کنونی آن در بافت و تار و پود تشکیلات نظام، کنترل و نظارت بی رحمانه و بی تعارف است. شاید افکار عمومی بخاطر وضعیت کنونی معیشت، توان فکر کردن به دلایل این همه فساد گسترده را ندارد اما افکار خصوصی یعنی قشر روشنفکر و صد البته دانشگاهی کاملا واقف است اما نمی تواند حرف بزند

    نظرات شما -
    • 🐜
      2

      باسلام خدمت دوستان تحصیل کرده و دارای افکار عدم عمومی! تلاش کنید تمرین کنید بخصوص تمرین ایثارگری حتی ب قیمت جان بخاطر کشورم مردم و بر باد رفنن ثروت ملی ایرانیان و درنهایت پس گرفتن دلارهای فروش نفت و پتروشیمی وووو شهامت داشته باشید ازحرف زدن حرف حق نترسید اگر ایرانی هستی آقای افکار خصوصی!!!

  • ناشناس
    3

    فقط چای نیست خیلی از کالاها انحصاری شده اند علت اصلی هم تمرکز قدرت در دست شخص یا اشخاص خاص هست که اجازه اعتراض و یا سوال را به کسی نمی دهند ما در هیچ زمینه ای حق اعتراض یا سوال نداریم مافیا زیادی قدرتمند شده

  • ناشناس
    3

    اگر لااقل دین دارید مفسدین چای دبش را به مردم اعلام کنید

  • ناشناس
    2

    مافیا کل ایران را تسخیر کرده هر کجا که نگاه می کنی رانت و فساد بیداد می کنه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      1

      این فقط درمورد چای هست وقتی فساد به این بزرگی توی یه شرکت هست ببینید نفت و گاز و معادن چه خبره!!!
      این فساد دربرابر اونها هیچه باور کنید فقط برای اینکه پی اونها ندارید گاهی یکی دوتارو رو میکنن فسادهای اصلی بسیار نجومی تر از اینهاست

  • ناشناس
    2

    خیلی از احمقها ی متوهم چای دبش خوردن

  • ناشناس
    2

    سوال مضحک و خنده داری است ؛ وقتی از زمان فاضل خداداد روز به روز میزان فساد گسترده تز و بیشتر است اساسا اگر تعداد آن بیشتر نباشد باید شک کرد ؛ هر روز دزدی اختلاس و رانت

  • ناشناس
    1

    حال بهم زن و یکطرفه و جانبدارانه مطلب می نویسی همه می دانند چه انجام شده شماها اصرار به نفهمیدن دارید بابا ...خودتانید همه با هم.پای بیخبری نادانی و نجابت و صبر و احمل مردم نگدارید ست و پای مردم را در یخ بندان سیاسی همیشگی خودتان بسته سگها را رها کرده اید چه انتظار دارید به وقتش پاسخ امامی اختلاس هایی که با فشار بر معیشت ملت انجام داده و می دهید را خواهید داد هر جای دنیا که بگریزید و پنهان شوید ....

  • ناشناس
    0

    کاش زمانی که چای دبش، در اسفند 1400، در برج میلاد، اسپانسر همایش قضات جوان شد، دستگاه قضایی زودتر ورود می کرد.

  • ناشناس
    1

    اگه مثل سایر کشورها عادی بودیم و برای آمریکا شاخ و شونه نمیکشدیم این اختلاس ها اصلأ نبود نتیجه اینکه حضرات خودشون میخانو میبرند مردم هم فقط نگاه می کنند

  • ناشناس
    0

    سلام حقوق مادرم را همیشه 16هرماه میدادن. ولی دیگه سازمان تامین اجتماعی 25هرماه به مادرم میدهد.واینکه تورا به خدا تورا هرکه می‌پرستید.خانه های ریز متراژ برای بازنشستگان کارگری ساخته شود.واینکه هنوز حقوق مادرم را ندادن.

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      مادر پیر من و خود من هم بیکار هیچ حقوقی نداریم چیکار کنیم شعارهای دینی و انقلابی مسکن و حقوق واسه مردم نمیشه تمام

  • ناشناس
    0

    یک صبح زیبای دیگر با خبر اختلاس کوفتمان شد ای توی روحتون دمپایی غضنفر

  • ناشناس
    2

    ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار و شهادت طلب ایران!!:
    فساد چای دبش یکی از کوچکترین موارد فساد بود که به علل مختلف افشا شد و الا رقم های بسیار سنگینی اختلاس می شود!!

    نظرات شما -
    • Ali
      7

      خب جناب محقق رو کن ببینیم وگرنه حرف باد هواست
      مدرکی داری رو کن
      حرف نزن!!!!

  • وحید
    1

    چای دبش هر مغازه داری خریده مونده دستش کسی میگن چای دبش استفاده نمیکنه

  • هیتلر
    1

    با کارهایی که اینا میکن آدم به وجود خدا شک میکنه

    قتل .. اختلاس ..جنگ ..لواط ... دروغگویی
    و صدها مورد دیگر
    اگه خدا وجود دارد
    پس اینا چه جوری میخوان مجازات بشن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    نظرات شما -
    • 🐜
      5

      سلام برهیتلر عزیزم دوست من سریعتر برگرد منم هفته گذشته حال امروز شماراداشتم بهترین کار برو تو خودت غرق شو ببین چطور اعتقادات و ایمان بالا و پائین شده این هم عکسشه که برای همه اتفاق افتاده همه همه همه سنین زن مرد

  • ناشناس
    1

    شما یا ساده اید یا مخصوصا خودتان را به سادگی زده اید . نظارت عمدا وجود ندارد . تا بخور بخور انجام شود .....

  • ناشناس
    1

    چای و دمنوش هم کالای اساسی است؟!!!

  • ناشناس
    1

    باید از اینکه مبلغش 3/5 میلیارد دلار هست و چن برابر بیش از این نیس تعجب کرد ن از وقوعش
    دیگ واس ملت عادی شده اب از اب تکون نمخوره
    شایدم دلیلش بی حجابی باشه

  • ناشناس
    2

    با این دزدی بزرگ میشد دلار رو تا حد 45 هزار تومان پایین آورد ولی غارتگران و زالو صفتان مانع آن شدند

  • ناشناس
    1

    حالا مردم میفهمن چرا درایران fatfامضا نشد چون اگه میشد این اختلاس انجامش ممکن نبود

    نظرات شما -
    • ✌✊
      1

      درست میشه کجا میخواد ببره

    • Ali
      3

      ربطی به اون ندارد مسائل را به هم اختلاط نکنید

    • Ali
      9

      حضرات همیشه در صحنه که به جزء غرغر کردن کاری بلد نیستند!!!
      اولاً همین نظام این اختلاس را کشف کرد
      مبلغی از اون پول برگشته بقیه‌اش هم بر خواهد گشت
      پس بجای غرغر کردن بیشتر تحقیق کنید!!!!
      اینا هم از برکات جناب علی برکت الله هستش!!!!!!!!!!

  • ناشناس
    0

    پدرجان در سیستمی که دارند همه از کنار آن میخورند چه نظارتی می توان داشت . شما حتی اگر قیمت ارز را آزاد کنید سرمایه دارانی هستند یا ایرانی ویا خارجی که باز کنترل ارز آزاد را دردست می گیرند. و باز هم گرانی بوجود می آورند.باید برگشت به اقتصاد شاه هم دلار آزاد شود و هم قوانین جزایی گسترده اعمال شود . باید دولت ، دولت شعبان بیمخ شود تا قیمت ها واقعی و سودجویی کاهش یابد.



  • ناشناس
    0

    مادامیکه دولت درآمد ارزی ثابت نداشته باشد و بانفت فروشی روی دریا و گاز وبرق فروشی به همسایگان و نه دنیا امورات خودش را بگذراند و سیاست جهانی پذیرفته شده نداشته باشد وضع همین هست که می بینید.

  • ابوذر
    0

    علت فساد و دزدی..1.فاسد و دزد بودن بالا دستی ها .2.اجرا نشدن قانون و مجازات نکردن دزدها چرا در زمان رضا شاه کسی جرات دزدی نداشت اگر بدانند تاوان دزدی قطع دست ویا مرگ است احدی دزدی نخواهد کرد .

  • ناشناس
    0

    کجای کارید تازه اعلام کردن یک اختلاس هم در واردات برنج رخ داده،اختلاسها دیگر دو سه روزه شده ،هر مسولی یک گوشه کشور در حال غارت اموال بیت المال و اموال این سرزمینه ، وهول هولکی دارن جمع میکنند که نکند سهمی بهشون نرسد،یکی دواختلاس کوچک هم چند روزپیش که در ایلام وشمال بود رسانه ای شد ولی زیر سایه اختلاس چای دبش گم شد

  • ناشناس
    0

    اين دزدي ها وفساد واختلاس در ايران نهادينه شد وبا فرهنگ ملت عجين شده وديگه چيز بدي به حساب نميايد هركس دست اش توكار مي تونه از اين كارها انجام بده وهيج بازدارنده اي هم وجود نداره ديگه جرم حساب نمي شه ويك نوع زرنگي است وباعث افتخار هم هست در ضمن اين دزدي ها ريشه دار بوده وخيلي ها از بالا به پايين دخيل هستند كار يك ودو نفر هم نيست نمي دونم چرا افشا مي كنند وبيخودي ذهن مردم را مشوش مي كنند بخوريد وببريد وحال كنيد كي به كي سفره اي باز شده برايتان كسي هم جلودارتان نيست دليل افشا هم بيشتر بخاطر اينكه يك عده مي خورند عده اي سرشان بي كلاه مي مونه مي ايند افشاگري مي كنند بغير از اين هيچ جيزي نيست

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      وقتی سهم یکی رو کمتر میدن افشاگری میکنه

  • ناشناس
    0

    چون از صادق بوقچی ها زیاد داریم و مردم هنوز خوب میرن دنبال صادق بوقچی ها
    واسه اینا قطعی شده یک فسادمساوی یک صادق بوقچی میشوره می‌بره ..؟...

  • همرزم هادی
    0

    چه جمله ی مسخره ی که چرا درچای دبش فسادرخ داد؟ انگاردرایران زندگی نمی کنی مومن

  • علی
    0

    مقاله از صداقت خالیست
    تلاش برای سرپوش گذاشتن به اصل ماجراست
    موضوع اصلی فساد اداری و سیاسی است که نه در انتخاب مدیران و نه در اختصاص منابع شایستگی وجود ندارد و فقط همپالکی و پاچه خواری و دروغ و ریا فاکتورهای اصلی اند.
    این مسیر ادامه دارد

  • ناشناس
    0

    مث بقیه موارد فساد که تو ۴۵ سال گذشته رخ داده،این آخه پرسیدن داره،دلایلش مث روز روشنه، توضیح نمیخاد بابا،به قول شاعر: آفتاب آمد دلیل آفتاب......!🙄😱😡🥺

  • ناشناس
    0

    چای دیش را تحریم کنید

  • ناشناس
    0

    سفره انقلابه دیگه......
    قرار نبود بعد از حکومت شاه چیزی تغییر کنه
    در برنامه ریزی انجام شده هیچوقت ملت جایگاهی جز پلکان ترقی ۱۰ درصد جامعه ندارند
    با این تفاوت که شاه لااقل ادعای دینداریش کمتر بود

  • ناشناس
    0

    چون دستور از اون بالا برای تامین بودجه جنگ بود

  • ناشناس
    0

    هیچ اختلاسی با هماهنگی و اطلاع مقامات ارشد کشور انجام نمیشود

  • ناشناس
    0

    بدانید رونمایی اختلاس جدید از واارردات خودرو بزودی انجام میشود

  • عبادی
    0

    چون امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند

  • ناشناس
    0

    تا وقتی با کل دنیا رابطه نداشته باشیم و مرگ بر این و اون بگیم صبح تا شب و قبول نکنیم که از ما قوی تر در دنیا هست و نباید باهاش دربیفتیم بلکه باید باهاش سازش کنیم تا هردو طرف سود ببرند، هر روز در این مملکت سیاه تر از دیروز خواهد بود. واقعیت رو قبول کنید که ابرقدرت دنیا، آمریکا هست و با یک اشاره میتونه کل تصمیم های کشورها رو اینور و اونور کنه.پس عزیزم، نرمش و چربش رو اجرا کن زودتر تا ترامپ نیومده، اگر بیاد راهی جز فرار ندارین.

  • مهدیان
    0

    وقتی می گویند کاسبان تحریم مخالف برجام اند عده ای باور نمی کردند !؟ وقتی کشوری در تحریم است ان کشور می شود بهشت دزدان و قاچاق چیان و اختلاس گران و رشوه بگیران و رانت خوران و... چه کسانی از این سفره حرام خواری بیشتر و بیشتر بهره مند می شوند ؟ انها که دسترسی بیشتر به ابزار و منابع قدرت را دارند ، انهایی که از رانت اطلاعاتی بهره می برند ، انهایی که به صورت مستقیم وغیر مستقیم به عوامل و ابزار قدرت وصل هستند !؟ ایا تا کنون از خود سوال کرده اید که چرا دست یک دزد ناتوان برای سرقت چند راس گوسفند و یا سرقت از یک منزل قطع می شود اما هرگز دست هیچیک از دزدان چند صد میلیاردی قطع نشده است !؟ ایا هرگز برایتان سوال نشده که بابک زنجانی با ان همه دزدی و اختلاس چرا اعدام نشد !؟ جواب همه این چراها در وابستگی این اختلاسگران به منابع قدرت است !؟ الان می شود پی برد که چرا برای لگد مال کردن برجام دست در دست ترامپ گذاشتند ودر شکست برجام متحد استراتژیک ترامپ شدند چه کسانی بودند ؟ همین کاسبان تحریم که در اقلیت هستند ولی بسیار قدرتمند !!؟؟؟

  • ناشناس
    0

    چون مجلس و دولت همراه تشکیل شده اند برای همین

  • ناشناس
    0

    بقول جنتی FFTF .... EFET.... FFT... نمیدونم چی اف برای همینه که کسی نتونه اختلاس کند .. و حالا متوجه شدیم چرا مخالف آن هستید .. دور اندیشی یعنی این

  • ناشناس
    0

    چون هیچ چیزی سر جای خودش نیست چون افراد بر اساس شایستگی هایشان برای کاری انتخاب نمی شوند چون برای هر کاری رانت وجود دارد چون نماینده مجلس وظیفه خود را نمی داند چون نماینده بجای اینکه کار قانونگذاری را دنبال کند در همه چیز حتی انتخاب یک مدیر در استان خود دخالت می کند چون سیستم اقتصادی درستی نداریم چون نه سیستم سرمایه داری هستیم نه سوسیالیستی بلکه ملغمه از همه اقتصادها

  • ناشناس
    0

    درود بر رفقای چای خور بنوشید و بسوزید و برقصید خیالتان راحت که شیخ خلیفه در خواب است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها